Hjælp - tør jeg bygge til?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11341
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23475

Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf Mani » 14. nov 2023, 09:27

Jeg går og er i de helt indledende tanker om at udvide og bygge til ved sommerhuset, men er i tvivl om hvad det kræver og koster og håber Debatten kan komme med nogle behjælpelige input.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at få et gæsteværelse kontor (ideelt med en hems over) + om muligt et gæstetoilet. Placeringen er så gæstetoilettet kan ligge op af det allerede etablerede badeværelse, hvis det gør en forskel.

Derudover overvejer jeg en carport med et skur i forlængelse (det er nok i virkeligheden det der først er relevant). Carporten vil ikke være i forlængelse af tilbygningen, men jeg skal måle hvor tæt den vil være på hus, hvis jeg skal overholde krav til skel.

Jeg ved jeg skal søge byggetilladelse og jeg skal have tegninger (skal det være en arkitekt eller kan man finde en anden løsning?). Er der andet man skal have på plads før man kan bygge?

Når jeg søger på en løsning som fx carport med skur får jeg priser mellem 13.000 (gør det selv uden forberedelse af underlag ved XL-byg) og 300.000 som boligmesteren anslår - det er jo noget af en forskel, så jeg tror lige jeg gik helt kold der. Men hvad skal jeg huske? Hvad er jeres erfaring med priser? Hvad kan man sagtens selv og hvad skal man have andre til at hjælpe med?
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6348
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 755
Likede indlæg: 15046

Re: Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf Ata » 14. nov 2023, 15:08

Hvad man kan selv, afhænger jo meget af erfaring, kompetencer og hvad du har mod på. Har du noget bud på hvilke dele du selv vil kunne udføre?
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11341
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23475

Re: Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf Mani » 14. nov 2023, 15:54

Ata skrev:Hvad man kan selv, afhænger jo meget af erfaring, kompetencer og hvad du har mod på. Har du noget bud på hvilke dele du selv vil kunne udføre?

Jeg er slet ikke i tvivl om at carport + skur kan vi selv bygge. Men om jeg skal have hjælp til at klargøre grunden først eller selv kan ved jeg ikke endnu. Altså el kan vi jo ikke, men det er et nice to have i den forbindelse - ikke et need to have - og umiddelbart tænker jeg heller ikke det er den del der ville ruinerer mig.

Tilbygningen i sommerhuset kan vi helt sikkert ikke selv det meste af. Der er det højest sådan noget med at beklæde og male vægge, lægning af gulv , evt. hemsen og lignende vi har kompetencerne til.

Jeg er jo i de ret indledende faser, så lige nu har jeg kun nogle råskitser jeg selv har lavet - og tænker jeg skal have en med de rigtige programmer og kompetencer til at tegne til en byggetilladelse. Men før jeg kommer så vidt bliver jeg også nødt til at forholde mig til hvad jeg reelt har råd til :blush:

Og selv om det ikke behøver være lige nu kunne det være rigtig fedt at have en pejling på fordi jeg sidder og laver budgetscenarier for min økonomi fremadrettet.

Altså hvis jer ser på carporten skriver de et sted:

Tegninger og projektledelse: 30.000 kr
Tagdækker og tømrerarbejde: 225.000 kr
Fundering og jordarbejde: 45.000 kr
Etablering og tilslutning af strøm: 30.000 kr

Og her er det nok jeg lidt tænker 225.000 for tagdække og tømrearbejde - hvad er det jeg har overset siden det koster så meget?
Tegninger og evt. hjælp til ansøgning om byggetilladelse ved jeg ikke hvad koster og jeg ved heller ikke om der er behov for ekstern hjælp til fx en carport - for jeg har ikke prøvet at søge før og kender umiddelbart ingen der har (altså jeg ville tro jeg skulle have en fagmand til at tegne, men at jeg måske selv kunne søge tilladelse? Men aner ikke om jeg er helt skæv på den.)

Fundering og jordarbejde lyder ikke helt skævt, men jeg er nok lidt overrasket over 30.000 til strøm - men igen jeg er total newbie i det her. Har kun bygget om i en gammel 50'er murmestervilla.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf Artem » 14. nov 2023, 16:38

Selve pris på byggetilladelse er umuligt at svare på. Ved nogle kommuner er det gratis, og andre tager et fast gebyr, og andre igen en timepris.
Men det fremgår af kommunens hjemmeside, og der bør sjældent være mere end maks en dags arbejde i det.

Den kommunale byggesagsbehandling handler mest om byggeprocent, byggehøjde, og afstand til skel. Med 15% 5 meter osv.
Så hvis man selv laver ansøgningen til carporten, kræver det et GIS kort hvor man tegner placeringen ind på, og skriver afstand til skel, og anden bebyggelse som er tæt på.
Det er situationsplanen som er den de går mest op i. Hvis det er sådan et byggesæt fra XL-byg. Har de nogle tegninger og beskrivelse på den carport som man sender med på selve carporten.
Så burde den glide lige igennem hvis afstand til skel, byggeprocent osv er overholdt.

I princippet har man dog slet ikke brug for en byggetilladelse til udhuse. Hvor man må have op til 50 m2 samlet uden at søge om tilladelse til det.
Det som mange bare glemmer er at de udhuse stadig skal overholde bygningsreglemetet, med afstand osv, sammen med at det skal anmeldes til kommunen og påføres BBR, hvor de vil have den situationsplan osv.
Så hvis der er den mindst tvivl om man kan opføre den carport uden en byggetilladelse, i forhold til afstand, beskyttet natur osv. Så vil jeg anbefale at lave en byggeansøgning på den selv om det i princippet ikke er nødvendigt.
Men er bedre at gøre det den vej, end at skulle ud i en lovliggørelsessag.
En del kommuner tilbyder også en forhåndsdialog, hvor man kan mødes og tale om det og afklare hvad der kan lade sig gøre, og hvad der er nødvendigt at søge om.

Tænker de fleste selv vil kunne bygge sådan en gør det selv carport, det er jo mest noget med at grave nogle huller og lave nogle punktfundamenter og så ellers følgende vejledningen.

Med tilbygningen er det klart en fordel at toilet er tæt på det eksisterende, da vand og kloak ofte vil være den største udfordring.
Tegningen er der mange tømrer der godt kan stå for, eller hvor de kender en lille tegnestue som kan lave dem.
Ind til for få år siden ville man bare have taget de gamle tegninger og så i hånden have tegnet tilbygningen på. Går måske også stadig nogle steder.

Jeg tør nærmest ikke at udtale mig om prisen i de her tider. For er er bare blevet meget dyrere end de erfaringspriser jeg havde for få år siden, og når det er i andre dele af landet.
3
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf Artem » 14. nov 2023, 17:19

Mani skrev:Tegninger og projektledelse: 30.000 kr
Tagdækker og tømrerarbejde: 225.000 kr
Fundering og jordarbejde: 45.000 kr
Etablering og tilslutning af strøm: 30.000 kr

Helt ærligt forstår jeg heller ikke de priser og er det som gør mig tilbageholdende med at slynge priser ud.

For hvis vi går tilbage til før corona hvor mine erfaringspriser mest er fra, så ville jeg sige at det halve af de priser ville være rimeligt.
Jeg er som sådan heller ikke overrasket over hvis priserne var dobbelt op i 2021 og 2022.
Men mange materialepriser er jo ved at være tilbage på det normale, selv om nogle ting stadig ligger på dobbelt pris.

Men selv hvis materialerne er blevet dobbelt så dyre i gennemsnit end de var for 5 år siden. Så er der en grov tommelfingeregel som siger at materialer kun udgør 1/3 af omkostningerne, hvor 2/3 er løn. Løn så er også steget lidt i den periode, men det er jo kun omkring 10%

På den måde er der noget som ikke rigtig hænger sammen.
Vi kan tage et eksempel.
År 2018
Materialer 1000 kr
Løn 2000 kr
I alt 3000 kr

År 2023
Materialer 2000 kr
Løn 2200 kr
I alt 4200 kr

Det er en stigning på 40% som jo også er meget. Men i virkeligheden hører man ofte om stigninger på 100% :gruble:
Det kan nærmest kun betyde at der er nogle som kører med nogle vilde avancer for tiden. Men gør de stadig det? For jo det gjorde de sidste år da der var rigeligt at lave, men det er mit indtryk at det er gået lidt ned og følgende må de også være mere sultne efter opgaver og skrue priserne ned på noget mere rimeligt.
2
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
IrmaPigen
Indlæg: 7809
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12476

Re: Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf IrmaPigen » 14. nov 2023, 20:11

Læs også dine servitutter på ejendommen.

Der kan være en del begrænsninger i forhold til at bygge, især i sommerhus områder...

Personligt gad jeg dog nok ikke bygge carport til et sommerhus. Jeg synes noget af charmen går af et sommerhus, hvis der er alle de ting, man har derhjemme i sin helårs-villa. Jeg synes det hører sig til et sommerhus område, at det er mindre bebygget, der er mere lidt og mere grønt.
5
MrMister
Indlæg: 2400
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6952

Re: Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf MrMister » 14. nov 2023, 20:53

Hvor i landet er vi henne? Hvilken stil? Hvor mange kvm?
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11341
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23475

Re: Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf Mani » 14. nov 2023, 21:50

Artem skrev:.

Tak Artem, det er virkelig gode input, som giver mig noget at undersøge/arbejde med.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11341
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23475

Re: Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf Mani » 14. nov 2023, 21:52

IrmaPigen skrev:Læs også dine servitutter på ejendommen.

Der kan være en del begrænsninger i forhold til at bygge, især i sommerhus områder...

Personligt gad jeg dog nok ikke bygge carport til et sommerhus. Jeg synes noget af charmen går af et sommerhus, hvis der er alle de ting, man har derhjemme i sin helårs-villa. Jeg synes det hører sig til et sommerhus område, at det er mindre bebygget, der er mere lidt og mere grønt.

Ja, god pointe, dem har jeg været ved at finde.
Jeg ved vi kan bygge noget og kan se mange bygger meget mere end de oprindelige planer siger for området.

Jeg kunne godt tænke mig at benytte sommerhuset langt mere og så kun have en lille lejlighed eller lignende ved siden af - så det er derfor jeg overvejer det.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11341
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23475

Re: Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf Mani » 14. nov 2023, 21:54

MrMister skrev:Hvor i landet er vi henne? Hvilken stil? Hvor mange kvm?

Østjylland. Bare et helt almindeligt sortmalet træ sommerhus og jeg er ved at finde ud af hvor mange kvm sådan noget mon er :genert:
Ej, carport og skur er forholdsvist simpelt, men en tilbygning er lidt mere kompliceret. Jeg må hellere sætte mål på min løse skitse og måle et af de værelser der er op.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf Artem » 14. nov 2023, 22:09

Mani skrev:
MrMister skrev:Hvor i landet er vi henne? Hvilken stil? Hvor mange kvm?

Østjylland. Bare et helt almindeligt sortmalet træ sommerhus og jeg er ved at finde ud af hvor mange kvm sådan noget mon er :genert:
Ej, carport og skur er forholdsvist simpelt, men en tilbygning er lidt mere kompliceret. Jeg må hellere sætte mål på min løse skitse og måle et af de værelser der er op.

Har du ingen tegninger på jeres nuværende hus?

Mange kommuner har tegninger til at ligge på forskellige løsninger.
Det mest simple er hvis de er på weblager.dk
Dog er nogle af dem låste på grund af GDPR med CPR osv på en byggeansøgning, men der kan man kontakte kommunen og få dem til at gennemgå dokumenterne og sende dem uden personfølsomme oplysninger.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11341
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23475

Re: Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf Mani » 14. nov 2023, 22:14

Artem skrev:
Mani skrev:
MrMister skrev:Hvor i landet er vi henne? Hvilken stil? Hvor mange kvm?

Østjylland. Bare et helt almindeligt sortmalet træ sommerhus og jeg er ved at finde ud af hvor mange kvm sådan noget mon er :genert:
Ej, carport og skur er forholdsvist simpelt, men en tilbygning er lidt mere kompliceret. Jeg må hellere sætte mål på min løse skitse og måle et af de værelser der er op.

Har du ingen tegninger på jeres nuværende hus?

Mange kommuner har tegninger til at ligge på forskellige løsninger.
Det mest simple er hvis de er på weblager.dk
Dog er nogle af dem låste på grund af GDPR med CPR osv på en byggeansøgning, men der kan man kontakte kommunen og få dem til at gennemgå dokumenterne og sende dem uden personfølsomme oplysninger.

Jo, vi har og jeg har kopieret en og tegnet løse streger. Så jeg skal have målt op og regnet så jeg ved lidt mere præcist hvad det er jeg ønsker. Tror bare jeg har været lidt bekymret for at tegne noget der kun kan være luftkasteller pga økonomi - men kan også godt se jeg bliver nødt til at vide mere om hvad jeg kunne tænke mig for at finde ud af økonomien i det.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf Artem » 14. nov 2023, 23:33

Mani skrev:
Artem skrev:Jo, vi har og jeg har kopieret en og tegnet løse streger. Så jeg skal have målt op og regnet så jeg ved lidt mere præcist hvad det er jeg ønsker. Tror bare jeg har været lidt bekymret for at tegne noget der kun kan være luftkasteller pga økonomi - men kan også godt se jeg bliver nødt til at vide mere om hvad jeg kunne tænke mig for at finde ud af økonomien i det.

En lille tilbygning er jo dyrere pr m2 end hvis man bygger et nyt 200 m2 Huscompagni hus.
Men tror ikke at du rammer helt skævt hvis vi siger 20.000 kr pr m2 for 15-20 m2 tilbygning.
Badeværelse er normalt dyrere, men hvis vi bare taler om 2 m2 toilet med håndvask burde det ikke rykke så meget.
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11341
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1796
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23475

Re: Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf Mani » 15. nov 2023, 05:46

Artem skrev:
Mani skrev:
Artem skrev:Jo, vi har og jeg har kopieret en og tegnet løse streger. Så jeg skal have målt op og regnet så jeg ved lidt mere præcist hvad det er jeg ønsker. Tror bare jeg har været lidt bekymret for at tegne noget der kun kan være luftkasteller pga økonomi - men kan også godt se jeg bliver nødt til at vide mere om hvad jeg kunne tænke mig for at finde ud af økonomien i det.

En lille tilbygning er jo dyrere pr m2 end hvis man bygger et nyt 200 m2 Huscompagni hus.
Men tror ikke at du rammer helt skævt hvis vi siger 20.000 kr pr m2 for 15-20 m2 tilbygning.
Badeværelse er normalt dyrere, men hvis vi bare taler om 2 m2 toilet med håndvask burde det ikke rykke så meget.

Tak, det er virkelig en kæmpe hjælp. Og ligger også så fint inden for rimeligt råderum, at der er fin plads til afvigelser.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
MrMister
Indlæg: 2400
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6952

Re: Hjælp - tør jeg bygge til?

Indlægaf MrMister » 15. nov 2023, 06:46

Det afhænger også af stilen og naturligvis kvaliteten. Eksempelvis isoleringsgraden, fundamentet, om du skal have gulvvarme osv. Det store spørgsmål bliver, om huset engang skal være (og er egnet til) helårsbolig.

Kan også anbefale dig at kigge på billeder af tilbygninger online eller på lav-det-selv dk under projekter, hvor går det selv folk deler erfaringer og priser.
1
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill

Tilbage til "Bolig"