Holder du høns?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Holder du høns?

Indlægaf Krølle » 1. feb 2016, 21:32

Æder høner for øvrigt (alle) blomsterspirer? Lige nu vælter der erantis og vintergækker op - jeg ville være ked af at se dem alle blive ædt af hønsene :genert:

Jeg er med på, at jeg kan hegne eller lave en større gård og holde dem inde, men jeg vil virkelig gerne give dem frihed i haven. En mellemløsning kan selvfølgelig være et hus og en gård, der er store nok til at være inde i perioder, men jeg vil hellere prøve at skabe mulighed for fredelig sameksistens :D
0
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Holder du høns?

Indlægaf Firebird » 1. feb 2016, 21:37

xxx
Senest rettet af Firebird 30. jul 2016, 11:34, rettet i alt 1 gang.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Holder du høns?

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. feb 2016, 21:45

Krølle skrev:Min største bekymring er de dage, hvor jeg ikke er hjemme (min mand er væk alle dage 8-16, jeg arb hjemme men er ofte væk nogle timer/en halv dag pga hesten). Kan de rende rundt uden at man har et øje på dem med jævne mellemrum, is man blot sørger for at lukke dem ud om morgenen og ind før det bliver mørkt? Umiddelbart tænker jeg ja, men jeg har jo ikke haft høns før :genert:

Der er en del katte i området, og selv om et hak fra en sur høne nok skal lære dem at holde afstand, gør det, at jeg ikke rigtig tør have dværghøns. Store lavtflyvende puttehøner lyder nærmest perfekt!



Du skal også lige tænke Mikkel Ræv ind i billedet... Det er ikke usansynligt at han er i området, de er ofte at finde i bymæssig bebyggelse.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Holder du høns?

Indlægaf Firebird » 1. feb 2016, 21:45

xxx
Senest rettet af Firebird 30. jul 2016, 11:34, rettet i alt 1 gang.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Holder du høns?

Indlægaf Krølle » 1. feb 2016, 21:45

Haha - der er intet at undskylde, det er jo deres natur. Jeg kunne lade dem gå i forhaven, hvor eneste blomster er på en stor rhodondendron, men det ville næsten være synd ikke at have dem til at hygge rundt i den store have.

Jeg har set flere fritgående hønsehold i frodige kolonihaver, så jeg tænker, at man måske kan klare det nogenlunde, hvis selve køkkenhave-højbedene er hegnet ind.

Skal der være lys i hønsehuset? Jeg lurer lidt på, om vi kan lave det i (en del af) garagen - på den måde kunne man fra dag til dag vælge, om de skal i for eller baghave, da der er udgang til begge derfra :gruble:
1
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Holder du høns?

Indlægaf Firebird » 1. feb 2016, 21:48

xxx
Senest rettet af Firebird 30. jul 2016, 11:35, rettet i alt 1 gang.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Holder du høns?

Indlægaf Anne Droid » 1. feb 2016, 21:54

Krølle skrev:Min største bekymring er de dage, hvor jeg ikke er hjemme (min mand er væk alle dage 8-16, jeg arb hjemme men er ofte væk nogle timer/en halv dag pga hesten). Kan de rende rundt uden at man har et øje på dem med jævne mellemrum, is man blot sørger for at lukke dem ud om morgenen og ind før det bliver mørkt? Umiddelbart tænker jeg ja, men jeg har jo ikke haft høns før :genert:

Der er en del katte i området, og selv om et hak fra en sur høne nok skal lære dem at holde afstand, gør det, at jeg ikke rigtig tør have dværghøns. Store lavtflyvende puttehøner lyder nærmest perfekt!


Selv om det er dværgorpingtoner er de ikke små. Det er 1 1/2-2 kilos høner, let terningeformet og fuldt ud i stand til at klare katte.
Alm orpington er noget større.

Der er stort set aldrig lukket ind til vores. Det var kun lige efter måren havde taget en høne vi huskede at lukke.
Det er ikke hver dag vi ser dem, men de har også meget plads og mange gemmesteder. De får selvfølgelig mad og vand de dage vi ikke ser dem.

Og vi har masser af vintergækker og andre fine blomster.
1
Klimatosse
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Holder du høns?

Indlægaf Firebird » 1. feb 2016, 21:58

xxx
Senest rettet af Firebird 30. jul 2016, 11:35, rettet i alt 1 gang.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Holder du høns?

Indlægaf Krølle » 1. feb 2016, 22:03

Åh Anne - der forseglede du vist lige min hønseskæbne :dåne:

Hvis bare jeg kan have roser (det giver vel sig selv?!) og lidt blomster i fred, må de gå amok på alt det grønne bunddække, græs(mos :blush: )plænen, nedfaldsfrugterne og hvad de ellers kan finde. Jeg tænker at der er masser af guf at finde for en nysgerrig høne i den gamle, tætte beplantning.

Bærbuskene og højbede får de adgang til i begrænset omfang som skadedyrsbekæmpere - ellers bliver det hegnet af.

Hvordan vurderer man, om hønsene får, hvad de skal have? Jeg læste et sted, at de ikke overspiser, men hvordan fungerer det i praksis? Kan de leve af varierede madrester og havegrønt med fri adgang til supplerende (kraft/korn)foder, så de selv kan regulere, eller er der noget - udover skaller/kalk - de kal have adgang til?
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Holder du høns?

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. feb 2016, 22:09

Er egentligt lidt spændt på, om I der har holdt høns, har et bud på hvad omkostningerne er, når man først er etableret med hønsegård osv.
Hvad koster sådan et hønsehold på månedsbasis, sådan cirka.?
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Holder du høns?

Indlægaf Krølle » 1. feb 2016, 22:10

Firebird skrev:
Krølle skrev:Haha - der er intet at undskylde, det er jo deres natur. Jeg kunne lade dem gå i forhaven, hvor eneste blomster er på en stor rhodondendron, men det ville næsten være synd ikke at have dem til at hygge rundt i den store have.

Jeg har set flere fritgående hønsehold i frodige kolonihaver, så jeg tænker, at man måske kan klare det nogenlunde, hvis selve køkkenhave-højbedene er hegnet ind.

Skal der være lys i hønsehuset? Jeg lurer lidt på, om vi kan lave det i (en del af) garagen - på den måde kunne man fra dag til dag vælge, om de skal i for eller baghave, da der er udgang til begge derfra :gruble:


Det er en god ide. Lys har både fordele og ulemper. Fordelen er at du forlænger æglægningsperioden, ulempen er at det kan tiltrække rotter og som DD_81 så rigtigt skrev, mikkelbasse.


Rotter er nok et større problem end Mikkel i Kbh., selvom det er Amager og ikke forfærdeligt langt fra Fælleden. Kan dog se at flere naboer har høns under hvad der ikke ligner supersikrede forhold. Jeg må spørge mig lidt frem mht deres erfaringer! og forhåbentlig holder kattene styr på evt rotter, der skulle blive fristede :tie:

Man kunne egentlig godt skifte garagedøren ud til baghaven til en, der slipper lys ind, men selvom det er sydvendt er døren næppe i direkte sol pga. beplantning, så det vil ikke give enormt meget lys - og etablering af ovenlysløsning, det er altså lige fornemt nok selv for et par søde ægmaskiner :P
0
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Holder du høns?

Indlægaf Firebird » 1. feb 2016, 22:13

xxx
Senest rettet af Firebird 30. jul 2016, 11:35, rettet i alt 1 gang.
1
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Firebird
Indlæg: 869
Tilmeldt: 11. nov 2015, 11:19
Kort karma: 160
Likede indlæg: 1289

Re: Holder du høns?

Indlægaf Firebird » 1. feb 2016, 22:17

xxx
Senest rettet af Firebird 30. jul 2016, 11:36, rettet i alt 1 gang.
0
Fod. Enhed der finder bord og stoleben i mørke.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Holder du høns?

Indlægaf Madam Pomfrey » 1. feb 2016, 22:17

Krølle skrev:Rotter er nok et større problem end Mikkel i Kbh., selvom det er Amager og ikke forfærdeligt langt fra Fælleden. Kan dog se at flere naboer har høns under hvad der ikke ligner supersikrede forhold. Jeg må spørge mig lidt frem mht deres erfaringer! og forhåbentlig holder kattene styr på evt rotter, der skulle blive fristede :tie:

Man kunne egentlig godt skifte garagedøren ud til baghaven til en, der slipper lys ind, men selvom det er sydvendt er døren næppe i direkte sol pga. beplantning, så det vil ikke give enormt meget lys - og etablering af ovenlysløsning, det er altså lige fornemt nok selv for et par søde ægmaskiner :P


Men Mikkel er nu godt kendt i København ;)
Og problemet med ham er at er han først kommet på besøg, så tager han livet af alt der er! og han kommer gerne igen og tjekker om der er flyttet nye ind.

Rotter undgår du bl.a. ved ikke at fodre direkte på jorden, det er typisk adgangen til mad der er attraktiv for dem.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Holder du høns?

Indlægaf Krølle » 1. feb 2016, 22:21

De kommer til at synes, madmor er en nærigfrans - der kommer i hvert fald ikke meget kød og majs herfra, men det må man selvfølgelig tilføje, hvis de ellers bliver nogle tynde skravl.

Jeg er endnu mere på de omgængelige typer, når man skal mærke på dem for at vurdere foderstand - kan lige se or mig, hvordan man ellers kan gå laaaange ture rundt i haven blot for at få en omgang højlydt brok og et hak, når indfangningen endelig sker :D
1

Tilbage til "Bolig"