Spørgsmålene vedr boligfinansiering

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Spørgsmålene vedr boligfinansiering

Indlægaf Lulu » 12. feb 2020, 06:16

Jeg tænker vi er nogle stykker der ind i mellem har nogle spørgsmål vedr. realkreditlån, banklån og lignende lån til finansiering af egen ejendom.

Så her er en samlet tråd til alt det, som måske også kan bruges som opslagsværk.
0
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Spørgsmålene vedr boligfinansiering

Indlægaf Lulu » 12. feb 2020, 06:21

Jeg oprettet selvfølgelig ikke sådan en tråd uden at have spørgsmål ;)

Vi snakker om at forhandle vores rente på boliglån et i banken til sommer, men når I andre har gjort det, hvad har argumenterne så været?
Har I afdraget ekstra på lånet?
Gjort noget værdiforøgende ved boligen?
Kontaktet andre banker der har givet tilbud?

Eller noget andet? Vi vil gerne være forberedt. Jeg er knap så interesseret i, hvilken rente I gik fra og til, bare mere selve forhandlingen.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Spørgsmålene vedr boligfinansiering

Indlægaf Madam Pomfrey » 12. feb 2020, 06:36

Jeg har forhandlet rente én gang, og det var bare med udgangspunkt i det generelle rentefald, det lykkedes at få renten ned med ca. 1,5% dog mod at vi tegnede forsikringer ved bankens samarbejdspartner.
At skifte forsikringsselskab på de vilkår gør jeg aldrig mere, det var kort og godt et lorteselskab, med væsentligt dårligere vilkår i dækning, og virkelig dårlig kundeservice, og så var det dyrere.

Hvis i har afdragsfrihed på realkreditten, så kan i overveje at bruge den i x antal år, og skrue tilsvarende op for boliglån, så det er afdraget inden for en kortere årerække, det giver en ikke uvæsentlig besparelse i renteudgifterne. Og der opnåes hurtigere friværdi i boligen.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Spørgsmålene vedr boligfinansiering

Indlægaf DenBruneMunk » 12. feb 2020, 07:05

Jeg fik engang 1% i rabat på bolig lån, da jeg købte bil, og søgte bil lån, så smed de lidt rabat på boliglån oveni. Det var dog ikke af særlig betydning når boliglån var 30k .
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Spørgsmålene vedr boligfinansiering

Indlægaf JoyNips » 12. feb 2020, 07:22

Vi argumenterede ikke rigtigt for noget, vi omlagde bare vores rk-lån fra 2% til 1% her i sommer.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Spørgsmålene vedr boligfinansiering

Indlægaf Lulu » 12. feb 2020, 08:43

Madam Pomfrey skrev:Jeg har forhandlet rente én gang, og det var bare med udgangspunkt i det generelle rentefald, det lykkedes at få renten ned med ca. 1,5% dog mod at vi tegnede forsikringer ved bankens samarbejdspartner.
At skifte forsikringsselskab på de vilkår gør jeg aldrig mere, det var kort og godt et lorteselskab, med væsentligt dårligere vilkår i dækning, og virkelig dårlig kundeservice, og så var det dyrere.

Hvis i har afdragsfrihed på realkreditten, så kan i overveje at bruge den i x antal år, og skrue tilsvarende op for boliglån, så det er afdraget inden for en kortere årerække, det giver en ikke uvæsentlig besparelse i renteudgifterne. Og der opnåes hurtigere friværdi i boligen.


Det har vi allerede. Vores banklån er 10årigt, mens vi har afdragsfrihed.
Forsikringer skifter vi heller ikke. Vi kan ikke få det billigere uanset hvad de tilbyder.

Billån har vi også, og regner med at blive færdig med at afdrage inden årets udgang.

Men matkedsvilkår havde vi også tænkt ind, og det bliver helt sikkert et af argumenterne.
0
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Spørgsmålene vedr boligfinansiering

Indlægaf Akehurst2 » 12. feb 2020, 09:15

JoyNips skrev:Vi argumenterede ikke rigtigt for noget, vi omlagde bare vores rk-lån fra 2% til 1% her i sommer.


Men man kan jo heller ikke forhandle et realkreditlån - det er til markedspris.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8941
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25618

Re: Spørgsmålene vedr boligfinansiering

Indlægaf Madam Pomfrey » 12. feb 2020, 09:40

JoyNips skrev:Vi argumenterede ikke rigtigt for noget, vi omlagde bare vores rk-lån fra 2% til 1% her i sommer.


Men hvad er omkostningerne egentligt ved en omlægning.
P.t. ærger jeg mig lidt over at "gå med livrem og seler" i form af at have valgt et 2% 30 årig realkreditlån, for 2,5 år siden.
Jeg har været inde og beregne, og ville kunne spare ca. 10.000 kr/år ved at omlægge til 1%, og det er jo også en slags penge.

Men jeg har aldrig formået at gennemskue det med kurser på realkreditlån osv.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40748

Re: Spørgsmålene vedr boligfinansiering

Indlægaf Akehurst2 » 12. feb 2020, 09:43

Madam Pomfrey skrev:
JoyNips skrev:Vi argumenterede ikke rigtigt for noget, vi omlagde bare vores rk-lån fra 2% til 1% her i sommer.


Men hvad er omkostningerne egentligt ved en omlægning.
P.t. ærger jeg mig lidt over at "gå med livrem og seler" i form af at have valgt et 2% 30 årig realkreditlån, for 2,5 år siden.
Jeg har været inde og beregne, og ville kunne spare ca. 10.000 kr/år ved at omlægge til 1%, og det er jo også en slags penge.

Men jeg har aldrig formået at gennemskue det med kurser på realkreditlån osv.


Det kan din bank fortælle dig :)

Men den her guide er god til at få et overblik: https://www.bolius.dk/omlaegning-af-dit ... laan-17799
1

Tilbage til "Bolig"