Erfaring som beboerrepræsentant?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1936
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9694

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf Tanten » 7. jan 2024, 21:58

Jeg er formand for bestyrelsen i den almennyttige boligafdeling, jeg bor i.

Med mindre du har en særdeles bred ryg og en engels tålmodighed, så hold dig væk fra beboerarbejde. Det er enormt konfliktfyldt, og man ender ofte som en lus mellem to negle; på den ene siden udlejer og på den anden sige de andre i bestyrelsen, der ikke forstår eller respekterer jura.
4
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8952
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1518
Likede indlæg: 25647

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf Madam Pomfrey » 7. jan 2024, 22:55

Tråden her synes at have rigtig meget til fælles med tv2's programserie om kolonihave foreningen i jylland.
Der er mange paralleller. Så hvis ikke du har set den, så var det måske en ide?
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4201
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1173

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf Moe » 8. jan 2024, 08:20

Der kan godt være brug for en juridisk stemme i sådanne bestyrelser eller repræsentantskaber, så hvis du har juridisk indsigt, kan det være et godt bidrag. Selvom du er i undertalt, så kan du være den juridiske vogter og komme med de hårde facts efter behov. Om du har energi og lyst til det, kan kun du selv vide, men det er en mulighed. Politisk indflydelse er dog langt værre, og den skal du reelt have inden du stiller op, for at det giver mening.
2
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16978
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21149

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf Misantropen » 8. jan 2024, 09:58

Nicolait skrev:
Misantropen skrev:Hvornår skal I have generalforsamling og ved du om der er andre end den nuværende formand, der stiller op til posten? Og om han overhovedet gør. For hvis du bliver valgt ind er der jo en risiko for at du vil blive "trynet" og ingen opbakning vil få. Det er ikke god stil at "beklage" sig til de øvrige beboere om de uenigheder der måtte være indbyrdes i bestyrelsen, så det kan være ensomt.

Jeg tror du vil være en ressource, men det er ikke sikkert dine styrker vil være givet bedst ud af at blive beboerrepræsentant.


Min nabo har givet håndslag på, at hun stiller op. Min anden nabo har også givet udtryk herfor, men lader til at have fået kolde fødder.
Hende min nabo som vil stille op, kender også nogen i huset, som har sagt, at de godt ville stille op.

Jeg skal være ærlig og sige, at det er en beslutning om jeg ender med at vælge det ene eller andet kræver, at jeg grundigt overvejer for og imod.

Jeg kan også mærke, at jeg er noget til et mætningspunkt i forhold til udlejer. De har lige sat huslejen væsentligt op bl.a. med begrundelse øget omkostninger til rengøring, vedligehold og snerydning, samt ejendomsfunktionær.
Ejendommen har aldrig være mere snavset og ulækker på fællesarealerne end den er nu. Der har bl.a. ligget en menneskelort i kælderen et sted siden fra før jul, som stadig ikke er fjernet. Der er ikke blevet glatførebekæmpet endnu.

Derudover er der alle truslerne om ophævelse sf lejemål, som udlejer konstant kommer med, som mangler hjemmel.

Jeg forstår dine bevæggrunde for at ville stille op. Jeg synes også du skal gøre det, hvis du har overskuddet. Tager du munden for fuld er det ikke værre end at du kan trække dig igen.
2
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4942
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 7962

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf Nicolait » 29. jan 2024, 17:26

Nu er vi i gang med processen.

Jeg havde møde med min nabo om, hvad vi påtænker os, hvad vi gerne vil opnå, samt afsøge mulige medopstillere.
4
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14839
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1183
Likede indlæg: 24972

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf sigge » 30. jan 2024, 07:23

Nicolait skrev:Nu er vi i gang med processen.

Jeg havde møde med min nabo om, hvad vi påtænker os, hvad vi gerne vil opnå, samt afsøge mulige medopstillere.



Jeg synes, det er rigtigt godt, at I er flere "nye", der overvejer at stille op. Men jeg tror, I skal passe på, at I ikke bliver for mange, så stemmerne spredes for meget. For der vil helt sikkert sidde nogen, som vil stemme på den nuværende bestyrelse, fordi de kender dem og har gjort det i mange år. I skal i hvert fald være sikre på, at der så også kommer mange til mødet, som kan tænke sig at stemme nye ind.

Jeg bor i en boligforening og til vores seneste beboermøde, hvor vi skulle vælge afdelingsbestyrelse, tegnede der sig to fløje: De gamle og de unge - groft sagt. Den eksisterende afdelingsbestyrelse, som var på nyvalg, bestod udelukkende af ældre mennesker, fordi det var dem, der havde haft tid og lyst til at involvere sig de første gange, vi skulle vælge bestyrelse. Men pga. nogle forslag fra dem, var der dannet en opposition, så der pludselig var flere andre, som ønskede at stille op. Der var 3-4 yngre mennesker, som stillede op foruden de 4 eksisterende medlemmer af afdelingsbestyrelsen, som ønskede at blive genvalgt. Der var overtal af ældre mennesker til beboermødet, som primært stemte på dem, de kendte i forvejen. Jeg selv syntes, det kunne være godt at få noget frisk blod ind i bestyrelsen og stemte derfor på nogle af de yngre kandidater. Men fordi der var mange af dem, blev stemmerne på dem jo også fordelt mere ud - vi kunne ikke rigtigt sidde og koordinere stemmer til mødet, så alle vi, der gerne ville have forandring, stemte på de samme 2. Så det endte faktisk med, at der kun kom 1 enkelt nyt, yngre medlem ind i bestyrelsen. Og hun sidder der så med 3 af de "gamle".

Derfor tænker jeg, at noget lignende kan ske for jer, hvis I er for mange nye kandidater: At stemmerne bliver smurt for tyndt ud, og det ender med at kun 1 eller måske ingen af jer bliver valgt ind. Så sørg for også at "rekruttere" beboere til at komme til mødet og stemme på jer. I min boligforening kan man ikke stemme ved stedfortræder, og er derfor nødt til at møde op for at gøre sig gældende.
4
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4942
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 7962

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf Nicolait » 30. jan 2024, 08:53

sigge skrev:
Nicolait skrev:Nu er vi i gang med processen.

Jeg havde møde med min nabo om, hvad vi påtænker os, hvad vi gerne vil opnå, samt afsøge mulige medopstillere.



Jeg synes, det er rigtigt godt, at I er flere "nye", der overvejer at stille op. Men jeg tror, I skal passe på, at I ikke bliver for mange, så stemmerne spredes for meget. For der vil helt sikkert sidde nogen, som vil stemme på den nuværende bestyrelse, fordi de kender dem og har gjort det i mange år. I skal i hvert fald være sikre på, at der så også kommer mange til mødet, som kan tænke sig at stemme nye ind.

Jeg bor i en boligforening og til vores seneste beboermøde, hvor vi skulle vælge afdelingsbestyrelse, tegnede der sig to fløje: De gamle og de unge - groft sagt. Den eksisterende afdelingsbestyrelse, som var på nyvalg, bestod udelukkende af ældre mennesker, fordi det var dem, der havde haft tid og lyst til at involvere sig de første gange, vi skulle vælge bestyrelse. Men pga. nogle forslag fra dem, var der dannet en opposition, så der pludselig var flere andre, som ønskede at stille op. Der var 3-4 yngre mennesker, som stillede op foruden de 4 eksisterende medlemmer af afdelingsbestyrelsen, som ønskede at blive genvalgt. Der var overtal af ældre mennesker til beboermødet, som primært stemte på dem, de kendte i forvejen. Jeg selv syntes, det kunne være godt at få noget frisk blod ind i bestyrelsen og stemte derfor på nogle af de yngre kandidater. Men fordi der var mange af dem, blev stemmerne på dem jo også fordelt mere ud - vi kunne ikke rigtigt sidde og koordinere stemmer til mødet, så alle vi, der gerne ville have forandring, stemte på de samme 2. Så det endte faktisk med, at der kun kom 1 enkelt nyt, yngre medlem ind i bestyrelsen. Og hun sidder der så med 3 af de "gamle".

Derfor tænker jeg, at noget lignende kan ske for jer, hvis I er for mange nye kandidater: At stemmerne bliver smurt for tyndt ud, og det ender med at kun 1 eller måske ingen af jer bliver valgt ind. Så sørg for også at "rekruttere" beboere til at komme til mødet og stemme på jer. I min boligforening kan man ikke stemme ved stedfortræder, og er derfor nødt til at møde op for at gøre sig gældende.


Det er vi også meget påpasselige med. Der er fire pladser. Vi vil gerne være fire, og kun fire, der stiller op, som de nye.

Jeg ved, at der på nuværende tidspunkt er stor utilfredshed med bestyrelsen. Den nuværende bestyrelse har reelt kun opbakning i en af de fire opgange. De har i høj grad været hjulpet af, at de har tilladt, at man stemte pr. beboer og ikke pr. lejlighed, da det er de store lejligheder, hvor der har boet to mennesker i, samt at stemmeafgivning ved fuldmagt ikke har været en ting. Vi er ved er ved at samle opstillere, samtidig med at vi er ved at undersøge støtter.

Det er nok også først nu, at jeg har erfaret, hvor meget had, jeg ved ikke om had er det rigtige ord, der er mellem de forskellige fraktioner i ejendommen. Jeg har altid tænkt bygningen som relativ harmonisk, men den nuværende formand har siddet der meget længe, og han har virkelig trådt mange over tæerne, kan jeg fornemme.
Jeg prøver ikke at blive hyldet ind i de interne stridigheder, for jeg vil gerne fokusere på konkrete tiltag i forhold til udlejer, bygningens stand og forholdet til naboejendommene.
3
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4942
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 7962

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf Nicolait » 3. mar 2024, 14:42

Vi prøvede at samle et alternativt til repræsentationen. Det faldt til jorden, da vi ikke kunne nå til enighed om, hvad vi ville.

Vi var tre, der ville stille op. To unge, som nok i al væsentlighed var drevet af et ønske om forandring, men det tredje medlem, som var noget ældre end os, som har boet her i længere tid, og som har haft sine voldsomme diskussioner med formanden mest af alt var drevet af had til formanden.
Det blev hurtigt klart, at vi unge kunne sammen, mens det tredje medlem havde det svært ved at arbejde sammen med os. Hun var eksempelvis meget optaget af, at hun havde hørt, at den nuværende repræsentation havde været ude og spise på en Michelin restaurant for foreningens penge.

Vi unge havde talt om tre konkrete forslag, som vi ville arbejde for. Da vi ikke kunne nå til enighed om arbejdet valgte jeg, da der kom indkaldelse til beboermøde, at fremsætte forslagene selv.
Beboerformanden afviste mine forslag, og mit ønske om at få dem på dagsordenen, da beboerrepræsentationen ikke havde mulighed for at drøfte mine forslag inden mødet.

Jeg skrev tilbage til formanden, at jeg hverken behøvede hans eller beboerrepræsentationens accept eller tilladelse til at få forslag behandlet på mødet. Det har jeg endnu til gode at få svar på.
2
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"

Tilbage til "Bolig"