Hjælp til placering af køkken

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1057
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18393

Hjælp til placering af køkken

Indlægaf Mi55y » 6. jan 2024, 10:15

Vores køkken falder fra hinanden, så vi snakker nyt. Jeg savner ordentlig arbejdsplads til bagning, at stille plader fra på osv. De pt. største flader vi har er enten lige ved vasken eller en ikke særlig dyb flade halvt under overskabe.
Jeg har forsøgt at tage lidt billeder (se venligst bort fra rodet), hvor man forhåbentlig får en ide om den nuværende placering og udformning.

Min bedre halvdel vil gerne beholde køkkenets placering, hvilket begrænser en del, da vi har en terassedør på hver side. Man kunne så fjerne denne og få lavet vindue og lave et større køkken - dette ville dog æde af alrummet og begrænse muligheden for at have store selskaber. Som det er i dag kan vi uden problemer have 20 mennesker siddende. Samtidig ville vand og el skulle rykkes lidt.
Hvis man skulle beholde den nøjagtige placering, så synes jeg nyt køkken er lidt ligegyldigt, og man kunne ligeså godt bare skifte plader, fronter og hvidevarer.

Jeg ville gerne flytte køkkenet helt til vores spisekrog. Det er ved siden af bryggerset, så der er vand lige på den anden side af væggen. Til gengæld kan vi få en væg med højskabe inkl. ovn og der er stadig to vægge til bordflader/vask/komfur. Vi vil få et lidt kortere dog bredere alrum, men til gengæld kan man udvide selskaber ind i stuen, da der her er dobbeltdøre ind.
Dog er det her et problem med vinduerne, som sidder lidt lavere end en køkkenbordplade ville skulle.

Alt input er velkomment! Også ting vi slet ikke havde tænkt på eller muligheder for at forbedre den nuværende placering.

20240106_104610.jpg

20240106_104553.jpg

Screenshot_20240106_110522_Gallery.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Lys
Indlæg: 5936
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10713

Re: Hjælp til placering af køkken

Indlægaf Lys » 6. jan 2024, 14:17

Det er ikke et større problem at stille køkkenbord foran et vindue - det skaber en dyb vindueskarm, men det kan være fint til fx krydderurter. Jeg har fået sat en plade bag på køkkenskabene i vindueshullet, så det ser pænt ud udefra/gennem vinduet.
5
Lys
Indlæg: 5936
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10713

Re: Hjælp til placering af køkken

Indlægaf Lys » 6. jan 2024, 14:21

Jeg synes en flytning giver mening. Det forekommer virkelig upraktisk at have en ganglinje ned gennem køkkenet til havedøren. Der er spisekrogen mere end “niche”. Og en højskabsvæg giver god mening. Jeg har kun køleskab (full size - køb endelig et stort!) og så et højskab med ovn og lille skabsfryser - jeg kunne godt have brugt et højskab til ren opbevaring/kolonial, men min væg var desværre ikke større :D


Hvad er målene på spisekrogen? Er det bredt nok til et U-køkken?
2
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1057
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18393

Re: Hjælp til placering af køkken

Indlægaf Mi55y » 6. jan 2024, 14:47

Lys skrev:
Hvad er målene på spisekrogen? Er det bredt nok til et U-køkken?


Der er 3:20 bredt, så jeg tænker godt, det kan bære et U-køkken. Vores nuværende ovn og køleskab er max 64 cm dybt inkl. skab, så tænker ikke, at skabsvæggen skulle være dybere.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Lys
Indlæg: 5936
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 504
Likede indlæg: 10713

Re: Hjælp til placering af køkken

Indlægaf Lys » 6. jan 2024, 14:52

Er det bryggers til højre for spisekrogen på plantegningen? Er der vand i væggen mod spisekrogen? Vasken sidder jo på modsatte side? Det skal jo lige med i overvejelserne i givet fald, at vandet skal transporteres på tværs af bryggerset.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1057
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18393

Re: Hjælp til placering af køkken

Indlægaf Mi55y » 6. jan 2024, 14:58

Lys skrev:Er det bryggers til højre for spisekrogen på plantegningen? Er der vand i væggen mod spisekrogen? Vasken sidder jo på modsatte side? Det skal jo lige med i overvejelserne i givet fald, at vandet skal transporteres på tværs af bryggerset.


Vandvarmer og luk for vand osv. sidder lige på den anden side af væggen - modsat vasken i bryggerset.
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19709
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2453
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46508

Re: Hjælp til placering af køkken

Indlægaf LadyFox » 6. jan 2024, 16:30

Jeg synes det giver så meget mening at bytte rundt.
Jeg kan faktisk slet ikke se nogle ulemper.
3
...
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8994
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25729

Re: Hjælp til placering af køkken

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. jan 2024, 16:59

Mi55y skrev:
Lys skrev:
Hvad er målene på spisekrogen? Er det bredt nok til et U-køkken?


Der er 3:20 bredt, så jeg tænker godt, det kan bære et U-køkken. Vores nuværende ovn og køleskab er max 64 cm dybt inkl. skab, så tænker ikke, at skabsvæggen skulle være dybere.


Vores køkken har ca. samme mål, - og jeg synes det er stort og rummeligt :) og den gode "arbejdstrekant" ifht. komfur, vand, ovne, køleskabe m.v. fungerer glimrende, og uden for stor afstand fra det ene til det andet.

Vores har dog en brede "ø" - eller vinkel ud til spiseområdet, så det har 4 "vægge" - den ene væg er brugt til amerikaner køle/frys, og højskab med ovne i. Og så har jeg kun valgt et enkelt overskab i et hjørne, - det har jeg dog fortrudt, så meningen er at vi skal have overskab med integreret emhætte inden for det næste års tid.
Fortrydelsen bunder også i at vi har rigtig meget køkken udstyr, som fylder :fløjt:

Jeg synes dine tanker giver rigtig god mening.
Vi spisebord nærmest uden for køkkenet, men netop også med mulighed for at strække det længere ind i stuen, - det giver rigtig god mening, og et godt flow, når vi er mange til mad. Og det ser ud til at i har noget terasse og udstue ude foran, som måske også ville blive bedre integreret i jeres leverum ved at bytte rundt.

Jeg tænker dog at du skal være obs på at kloakering fra køkkenet godt kan komme til at kræve lidt, og involvere noget ombygning i bryggerset også, med mindre i self. kan trække det ud af huset fra køkkenet og koble det på ude.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Oak123
Indlæg: 2158
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 4045

Re: Hjælp til placering af køkken

Indlægaf Oak123 » 6. jan 2024, 18:03

Jeg stemmer i koret med at det vil give god mening, at bytte om. Det vil både være godt for køkkenet, men også give mere luft omkring spisebord.
1
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7515
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23719

Re: Hjælp til placering af køkken

Indlægaf Aragorn » 6. jan 2024, 18:08

Hvilken software tegner du i?
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8990
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1057
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18393

Re: Hjælp til placering af køkken

Indlægaf Mi55y » 6. jan 2024, 19:23

Aragorn skrev:Hvilken software tegner du i?


Det er en gammel tegning, men det er lavet i en app, der hedder room sketcher. Dengang kunne man kun lave en tegning i gratis-versionen, men så kan man bare lave flere etager :P
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11411
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23702

Re: Hjælp til placering af køkken

Indlægaf Mani » 6. jan 2024, 19:25

Lys skrev:Det er ikke et større problem at stille køkkenbord foran et vindue - det skaber en dyb vindueskarm, men det kan være fint til fx krydderurter. Jeg har fået sat en plade bag på køkkenskabene i vindueshullet, så det ser pænt ud udefra/gennem vinduet.

Det har vi også. Det fungerer rigtig fint.
Jeg ville helt sikkert byge - jeg synes det giver et langt bedre flow i huset.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7515
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1580
Likede indlæg: 23719

Re: Hjælp til placering af køkken

Indlægaf Aragorn » 6. jan 2024, 19:56

Mi55y skrev:
Aragorn skrev:Hvilken software tegner du i?


Det er en gammel tegning, men det er lavet i en app, der hedder room sketcher. Dengang kunne man kun lave en tegning i gratis-versionen, men så kan man bare lave flere etager :P


Tak for svaret.

Du kan evt tjekke Sweet Home 3D til PC.

Der er en gratis udgave på Source Forge og en betalt udgave i Windows Store. Den helt store forskel er at man får en masse tegnede modeller af vaskemaskiner, stole, borde, døre, skabe etc i den betalte udgave. Den koster vistnok 120 kroner.

Jeg er selv ved at øve mig på at lave tegninger, så jeg er lidt interesseret i software uden alt for stejl en læringskurve.

Man kan jo sagtens hente sig en piratudgave af AutoCAD eller SolidWorks og så bruge 14 dage på at lære at lave en væg uden at gøre det rigtigt. Jeg synes Sweet Home 3D har en masse potentiale og så er der aktive brugere og udvikling, det er ret imponerende hvor meget man får.

Kig også på deres plug-ins hvis du tager det i brug, der er plug-ins til trapper, landskab, forbedring af 3D navigation og sådan noget.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8994
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1524
Likede indlæg: 25729

Re: Hjælp til placering af køkken

Indlægaf Madam Pomfrey » 6. jan 2024, 23:02

Ikea har også et glimrende køkken regne programmer når man har målene på væggene.

Selv om man måske ikke har interesse i et ikea køkken, så giver det en god fornemmelse af hvad der er plads til på de mål man har, og køkken skabe er jo ret standard mål fra der ene firma til det andet.
Og man kan få lov til at se køkkenet i 3D
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Bolig"