Hjælp - tør jeg bygge til?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Lys
Indlæg: 5947
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10727

Re: Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf Lys » 29. jan 2024, 20:11

Mani skrev:
godtnavn skrev:Der er ingen tvivl om at vi havde sovet hos min svigermor langt oftere hvis hun havde haft et anneks hvor vi kunne trække os tilbage og ikke være en del af fællesskabet fra vi vågner til vi sover. Så for mig ville anneks være 100 gange bedre.

Men hvis det er det der er brug for kan jeg jo lige så godt leje et af de sommerhuse der ligger i området de gange om året det er aktuelt. Det har jeg i forvejen tænkt er oplagt. Den her løsning skal jo være noget der fungerer for mig alene i hverdagen (der ville jeg næppe bruge værelser i et anneks) og så der er værelser til besøg.


Det forstår jeg godt - omend det ikke er så oplagt at putte fx en baby i et nabosommerhus som i et anneks. Altså bare fordi du selv bragte det eksempel på banen.

Jeg beklager at jeg ikke lige har læst tilbage, men kunne du have glæde af fx kontor i et nærliggende anneks? Hvis det blev lavet med udsigt etc? Eller ville du også være træt af det?

Uanset er det vigtigste at det fungerer i hverdagen - helt sikkert!
0
MrMister
Indlæg: 2408
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6978

Re: Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf MrMister » 29. jan 2024, 20:56

Fordelen ved et anneks er at du kan lukke det af ift varme og så videre, eller lave et kontor du mentalt skal gå udenfor for at komme hen til.

Ulempen er at det ikke er en del af huset. Mine bedsteforældre havde et anneks på den måde. Sådan kun køjesenge typen. Det elskede vi som børn, for det var tæt på men alligevel vores eget og en hule.

Mine forældre har det samme i deres. De nyder, at de kan trække derud, når de yngre generationer invaderer. Det der med at lukke en dør i et absolut ikke lydtæt sommerhus er bare ikke det samme.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4918
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6534

Re: Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf Stars » 30. jan 2024, 05:10

MrMister skrev:Fordelen ved et anneks er at du kan lukke det af ift varme og så videre, eller lave et kontor du mentalt skal gå udenfor for at komme hen til.

Ulempen er at det ikke er en del af huset. Mine bedsteforældre havde et anneks på den måde. Sådan kun køjesenge typen. Det elskede vi som børn, for det var tæt på men alligevel vores eget og en hule.

Mine forældre har det samme i deres. De nyder, at de kan trække derud, når de yngre generationer invaderer. Det der med at lukke en dør i et absolut ikke lydtæt sommerhus er bare ikke det samme.


Jeg har valgt den nemmere løsning med en campingvogn som erstatning for et anneks.
Min søsters piger har det på samme måde med det lidt hule-agtige.

Man skal bare være opmærksom på, at der åbenbart er mange kommuner, det ikke tillader, man har en ikke-indregistreret campingvogn stående på sin grund.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11421
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23718

Re: Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf Mani » 30. jan 2024, 06:33

Lys skrev:
Mani skrev:
godtnavn skrev:Der er ingen tvivl om at vi havde sovet hos min svigermor langt oftere hvis hun havde haft et anneks hvor vi kunne trække os tilbage og ikke være en del af fællesskabet fra vi vågner til vi sover. Så for mig ville anneks være 100 gange bedre.

Men hvis det er det der er brug for kan jeg jo lige så godt leje et af de sommerhuse der ligger i området de gange om året det er aktuelt. Det har jeg i forvejen tænkt er oplagt. Den her løsning skal jo være noget der fungerer for mig alene i hverdagen (der ville jeg næppe bruge værelser i et anneks) og så der er værelser til besøg.


Det forstår jeg godt - omend det ikke er så oplagt at putte fx en baby i et nabosommerhus som i et anneks. Altså bare fordi du selv bragte det eksempel på banen.

Jeg beklager at jeg ikke lige har læst tilbage, men kunne du have glæde af fx kontor i et nærliggende anneks? Hvis det blev lavet med udsigt etc? Eller ville du også være træt af det?

Uanset er det vigtigste at det fungerer i hverdagen - helt sikkert!

Ja, det er en pointe - så er spørgsmålet hvor længe der er små børnebørn kontra de andre ting der skal vejes ind.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11421
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23718

Re: Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf Mani » 30. jan 2024, 06:34

MrMister skrev:Fordelen ved et anneks er at du kan lukke det af ift varme og så videre, eller lave et kontor du mentalt skal gå udenfor for at komme hen til.

Ulempen er at det ikke er en del af huset. Mine bedsteforældre havde et anneks på den måde. Sådan kun køjesenge typen. Det elskede vi som børn, for det var tæt på men alligevel vores eget og en hule.

Mine forældre har det samme i deres. De nyder, at de kan trække derud, når de yngre generationer invaderer. Det der med at lukke en dør i et absolut ikke lydtæt sommerhus er bare ikke det samme.

Hmm. Har dine forældre også en anden bolig I mødes i og hvordan fungerer det der?
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
MrMister
Indlæg: 2408
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6978

Re: Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf MrMister » 30. jan 2024, 14:20

Mani skrev:
MrMister skrev:Fordelen ved et anneks er at du kan lukke det af ift varme og så videre, eller lave et kontor du mentalt skal gå udenfor for at komme hen til.

Ulempen er at det ikke er en del af huset. Mine bedsteforældre havde et anneks på den måde. Sådan kun køjesenge typen. Det elskede vi som børn, for det var tæt på men alligevel vores eget og en hule.

Mine forældre har det samme i deres. De nyder, at de kan trække derud, når de yngre generationer invaderer. Det der med at lukke en dør i et absolut ikke lydtæt sommerhus er bare ikke det samme.

Hmm. Har dine forældre også en anden bolig I mødes i og hvordan fungerer det der?


Ja, annekset er nærmest blot et soveværelse og jeg er faktisk i tvivl om, om de fik toilet derude (langt væk - har ikke været der endnu. Laaaaang histore).

Hovedhuset bor de i, når de er der alene. Annekset er deres når der er småbørn i huset. Hvis det er store børn, sover børnene jo gerne derude og larmer dér om natten.
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11421
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23718

Re: Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf Mani » 17. mar 2024, 17:27

Jeg skal kun! bygge anneks hvis det er færdig samlet!

Knægten får rabat på byggemateriale (arbejder i et byggemarked), men stopper efter påske for at koncentrer sig om at afslutte gym.
Så jeg har været ved at bestille materialer til et isoleret skur.
Shit, der er meget at holde styr på. Isolering, afstandslister, tagpap, tagrender, skruer, søm, stolpesten...
Og for at vide hvad jeg skal købe, skal jeg jo undersøge hvordan man bygger fundament, bygger skur, isolerer skur, lægger tagpap, sætter tagrender op, sætter punktfundament op...

Jeg har helt sikkert glemt noget (det skal først bygges til september) og det går jo også nok, men de 30% er sgu meget rare at få på sådan et projekt :genert:
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'

Tilbage til "Bolig"