Planter til potter - helårs.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Planter til potter - helårs.

Indlægaf Annione » 4. apr 2016, 16:30

Vi har en større terrasse - til den vil jeg gerne have en masse planter. Men de skal kunne tåle bragende sol, let udtørring og de skal kunne tåle en dansk vinter.
Min nabo har passet mine 2 rhododendron i de 3 år vi ikke har været i Dk, så det er faktisk det eneste jeg har af planter.

Hvad vil i forslå?

Jeg har tidligere haft solbærbuske, og det skal jeg helt sikkert have igen. De er så fine, de dufter dejligt og så er der jo solbær.

Roser skal jeg IKKE have. Den sidste jeg havde blev ædt op af lus.

Pelagonier er jo fine, men de skal inden for om vinteren og det er ikke en mulighed.

Hvis nogen ved, hvor man kan finde store potter og billigt jord, så sig endelig til :-D Det er dog først relevant fra midten af maj.
1
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Planter til potter - helårs.

Indlægaf Tobywan » 4. apr 2016, 16:47

Vi har hortensia i en del potter. De har indtil videre klaret en del vintre og står længe med store blomster i løbet af sommeren.

De drikker en del vand når det er varmt, men det er endnu ikke lykkedes os at slå dem ihjel.
1
godtnavn
Indlæg: 11187
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13046

Re: Planter til potter - helårs.

Indlægaf godtnavn » 4. apr 2016, 18:41

Hvis det er store potter hvad så med blåbær? Havde en veninde hvis forældre havde krukker emd blåbær, de blev ikke nær så store buske som var de på friland, men de var fine og satte bær :)
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7587
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1905
Likede indlæg: 24673

Re: Planter til potter - helårs.

Indlægaf LaScrooge » 5. apr 2016, 15:05

Store potter kan man som regel få i Silvan og lignende byggemarkeder, samt på planteskoler. Billig jord kan man få alle steder - jeg har lige købt en stor pose pottemuld/sphagnum til 15 kr i Føtex. Det kan dog godt være, at der er forskel på kvaliteten. Det kan også være, at I skal bruge noget til at justere jordens surhedsgrad med, afhængigt af hvilke buske og planter I vil have. Men man kan åbenbart gøre jord sur med kaffegrums og sand fra fx en sandkasse.

Jeg er selv på jagt efter helårsplanter og buske til altanen. Jeg har købt frø i dag, bl.a. til klatreplanter, og den ene - Clematis alpina - burde kunne overleve vinteren. Derudover købte jeg sidste efterår/vinter en busk med vinterbær og en lille Potentilla med pink blomster. Begge har nye knopper nu, omend - af en grund jeg ikke forstår - kun på den ene side af planten. De har overlevet vinteren og bar blade helt ind til slutningen af januar, eller så. Der er stadig enkelte vinterbær på busken, selvom de er runkne nu.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Planter til potter - helårs.

Indlægaf Annione » 5. apr 2016, 18:28

godtnavn skrev:Hvis det er store potter hvad så med blåbær? Havde en veninde hvis forældre havde krukker emd blåbær, de blev ikke nær så store buske som var de på friland, men de var fine og satte bær :)


Blåbær. Det var da blåbær, ikke solbær jeg havde.
Jeg elskede at gå ud og samle den få bær, der nu engang var, og nyde min egen "høst" :-D

Hortensia skal jeg nok kigge på. Blomstrer de hele sommeren? Jeg kan jo tidligst købe dem i midten af maj.

Jeg havde også engang noget græs af en slags, med lyserøde blomster, der strittede op, ligesom purløg i blomst. De var så fine. Aner bare ikke hvad de hedder :D Er der nogen, der ved det?
0

Tilbage til "Bolig"