Ur/vægur/vækkeur som ikke lyser op.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Ur/vægur/vækkeur som ikke lyser op.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. nov 2023, 18:21

Vi har brug for et ur til vores søns værelse. Lige nu har han et klassisk digital vækkeur, men det lyser virkelig meget og når han vågner alt for tidligt så ligger han bare og stirrer på det til han må stå op. Telefon og armbåndsur er No-Go på værelset. Men det er heller ikke holdbart med det ur.

Er der nogle af jer der kender til et ur der ikke lyser vildt op, eller som først tænder/lyser fra et bestemt tidspunkt? Det behøver ikke være er vækkeur for den funktionalitet er ret unødvendigt for ham.
1
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 94
Likede indlæg: 2345

Re: Ur/vægur/vækkeur som ikke lyser op.

Indlægaf Elverpigen » 19. nov 2023, 18:39

Jeg har et Lumie Elite (ældre model), hvor jeg har valgt indstillingen at der ikke er lys i displayet, når vækkefunktionen er slået til. Ved den indstilling tænder displayet først nogle minutter før vækning. Modellen har glaskuppel og er måske ikke så egnet til et børneværelse. Det der kommer tættest på af deres nuværende modeller er nok https://dansklysterapi.dk/products/body ... VQQAvD_BwE

Det ser ud til, at deres billigere modeller også dæmper displayet, f.eks. https://dansklysterapi.dk/products/sunrise-alarm

Phillips har også været på markedet med nogle "Wake up light" der var billigere, og endda Ikea ned til omkring 150 kr (set for 2 år siden)

Edit: Et vækkeur, der toner lyset op, har været min absolutte yndlingsinvestering. Et A-menneske lånte en gang mit første i ½ års tid, og ville ikke give slip på det igen, og en anden har været rigtigt glad for en af Phillips' billigere WakeUp light, selv om skepsis var meget stor i starten.
Senest rettet af Elverpigen 19. nov 2023, 18:45, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Ur/vægur/vækkeur som ikke lyser op.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. nov 2023, 18:44

Elverpigen skrev:Jeg har et Lumie Elite (ældre model), hvor jeg har valgt indstillingen at der ikke er lys i displayet, når vækkefunktionen er slået til. Ved den indstilling tænder displayet først nogle minutter før vækning. Modellen har glaskuppel og er måske ikke så egnet til et børneværelse. Det der kommer tættest på af deres nuværende modeller er nok https://dansklysterapi.dk/products/body ... VQQAvD_BwE

Det ser ud til, at deres billigere modeller også dæmper displayet, f.eks. https://dansklysterapi.dk/products/sunrise-alarm

Phillips har også været på markedet med nogle "Wake up light" der var billigere, og endda Ikea ned til omkring 150 kr (set for 2 år siden)



Mja, det er smart, men lyset ser voldsomt ud. Det skal ikke være sådan at det reelt vækker ham hvis nu at han stik mod alle odds skulle sove længere end planlagt. Giver det mening?
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 94
Likede indlæg: 2345

Re: Ur/vægur/vækkeur som ikke lyser op.

Indlægaf Elverpigen » 19. nov 2023, 18:53

FormerlyKnownAs skrev:Mja, det er smart, men lyset ser voldsomt ud. Det skal ikke være sådan at det reelt vækker ham hvis nu at han stik mod alle odds skulle sove længere end planlagt. Giver det mening?


Det understregede forstår jeg ikke helt: Må vækkeuret ikke vække ham til den indstillede tid?


Mit har jeg indstillet til, at det giver lyd på det tidspunkt, jeg vil vækkes.

Lystet begynder meget langsomt at tone frem 15 min før, og jeg vågner typisk et par minutter før alarm-lyden pga lyset, og det er en væsentligt bedre følelse i kroppen at vågne på den måde. Mindre zombie-agtig :-D
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Ur/vægur/vækkeur som ikke lyser op.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. nov 2023, 18:57

Elverpigen skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Mja, det er smart, men lyset ser voldsomt ud. Det skal ikke være sådan at det reelt vækker ham hvis nu at han stik mod alle odds skulle sove længere end planlagt. Giver det mening?


Det understregede forstår jeg ikke helt: Må vækkeuret ikke vække ham til den indstillede tid?


Mit har jeg indstillet til, at det giver lyd på det tidspunkt, jeg vil vækkes.

Lystet begynder meget langsomt at tone frem 15 min før, og jeg vågner typisk et par minutter før alarm-lyden pga lyset, og det er en væsentligt bedre følelse i kroppen at vågne på den måde. Mindre zombie-agtig :-D



Nej. Det må ikke vække ham med lyd eller lys. Det skal bare vise at nu er kl 6.00. Hvis der er noget lys og han vågner, så ligger han bare og kigger ind i det istedet for at vende sig om og prøve at sove videre. Reelt skal han ikke have begreb om tiden og det skal bare være mørkt.

Han vågner tidligt, for tidligt.
1
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7266

Re: Ur/vægur/vækkeur som ikke lyser op.

Indlægaf Fruity » 19. nov 2023, 18:59

FormerlyKnownAs skrev:
Elverpigen skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Mja, det er smart, men lyset ser voldsomt ud. Det skal ikke være sådan at det reelt vækker ham hvis nu at han stik mod alle odds skulle sove længere end planlagt. Giver det mening?


Det understregede forstår jeg ikke helt: Må vækkeuret ikke vække ham til den indstillede tid?


Mit har jeg indstillet til, at det giver lyd på det tidspunkt, jeg vil vækkes.

Lystet begynder meget langsomt at tone frem 15 min før, og jeg vågner typisk et par minutter før alarm-lyden pga lyset, og det er en væsentligt bedre følelse i kroppen at vågne på den måde. Mindre zombie-agtig :-D



Nej. Det må ikke vække ham med lyd eller lys. Det skal bare vise at nu er kl 6.00. Hvis der er noget lys og han vågner, så ligger han bare og kigger ind i det istedet for at vende sig om og prøve at sove videre. Reelt skal han ikke have begreb om tiden og det skal bare være mørkt.

Han vågner tidligt, for tidligt.


Skal han så ikke bare have et helt almindeligt ur?
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Ur/vægur/vækkeur som ikke lyser op.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. nov 2023, 19:01

Fruity skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Elverpigen skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Mja, det er smart, men lyset ser voldsomt ud. Det skal ikke være sådan at det reelt vækker ham hvis nu at han stik mod alle odds skulle sove længere end planlagt. Giver det mening?


Det understregede forstår jeg ikke helt: Må vækkeuret ikke vække ham til den indstillede tid?


Mit har jeg indstillet til, at det giver lyd på det tidspunkt, jeg vil vækkes.

Lystet begynder meget langsomt at tone frem 15 min før, og jeg vågner typisk et par minutter før alarm-lyden pga lyset, og det er en væsentligt bedre følelse i kroppen at vågne på den måde. Mindre zombie-agtig :-D



Nej. Det må ikke vække ham med lyd eller lys. Det skal bare vise at nu er kl 6.00. Hvis der er noget lys og han vågner, så ligger han bare og kigger ind i det istedet for at vende sig om og prøve at sove videre. Reelt skal han ikke have begreb om tiden og det skal bare være mørkt.

Han vågner tidligt, for tidligt.


Skal han så ikke bare have et helt almindeligt ur?


Han skal jo kunne se hvad kl er når den reelt er 6 og han kn stå op. Hvis han ikke kan se hvad kl er så tænder han jo lyset for at se det
0
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7266

Re: Ur/vægur/vækkeur som ikke lyser op.

Indlægaf Fruity » 19. nov 2023, 19:11

Så et ur med en knap, der kan lyse klokken op, når man trykker på det? Eller bare et ur og en lille lampe med dæmpet lys i? Det var nok den kombi jeg selv ville gå efter
1
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 94
Likede indlæg: 2345

Re: Ur/vægur/vækkeur som ikke lyser op.

Indlægaf Elverpigen » 19. nov 2023, 19:16

FormerlyKnownAs skrev:Nej. Det må ikke vække ham med lyd eller lys. Det skal bare vise at nu er kl 6.00. Hvis der er noget lys og han vågner, så ligger han bare og kigger ind i det istedet for at vende sig om og prøve at sove videre. Reelt skal han ikke have begreb om tiden og det skal bare være mørkt.

Han vågner tidligt, for tidligt.




Ahhh, det var mig, der tænkte "vække", når der bare stod "ur" i starten af din post :stoned: jeg formodede for meget.

Jeg har ikke selv prøvet de nye modeller til LED pærer (har en oldnordisk halogen i mit), men de skriver at "Baggrundsbelysningen i displayet kan indstilles til dæmpet eller slukket, hvis du foretrækker det."+ "Dæmpbart display (kraftigt-dæmpet-slukket)" for den billige Lumie og ekstra "Lysfølsomt display, der automatisk dæmpes" for de dyrere modeller.

Jeg kan dog godt se, at det er lidt skudt over målet, hvis det bare var et ur og ikke et vækkeur, der er ønsket.


* havde en del besvær med at finde en dæmpbar pære til min gamle model, da jeg løb tør sidst og synes, at det var lidt overkill at købet et helt nyt fordi det gamle ikke passer til LED pærer, men de nye med flere farve-valgt og indsovningslyd tiltaler mig :blush2: *
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Ur/vægur/vækkeur som ikke lyser op.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. nov 2023, 19:16

Fruity skrev:Så et ur med en knap, der kan lyse klokken op, når man trykker på det? Eller bare et ur og en lille lampe med dæmpet lys i? Det var nok den kombi jeg selv ville gå efter


Nej, et ur der først lyser når kl er det den skal være. Absolut ingen lamper.
0
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7266

Re: Ur/vægur/vækkeur som ikke lyser op.

Indlægaf Fruity » 19. nov 2023, 19:17

Ellers sådan noget Ala dette?:

https://urma.dk/vaekkeur-sort-med-hvide-tal
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2382
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 94
Likede indlæg: 2345

Re: Ur/vægur/vækkeur som ikke lyser op.

Indlægaf Elverpigen » 19. nov 2023, 19:19

Fruity skrev:Så et ur med en knap, der kan lyse klokken op, når man trykker på det? Eller bare et ur og en lille lampe med dæmpet lys i? Det var nok den kombi jeg selv ville gå efter


Og hvis det kun er en lille lampe, der er behov for, så er der fancy løsninger..... og en almindelig billig rød cykellygte gør et ganske fint job uden at vække med for meget hvidt lys i øjnene :gammel:
0
JoyNips
Indlæg: 12124
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 34100

Re: Ur/vægur/vækkeur som ikke lyser op.

Indlægaf JoyNips » 19. nov 2023, 19:22

Jeg har et oldgammelt OBH type 4900 ur. Der er baggrundslyset slukket til man trykker på knappen ovenpå og så går det ud igen af sig selv efter et par sekunder. Og så er det i øvrigt ret dæmpet lys.

Tænker det er sådan noget a la det her I skal have fat i: https://www.imerco.dk/braun-vaekkeur-bn ... =100383091
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Ur/vægur/vækkeur som ikke lyser op.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. nov 2023, 19:25

JoyNips skrev:Jeg har et oldgammelt OBH type 4900 ur. Der er baggrundslyset slukket til man trykker på knappen ovenpå og så går det ud igen af sig selv efter et par sekunder. Og så er det i øvrigt ret dæmpet lys.

Tænker det er sådan noget a la det her I skal have fat i: https://www.imerco.dk/braun-vaekkeur-bn ... =100383091


Mja… for så ser han at kl måske er 5.15 og så dropper han automatisk at sove videre fordi så er kl jo snart 6 :rulle:
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13043
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2866
Likede indlæg: 28100

Re: Ur/vægur/vækkeur som ikke lyser op.

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. nov 2023, 19:25

Elverpigen skrev:
Fruity skrev:Så et ur med en knap, der kan lyse klokken op, når man trykker på det? Eller bare et ur og en lille lampe med dæmpet lys i? Det var nok den kombi jeg selv ville gå efter


Og hvis det kun er en lille lampe, der er behov for, så er der fancy løsninger..... og en almindelig billig rød cykellygte gør et ganske fint job uden at vække med for meget hvidt lys i øjnene :gammel:


Intet lys. Overhovedet :D
1

Tilbage til "Bolig"