Totalrenovering af gammelt hus - Arkitekt, igeniør eller bygningskonstruktør?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2206
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3228

Totalrenovering af gammelt hus - Arkitekt, igeniør eller bygningskonstruktør?

Indlægaf flicka » 9. apr 2020, 10:47

Vi overvejer at købe et gammelt hus, der har været i familiens eje i rigtig mange år. Det bærer dog præg af at det er gammelt og slidt efterhånden. Så det skal igennem den helt store totalrenovering, før vi flytter ind. Til gengæld får vi en fantastisk beliggenhed, som ellers kan være dyr at betale.

Et centralt punkt er at vi skal have flyttet trappen til 1. salen samt have udnyttet rummene bedre end de er nu. Der skal også væltes et par vægge, som ikke er bærende. For at f.eks. kunne få et større køkken. Det nuværende køkken er mikroskopisk.

Men vi mangler ideer og inspiration til at få det gjort bedst muligt. Gerne med tegninger osv. Og en, der kan styre det helt store projekt med håndværkere mm., da vi ikke helt har lyst til at stå for den del selv.

Hvem er det, vi skal tage kontakt til?
En arkitekt? En bygningsingeniør eller bygningskonstruktør?
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Totalrenovering af gammelt hus - Arkitekt, igeniør eller bygningskonstruktør?

Indlægaf TomKah » 9. apr 2020, 16:23

En arkitekt eller entreprenør ville være mit bud. Det kan jo være så mange forskellige uddannelsesbaggrund der er bag en entreprenør. Men mange er nok tømrere eller bygningskonstruktører.

En ingeniør ville jeg ikke bruge hvis jeg kunne blive fri.
1
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Totalrenovering af gammelt hus - Arkitekt, igeniør eller bygningskonstruktør?

Indlægaf girl_beat » 9. apr 2020, 16:34

Jeg ved ikke noget om det faglige, men hvis jeg skulle i gang med sådan en større renovering, ville jeg kontakte ham arkitekten fra “Huskøb i blinde”. Han er simpelthen så dygtig til at se muligheder! :love:
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Totalrenovering af gammelt hus - Arkitekt, igeniør eller bygningskonstruktør?

Indlægaf Artem » 9. apr 2020, 16:40

Jeg ville gå til et arkitektfirma.
Arkitekter er dem som generelt har de mest vilde ideer til anderledes løsninger, hvor en sådan sikkert godt kan komme med nogle gode ideer.

Det sådan at ved de fleste arkitektfirmaer, der er der ansat cirka lige mange arkitekter og bygningskonstruktører. Da de hver i sær har deres stærke sider. Arkitekten med de skøre ideer, bygningskonstruktøren med en mere praktisk tilgang til det, og med at det også skal være noget der er til at lave i praksis.

Så hvis i går til et arkitektfirma der har begge dele vil det nok i praksis være en kombi i får, med en arkitekt der kommer med ideer på skitseplan, og en bygningskonstruktør der fører dem ud i livet, med at få lavet tegninger og er byggeleder.

Ingeniører har man kun brug for hvis der skal laves nogle statiske beregninger, hvor arkitektfirmaet så får et ingeniørfirma til at lave dem.
7
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2206
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3228

Re: Totalrenovering af gammelt hus - Arkitekt, igeniør eller bygningskonstruktør?

Indlægaf flicka » 9. apr 2020, 17:36

Artem skrev:Jeg ville gå til et arkitektfirma.
Arkitekter er dem som generelt har de mest vilde ideer til anderledes løsninger, hvor en sådan sikkert godt kan komme med nogle gode ideer.

Det sådan at ved de fleste arkitektfirmaer, der er der ansat cirka lige mange arkitekter og bygningskonstruktører. Da de hver i sær har deres stærke sider. Arkitekten med de skøre ideer, bygningskonstruktøren med en mere praktisk tilgang til det, og med at det også skal være noget der er til at lave i praksis.

Så hvis i går til et arkitektfirma der har begge dele vil det nok i praksis være en kombi i får, med en arkitekt der kommer med ideer på skitseplan, og en bygningskonstruktør der fører dem ud i livet, med at få lavet tegninger og er byggeleder.

Ingeniører har man kun brug for hvis der skal laves nogle statiske beregninger, hvor arkitektfirmaet så får et ingeniørfirma til at lave dem.


Tak for dit meget fyldestgørende svar. Det hjælper rigtig meget :gogo:

Så gør vi det. Vi prøver at tage kontakt til et arkitektfirma eller to :)
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2206
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3228

Re: Totalrenovering af gammelt hus - Arkitekt, igeniør eller bygningskonstruktør?

Indlægaf flicka » 9. apr 2020, 17:41

Nogen der kan anbefale gode arkitektfirmaer, der dækker Sjælland?

Mere præcist befinder huset sig i Holbæk, men det behøver ikke lige at være et firma i Holbæk.
0
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Hense
Indlæg: 11
Tilmeldt: 11. mar 2020, 13:20
Kort karma: 0
Likede indlæg: 9

Re: Totalrenovering af gammelt hus - Arkitekt, igeniør eller bygningskonstruktør?

Indlægaf Hense » 10. apr 2020, 10:19

Mit bud ville være at tage kontakt til et byggefirma, der kan hjælpe dig med hvordan du skal gribe det hele an. De har vel også nogle arkitekter på hånden, hvis du skal bruge det
1
HerErJeg
Indlæg: 4235
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5044

Re: Totalrenovering af gammelt hus - Arkitekt, igeniør eller bygningskonstruktør?

Indlægaf HerErJeg » 17. apr 2020, 05:00

Jeg er lidt lunken over for entreprenører - en gang imellem. Hvis de får frie hænder, så skal man være på vagt overfor, om de vælger den løsning de tjerner mest på, eller som er bedst for dig.
Hvis det kun er ingeniøer, så er nogle ramt af sort/hvid tilgang til problemer. Kan det løses ja/nej? Hvis nej, kan det så alligevel løses hvis nu jeg vælger dyrere specialprodukter? Hvis svaret pludselig er ja, jamen så passer den første vurdering jo heller ikke.
2
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Totalrenovering af gammelt hus - Arkitekt, igeniør eller bygningskonstruktør?

Indlægaf IrmaPigen » 19. apr 2020, 06:14

HerErJeg skrev:Jeg er lidt lunken over for entreprenører - en gang imellem. Hvis de får frie hænder, så skal man være på vagt overfor, om de vælger den løsning de tjerner mest på, eller som er bedst for dig.
Hvis det kun er ingeniøer, så er nogle ramt af sort/hvid tilgang til problemer. Kan det løses ja/nej? Hvis nej, kan det så alligevel løses hvis nu jeg vælger dyrere specialprodukter? Hvis svaret pludselig er ja, jamen så passer den første vurdering jo heller ikke.


I princippet kan alt jo løses.

Hvis man har ubegrænsede økonomiske midler.
0
Brugeravatar
Umulius
Indlæg: 215
Tilmeldt: 2. apr 2019, 11:58
Kort karma: 20
Likede indlæg: 251

Re: Totalrenovering af gammelt hus - Arkitekt, igeniør eller bygningskonstruktør?

Indlægaf Umulius » 19. apr 2020, 07:00

Vi har været igennem totalrenovering 2 gange. Den første gang havde vi en arkitekt på til start, for at få gode idéer. Hun tog ikke hensyn til, hvad hendes idéer kostede og om de var vanskelige og dermed dyre at gennemføre. Det var nogle vilde idéer hun kom med og det var en spændende proces, som var meget lærerig. Hun var DYR! Det kostede omkring 70.000 kr at få tegninger og en projektplan. Vi har nogle venner, der fik tegninger for 5.000 kr.
Man skal også være opmærksom på, at en arkitekt ikke byggestyrer, men fører tilsyn. Dvs. hun fører tilsyn med at tingene bliver gjort ordentligt og hun kan ansøge kommunen. Det kan være guld værd. Hvis vores arkitekt havde skulle føre byggetilsyn, havde det kostet omkring 150.000 kr (mindst) oven i de 70.000 kr. (Jeg håber, at man kan få det billigere). Det drejede sig om et rækkehus på 150 m2. Nogle gange har arkitekterne kontakt til håndværkere, som de er vant til at arbejde sammen med og som de kan sige god for. Og det kan være svært at vide om håndværkere er gode eller dårlige, hvis man slet ikke kender dem.

Man kan så oveni ovenstående også bruge en, der byggestyrer, dvs en, der styrer hvornår håndværkerne kan komme og gå.
Nogle håndværkere har et helt team af forskellige håndværkere, som er vant til at arbejde sammen, Og som så kan fungere som byggestyrer og så behøver man ikke en entreprenør. Men ellers er det en entreprenør, der byggestyrer. Det er for mig den person, som letter processen allermest. Vores byggestyrer var virkelig, virkelig god. Det var ham, jeg havde mest af kontakten med og det var en let proces.
Anden gang gik vi uden om begge dele, da de i princippet var nice to have og absolut ikke need to have. Men i den proces var vi heller ikke i tvivl om, hvad vi ville have.

I begge processer er der ting, vi bagefter gerne ville have haft lidt anderledes. Men sådan tror jeg altid det vil være. Det man drømmer om er ikke altid der, der fungere helt i virkeligheden. Men det har været småting og ting, der kan gøres om. Og så vi nu ikke er bange for at gøre om, da vi nu har en ret klar idé om, hvordan byggeprocessen er.
1

Tilbage til "Bolig"