Øjebæer i jeres ny eller nabolag?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
HerErJeg
Indlæg: 4263
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5074

Re: Øjebæer i jeres ny eller nabolag?

Indlægaf HerErJeg » 17. jun 2022, 05:44

paint skrev:Denne ustyrligt grimme møgbunke af en ejendom, som har den utilgivelige frækhed at være placeret, ikke så langt fra hvor jeg bor.

Hvordan det er lykkedes arkitektfirmaet at sælge ideen om, at denne ejendom var den helt rigtige for bygherren, har jeg svært ved at forestille mig. De har måske villet have en unik ejendom, som der helt sikkert ikke findes to af – af gode grunde – efter devisen: nu bygger vi en skal, og så smider vi bare nogle vinduer i alle mulige størrelser, tilfældigt, ind i murene. Symmetri og balance, er en by i Rusland.

hus.jpg

Føj for den lede en bunke lort. Det er sådan noget håndværkerne elsker at arbejde med - eller noget...
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20602
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44155

Re: Øjebæer i jeres ny eller nabolag?

Indlægaf paint » 11. nov 2022, 10:56

Dette er nok primært for Københavnere, eller folk der kommer her ofte.Det er os, der måske daglig skal lægge øje til bygningen. Det drejer sig om den ikoniske Palads-bygning, ved Vesterport station. Nu skal den altså (åbenbart) laves om, eller rives helt ned. Og så er der jo, som bekendt, risiko for, at der opstår en såkaldt 'øjebæ', i vores ellers herlige by.
Nordisk Film, som ejer bygningen, har talt med brugere af stedet, og andre. På baggrund af det, har de nu fremlagt tre forslag, som de åbenbart mener er de bedste. Et af forslagene, er en total nedrivning af bygningen.

De tre forslag:

1.
Billede

2.
Billede

3.
Billede

Man kan se bygningerne fra flere vinkler her: https://www.tv2lorry.dk/koebenhavn/proj ... ke-bygning

Har du en favorit blandt forslagene: 1, 2 eller 3?
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20602
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44155

Re: Øjebæer i jeres ny eller nabolag?

Indlægaf paint » 11. nov 2022, 11:02

Nr. 1, ligner mest af alt et forsøg på at genskabe operaen i Verona, i en nyere version.

Billede

Nr.2, vil sikkert få uindviede til at tro, at der har været eksotiske svampe i deres espresso

Nr. 3, ligner et strandet rumskib, fra en fjern galakse.

:gruble:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20602
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44155

Re: Øjebæer i jeres ny eller nabolag?

Indlægaf paint » 11. nov 2022, 11:06

Bygningen som den så ud i 1919, da den blev indviet.

Billede
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11411
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23702

Re: Øjebæer i jeres ny eller nabolag?

Indlægaf Mani » 11. nov 2022, 11:19

paint skrev:Dette er nok primært for Københavnere, eller folk der kommer her ofte.Det er os, der måske daglig skal lægge øje til bygningen. Det drejer sig om den ikoniske Palads-bygning, ved Vesterport station. Nu skal den altså (åbenbart) laves om, eller rives helt ned. Og så er der jo, som bekendt, risiko for, at der opstår en såkaldt 'øjebæ', i vores ellers herlige by.
Nordisk Film, som ejer bygningen, har talt med brugere af stedet, og andre. På baggrund af det, har de nu fremlagt tre forslag, som de åbenbart mener er de bedste. Et af forslagene, er en total nedrivning af bygningen.

De tre forslag:

1.
Billede

2.
Billede

3.
Billede

Man kan se bygningerne fra flere vinkler her: https://www.tv2lorry.dk/koebenhavn/proj ... ke-bygning

Har du en favorit blandt forslagene: 1, 2 eller 3?

Hvad skal udvidelsen bruges til?
Jeg kan se mange ikke bryder sig om den, men jeg må indrømme at 1'eren vokser på mig for hver gang jeg ser den.
3
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20602
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44155

Re: Øjebæer i jeres ny eller nabolag?

Indlægaf paint » 11. nov 2022, 11:25

Mani skrev:
paint skrev:Dette er nok primært for Københavnere, eller folk der kommer her ofte.Det er os, der måske daglig skal lægge øje til bygningen. Det drejer sig om den ikoniske Palads-bygning, ved Vesterport station. Nu skal den altså (åbenbart) laves om, eller rives helt ned. Og så er der jo, som bekendt, risiko for, at der opstår en såkaldt 'øjebæ', i vores ellers herlige by.
Nordisk Film, som ejer bygningen, har talt med brugere af stedet, og andre. På baggrund af det, har de nu fremlagt tre forslag, som de åbenbart mener er de bedste. Et af forslagene, er en total nedrivning af bygningen.

De tre forslag:

1.


2.


3.


Man kan se bygningerne fra flere vinkler her: https://www.tv2lorry.dk/koebenhavn/proj ... ke-bygning

Har du en favorit blandt forslagene: 1, 2 eller 3?

Hvad skal udvidelsen bruges til?
Jeg kan se mange ikke bryder sig om den, men jeg må indrømme at 1'eren vokser på mig for hver gang jeg ser den.


Det er egentlig ikke en udvidelse, men en erstatning. Den nuværende har over 100 år på bagen, og koster millioner at holde kørende (med reparationer mv). Det kan ikke længere betale sig at holde bygningen ved lige. Derfor skal der bygges en ny.

Min egen favorit er også nr. 1 - især fordi man med den løsning, bevarer så meget som muligt af den gamle bygning. Jeg kan godt lide at man prøver at bibeholde så meget som muligt at den oprindelige, som har stået her i 103 år. Den hører med til byens historie, synes jeg.
Senest rettet af paint 11. nov 2022, 11:43, rettet i alt 1 gang.
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11411
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23702

Re: Øjebæer i jeres ny eller nabolag?

Indlægaf Mani » 11. nov 2022, 11:28

paint skrev:
Mani skrev:
paint skrev:Dette er nok primært for Københavnere, eller folk der kommer her ofte.Det er os, der måske daglig skal lægge øje til bygningen. Det drejer sig om den ikoniske Palads-bygning, ved Vesterport station. Nu skal den altså (åbenbart) laves om, eller rives helt ned. Og så er der jo, som bekendt, risiko for, at der opstår en såkaldt 'øjebæ', i vores ellers herlige by.
Nordisk Film, som ejer bygningen, har talt med brugere af stedet, og andre. På baggrund af det, har de nu fremlagt tre forslag, som de åbenbart mener er de bedste. Et af forslagene, er en total nedrivning af bygningen.

De tre forslag:

1.


2.


3.


Man kan se bygningerne fra flere vinkler her: https://www.tv2lorry.dk/koebenhavn/proj ... ke-bygning

Har du en favorit blandt forslagene: 1, 2 eller 3?

Hvad skal udvidelsen bruges til?
Jeg kan se mange ikke bryder sig om den, men jeg må indrømme at 1'eren vokser på mig for hver gang jeg ser den.


Det er egentlig ikke en udvidelse, men en erstatning. Den nuværende har over 100 år på bagen, og koster millioner at holde kørende (med reparationer mv). Det kan ikke længer betale sig at holde bygningen ved lige. Derfor skal der bygges en ny.

Min egen favorit er også nr. 1 - især fordi man med den løsning, bevarer så meget som muligt af den gamle bygning. Jeg kan godt lide at man prøver at bibeholde så meget som muligt at den oprindelige, som har stået her i 103 år. Den hører med til byens historie, synes jeg.

Ja, det er også det der tiltaler mig.
Det giver mening, jeg har ikke fulgt nok med.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
MOGA
Indlæg: 4054
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Øjebæer i jeres ny eller nabolag?

Indlægaf MOGA » 11. nov 2022, 13:43

Jeg er blandt modstanderne af, at man river bygningen ned, den hører til. Jeg synes det 1. forslag fungerer ret godt, så jeg håber de beholder det. Det er vist også det eneste forslag, der bevarer den fine, gamle foyer.
2
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20602
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44155

Re: Øjebæer i jeres ny eller nabolag?

Indlægaf paint » 11. nov 2022, 14:12

Billede nr. 2 - den lyserøde rædsel (i mine øjne) - som nogle har kaldt "en lyserød hatteæske", og andre en lyserød "lagkage" - er efter min mening, helt på månen. Jeg gætter på, at arkitekterne har taget dét til sig, at mange kalder bygningen, i dag, for 'lagkagen' - hvilket nok kommer af flere 'lag' i forskellige farver. Med lidt fantasi, kunne den da godt ligne en flot fødselsdagslagkage. Men at at tage fortolkningen til et niveau, hvor man nærmest bygger en ny 'lagkage', er noget langt ude - mener jeg.

'Lagkagen' i dag.
Billede
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15522
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25961

Øjebæer i jeres by eller nabolag?

Indlægaf Delfin » 11. nov 2022, 14:27

Hundrede procent nr. 1. Den bevarer og videreudvikler det nuværende udtryk, og den passer godt ind i omgivelserne. Den tror jeg ligefrem, jeg kunne blive glad for som erstatning. Nr to leder mine tanker hen på en dødsdrom eller en sportsarena. Køn er den ikke, men måske ville den set godt ud i andre omgivelser. Nr tre er bare sørgelig og skriger til de omkringliggende bygninger

Edit.
Nej nu ved jeg, hvad det er nr. to minder mig om. Toppen af et vandtårn klasket ned ovenpå et hus

Billede
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20602
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44155

Re: Øjebæer i jeres by eller nabolag?

Indlægaf paint » 11. nov 2022, 15:16

Delfin skrev:Hundrede procent nr. 1. Den bevarer og videreudvikler det nuværende udtryk, og den passer godt ind i omgivelserne. Den tror jeg ligefrem, jeg kunne blive glad for som erstatning. Nr to leder mine tanker hen på en dødsdrom eller en sportsarena. Køn er den ikke, men måske ville den set godt ud i andre omgivelser. Nr tre er bare sørgelig og skriger til de omkringliggende bygninger

Edit.
Nej nu ved jeg, hvad det er nr. to minder mig om. Toppen af et vandtårn klasket ned ovenpå et hus

Billede


Eller 'Royal Arena' (måske er det samme arkitekt? ) ;)

Billede
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15522
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25961

Re: Øjebæer i jeres by eller nabolag?

Indlægaf Delfin » 11. nov 2022, 16:28

paint skrev:
Eller 'Royal Arena' (måske er det samme arkitekt? ) ;)

Billede


Det er faktisk ret tæt på, men R A passer bedre til omgivelserne
1
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 943
Likede indlæg: 4733

Re: Øjebæer i jeres ny eller nabolag?

Indlægaf Panton » 11. nov 2022, 16:34

Lige overfor hvor jeg bor er der forsøgt opført et højhus af rang.Men pludselig havde de brugt affaldscement i grundkonstruktionen, så nu har den bare stået der i ja, henved et år eller mere. Jeg ved ikke det bliver revet ned, det er vel svært at ændre fundamentet tænker jeg!! Men grim og upassende, det er den!
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
TomKah
Indlæg: 4213
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4355

Re: Øjebæer i jeres ny eller nabolag?

Indlægaf TomKah » 11. nov 2022, 16:36

Det er lidt sjovt for jeg kan stadig huske Palads som hvid i min barndom og chokket over at den blev malet der i 80erne.
Og nu elskes farverne af mange københavnere. Jeg er ikke så vild med dem stadigvæk. Jeg synes bygning er flot, men Scala blev jo også revet ned, så mon ikke man vænner sig til at Palads er væk.

Jeg kam bedst lide nummer 2 og 3. Bryder mig ikke om nummer 1.
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4503
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 943
Likede indlæg: 4733

Re: Øjebæer i jeres ny eller nabolag?

Indlægaf Panton » 11. nov 2022, 16:58

paint skrev:Billede nr. 2 - den lyserøde rædsel (i mine øjne) - som nogle har kaldt "en lyserød hatteæske", og andre en lyserød "lagkage" - er efter min mening, helt på månen. Jeg gætter på, at arkitekterne har taget dét til sig, at mange kalder bygningen, i dag, for 'lagkagen' - hvilket nok kommer af flere 'lag' i forskellige farver. Med lidt fantasi, kunne den da godt ligne en flot fødselsdagslagkage. Men at at tage fortolkningen til et niveau, hvor man nærmest bygger en ny 'lagkage', er noget langt ude - mener jeg.

'Lagkagen' i dag.
Billede


Jeg er ret vild med palads som den står nu :dåne:
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win

Tilbage til "Bolig"