Hvad skal man med en forhave?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16219
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1405
Likede indlæg: 30160

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf TinaW » 14. maj 2019, 06:09

IrmaPigen skrev:
TinaW skrev:Jeg ville nok lægge fliser på så stort en del af arealet som muligt og så pynte med nogle blomster i krukker. Ud over vanding og nipning af blomsterhoveder (nogle skal ikke nippes) synes jeg ikke krukker er meget arbejde.


Jeg synes det er lettere at slå græs end at rense mellem fliserne på en terrasse.

Plant græs og køb en robotplæneklipper.


Det kan du have ret i. I hvert fald hvis det er en regulært stykke.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf hotlips » 14. maj 2019, 09:30

Vores forhave er halvt så stor, vi har årets andet kuld af musvitter på vej og der er bier og pindsvin og efterhånden kommer der en del sjældne blomsterfluer og natsommerfugle.

Det behøver ikke være et stort arbejde at have det med planter og fliser vil fra nu af blive angrebet af flisepest, det der også hedder lav og mos fordi forureningen er faldet og der er en del der har mere arbejde med at holde deres fliser nu end andre har ved at have planter og det bliver kun værre efterhånden som de store miljøplaner fra midtfirserne sætter deres præg i større grad.

Vi bruger vores forhave meget, jeg har en lille bænk ved siden af hoveddøren hvor jeg sidder og læser når der er skygge på den side af huset og ungerne holder tit til der når vi har huset fuld af små krigere, de hænger deres våben i rosenbuen og æder bær og vi bruger den til at dyrke de ting der bare skal stå i fred, vi har roser og stauder med farvede blade, de vokser som tommelfingerregel ikke så hurtigt fordi de ikke danner så meget fotosyntese som helt grønne blade, vi har et bed med træstammer rundt om som min dreng bruger til at hoppe rundt på og vi sidder på dem når vi er flere der sidder og drikker kaffe derude.

Vi bruger den også til bærbuske i et vist omfang, der står hindbær, loganbær og laksebær mellem roserne, og om sommeren er det rigtig fint med blomster og bær og man må gerne tage af dem.
Jeg ved godt det hedder sig at roser er besværlige men hvis man vælger nogle sunde og gamle sorter så er det ikke ret meget tid de kræver.

Jeg skal have klippet et par buske så de bliver opstammet og med det kommer jeg måske til at bruge 6 timer på forhaven i år, det er så på at klippe visne stauder ned mest men det er også højt sat, for de får lov til at visne hvor de står og så bliver de til gødning til den nye plante der kommer. Derfor er det ikke meget jeg hverken gøder eller vander og det dækker også jorden så der ikke kommer frø ukrudt.

Man kan godt planlægge en have der ikke kræver ret meget tid, en af vores genboer har en forhave der ligner den der til forveksling, de har en slyngrose på hver side af stakittet, opstammede sneboller og de vokser langsomt og et par runde bede med pæoner og tulipaner og sådan lidt der skiftes, jeg har aldrig set dem i haven og hvis jeg skal gætte tror jeg det tager to timer hvert andet eller tredje år når snebollerne skal studses og så fejer og river de vel lidt men det kan ikke være mange minutter.
2
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7091
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13310

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf Rapfisk » 14. maj 2019, 10:24

Jeg elsker denne her tråd :lun:
4
Livslinjen: 70 201 201
didaa
Indlæg: 1708
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2344

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf didaa » 14. maj 2019, 12:49

En forhave kan være en kæmpe glæde og del af udelivet, ligesåvel som det kan være en trist gennemgang til fordøren. Når I nu har pladsen, så ville jeg da klart udnytte det til et lækkert sted.

Men jeg kan kun anbefale at få en gartner eller planteskole ud at kigge på det. De penge er så godt givet ud, for det handler også om lys, hvordan man vil bruge haven, jordforhold mm. Mange steder får man også rabat hvis man køber planterne hos dem. Der er også muligheden med en landskabsarkitekt, men det andet er et billigere alternativ, og tit kan de ligeså meget og er kreative.

Og vent så med at gøre noget til I har boet der i hvertfald et års tid. Så ser I hvordan I bruger haven og hvad der gror der i forvejen. Der er også rigeligt at bruge penge på med hus, og måske finder I ud af at det er fint som det er for en tid.
4
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf Sof » 14. maj 2019, 14:40

Kan man kun komme ind på grunden (og op til døren) fra højre side af? Det virker næsten som om at det på et tidpunkt har været venstre om, så man måder hoveddøren før kældertrappen.

Vi har netop købt en bænk til vores forhave, plus et soppebasin og andet udeleg til vores søn. Vi startede med bare at have græs og et par buske med blomster, så det ser fint ud når man kommer til huset, men vi har opdaget at vi bruger den ret meget. Når vi kommer hjem om eftermiddagen og lige vil sidde ude lidt, bruger vi udelukkende forhaven, hvor vi havde regnet med at det var baghaven.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf hotlips » 15. maj 2019, 02:44

Jeg oplever iøvrigt mange ikke bruger deres forhaver og jeg er jævnligt ved at tage livet af folk der ikke ved jeg sidder der, de hopper en halv meter når de pludselig opdager det,fks hvis der kommer en kat forbi, for jeg ligger lidt i krig med dem så jeg laver den med at stikke tungen ud og sige pruttelyde efter dem allesammen og det er der åbenbart folk der finder skrækindjagende.

Men det er en god måde at lære naboerne at kende på, der er jævnligt nogle af vores der lige stopper og siger hej når vi er derude, det er nu meget hyggeligt, en af dem kommer og siger at nu kan jeg godt gå i seng hvis jeg er ude og rode i jorden meget sent, jeg ville nok blive sur normalt men jeg er ikke i tvivl om det er med de bedste intentioner og det er sådan en kæmpe mand der kører på motorcykel og slet ikke en man ville forvente den slags af.

Jeg ved du ønsker dig børn og det er guld værd at kende sine naboer når man har sådan nogle, vi har ikke haft brug for det endnu men det betyder rigtig meget at jeg ved Benjamin ikke kan ligge fem minutter med et brækket ben et sted før der kommer nogen der ved hvor han hører til og hvor de skal få fat i mig, og selvom det var falsk alarm så har jeg faktisk haft en nabo der havde hørt ham græde og lige stak hovedet ind fordi de ikke kunne høre mig, det er selvfølgelig vigtigere fordi jeg er alene med ham men selvom jeg ikke var så ville det stadig betyde meget, det gør det også for ham at han kender de andre der bor her og ved hvor han kan få hjælp altid hvis jeg skulle besvime eller noget.

Man kan jo gøre mere eller mindre ud af det men lige at hilse på og vide hvem der bor hvor det synes jeg er en god ting, jeg har jo også selv samlet børn op der er faldet på cykel og den slags, så har vi vidst hvor vi kunne hente en forælder.
3
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2353
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3809

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf Myresluger » 15. maj 2019, 05:08

Man kunne også så blomstereng. Det kræver ikke meget vedligehold og tiltrækker bier, sommerfugle osv.
2
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4882
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6469

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf Stars » 15. maj 2019, 05:11

didaa skrev:En forhave kan være en kæmpe glæde og del af udelivet, ligesåvel som det kan være en trist gennemgang til fordøren. Når I nu har pladsen, så ville jeg da klart udnytte det til et lækkert sted.

Men jeg kan kun anbefale at få en gartner eller planteskole ud at kigge på det. De penge er så godt givet ud, for det handler også om lys, hvordan man vil bruge haven, jordforhold mm. Mange steder får man også rabat hvis man køber planterne hos dem. Der er også muligheden med en landskabsarkitekt, men det andet er et billigere alternativ, og tit kan de ligeså meget og er kreative.

Og vent så med at gøre noget til I har boet der i hvertfald et års tid. Så ser I hvordan I bruger haven og hvad der gror der i forvejen. Der er også rigeligt at bruge penge på med hus, og måske finder I ud af at det er fint som det er for en tid.


Rigtig god idé at vente en sæson med at tage de store beslutninger.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf hotlips » 15. maj 2019, 06:22

Myresluger skrev:Man kunne også så blomstereng. Det kræver ikke meget vedligehold og tiltrækker bier, sommerfugle osv.


Men i det lange løb gør det jo, de skal fjernes hvert år og der skal sås nye, man kan prøve at få en der kun har planter der kan smide frø selv men så får man dem alle vegne, valmuer og så videre, de er ikke nemme at holde styr på.

Jeg ville klart vælge langtsomtvoksende stauder og langtsomtvoksende blomstrende buske der ikke breder sig, jeg vil gerne finde nogle forslag hvis du er interesseret frøken rapfisk?
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7091
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13310

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf Rapfisk » 15. maj 2019, 08:01

hotlips skrev:
Myresluger skrev:Man kunne også så blomstereng. Det kræver ikke meget vedligehold og tiltrækker bier, sommerfugle osv.


Men i det lange løb gør det jo, de skal fjernes hvert år og der skal sås nye, man kan prøve at få en der kun har planter der kan smide frø selv men så får man dem alle vegne, valmuer og så videre, de er ikke nemme at holde styr på.

Jeg ville klart vælge langtsomtvoksende stauder og langtsomtvoksende blomstrende buske der ikke breder sig, jeg vil gerne finde nogle forslag hvis du er interesseret frøken rapfisk?

Det ville være rigtig fedt!
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16946
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21064

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf Misantropen » 15. maj 2019, 15:36

SAGA skrev:
Misantropen skrev:Det gør jeg ikke :-D

Jeg kunne sagtens gøre mere og bruge mere tid på at fjerne ukrudt i bede fx, men ofte er jeg for doven til at fjerne det hvis det alligevel ikke kan ses under de store stauder og ikke tager næring fra dem :genert:

Hvis man kan leve med at vide at ukrudtet bare gemmer sig så er det en nem have :P

Det skal måske tilføjes at jeg ikke har øje for hvad der officielt er ukrudt :genert:

Jeg skelner mellem hvad der er pænt og uskadeligt for de "rigtige" blomster og planter, ikke hvad nogen har bestemt at at det ikke må være med i klubben.

Det er primært mellem mine fliser jeg konsekvent fjerner ukrudt, da fliserne ellers bliver ujævne og havemøblerne ikke står ordentligt, men ellers synes jeg en naturhave/grund der får lov til at passe og udvikle sig selv er fantastisk :dåne: Det er bare ikke alle steder der egner sig til det.
1
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16946
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1075
Likede indlæg: 21064

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf Misantropen » 15. maj 2019, 15:47

didaa skrev:Og vent så med at gøre noget til I har boet der i hvertfald et års tid. Så ser I hvordan I bruger haven og hvad der gror der i forvejen. Der er også rigeligt at bruge penge på med hus, og måske finder I ud af at det er fint som det er for en tid.

:gogo:

Rapfisk:
Vær også opmærksom på at en have tager tid at bygge op. Ikke kun fordi diverse ting skal vokse og springe ud, men fordi man løbende finder ud af hvad man har brug for og kunne tænke sig. Det er både godt og skidt med en have der aldrig bliver færdig :D

Hvis jeg må give sig et råd, udover det Didaas skriver, så start i det små. Det er så nemt at tage munden for fuld fordi man bliver for ivrig, og det i stedet ender med en sur pligt og noget der ikke øger haveinteressen/-glæden.
1
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20843

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf Zombie » 15. maj 2019, 18:38

Jeg har tænkt længe over dette emne, og mit svar er bistader.
4
aka Forbies

:gammel:
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf hotlips » 16. maj 2019, 23:43

Pæoner. De har ry for at være lidt hidsige, men hvis de er sat med sol mindst halvdelen af dagen og så højt at de kun lige nøjagtig er dækket af jord, det gør ikke noget der til tider ligger lidt blottet, så er de hårdføre, de vil helst stå i fred og kan være et par år om at blomstre første gang, til gengæld lader folk dem gladeligt stå det samme sted i 20 år, de bliver større langsomt og de formerer sig ikke uden hjælp.
De er nemme at finde men de er ikke billige, man kan få dem i poser med et stykke rod der ikke koster ret meget men så kan der også gå 5-6 år før de er så store at de blomstrer. Men de kan også fås i en pæn størrelse i en potte klar til at få mange blomstre og de har pæne chancer for at blomstre igen allerede næste år så. Men sådan en kan godt koste 5-600 kr.

Iris. Jeg har selv mange, jeg ville vælge iris germanica hvis det skal være de nemmeste, de fås i alle farver og germanica vil gerne stå lidt til den tørre side i solen, de har nogle store tykke rodknuder der gør de kan gå næsten lige så længe som løg uden vand. De kan godt stå 5-6 år og sikkert mere før de skal deles, ellers holder de op med at blomstre, det er sådan noget der ser svært ud men tager 5 minutter når man har prøvet det et par gange. Blomstrer i maj og kan fås med duft, de er billige og nemme at finde.


Der findes andre typer der kan tåle fuld skygge og fugt og decideret at stå i vand, men de kan godt blive til mange på kort tid via rodskud.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvad skal man med en forhave?

Indlægaf hotlips » 16. maj 2019, 23:55

Snebolle.
Det er en stor busk eller lille træ, der findes flere forskellige, også en stedsegrøn og en der angiveligt blomstrer om vinteren men som jeg har hørt flere have deres hyr med at få en god blomstring på, men de sommer og forårsblomstrende sorter er nemme og pålidelige, de kan vokse frit eller holdes helt stramt i en opstammet kugle. De vil helst ikke have helt sol i tør jord eller våd jord i skygge men ellers så tåler de det meste og de vokser så langsomt at man ikke behøver gøre det i årevis hvis man stiller den et sted med bare et par meter at brede sig på.

Kejserbusk. Det er en nær slægtning til snebollen og der gælder det samme som for den, men Kejserbusk blomstrer om vinteren, hver gang frosten forsvinder så begynder den igen og mange har virkelig været flotte i de nye varme vintre. De får nogle meget fine farver på bladene om efteråret.

De dufter begge to helt fantastisk, der er en af snebollerne der hedder duftsnebolle og de blomstrer lige nu, det er velfortjent at den har det navn. Kejserbusk findes i en ny version i stærkere pink end de lyserøde her og der er sneboller der er lyst lyserøde og nogle der hælder til at være grønne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1

Tilbage til "Bolig"