Erfaring som beboerrepræsentant?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 539
Likede indlæg: 14772

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf avdotja » 7. jan 2024, 14:45

Jeg tror faktisk også at vi (der bor til leje) bruger m2-fordelingstallet til udgifterne - bare ikke når det kommer til beslutninger…
1
MrMister
Indlæg: 2400
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6952

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf MrMister » 7. jan 2024, 15:12

Foreningstal oplevede jeg kun i ejerregi. Ikke i andelsregi udover økonomisk fordeling af udgifter.

Virker vildt hvis vedtægterne giver alle med folkeregister på adressen stemmeret. Hvis det er korrekt, må du gifte dig med en pakistaner. Vi havde en, hvor de boede 14 mennesker i en 4v lejlighed. De kunne jo nærmest stemme alt igennem så :lol:
2
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4942
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 7962

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf Nicolait » 7. jan 2024, 15:28

MrMister skrev:Stemme pr fremmøde, og dermed 1 pr lejlighed, er da en fordel en fordelingsnøgle pr kvm for jer unge?

Man skal virkelig ville det og være klar på at utak er verdens løn. Og på at drikke dårlig kaffe en masse med pensionsterne. Måske endda anskaffe dig en kopi af bogen “Fyrsten”, så du virkelig ved, hvordan du vinder magten :lol:


Det følger af lejelovens § 193 stk. 2 og bekendtgørelse om beboerrepræsentations § 9, at en lejlighed har en stemme.
Det giver selvfølgelig de små lejligheder en fordel, men det modvejes af, at de unge i de små lejligheder ikke dukker op til møderne.

Jeg har faktisk fyrsten stående i min reol. Det kunne være, at jeg skulle læse den.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4942
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 7962

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf Nicolait » 7. jan 2024, 15:39

Neverkont skrev:
Nicolait skrev:
Neverkont skrev:
Nicolait skrev:Jeg er blevet spurgt om jeg vil stille op til beboerrepræsentationen, når der er valg. Der er tale om en repræsentation i lejelejligheder.

Lige nu gør jeg mig overvejelser om det.

Jeg oplever, at vores nuværende beboerrepræsentation ikke er gode til at varetage beboernes interesser. De er ikke tilstrækkelig gode til at påtale, når udlejer gør ting, som er i strid med reglerne. De er heller ikke gode nok til at kræve, at udlejer får styr på ejendommen i forhold til rengøring og vedligeholdelse.
Jeg oplever, at beboerformanden direkte modarbejder beboernes interesser ved at gerne vil køre showet, som en lille konge, hvor han indgår uhjemlede aftaler med andre.

Der har været episoder med udlejer, hvor de bl.a. har rottesaneret med noget giftigt stas, hvor man i følge rottefangeren ikke måtte opholde sig i kælderen umiddelbart efter, som de ikke meldte ud om, hverken roteproblemet eller brugen af gift.
Derudover har udlejer sendt forskellige truende breve ud om ophævelse af lejemål, hvis man ikke efterkom deres ønsker. I mange tilfælde, når jeg er gået dem på klingen og udbedt mig et hjemmelsgrundlag, har de måtte krybe til korset og erkende, at det manglede de.

Jeg kan risikere at sidde i repræsentation med nogle naboer, som vil være meget idealistiske, men som nok ikke kender reglerne i samme omfang som mig. Jeg skal i den forbindelse sige, at det jeg ved om lejeret er selvlært af nødvendighed.
Foreningen er medlem af llo, men jeg har oplevet, at de er ufattelig inkompetente, de gange jeg har haft fat i dem.

På den ene side har jeg allerede nu megen kommunikation med udlejer, når de forsøger at fuske ting igennem. Det vil give mig mere legitimitet i forhold til den kommunikation med udlejer at være del af repræsentationen.
Jeg ved at repræsentationen lige nu er meget proforma for det har de selv givet udtryk for.

På den anden side vil jeg nok skulle trække det store læs i forhold til arbejdet. Jeg kan også risikere at sidde sammen med den nuværende formand, som jeg ikke kan udstå.

Jeg kan godt mærke, at det trækker i mig, men jeg skal også erkende, at jeg kan mærke, at særligt min mor er bange for, at jeg strækker mig over for meget, når jeg starter nyt job på fuldtid og gerne vil være del af beboerrepræsentationen.

Jeg søger derfor lidt råd fra folk, der sidder i beboerrepræsentationen, både om arbejdet og arbejdsbyrden - alt hvad der kan være relevant.


Jeg har opfattelse af, at det er et privat boligselskab du bor i, og altså ikke almennyttigt. Har jeg forstået det korrekt?

Jeg bor almennyttigt, og har gjort det i det meste af mit liv. Jeg har siddet i afdelingsbestyrelse flere gange, en kort periode som formand, og jeg må give AFK ret.
Hvis det er privat udlejning, som jeg formoder det er, så har i vist ikke et repræsentantskab (som i et almennyttigt boligselskab er øverste myndighed), som du måske kunne trække på, og private boligselskaber afholder nok heller ikke kurser for bestyrelsesmedlemmer. Så du skal selv gøre hele arbejdet. :cool:

Du skal være forberedt på, at bruge en masse tid og energi, og ende med, at få en kniv i ryggen. Det er øretævernes holdeplads.

Jeg vil ikke sige du skal lade være, for jeg har indtryk af, at du har både lysten og evnerne til at gøre det ordentligt (og den slags mennesker er der mangel på i den slags arbejde), men du skal passe rigtig godt på dig selv, og når/hvis du møder modstand skal du overveje meget grundigt, om det er kampen værd eller om du bare skal forlade kamppladsen.
Overvej, om der er andre beboere der både kan og vil bakke dig op, om nogen har både lysten og evnerne, i så fald kan du snakke med dem og måske få dem til også at stille op.

Som sagt bor jeg almennyttigt, og det bedste jeg har gjort for både mig selv, andre beboere og afdelingen er, at jeg tog en tørn i byggeudvalget da vi skulle gennem en totalrenovering. Det var jævnligt op ad bakke p.g.a. andre udvalgsmedlemmer, men jeg oplevede at blive taget meget seriøst af mit boligselskab og entreprenørfirmaet, og jeg har haft stor indflydelse på indretningen af vores lejligheder. :)


Det er et privat boligselskab. Vi er medlem af llo, som desværre har vist sig at være noget af det mest inkompetente.

Jeg regner ikke med at udlejer ofrer penge på kurser til os. Det kan jeg ikke forestille mig.

Som også tidligere nævnt handler det om, at jeg på nuværende tidspunkt gør flere af de ting, som repræsentationskabet burde gøre, men som de ikke gør. Det er derfor mit håb, at en repræsentationspost vil give mere legitimation end tilfældet er nu.
Jeg ved, at jeg har støtter blandt flere af de andre beboere.


Hvis du vil prøve kræfter med det, så synes jeg du skal snakke lidt med dem, der støtter dig, og se om du kan få nogen af dem til også at stille op, så hvis en af dine "modstandere" også kommer i bestyrelsen er du ikke alene mod vedkommende.


Min ene nabo har givet tilsagn på, at hun vil stille op sammen med mig. Dertil har min anden nabo også ytret, at hun vil stille op, men vi er lidt usikre på hende, om hun faktisk mener det.
Derudover har min nabo snak med to andre, som jeg dog ikke kender, som har givet udtryk for, at de også kunne finde på at stille op.

Derudover ved jeg, at der er flere beboere, der har givet udtryk for, at de vil stemme på mig hvis jeg stiller op, men som dog ikke selv vil stille op.
2
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4942
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 7962

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf Nicolait » 7. jan 2024, 15:52

avdotja skrev:Ideelt synes jeg du bør stille op. Du virker kompetent til opgaven og som en der vil gøre en forskel. Egoistisk set, ville jeg dog nok være lidt tilbageholdende. Det handler ikke nødvendigvis om at det tager en masse tid, men om at det kan tage en masse energi. Og hvis du samtidig skal det til at vænne dig til et nyt fuldtidsjob (efter at have arbejdet deltid i mange år?), er det måske ikke det du har behov for.

Er det muligt at du kan være med på “konsulent” basis? Altså hvor du ikke vælges ind, men tilbyder at påtage dig enkelte opgaver?

Hvis du vælges ind, anbefaler jeg at du sætter bestemte tider af til det. Feks at du vil arbejde med det tirsdag 13-13:30 (der er sikkert nogle telefonopkald der skal klares i arbejdstiden) og torsdag 18-20. Hvis det tager kortere tid, er det fint, hvis det tager længere tid, så må resten vente til næste “arbejdsdag”. Og så undlad at tænke på det, resten af tiden.


Det med at tilbyde at være konsulent på det juridiske havde jeg også overvejet, om jeg skulle tilbyde i stedet. Jeg ser umiddelbart ikke nogle lovgivningsmæssige hindringer for dette.

Det hænger netop meget sammen med, at jeg starter fuldtid til februar, som også fylder i mine tanker.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4942
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 7962

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf Nicolait » 7. jan 2024, 15:54

avdotja skrev:Jeg tror faktisk også at vi (der bor til leje) bruger m2-fordelingstallet til udgifterne - bare ikke når det kommer til beslutninger…


Det gør vi også i forhold til udgifter.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Jadajada
Indlæg: 723
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 108
Likede indlæg: 2335

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf Jadajada » 7. jan 2024, 17:00

Altså, når jeg tænker på dine indlæg over den seneste tid (beklager, men det sætter sig jo ;)), så tror jeg, at du meget nøje skal gøre op, om den slags er noget, du har brug for lige nu.
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4942
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 7962

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf Nicolait » 7. jan 2024, 17:49

Jadajada skrev:Altså, når jeg tænker på dine indlæg over den seneste tid (beklager, men det sætter sig jo ;)), så tror jeg, at du meget nøje skal gøre op, om den slags er noget, du har brug for lige nu.


Det er netop også på baggrund af den seneste tid, at jeg gør mig disse overvejelser, og på den baggrund at jeg søger råd.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Neverkont
Indlæg: 1894
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2951

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf Neverkont » 7. jan 2024, 17:58

avdotja skrev:
Petrix skrev:

Jeg undrer mig lidt :gruble:

Hvorfor ikke blot 1 stemme pr lejemål, uanset antal beboere?
Gør det nogen forskel med 2 stemmer?

Måske i erkendelse af at der ofte bor to voksne i en husstand og at de ikke nødvendigvis mener det samme?

Men er ellers i enig med andre i, at normen plejer at være x (2) antal stemmer pr husstand. Det giver ingen mening, at en husstand med to beboere skal have dobbelt så meget indflydelse på tingene, som den husstand med kun en enkelt beboer.

Hvis det endelig skal være noget, burde det være afhængigt af størrelsen (ud fra et argument om at dem der har en lejlighed på 100 m2 betaler det dobbelte af dem på 50 m2 og derfor også bør have mere indflydelse). Men det har jeg aldrig oplevet (ville også være sværere at administrere i praksis i og med at der måske findes lejligheder på 57 m2, 65 m2, 76 m2, osv, så det ville blive decimalstemmer :lol:)


Lige præcis. :gogo:

Ellers kunne man gøre det afhængigt af antallet af rum i boligen, 1 stemme pr. rum, uanset kvm-tal.
0
Neverkont
Indlæg: 1894
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2951

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf Neverkont » 7. jan 2024, 18:01

avdotja skrev:Ideelt synes jeg du bør stille op. Du virker kompetent til opgaven og som en der vil gøre en forskel. Egoistisk set, ville jeg dog nok være lidt tilbageholdende. Det handler ikke nødvendigvis om at det tager en masse tid, men om at det kan tage en masse energi. Og hvis du samtidig skal det til at vænne dig til et nyt fuldtidsjob (efter at have arbejdet deltid i mange år?), er det måske ikke det du har behov for.

Er det muligt at du kan være med på “konsulent” basis? Altså hvor du ikke vælges ind, men tilbyder at påtage dig enkelte opgaver?

Hvis du vælges ind, anbefaler jeg at du sætter bestemte tider af til det. Feks at du vil arbejde med det tirsdag 13-13:30 (der er sikkert nogle telefonopkald der skal klares i arbejdstiden) og torsdag 18-20. Hvis det tager kortere tid, er det fint, hvis det tager længere tid, så må resten vente til næste “arbejdsdag”. Og så undlad at tænke på det, resten af tiden.


Når man er medlem af en bestyrelse der hvor man bor, så er der en meget stor chance for, at møde naboer på gaden, som liiiige har et hurtigt spørgsmål. Og så gik der en halv time med det. :s
0
Neverkont
Indlæg: 1894
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2951

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf Neverkont » 7. jan 2024, 18:06

Nicolait skrev:
Neverkont skrev:
Nicolait skrev:
Neverkont skrev:
Nicolait skrev:Jeg er blevet spurgt om jeg vil stille op til beboerrepræsentationen, når der er valg. Der er tale om en repræsentation i lejelejligheder.

Lige nu gør jeg mig overvejelser om det.

Jeg oplever, at vores nuværende beboerrepræsentation ikke er gode til at varetage beboernes interesser. De er ikke tilstrækkelig gode til at påtale, når udlejer gør ting, som er i strid med reglerne. De er heller ikke gode nok til at kræve, at udlejer får styr på ejendommen i forhold til rengøring og vedligeholdelse.
Jeg oplever, at beboerformanden direkte modarbejder beboernes interesser ved at gerne vil køre showet, som en lille konge, hvor han indgår uhjemlede aftaler med andre.

Der har været episoder med udlejer, hvor de bl.a. har rottesaneret med noget giftigt stas, hvor man i følge rottefangeren ikke måtte opholde sig i kælderen umiddelbart efter, som de ikke meldte ud om, hverken roteproblemet eller brugen af gift.
Derudover har udlejer sendt forskellige truende breve ud om ophævelse af lejemål, hvis man ikke efterkom deres ønsker. I mange tilfælde, når jeg er gået dem på klingen og udbedt mig et hjemmelsgrundlag, har de måtte krybe til korset og erkende, at det manglede de.

Jeg kan risikere at sidde i repræsentation med nogle naboer, som vil være meget idealistiske, men som nok ikke kender reglerne i samme omfang som mig. Jeg skal i den forbindelse sige, at det jeg ved om lejeret er selvlært af nødvendighed.
Foreningen er medlem af llo, men jeg har oplevet, at de er ufattelig inkompetente, de gange jeg har haft fat i dem.

På den ene side har jeg allerede nu megen kommunikation med udlejer, når de forsøger at fuske ting igennem. Det vil give mig mere legitimitet i forhold til den kommunikation med udlejer at være del af repræsentationen.
Jeg ved at repræsentationen lige nu er meget proforma for det har de selv givet udtryk for.

På den anden side vil jeg nok skulle trække det store læs i forhold til arbejdet. Jeg kan også risikere at sidde sammen med den nuværende formand, som jeg ikke kan udstå.

Jeg kan godt mærke, at det trækker i mig, men jeg skal også erkende, at jeg kan mærke, at særligt min mor er bange for, at jeg strækker mig over for meget, når jeg starter nyt job på fuldtid og gerne vil være del af beboerrepræsentationen.

Jeg søger derfor lidt råd fra folk, der sidder i beboerrepræsentationen, både om arbejdet og arbejdsbyrden - alt hvad der kan være relevant.


Jeg har opfattelse af, at det er et privat boligselskab du bor i, og altså ikke almennyttigt. Har jeg forstået det korrekt?

Jeg bor almennyttigt, og har gjort det i det meste af mit liv. Jeg har siddet i afdelingsbestyrelse flere gange, en kort periode som formand, og jeg må give AFK ret.
Hvis det er privat udlejning, som jeg formoder det er, så har i vist ikke et repræsentantskab (som i et almennyttigt boligselskab er øverste myndighed), som du måske kunne trække på, og private boligselskaber afholder nok heller ikke kurser for bestyrelsesmedlemmer. Så du skal selv gøre hele arbejdet. :cool:

Du skal være forberedt på, at bruge en masse tid og energi, og ende med, at få en kniv i ryggen. Det er øretævernes holdeplads.

Jeg vil ikke sige du skal lade være, for jeg har indtryk af, at du har både lysten og evnerne til at gøre det ordentligt (og den slags mennesker er der mangel på i den slags arbejde), men du skal passe rigtig godt på dig selv, og når/hvis du møder modstand skal du overveje meget grundigt, om det er kampen værd eller om du bare skal forlade kamppladsen.
Overvej, om der er andre beboere der både kan og vil bakke dig op, om nogen har både lysten og evnerne, i så fald kan du snakke med dem og måske få dem til også at stille op.

Som sagt bor jeg almennyttigt, og det bedste jeg har gjort for både mig selv, andre beboere og afdelingen er, at jeg tog en tørn i byggeudvalget da vi skulle gennem en totalrenovering. Det var jævnligt op ad bakke p.g.a. andre udvalgsmedlemmer, men jeg oplevede at blive taget meget seriøst af mit boligselskab og entreprenørfirmaet, og jeg har haft stor indflydelse på indretningen af vores lejligheder. :)


Det er et privat boligselskab. Vi er medlem af llo, som desværre har vist sig at være noget af det mest inkompetente.

Jeg regner ikke med at udlejer ofrer penge på kurser til os. Det kan jeg ikke forestille mig.

Som også tidligere nævnt handler det om, at jeg på nuværende tidspunkt gør flere af de ting, som repræsentationskabet burde gøre, men som de ikke gør. Det er derfor mit håb, at en repræsentationspost vil give mere legitimation end tilfældet er nu.
Jeg ved, at jeg har støtter blandt flere af de andre beboere.


Hvis du vil prøve kræfter med det, så synes jeg du skal snakke lidt med dem, der støtter dig, og se om du kan få nogen af dem til også at stille op, så hvis en af dine "modstandere" også kommer i bestyrelsen er du ikke alene mod vedkommende.


Min ene nabo har givet tilsagn på, at hun vil stille op sammen med mig. Dertil har min anden nabo også ytret, at hun vil stille op, men vi er lidt usikre på hende, om hun faktisk mener det.
Derudover har min nabo snak med to andre, som jeg dog ikke kender, som har givet udtryk for, at de også kunne finde på at stille op.

Derudover ved jeg, at der er flere beboere, der har givet udtryk for, at de vil stemme på mig hvis jeg stiller op, men som dog ikke selv vil stille op.


Hvis du virkelig vil det, så spring ud i det, om ikke andet så vil du vide med dig selv, at du gjorde en indsats.

Og så holder du en "salgstale", så dine modstandere holder sig langt væk. :cool: :gogo:
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16978
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21149

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf Misantropen » 7. jan 2024, 19:20

Hvornår skal I have generalforsamling og ved du om der er andre end den nuværende formand, der stiller op til posten? Og om han overhovedet gør. For hvis du bliver valgt ind er der jo en risiko for at du vil blive "trynet" og ingen opbakning vil få. Det er ikke god stil at "beklage" sig til de øvrige beboere om de uenigheder der måtte være indbyrdes i bestyrelsen, så det kan være ensomt.

Jeg tror du vil være en ressource, men det er ikke sikkert dine styrker vil være givet bedst ud af at blive beboerrepræsentant.
0
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4942
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 7962

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf Nicolait » 7. jan 2024, 21:34

Misantropen skrev:Hvornår skal I have generalforsamling og ved du om der er andre end den nuværende formand, der stiller op til posten? Og om han overhovedet gør. For hvis du bliver valgt ind er der jo en risiko for at du vil blive "trynet" og ingen opbakning vil få. Det er ikke god stil at "beklage" sig til de øvrige beboere om de uenigheder der måtte være indbyrdes i bestyrelsen, så det kan være ensomt.

Jeg tror du vil være en ressource, men det er ikke sikkert dine styrker vil være givet bedst ud af at blive beboerrepræsentant.


Min nabo har givet håndslag på, at hun stiller op. Min anden nabo har også givet udtryk herfor, men lader til at have fået kolde fødder.
Hende min nabo som vil stille op, kender også nogen i huset, som har sagt, at de godt ville stille op.

Jeg skal være ærlig og sige, at det er en beslutning om jeg ender med at vælge det ene eller andet kræver, at jeg grundigt overvejer for og imod.

Jeg kan også mærke, at jeg er noget til et mætningspunkt i forhold til udlejer. De har lige sat huslejen væsentligt op bl.a. med begrundelse øget omkostninger til rengøring, vedligehold og snerydning, samt ejendomsfunktionær.
Ejendommen har aldrig være mere snavset og ulækker på fællesarealerne end den er nu. Der har bl.a. ligget en menneskelort i kælderen et sted siden fra før jul, som stadig ikke er fjernet. Der er ikke blevet glatførebekæmpet endnu.

Derudover er der alle truslerne om ophævelse sf lejemål, som udlejer konstant kommer med, som mangler hjemmel.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Brugeravatar
Nicolait
Indlæg: 4942
Tilmeldt: 31. aug 2015, 22:26
Kort karma: 290
Likede indlæg: 7962

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf Nicolait » 7. jan 2024, 21:35

Generalforsamlingen plejer at være i februar eller marts måned.
0
"If you immediatley know the candle light is fire then the meal was cooked along time ago"
Jadajada
Indlæg: 723
Tilmeldt: 18. jan 2018, 21:31
Kort karma: 108
Likede indlæg: 2335

Re: Erfaring som beboerrepræsentant?

Indlægaf Jadajada » 7. jan 2024, 21:49

Nicolait skrev:
Jadajada skrev:Altså, når jeg tænker på dine indlæg over den seneste tid (beklager, men det sætter sig jo ;)), så tror jeg, at du meget nøje skal gøre op, om den slags er noget, du har brug for lige nu.


Det er netop også på baggrund af den seneste tid, at jeg gør mig disse overvejelser, og på den baggrund at jeg søger råd.


Så vil mit klare råd til dig være, at du skal lade være.
Der er vel ikke mange ulønnede tjanser, der generelt i hvert fald, giver mindre glæde for indsatsen end den slags.
2

Tilbage til "Bolig"