Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf godtnavn » 4. jul 2016, 21:59

Jeg får mindst 20 auberginer fra min vindueskarm! Lige nu er der 20 frugter og stadig rigtig mange blomster!

Jeg havde slet ikke regnet med så mange, jeg må til at finde flere opskrifter!

Og så har jeg i år været ramt af samtlige skadedyr der findes føles det som, suk. Det startede med nogle store klamme larver i jorden i den ene potte. De blev udryddet i en lang og klam proces hvor der blev pillet larver ud af rødderne. Så kom bladlus, der blev udryddet med mariehøns, de er så kommet igen. Derefter gik der små larver i salaten, der gnavede løs, så endte med at kasserer alt indholdet i den altankasse fordi den var så hårdt ramt. Nu har vi fundet ud af at larverne der var i jorden var snudebiller, og vi kæmper med at få udryddet dem alle på altanen før de lægger nye æg i næste måned. Og nårh ja, så har vi måtte kasserer 5 jordbærplanter da de blev slemt angrebet af spindemider, de stod heldigvis langt fra alle andre planter og det lader kun til de var ramt. Jeg mister helt lysten til planter næste år :(

Eneste positive er at en blomsterflue lagde æg på en plante, det gav møgklamme larver, men larverne åd en del bladlus og fik faktisk næsten udryddet andet angreb af bladlus, men lige nu går bladlussene igen amok.
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf Annione » 10. jul 2016, 20:35

Jeg har plantet citron-kerner, som nu har sat 6 cm høje spirer :love: De er simpelthen så fine. Jeg satte 6 kerner og har 5 spirer.

På terrassen jeg tomatplanter, som skal ind i vindueskarmen i soveværelset, når det bliver frostvejr :-D De har ikke haft tomater endnu, da jeg bare her i juni smed jord på 3 skiver tomat - men der er SÅ mange planter, og de er 20 cm høje.
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf Juki » 14. jul 2016, 12:26

Kan I anbefale nogle store planter, der gerne bliver 1-1½ meter i højden, og som ikke er giftige?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf godtnavn » 14. jul 2016, 21:34

Hvor store skal de være i diameter, altså hvor meget må de fylde til siderne? Og skal det være noget flerårigt?

Jeg gør mig kun i spiselige planter, så hvis det er fint så kunne ting som løvstikke eller rosmarin være et forslag på noget flerårigt, eller tomater/peberfrugt/auberginer osv. noget 1-årigt :) Og så blev min basilikum 120 cm sidste år, så måske det også var en mulighed, der er desværre ingen garanti på højden, i år er de kun virka 50 :P
0
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14723
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19075

Re: Planter indendørs/i vindueskarmen/altanen

Indlægaf Flora » 25. jul 2016, 11:16

Jeg har en Kalla i vinduet som har udviklet 5-6 stykker af det der ses på billederne her. Efter en googling er jeg kommet frem til det vist nok (muligvis?) er frøstande, men hvad skal jeg gøre med dem? Altså kan jeg plante dem om, så de udvikler sig til nye planter? Og i så fald hvordan? Eller vil de videreudvikle sig der hvor de sidder? Eller bliver de bare ved at se ud som de gør? Alle gode råd/erfaringer er velkomne :)

foto 1.JPG


foto 2.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0

Tilbage til "Bolig"