Ventilationsanlæg/genveks i gammelt hus fra 50'erne?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
pinkmoon
Indlæg: 1726
Tilmeldt: 12. jan 2020, 14:59
Kort karma: 193
Likede indlæg: 6882

Re: Ventilationsanlæg/genveks i gammelt hus fra 50'erne?

Indlægaf pinkmoon » 22. jan 2024, 08:33

pinkmoon skrev:
Ata skrev:
pinkmoon skrev:Vi er lige flyttet i en efterisoleret muremestervilla fra 1950 hvor der er installeret et.

Vi snakkede om det lige da vi flyttede ind, at luften var lidt tør men det er ikke noget vi tænker over længere.

Har I et hvor luftfugtigheden kan reguleres?


Nej, det er et ældre anlæg. Men vi har planer om at opdaterer det til et som kan på sigt.


Men vi har iøvrigt en lille luftfugtighedsmåler, og kan se at den ligger ret stabilt på 30%. Optimalt set ville man nok gerne have den omkring 40%. Men fugtigt er der i hvetfald ikke.
1
Alenetid
Indlæg: 187
Tilmeldt: 17. jul 2023, 13:53
Kort karma: 11
Likede indlæg: 339

Re: Ventilationsanlæg/genveks i gammelt hus fra 50'erne?

Indlægaf Alenetid » 24. jan 2024, 08:43

Vi har et Nilan-anlæg, og det er simpelthen bare skønt, at man ikke behøver at tænke på at lufte ud. Der er hele tiden frisk luft, og som en sidegevinst er der færre edderkopper og lignende kryb, meget mindre støv, og det kan tilpasses de behov man har for temperatur.
Vores kan køle, så det er et plus om sommeren. Man kan også få med varmeplade, så man har en billig måde at varme huset op på.
Nogle anlæg er udelukkende ventilation. Nogle kan man eftermontere f.eks. varmeplade, hvis man vil.
Desuden er der mulighed for forskellige filtre - basisfiltre, men også filtre ift. pollen og til f.eks. røg hvis man er omgivet af huse med brændeovne.
Ja, tørre hænder genkender jeg også.
2
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2855
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3496

Re: Ventilationsanlæg/genveks i gammelt hus fra 50'erne?

Indlægaf Torn » 24. jan 2024, 09:21

Vi har et hus fra 1954 som vi har efterisolereret, givet nye døre og nye vinduer og tættet med både dampspærre og radonspærre. I den forbindelse satte vi også genveks ind. Vi har ikke boet i huset før renoveringen, så jeg ved selvfølgelig ikke hvordan her var før, men vi oplever høj komfort, frisk luft og tørt indeklima. Jeg havde ikke tænkt at det var for tørt.
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6419
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 767
Likede indlæg: 15217

Re: Ventilationsanlæg/genveks i gammelt hus fra 50'erne?

Indlægaf Ata » 24. jan 2024, 10:55

Tak for alle de gode svar og for at dele jeres erfaringer! Det gør mig lidt mere positivt indstillet!
0

Tilbage til "Bolig"