Hvilken slags udlejer ville du være?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
HerErJeg
Indlæg: 4263
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5074

Hvilken slags udlejer ville du være?

Indlægaf HerErJeg » 3. dec 2023, 07:13

At sidde i eget hus på lejet grund er lidt sjældent, men ikke usædvanligt.
Huslejen er en % sats af grundens vurdering, og står tydeligt i en kontrakt.
Når så grunden vurderes meget højere, så eksploderer huslejen, og i nogle tilfælde er ejeren kold i røven.
Ejeren betaler ikke mere i skat på grund af skatterabatten, og stikker dybest set bare penge i lommen.
Hvis du var udlejer, ville du vise dig fra den rimelige side, og lave en ny kontrakt som afspejler rimelige forhold, evt. med et max. beløb, eller vil du gå benhårdt efter flest mulige penge?

Helt personligt har jeg det meget stramt med grådighed, når det kun handler om at rage til sig.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... s/10034852
0
Bergen
Indlæg: 7348
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 470
Likede indlæg: 11989

Re: Hvilken slags udlejer ville du være?

Indlægaf Bergen » 3. dec 2023, 14:28

Det er jo 100% forudsigeligt, at rigtig mange med hus på lejet grund får et problem her. Undtagen politikkerne. De sover sikkert fint om natten
0
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8769
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7222

Re: Hvilken slags udlejer ville du være?

Indlægaf Artem » 3. dec 2023, 14:46

Jeg tænker mest af alt hvad udlejer får ud af det?
Altså hvis folk bare betaler tjener de naturligvis fedt. Men kan og vil folk det? og hvis halvdelen ikke kan og vil mister de jo en del i lejeindtægt. Hvor en mindre stigning med feks 50% ville have været bedre så alle folk var blevet boende.

Men ellers virker grundværdien jo også helt skør, og specielt hvis grunden ikke kan bruges til andet før i 2082
For når de laver den høje vurdering er det vil ud fra at der kan bygges højhuse osv med udsigt. Men det må man ikke før om 59 år.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3098
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6070

Re: Hvilken slags udlejer ville du være?

Indlægaf Lurende Peber » 3. dec 2023, 15:39

Artem skrev:Jeg tænker mest af alt hvad udlejer får ud af det?
Altså hvis folk bare betaler tjener de naturligvis fedt. Men kan og vil folk det? og hvis halvdelen ikke kan og vil mister de jo en del i lejeindtægt…..

Måske nuværende boligejer/grundlejer ikke har råd til stigning fra 3-4.000,- til 13-14.000,- , men den leje kan andre betale. Så grundejer kan satse på, at der kommer nogen og køber huset. Ny ejer vil måske så kræve en form for regulering af maximal stigning, men de første 10.000,- om måneden i øget profit er hjemme. Og måske kan udlejer omvendt også indføje et maximalt fald i lejen? Hvis grundværdien falder.
0
Registreret Gammel Gris :gris:
HerErJeg
Indlæg: 4263
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5074

Re: Hvilken slags udlejer ville du være?

Indlægaf HerErJeg » 3. dec 2023, 15:40

Artem skrev:Jeg tænker mest af alt hvad udlejer får ud af det?
Altså hvis folk bare betaler tjener de naturligvis fedt. Men kan og vil folk det? og hvis halvdelen ikke kan og vil mister de jo en del i lejeindtægt. Hvor en mindre stigning med feks 50% ville have været bedre så alle folk var blevet boende.

Men ellers virker grundværdien jo også helt skør, og specielt hvis grunden ikke kan bruges til andet før i 2082
For når de laver den høje vurdering er det vil ud fra at der kan bygges højhuse osv med udsigt. Men det må man ikke før om 59 år.

Vi har lidt tomme erhvervslokaler i byen. Ingen har lyst eller råd til at betale prisen, og det ser bare jammerligt og forfaldent ud. Handelsstandsforeningen har brugt vinduerne til opslag, men det har ejeren også forbudt dem.
Så logikken i hovedet på sådanne folk kan være umulig få øje på. Om de venter 1 ud af 1000 fjolset som ukritisk betaler uden at stille spørgsmål, det skulle man næsten tro.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20601
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44155

Re: Hvilken slags udlejer ville du være?

Indlægaf paint » 3. dec 2023, 15:58

HerErJeg skrev:At sidde i eget hus på lejet grund er lidt sjældent, men ikke usædvanligt.
Huslejen er en % sats af grundens vurdering, og står tydeligt i en kontrakt.
Når så grunden vurderes meget højere, så eksploderer huslejen, og i nogle tilfælde er ejeren kold i røven.
Ejeren betaler ikke mere i skat på grund af skatterabatten, og stikker dybest set bare penge i lommen.
Hvis du var udlejer, ville du vise dig fra den rimelige side, og lave en ny kontrakt som afspejler rimelige forhold, evt. med et max. beløb, eller vil du gå benhårdt efter flest mulige penge?

Helt personligt har jeg det meget stramt med grådighed, når det kun handler om at rage til sig.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... s/10034852


-> "Griskhed eller avaritia er en af de syv dødssynder - og måske den vigtigste af dem. Avaritia rummer en dobbelt betydning. Dels at man GRÅDIGT rager til sig alt, hvad man kan, og dels at man gerrigt beholder det, så vidt det overhovedet er muligt"
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3121
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 43
Likede indlæg: 5365

Re: Hvilken slags udlejer ville du være?

Indlægaf AFK » 3. dec 2023, 16:23

HerErJeg skrev:At sidde i eget hus på lejet grund er lidt sjældent, men ikke usædvanligt.
Huslejen er en % sats af grundens vurdering, og står tydeligt i en kontrakt.
Når så grunden vurderes meget højere, så eksploderer huslejen, og i nogle tilfælde er ejeren kold i røven.
Ejeren betaler ikke mere i skat på grund af skatterabatten, og stikker dybest set bare penge i lommen.
Hvis du var udlejer, ville du vise dig fra den rimelige side, og lave en ny kontrakt som afspejler rimelige forhold, evt. med et max. beløb, eller vil du gå benhårdt efter flest mulige penge?

Helt personligt har jeg det meget stramt med grådighed, når det kun handler om at rage til sig.
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... s/10034852


Hvis jeg stifter et kapitalselskab, er det for at tjene penge. Hvis jeg ville bedrive velgørenhed, ville jeg starte en ideologisk forening.

Selvfølgelig vil jeg gå efter at maksimere min profit. Hvis lejeren så ville opsige kontrakten, ville jeg kigge mig om efter en ny lejer. De kendte jo risikoen, da de skrev under. Du skal ikke fortælle mig, at en lejer af egen drift ville ændre på en eksisterende kontrakt ud af fairplay, så de kom til at betale mere, hvis det var udlejeren der pludselig sad i en ugunstig situation med en merudgift.
4
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19706
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2453
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46500

Re: Hvilken slags udlejer ville du være?

Indlægaf LadyFox » 3. dec 2023, 16:44

187.150 i kvartalet :nerve: :8:
Det er jo helt uoverskueligt, både at betale eller at sælge videre.

Jeg har svært ved at se mig selv kræve den slags penge som udlejer uden selv at have øgede udgifter i nærheden af. Fuck mand!
3
...
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20601
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44155

Re: Hvilken slags udlejer ville du være?

Indlægaf paint » 3. dec 2023, 16:59

LadyFox skrev:187.150 i kvartalet :nerve: :8:
Det er jo helt uoverskueligt, både at betale eller at sælge videre.

Jeg har svært ved at se mig selv kræve den slags penge som udlejer uden selv at have øgede udgifter i nærheden af. Fuck mand!


Det virker direkte absurd, eller som et udtryk for blind grådighed - når man kan købe en helårsgrind i Greve for 2.5 mio. Udlejeren i eksemplet, har sat grundens værdi til 7.6 mio :stoned:

https://www.nybolig.dk/helaarsgrund/267 ... =exitlinks
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25727

Re: Hvilken slags udlejer ville du være?

Indlægaf Madam Pomfrey » 3. dec 2023, 17:30

Jeg er ikke et forretningsmenneske på den måde, jeg kunne aldrig drømme om at sætte en lejepris mega højt, fordi jeg pludselig kunne.

Jeg ville formodentlig kun regulere lejeprisen ifht inflation og mine egne omkostninger.

I aktuelle situation, med vurderinger der er helt absurd mange steder, der ville jeg på ingen måde regulere på noget som helst.

Jeg har tidligere lejet en del af min egen bolig ud, der var lejeprisen også sat ret lavt ifht hvad jeg kan se andre i området har taget i leje for noget sammenligneligt.
Jeg tog 4000 kr incl forbrug (el, vand, varme, internet og tv) for ca 50 bolig kvadratmeter, stue m. Tekøkken, soveværels dog delt bad.
Jeg kunne sagtens have reguleret lejen op løbende, men så ingen grund til det, da vi havde den skønneste lejer boende. Det betød langt mere end hvad jeg kunne tjene på at leje ud.

Så jeg bliver næppe en større bolig matador :D
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvilken slags udlejer ville du være?

Indlægaf landsbytossen » 3. dec 2023, 17:38

Hvem andre end udlejer vil være interesseret, når/hvis huset kommer på tvangsauktion. Jeg opfatter det som et forsøg på at overtage huset for en pose slik.
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20601
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 44155

Re: Hvilken slags udlejer ville du være?

Indlægaf paint » 3. dec 2023, 17:41

landsbytossen skrev:Hvem andre end udlejer vil være interesseret, når/hvis huset kommer på tvangsauktion. Jeg opfatter det som et forsøg på at overtage huset for en pose slik.


Enig. Udlejer vil bare gerne overtage det, i lyset af de nye høje vurderinger. Han ved garanteret, at folk der kan betale 187.000 kr i kvartalet for leje af en grund, nok ikke bor i Greve på en lejet grund.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53098

Re: Hvilken slags udlejer ville du være?

Indlægaf fisken80 » 3. dec 2023, 18:27

paint skrev:
landsbytossen skrev:Hvem andre end udlejer vil være interesseret, når/hvis huset kommer på tvangsauktion. Jeg opfatter det som et forsøg på at overtage huset for en pose slik.


Enig. Udlejer vil bare gerne overtage det, i lyset af de nye høje vurderinger. Han ved garanteret, at folk der kan betale 187.000 kr i kvartalet for leje af en grund, nok ikke bor i Greve på en lejet grund.


Hvor får I det beløb fra? Er det ikke godt 13000 om måneden, der skal betales fremover? Det giver da ikke 187000 i kvartalet.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Hvilken slags udlejer ville du være?

Indlægaf landsbytossen » 3. dec 2023, 18:41

fisken80 skrev:
paint skrev:
landsbytossen skrev:Hvem andre end udlejer vil være interesseret, når/hvis huset kommer på tvangsauktion. Jeg opfatter det som et forsøg på at overtage huset for en pose slik.


Enig. Udlejer vil bare gerne overtage det, i lyset af de nye høje vurderinger. Han ved garanteret, at folk der kan betale 187.000 kr i kvartalet for leje af en grund, nok ikke bor i Greve på en lejet grund.


Hvor får I det beløb fra? Er det ikke godt 13000 om måneden, der skal betales fremover? Det giver da ikke 187000 i kvartalet.

Der har været 2 sager i medierne. Den ene er 187.000 pr. kvartal, den anden 13.000 pr. måned
0
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
fisken80
Indlæg: 22575
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53098

Re: Hvilken slags udlejer ville du være?

Indlægaf fisken80 » 3. dec 2023, 19:06

landsbytossen skrev:
fisken80 skrev:
paint skrev:
landsbytossen skrev:Hvem andre end udlejer vil være interesseret, når/hvis huset kommer på tvangsauktion. Jeg opfatter det som et forsøg på at overtage huset for en pose slik.


Enig. Udlejer vil bare gerne overtage det, i lyset af de nye høje vurderinger. Han ved garanteret, at folk der kan betale 187.000 kr i kvartalet for leje af en grund, nok ikke bor i Greve på en lejet grund.


Hvor får I det beløb fra? Er det ikke godt 13000 om måneden, der skal betales fremover? Det giver da ikke 187000 i kvartalet.

Der har været 2 sager i medierne. Den ene er 187.000 pr. kvartal, den anden 13.000 pr. måned


Nårh på den måde.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Bolig"