Er det mig, der er emsig? - klor i vaskemaskinerne

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Er det mig, der er emsig? - klor i vaskemaskinerne

Indlægaf LaScrooge » 2. jun 2020, 13:51

2 gange indenfor den seneste uges tid er der nogen, der har skyllet maskinerne i det fælles vaskeri med klor. Vi er en lille forening, så jeg overvejer, om jeg skal skrive ud i vores facebookgruppe og spørge til årsagen for forhåbentlig at nå til konsensus om, at det ikke skal fortsætte.

Men først: er jeg emsig når jeg foretrækker at sætte en stopper for det?

Jeg har 2 problemer med det:

1. Miljøet. Det er pissedårligt for miljøet og komplet unødvendigt ifht renhold af maskinen. En tom kogevask indimellem kan holde maskinen i god form, og, så vidt jeg kan læse mig frem til, kan man derudover afkalke og køre en årlig vask med nogle vaskekrystaller. Jeg synes dog ikke, at maskinerne lugter på nogen måde og folk efterlader så vidt jeg ved altid lågerne åbne.

2. Mit eget vasketøj. Jeg har ikke lyst til at udsætte mine tekstiler hvor hverken klor eller lugten deraf.

Og så er 2 gange på 1 uge bare helt vildt overdrevet ifht hygiejne.

Jeg har en god idé om hvem der gør det og det er faktisk medvirkende til, at jeg ikke bare spørger åbent ud. Det er en beboer, som dels er meget ængstelig ifht alt muligt, og dels føler sig forfulgt, fordi folk har modsat sig nogle af hendes ængstelige ideer. Jeg har ikke lyst til at presse hende yderligere, hvis det bare er mig der er snerpet.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4382
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 487
Likede indlæg: 10735

Re: Er det mig, der er emsig? - klor i vaskemaskinerne

Indlægaf BlueBunny » 2. jun 2020, 15:14

LaScrooge skrev:2 gange indenfor den seneste uges tid er der nogen, der har skyllet maskinerne i det fælles vaskeri med klor. Vi er en lille forening, så jeg overvejer, om jeg skal skrive ud i vores facebookgruppe og spørge til årsagen for forhåbentlig at nå til konsensus om, at det ikke skal fortsætte.

Men først: er jeg emsig når jeg foretrækker at sætte en stopper for det?

Jeg har 2 problemer med det:

1. Miljøet. Det er pissedårligt for miljøet og komplet unødvendigt ifht renhold af maskinen. En tom kogevask indimellem kan holde maskinen i god form, og, så vidt jeg kan læse mig frem til, kan man derudover afkalke og køre en årlig vask med nogle vaskekrystaller. Jeg synes dog ikke, at maskinerne lugter på nogen måde og folk efterlader så vidt jeg ved altid lågerne åbne.

2. Mit eget vasketøj. Jeg har ikke lyst til at udsætte mine tekstiler hvor hverken klor eller lugten deraf.

Og så er 2 gange på 1 uge bare helt vildt overdrevet ifht hygiejne.

Jeg har en god idé om hvem der gør det og det er faktisk medvirkende til, at jeg ikke bare spørger åbent ud. Det er en beboer, som dels er meget ængstelig ifht alt muligt, og dels føler sig forfulgt, fordi folk har modsat sig nogle af hendes ængstelige ideer. Jeg har ikke lyst til at presse hende yderligere, hvis det bare er mig der er snerpet.

Jeg synes ikke du lyder snerpet. Jeg ville ikke bryde mig om at vaske i en maskine der lugtede af klor. Primært pga afblegning olign. Jeg synes heller ikke det lyder godt for miljøet :/
God ide at skrive ud i Facebook-gruppen og spørge ind til baggrunden. Og så kan det forhåbentligt stoppe
1
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Er det mig, der er emsig? - klor i vaskemaskinerne

Indlægaf AgentPixie » 2. jun 2020, 15:17

Jeg synes ikke du er emsig.
1
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Er det mig, der er emsig? - klor i vaskemaskinerne

Indlægaf billiebean » 2. jun 2020, 15:32

Synes bestemt heller ikke det er emsigt. Det er den person der desinficerer to gange ugentligt med klor, der er en smule emsig ;)

Et kompromis kunne evt være lugtfri desinficering såsom Rodalon en gang hveranden uge eller sådan.
1
Brugeravatar
Elvispop
Indlæg: 2407
Tilmeldt: 14. aug 2015, 16:37
Kort karma: 263
Geografisk sted: 9900
Likede indlæg: 4555

Re: Er det mig, der er emsig? - klor i vaskemaskinerne

Indlægaf Elvispop » 2. jun 2020, 15:45

Er der ikke regler for vaskeriet?
I vores må man ikke bruge desinficerende midler, blegemidler eller tøjfarvning.
1
Så tænd dog for helvede de baglygter
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Er det mig, der er emsig? - klor i vaskemaskinerne

Indlægaf LaScrooge » 2. jun 2020, 17:32

Tak for jeres tilbagemeldinger og pointer om afblegning (vigtig pointe!) og forbud mod desinficerende midler, blegemidler eller tøjfarvning i fællesvaskerier. Vi har ikke samme regler, men jeg synes bestemt de bør indføres.

For at det ikke skal være løgn, kom jeg ned i vaskekælderen igen et par timer efter at have hængt mit eget ud, og så var der guddødeme kørt endnu en 95 graders kogevask med 1 enkelt klud og en stank af klor! Det er sgu kritisk - jeg vaskede 1 vask i hver maskine (efter at have kørt en skyllevask for at fjerne klorrester) og så skal den desinficeres igen?!

Hun udvikler neurose på neurose, hende den ængstelige - det er noget nyt med kloren :-/
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: Er det mig, der er emsig? - klor i vaskemaskinerne

Indlægaf Aragorn » 2. jun 2020, 17:56

LaScrooge skrev:Tak for jeres tilbagemeldinger og pointer om afblegning (vigtig pointe!) og forbud mod desinficerende midler, blegemidler eller tøjfarvning i fællesvaskerier. Vi har ikke samme regler, men jeg synes bestemt de bør indføres.

For at det ikke skal være løgn, kom jeg ned i vaskekælderen igen et par timer efter at have hængt mit eget ud, og så var der guddødeme kørt endnu en 95 graders kogevask med 1 enkelt klud og en stank af klor! Det er sgu kritisk - jeg vaskede 1 vask i hver maskine (efter at have kørt en skyllevask for at fjerne klorrester) og så skal den desinficeres igen?!

Hun udvikler neurose på neurose, hende den ængstelige - det er noget nyt med kloren :-/


Hun er forfulgt, men med rette. Verden kan ikke dreje sig om et enkelt menneskes angst. Det er ikke sådan verden ér. Du har at gøre med en person der er bange for alt. Det vil aldrig standse og ideerne vil blive mere og mere voldsomme i vedkommendes hoved.

Jeg ville opfordre til at personen fik sin egen vaskemaskine. Jeg ved ikke om pakninger etc kan tage skade af klor, men lugten er umulig at få væk til sidst, og det er sindssygt giftigt - noget mere end Corona.

Har man ekstreme ønsker, må man gøre det på sine egne ting. Angst får mennesker til at glemme at der er andre og andet i verden end dem selv, og her er en person der adlyder sin angst ubetinget. Det er enormt usundt, men det er en sag for personen selv, som må tage det op med sin behandler. En vaskemaskine hun selv ejer er noget lettere at anskaffe end sindsro og accept af døden.

Jeg ville personligt - hvis konfronteret med en udtalelse i stil med 'I er hele tiden efter mig', medgive at det er sandt. Og begrunde det med, at det er fordi det er uacceptabel opførsel (det kan man så formulere lidt mere pænt).

I sidste ende stræber hun efter kontrol med alt. Kontrol er en illusion, men hun vil sikkert selv føle en privat vaskemaskine som et skridt mod yderligere kontrol.
4

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Er det mig, der er emsig? - klor i vaskemaskinerne

Indlægaf LaScrooge » 2. jun 2020, 18:04

Aragorn skrev:
LaScrooge skrev:Tak for jeres tilbagemeldinger og pointer om afblegning (vigtig pointe!) og forbud mod desinficerende midler, blegemidler eller tøjfarvning i fællesvaskerier. Vi har ikke samme regler, men jeg synes bestemt de bør indføres.

For at det ikke skal være løgn, kom jeg ned i vaskekælderen igen et par timer efter at have hængt mit eget ud, og så var der guddødeme kørt endnu en 95 graders kogevask med 1 enkelt klud og en stank af klor! Det er sgu kritisk - jeg vaskede 1 vask i hver maskine (efter at have kørt en skyllevask for at fjerne klorrester) og så skal den desinficeres igen?!

Hun udvikler neurose på neurose, hende den ængstelige - det er noget nyt med kloren :-/


Hun er forfulgt, men med rette. Verden kan ikke dreje sig om et enkelt menneskes angst. Det er ikke sådan verden ér. Du har at gøre med en person der er bange for alt. Det vil aldrig standse og ideerne vil blive mere og mere voldsomme i vedkommendes hoved.

Jeg ville opfordre til at personen fik sin egen vaskemaskine. Jeg ved ikke om pakninger etc kan tage skade af klor, men lugten er umulig at få væk til sidst, og det er sindssygt giftigt - noget mere end Corona.

Har man ekstreme ønsker, må man gøre det på sine egne ting. Angst får mennesker til at glemme at der er andre og andet i verden end dem selv, og her er en person der adlyder sin angst ubetinget. Det er enormt usundt, men det er en sag for personen selv, som må tage det op med sin behandler. En vaskemaskine hun selv ejer er noget lettere at anskaffe end sindsro og accept af døden.

Jeg ville personligt - hvis konfronteret med en udtalelse i stil med 'I er hele tiden efter mig', medgive at det er sandt. Og begrunde det med, at det er fordi det er uacceptabel opførsel (det kan man så formulere lidt mere pænt).

I sidste ende stræber hun efter kontrol med alt. Kontrol er en illusion, men hun vil sikkert selv føle en privat vaskemaskine som et skridt mod yderligere kontrol.


Du har mere ret end du aner ifht hendes ængstelighed. Vi taler om et menneske, som vil have et cykelskur revet ned så der kan bygges et helt nyt, særskilt badehus, fordi hun frygter, at selve eksistensen af vådrum i den bygning hun bor i, er den direkte vej til skimmelangreb og hussvamp. Og som vil have et plankeværk rundt i skellet byttet ud med et lavere hegn i rionet fyldt med sten, for at sikre ventilation om bygningen hun bor i - igen for at forhindre skimmelsvamp. Og som tror, at tomatplanter på espalier op ad en husmur medfører fugt i muren, som bliver til skimmelsvamp. Og det er bare toppen af isbjerget.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23374

Re: Er det mig, der er emsig? - klor i vaskemaskinerne

Indlægaf Aragorn » 2. jun 2020, 18:26

LaScrooge skrev:
Aragorn skrev:
LaScrooge skrev:Tak for jeres tilbagemeldinger og pointer om afblegning (vigtig pointe!) og forbud mod desinficerende midler, blegemidler eller tøjfarvning i fællesvaskerier. Vi har ikke samme regler, men jeg synes bestemt de bør indføres.

For at det ikke skal være løgn, kom jeg ned i vaskekælderen igen et par timer efter at have hængt mit eget ud, og så var der guddødeme kørt endnu en 95 graders kogevask med 1 enkelt klud og en stank af klor! Det er sgu kritisk - jeg vaskede 1 vask i hver maskine (efter at have kørt en skyllevask for at fjerne klorrester) og så skal den desinficeres igen?!

Hun udvikler neurose på neurose, hende den ængstelige - det er noget nyt med kloren :-/


Hun er forfulgt, men med rette. Verden kan ikke dreje sig om et enkelt menneskes angst. Det er ikke sådan verden ér. Du har at gøre med en person der er bange for alt. Det vil aldrig standse og ideerne vil blive mere og mere voldsomme i vedkommendes hoved.

Jeg ville opfordre til at personen fik sin egen vaskemaskine. Jeg ved ikke om pakninger etc kan tage skade af klor, men lugten er umulig at få væk til sidst, og det er sindssygt giftigt - noget mere end Corona.

Har man ekstreme ønsker, må man gøre det på sine egne ting. Angst får mennesker til at glemme at der er andre og andet i verden end dem selv, og her er en person der adlyder sin angst ubetinget. Det er enormt usundt, men det er en sag for personen selv, som må tage det op med sin behandler. En vaskemaskine hun selv ejer er noget lettere at anskaffe end sindsro og accept af døden.

Jeg ville personligt - hvis konfronteret med en udtalelse i stil med 'I er hele tiden efter mig', medgive at det er sandt. Og begrunde det med, at det er fordi det er uacceptabel opførsel (det kan man så formulere lidt mere pænt).

I sidste ende stræber hun efter kontrol med alt. Kontrol er en illusion, men hun vil sikkert selv føle en privat vaskemaskine som et skridt mod yderligere kontrol.


Du har mere ret end du aner ifht hendes ængstelighed. Vi taler om et menneske, som vil have et cykelskur revet ned så der kan bygges et helt nyt, særskilt badehus, fordi hun frygter, at selve eksistensen af vådrum i den bygning hun bor i, er den direkte vej til skimmelangreb og hussvamp. Og som vil have et plankeværk rundt i skellet byttet ud med et lavere hegn i rionet fyldt med sten, for at sikre ventilation om bygningen hun bor i - igen for at forhindre skimmelsvamp. Og som tror, at tomatplanter på espalier op ad en husmur medfører fugt i muren, som bliver til skimmelsvamp. Og det er bare toppen af isbjerget.


Mennesker med den form for lidelse er først glade når de kan gå ind i en bunker hvor alt de skal bruge er, og de får låst døren indefra og smider nøglen væk. Lige indtil tankerne om hjertestop og hjerneblødning og kræft og alle andre sygdomme de ikke kan forhindre opstår i deres hjerne.

Det er uden tvivl en ekstremt tung lidelse for dem, og en byrde der er så tung at den slider dem op. Altså - det er fandme ikke sjovt for dem. De har det ikke godt. Det meste af deres vågne timer er fyldt med bekymrede tanker, deres drømme er udelukkende mareridt. De spilder deres liv og er i nogen grad klar over, at det er forkert og at det er deres angst. Men vejen væk, som involverer at man ikke adlyder angsten, den er for hård at gå. Angsten er en narkoman der skal tilfredsstilles her og nu.

Uanset hvor trist det er, så er det bare ikke noget man skal have lov til at trække ned over hovedet på sine omgivelser. For det første kan det i nogle tilfælde 'smitte' (børn af forældre der har det sådan bliver jo helt ødelagte), og det er som minimum enormt irriterende. Er det en person i familien, en partner, så er det en ekstremt begrænsning, når det er dig, mig og angsten der er i rummet.

Jeg vil overlade terapien til folk der har forstand på det, men jeg er ret sikker på, at man forstærker angsten ved at gå med på præmissen om at tomaterne så må væk og vaskemaskinen skal have klor to gange dagligt.

Hvis man altid går med en pistol i lommen til selvforsvar føler man sig ikke mere sikker med den efter kort tid. Men man føler sig mere ængstelig den dag man ikke har den. Man er blevet afhængig.

Så ved at standse det cirkus kan det faktisk være en tjeneste I gør hende. Men hvis hun ikke har tillid til at I vil hende det bedste, så vil hun ikke se det sådan.

Der vil altid være en pris. Man vil altid betale noget for de valg man træffer. Prisens skal betales, det får man ikke lov at vælge - men man kan ofte få lov at vælge, hvilken pris man vil betale.

Spørgsmålet er så, om du vil betale med en konflikt med hende, eller med en vaskemaskine der stinker af klor og afbleget tøj, gift i vandet etc. Eller din egen vaskemaskine/vaske et andet sted. Det er lige de muligheder jeg ser sådan umiddelbart.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6660
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18861

Re: Er det mig, der er emsig? - klor i vaskemaskinerne

Indlægaf Æble » 2. jun 2020, 18:32

Selvfølgelig skal man ikke bruge klor i en vaskemaskine. Det er skidt for miljøet og man risikerer at ødelægge Det tøj der vaskes efter samt maskinen.

Synes det ville være en rimelig regel at man ikke må bruge klor i fællesvaskeriet.
0
Brugeravatar
Kasper
Indlæg: 285
Tilmeldt: 1. sep 2015, 21:50
Kort karma: 73
Likede indlæg: 837

Re: Er det mig, der er emsig? - klor i vaskemaskinerne

Indlægaf Kasper » 2. jun 2020, 23:40

Hvis det lige er startet, så er det oplagt at det er Corona-situationen, der har triggered det.

Er hun modtagelig over for fakta og rationelle argumenter på trods af sine udfordringer? For så kunne det være en idé at finde nogle kilder om at vaskemiddel og temperaturer er nok til at at slå vira ihjel, og finde noget fakta om de skadelige virkninger af klor (Aragorns gift-argument er rigtig godt).

Altså, at anerkende hendes bekymring om, at "selvføgelig skal det være sikkert at dele vaskemaskine og vi er jo på samme hold, og lad os finde den bedste løsning på, at vi ikke smitter hinanden".

Hvis hun er helt udenfor rækkevidde, så skal det nok gennem de officielle kanaler.
0

Tilbage til "Bolig"