Have-sniksnak-tråden

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Ficus » 26. mar 2018, 11:38

Vi var i (bag)haven i går, før første gang i år. Det passede lige med at baby tog en lang lur og at der faktisk var lidt solskin, det var skønt! :sol:


Vi fik både brugt sav og grensaks godt og var i havecontaineren 10 gange med overfyldte ikea-poser. Halvanden times tid gjorde underværker.

Vi fældede et træ, eller der er en smule stamme tilbage(tidligere ejere sagde at det var nogle giftige bær der kom på det og de havde selv overvejet at fjerne det, men havde ikke gjort det fordi det skyggede lidt for nysgerrige blikke ind i haven, vi sætter hegn på det stykke der mangler i stedet), vi håber at kunne sætte et fuglehus på stammen.

Så har vi fjernet en stamme, som voksede nærmest vandret på et andet lille træ, synes min svigermor sagde det var en syren. Synes dog ikke det ligner det jeg lige kan google :gruble: Den vandrette stamme tyngede resten af træet og det har allerede rettet sig mere op end det var før.
Derudover fik vi fjernet noget rose-mix-krat. Der var i hvert fald 3 forskellige slags planter, men synes at der var indtørrede hyben på dem alle. Det har spredt sig flere forskellige steder i haven og ind i hækken og midt på græsplænen fx, lidt irriterende.

Mens vi gik og ordnede kom jeg til at sparke til kanten på nogle gamle urtebede, som jeg tømte i efteråret, og så gik de fra hinanden. Trækanten var pilrådden, så de røg også.

Og vi fik revet en million blade sammen. Har stadig ikke regnet ud hvor de kan komme fra, haven er ikke vildt stor og der er ikke rigtig nogle store træer med blade på i nærheden. Men visne blade i græsset var der masser af.

Jeg havde købt en gynge, som er kommet op og hænge i terassens bjælker, så vi kan arbejde i haven og babyen kan underholde sig selv lidt :fløjt:


Min bror er ved at uddanne sig til tømrer og de har haft en opgave hvor de skulle lave sådan et bord-bænke-sæt og når de er færdige med opgaven, kan man så købe deres ting. Det har vi sagt ja til, vi skal bare lige finde ud af at få den fragtet fra København og op til vores forhave. Har kigget lidt på maling til den og tror det bliver noget mørkt karry, blåsort eller helt mørk grøn. Den gule her er ikke rigtig, men blå og grønne kunne godt være. Den mørkeste røde synes jeg også er ret fin, den passer dog ikke så godt til huset.

Udendørsmaling.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12782
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 924
Likede indlæg: 12578

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Guilded_Lily » 26. mar 2018, 11:49

Jeg har også rigtig meget lyst til at gå i haven, men jeg er så ubevandret i regler og tidspunkter, at jeg er bange for at gøre mere skade end gavn, når de nu igen lover (natte-)frost. Det er påskens tidlige tidspunkt, der f**ker med min hjerne.

Hvad må man overhovedet, når risikoen stadig er der?
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8975
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1056
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18339

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Mi55y » 26. mar 2018, 12:02

Guilded_Lily skrev:Jeg har også rigtig meget lyst til at gå i haven, men jeg er så ubevandret i regler og tidspunkter, at jeg er bange for at gøre mere skade end gavn, når de nu igen lover (natte-)frost. Det er påskens tidlige tidspunkt, der f**ker med min hjerne.

Hvad må man overhovedet, når risikoen stadig er der?


Jeg tør heller ikke gå i gang. Har kunnet læse mig til at man i hvert fald skal vente med at beskære roser, til frosten er væk. Takket være tidligere ejer er alle bede fyldt med vintergækker og krokusser så kan heller ikke gå på jagt efter ukrudt. Overvejer lidt om drivhuset skal have en tur, men mindes at have hørt et sted at det er bedst at gøre i solskin, så vandet tørrer hurtigt, hvis der stadig er nattefrost. Nogen der kan be/afkræfte?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Ficus » 26. mar 2018, 12:03

Jeg har kun spurgt mine forældre, som heller ikke er eksperter, men som i det mindste har haft have i 30 år.

De sagde at vi kunne sagtens fjerne alt det vi havde lyst til(bortset fra at beskæring af blivende ting, bør ske om sommeren eller senest ved løvfald), men vi skulle vente med at plante ud til måske slut-april med at plante noget, sådan som vejrudsigterne var nu, måske senere hvis det bliver som forrige år, hvor der kom sne den 25. april eller sådan noget :rulle: Møgvejr.

Har prøvet at finde lidt om det i Politikens store havebog, men der er ikke rigtig nævnt noget som jeg kan slå op via registeret, så skal nok læse lidt mere grundigt i den.
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8542
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1300
Likede indlæg: 15219

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Zonta » 26. mar 2018, 12:19

Ficus skrev:Vi var i (bag)haven i går, før første gang i år. Det passede lige med at baby tog en lang lur og at der faktisk var lidt solskin, det var skønt! :sol:


Vi fik både brugt sav og grensaks godt og var i havecontaineren 10 gange med overfyldte ikea-poser. Halvanden times tid gjorde underværker.

Vi fældede et træ, eller der er en smule stamme tilbage(tidligere ejere sagde at det var nogle giftige bær der kom på det og de havde selv overvejet at fjerne det, men havde ikke gjort det fordi det skyggede lidt for nysgerrige blikke ind i haven, vi sætter hegn på det stykke der mangler i stedet), vi håber at kunne sætte et fuglehus på stammen.

Så har vi fjernet en stamme, som voksede nærmest vandret på et andet lille træ, synes min svigermor sagde det var en syren. Synes dog ikke det ligner det jeg lige kan google :gruble: Den vandrette stamme tyngede resten af træet og det har allerede rettet sig mere op end det var før.
Derudover fik vi fjernet noget rose-mix-krat. Der var i hvert fald 3 forskellige slags planter, men synes at der var indtørrede hyben på dem alle. Det har spredt sig flere forskellige steder i haven og ind i hækken og midt på græsplænen fx, lidt irriterende.

Mens vi gik og ordnede kom jeg til at sparke til kanten på nogle gamle urtebede, som jeg tømte i efteråret, og så gik de fra hinanden. Trækanten var pilrådden, så de røg også.

Og vi fik revet en million blade sammen. Har stadig ikke regnet ud hvor de kan komme fra, haven er ikke vildt stor og der er ikke rigtig nogle store træer med blade på i nærheden. Men visne blade i græsset var der masser af.

Jeg havde købt en gynge, som er kommet op og hænge i terassens bjælker, så vi kan arbejde i haven og babyen kan underholde sig selv lidt :fløjt:


Min bror er ved at uddanne sig til tømrer og de har haft en opgave hvor de skulle lave sådan et bord-bænke-sæt og når de er færdige med opgaven, kan man så købe deres ting. Det har vi sagt ja til, vi skal bare lige finde ud af at få den fragtet fra København og op til vores forhave. Har kigget lidt på maling til den og tror det bliver noget mørkt karry, blåsort eller helt mørk grøn. Den gule her er ikke rigtig, men blå og grønne kunne godt være. Den mørkeste røde synes jeg også er ret fin, den passer dog ikke så godt til huset.

Udendørsmaling.JPG

Jeg ville gå udenom karry, hvis jeg var jer. Udelukkende fordi jeg synes det bliver så grimt. Jeg har set det flere steder og vi har selv et skur i samme farve - tror de tidligere ejere har prøvet at ramme farven på mustenene. Det er så ikke lykkedes. Og resten af træværket på huset er sort, så jeg ville nok være gået efter sort i stedet for - også selvom jeg godt ved, at det kan blive meget mørkt.
1
J, juli 2018.
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Ficus » 26. mar 2018, 12:26

Zonta skrev:
Ficus skrev:Min bror er ved at uddanne sig til tømrer og de har haft en opgave hvor de skulle lave sådan et bord-bænke-sæt og når de er færdige med opgaven, kan man så købe deres ting. Det har vi sagt ja til, vi skal bare lige finde ud af at få den fragtet fra København og op til vores forhave. Har kigget lidt på maling til den og tror det bliver noget mørkt karry, blåsort eller helt mørk grøn. Den gule her er ikke rigtig, men blå og grønne kunne godt være. Den mørkeste røde synes jeg også er ret fin, den passer dog ikke så godt til huset.

Jeg ville gå udenom karry, hvis jeg var jer. Udelukkende fordi jeg synes det bliver så grimt. Jeg har set det flere steder og vi har selv et skur i samme farve - tror de tidligere ejere har prøvet at ramme farven på mustenene. Det er så ikke lykkedes. Og resten af træværket på huset er sort, så jeg ville nok være gået efter sort i stedet for - også selvom jeg godt ved, at det kan blive meget mørkt.


Godt input :gogo:

Vi har mørkegrønt og sort træværk på selve huset, plus hvide "plader"(aner ikke hvad de er lavet af) og gule mursten. Det lyder ikke særlig pænt :lol:
Men havde ikke tænkt på de gule mursten, vores er lysegule, som nok ikke vil være så skønne med karry :-D

Skur og skraldespande er sorte, så hælder måske mest til at male den grøn, så den går til husets lodrette træpaneler, så der ikke bliver for meget sort.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8542
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1300
Likede indlæg: 15219

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Zonta » 26. mar 2018, 12:30

Ficus skrev:
Zonta skrev:
Ficus skrev:Min bror er ved at uddanne sig til tømrer og de har haft en opgave hvor de skulle lave sådan et bord-bænke-sæt og når de er færdige med opgaven, kan man så købe deres ting. Det har vi sagt ja til, vi skal bare lige finde ud af at få den fragtet fra København og op til vores forhave. Har kigget lidt på maling til den og tror det bliver noget mørkt karry, blåsort eller helt mørk grøn. Den gule her er ikke rigtig, men blå og grønne kunne godt være. Den mørkeste røde synes jeg også er ret fin, den passer dog ikke så godt til huset.

Jeg ville gå udenom karry, hvis jeg var jer. Udelukkende fordi jeg synes det bliver så grimt. Jeg har set det flere steder og vi har selv et skur i samme farve - tror de tidligere ejere har prøvet at ramme farven på mustenene. Det er så ikke lykkedes. Og resten af træværket på huset er sort, så jeg ville nok være gået efter sort i stedet for - også selvom jeg godt ved, at det kan blive meget mørkt.


Godt input :gogo:

Vi har mørkegrønt og sort træværk på selve huset, plus hvide "plader"(aner ikke hvad de er lavet af) og gule mursten. Det lyder ikke særlig pænt :lol:
Men havde ikke tænkt på de gule mursten, vores er lysegule, som nok ikke vil være så skønne med karry :-D

Skur og skraldespande er sorte, så hælder måske mest til at male den grøn, så den går til husets lodrette træpaneler, så der ikke bliver for meget sort.

Vores mursten er også lysegule og det er virkelig meget lidt kønt :lol: Så jeg ville også gå efter noget der passede til det I har I forvejen :)
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16365
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1413
Likede indlæg: 30409

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf TinaW » 26. mar 2018, 12:40

musling skrev:Vi har et stort lækkert rhododendronbed i haven. Bag bedet er der et ret stort stykke jord, der ikke bliver anvendt til noget og vi overvejer at plante et par brombærbuske og måske lidt blåbær.
Men kan de to ting godt enes og kan bærbuske trives i rhodo-jord?
Nogen, der er kloge på den slags?


Brombær er meget gode til at sprede sig, så I skal virkelig være obs på at de ikke overtager det hele.
Vi slås med vildtvoksende brombær i vores have, der havde været noget forsømt da min mand købte huset.
Og de er stort set umulige at få bugt med.
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Ficus » 26. mar 2018, 14:04

Nåh ja, havde et spørgsmål også.

Vi har en Hasselbusk i forhaven. Den er 4 meter høj i hvert fald og trænger til en grov beskæring. Sidste år spurgte jeg lidt på en planteskole og fik råddet at klippe den helt ned, fordi den var nok “syg”, når der ikke kom mere end 10-12 nødder på så stor en busk.

I min havebog står der “hvis hasselbuskene bliver for høje, kan de altid skæres helt ned til 25 cm over jorden, hvorfra de skyder nye skud igen.”

Mon den SKAL klippes så langt ned? Ville være lidt ked af at klippe den under 180-200 cm, da man ellers kan se direkte ned i vores stue. Men hvis det er nødvendigt, så er det jo det.


Derudover.. den får jo nødder, så der må jo næsten være plantet to sorter, så den er bestøvet? Eller hvad? Jeg kan overhovedet ikke se forskel på nogen af skuddene eller bladene (da den havde blade). Måske et virkelig dumt spørgsmål :genert:
0
D.itsen
Indlæg: 3340
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 564
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 9024

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf D.itsen » 26. mar 2018, 17:58

Jeg har været ude at købe jord i dag, det er så langt jeg er kommet i gang med haven. Ej, jeg fik også tømt de sidste potter i drivhuset (spørg mig ikke hvorfor jeg ikke bare tømmer dem om efteråret, det er planer der ikke kan overvintre)

Nu må det godt snart blive forår
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Krølle » 26. mar 2018, 18:55

Ficus skrev:Nåh ja, havde et spørgsmål også.

Vi har en Hasselbusk i forhaven. Den er 4 meter høj i hvert fald og trænger til en grov beskæring. Sidste år spurgte jeg lidt på en planteskole og fik råddet at klippe den helt ned, fordi den var nok “syg”, når der ikke kom mere end 10-12 nødder på så stor en busk.

I min havebog står der “hvis hasselbuskene bliver for høje, kan de altid skæres helt ned til 25 cm over jorden, hvorfra de skyder nye skud igen.”

Mon den SKAL klippes så langt ned? Ville være lidt ked af at klippe den under 180-200 cm, da man ellers kan se direkte ned i vores stue. Men hvis det er nødvendigt, så er det jo det.


Derudover.. den får jo nødder, så der må jo næsten være plantet to sorter, så den er bestøvet? Eller hvad? Jeg kan overhovedet ikke se forskel på nogen af skuddene eller bladene (da den havde blade). Måske et virkelig dumt spørgsmål :genert:


Klip den ned af flere omgange. 1/3 ned til 25 cm i år, 1/3 næste år og den sidste 1/3 tredje år. Så er hele busken forynget men I står ikke med en åben plet i flere år.
2
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf musling » 28. mar 2018, 19:51

TinaW skrev:
musling skrev:Vi har et stort lækkert rhododendronbed i haven. Bag bedet er der et ret stort stykke jord, der ikke bliver anvendt til noget og vi overvejer at plante et par brombærbuske og måske lidt blåbær.
Men kan de to ting godt enes og kan bærbuske trives i rhodo-jord?
Nogen, der er kloge på den slags?


Brombær er meget gode til at sprede sig, så I skal virkelig være obs på at de ikke overtager det hele.
Vi slås med vildtvoksende brombær i vores have, der havde været noget forsømt da min mand købte huset.
Og de er stort set umulige at få bugt med.


Tak, det er brugbar viden :gammel:
Vil nødigt have, at eventuelle brombær skal ødelægge noget for vores frodige rhodo-bed, så hellere undvære brombær. :(
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Ficus » 29. mar 2018, 09:05

Har købt så- og prikkejord, potter og et lille mini”drivhus” til vindueskarmen, så jeg kan begynde at spire lidt. Så må vi se hvad det kan blive til i år, nok ikke meget :-p
0
D.itsen
Indlæg: 3340
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 564
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 9024

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf D.itsen » 30. mar 2018, 09:38

Jeg sad så lige og kiggede i tråden for et år siden, hvor min botaniske tulipaner var sprunget ud og jeg havde klippet mine roser ned. KOM NU FORÅR!!!!
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Lykke
Indlæg: 6944
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 231
Likede indlæg: 6467

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Lykke » 3. apr 2018, 05:25

Uh jeg glæder mig til at komme igang i haven.
Må få startet med noget forspiring.
Hvad har I af haveplaner?
0

Tilbage til "Bolig"