Have-sniksnak-tråden

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
D.itsen
Indlæg: 3330
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8998

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf D.itsen » 29. mar 2019, 08:36

TinaW skrev:Som totalt nybegynder ud i at dyrke egne grøntsager, hvad skal vi så kaste os ud i, som har pænt afkast og ikke er svært?
Det bliver primært min søn på 10, der får ansvaret for grøntsagerne og jeg tænker de skal plantes i et par højbede, da vi desværre kan have en del dræbersnegle, alt efter vejret.

Kål er overraskende nemt, selvom sommerfuglelarverne er meget glade for dem. Bønner og ærter fungerer også godt her samt salat som faktisk er værd at spise når det lige er taget i haven. Og så er græskar altid en fest, de fylder bare virkelig meget
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 29. mar 2019, 15:13

Sof skrev:Er der nogle der kan anbefale nogle specifikke kartoffelspande? Eller er det fuldstændig ligemeget? :)


Her har de billige fra Silvan virket fint. Jeg er dog blevet lunken på idéen efter forrige år hvor der var mange snegle og de yndede at gemme sig i revnen mellem de to spande, så jeg turde ikke rigtig stikke fingrene ind og løfte spanden op fordi jeg altid stak fingeren ind i en slimet snegl... Så sidste år brugte vi dem ikke, det var så det år hvor der ingen snegle var, måske jeg tør kaste mig ud i det igen i år...
0
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 29. mar 2019, 15:24

TinaW skrev:Som totalt nybegynder ud i at dyrke egne grøntsager, hvad skal vi så kaste os ud i, som har pænt afkast og ikke er svært?
Det bliver primært min søn på 10, der får ansvaret for grøntsagerne og jeg tænker de skal plantes i et par højbede, da vi desværre kan have en del dræbersnegle, alt efter vejret.


Køb højbede med sneglekant så skal I ikek tænke på sneglene :)

Rabarber er også en nem plante, omend I først rigtig kan høste andet år. Den er ret fascinerende synes jeg, starter tidlig, vokser voldsomt og generelt bare en rar plante fordi den ikke slår fejl. Vi har allerede en 8 rabarber stængler i haven nu (fordelt op 2 planter). Jordbær tænker ejg måske også kunne være et hit? Omend det ikke er grøntsager så er det populært hos mange børn :)

Og ellers synes jeg ting som tomater er nemme, der er en masse nipperi, men det er nemt, de giver godt og smager fantastisk. Salat er også nemt, og agurker har jeg hørt også skulle være det, har dog aldrig selv haft agurker :)
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf hotlips » 29. mar 2019, 15:57

TinaW skrev:Som totalt nybegynder ud i at dyrke egne grøntsager, hvad skal vi så kaste os ud i, som har pænt afkast og ikke er svært?
Det bliver primært min søn på 10, der får ansvaret for grøntsagerne og jeg tænker de skal plantes i et par højbede, da vi desværre kan have en del dræbersnegle, alt efter vejret.


Tomater er altid godt, i kunne prøve bloody butcher, den er lynhurtigt igang med at give frugt og så måske nogle af de lidt mere mærkelige sorter for så gør det ikke så meget hvis de er lidt længe om det.
Vi skal have tomato bananas iår, lange gule tomater, vi plejer at have nogle vi kender og nogle nye.

Agurker får de fleste også udbytte af selvom de er nybegyndere, de får let svamp i rodhalsen så lad være med at gøre stænglen våd når du vander men ellers er der ingen ben i. Man kan også få sjove sorter af agurker crystal lemon er en rund gul agurk der kommer på en plante der er noget mindre end de fleste andre sorter af agurk, men man kan også få nogle runde i grøn de hedder crystal apple, det bliver første år med den for os.

Så er der diverse urter børnene synes om, her er pebermynte og ambra i høj kurs ambra sælges under navnet cola urt nu om dage fordi de dufter næsten som cola. Citron verbena og ananas salvie har ungerne her også altid været vilde med, men de skal ind om vinteren.
1
Sof
Indlæg: 1730
Tilmeldt: 16. maj 2018, 10:28
Kort karma: 111
Likede indlæg: 2501

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Sof » 2. apr 2019, 05:10

Vi fik i weekenden 3 store potter med blomster, hortensia og nelliker, i gave. Men nu er der jo frost.... og specielt hortensiaen ser lidt trist ud.

Er der nogen måde vi kan beskytte dem på? De kan ikke komme indenfor :/
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf hotlips » 2. apr 2019, 05:17

Sof skrev:Vi fik i weekenden 3 store potter med blomster, hortensia og nelliker, i gave. Men nu er der jo frost.... og specielt hortensiaen ser lidt trist ud.

Er der nogen måde vi kan beskytte dem på? De kan ikke komme indenfor :/


I kan godt smide et lagen over hvis i synes det er meget vigtigt men de skal nok overleve, det værste der sker er at blomsterne går til,men de kommer igen til næste år.

Det er ikke tørt og blæsende og så gør det ikke så meget med lidt frost så sent på sæsonen.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf IrmaPigen » 2. apr 2019, 07:12

Vi var i kærestens have i lørdags.

Vi ryddede et bed, hvor der stod et tilfældigt mix af plantede ting og selvplantede ting. Fordi vi gerne vil have brombær og hindbær i beddet.

I vores gravearbejde fandt vi en valnød. Som der kom en lille spire ud af. Så den har jeg nænsomt plantet i en potte og så må vi se om der kommer et skud op af jorden.

Så måske kommer der et valnøddetræ i kærestens have.
0
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Daybreak » 2. apr 2019, 07:21

Vi har bestilt hegn til vores terrasse. Vi bor i totalt fladt og åbent nybyggeri, og eftersom vores terrasse vender mod vejen, har vi brug for at få skærmet af, indtil den lille-bitte bøgehæk er vokset op om 100 år.

Jeg er lidt spændt på det, for det kommer til at være lidt som et fort, sådan at hegne hele den store terrasse ind. Det kommer til at kræve noget at få det blødgjort og gjort hyggeligt - men jeg glæder mig simpelthen så meget til at kunne sidde uforstyrret og drikke kaffe.

Vores største udfordring er, at terrassen har en runding, men hegnet i sagens natur er en lige vinkel. Så der bliver nogle sjove bede på indersiden.. Men det bliver den æstetiske udfordring de næste par år.
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Mi55y » 14. apr 2019, 12:07

Jeg har slet ikke fået sået noget til drivhuset i år - hvad kan stadig nåes?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf IrmaPigen » 14. apr 2019, 12:33

Mi55y skrev:Jeg har slet ikke fået sået noget til drivhuset i år - hvad kan stadig nåes?


Købe planterne i stedet for selv at så?
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Mi55y » 14. apr 2019, 12:35

IrmaPigen skrev:
Mi55y skrev:Jeg har slet ikke fået sået noget til drivhuset i år - hvad kan stadig nåes?


Købe planterne i stedet for selv at så?


:genert: Det havde jeg slet ikke tænkt på...
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
D.itsen
Indlæg: 3330
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8998

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf D.itsen » 14. apr 2019, 15:58

Mi55y skrev:Jeg har slet ikke fået sået noget til drivhuset i år - hvad kan stadig nåes?

Jeg såede for en 1,5 uge siden, og jeg er godt nok i tvivl om det er for sent. Men ellers har jeg vist backup hos venner og familie og ellers må jeg købe.
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 14. apr 2019, 19:19

Mine to hindbærbuske der svømmede i hindbær sidste år har ikke sat et enesste grønt blad :( Så jeg er bange for de er afgået ved døden. Har en busk af samme art der døde sidste år, troede jeg, men den har skudt et par små grønne blade op, så ved at sorten burde have blade nu. Min stikkelsbærkiwi har heller ikke gjort tegn til hverken blade eller knopper endnu, så den er jeg også småbekymret for...

Vores kirsebærtræ vi plantede sidste forår og som allerede sidste år satte et par bær er gået amok med blomster, altså det er et træ på 1 meter-ish, med en stamme og et par grene der stikker op uden store sideskud endnu, men der er flere hundrede blomster, hvis den sætter mange bær er det så noget man skal tømme ud i eller kan de godt gøre så mange modne selvom træet er så lille?

Stikkelsbær og ribs ser også ud til at have det fabelagtigt! Kan dog ikke se blomster endnu, men husker også de først kom senere sidste år, de er i hvert fald beguyndt at være godt grønne, især stikkelsbærren. Og i dag så jeg de første blade er sprunget ud på vindruen. Vores ene rabarber har sat blomst, normalt har jeg skåret den af tidligt for at det ikke gik udover produktionen af rabarber, men med termin om 1½ måned regner jeg ikke med at få brugt en masse rabarber, så nu lader jeg den blomstre i år, er spændt på hvordan blomsten bliver! Den anden rabarber vi var nødt til at flytte i efteråret og som hra overvintret i en potte kom i jorden sidste weekend, den ser noget påvirket ud, men skal nok komme sig håber jeg.

Løvstikke, purløg, persille osv. skyder også stille og roligt frem, det er altså hygeligt! Det er snart sommer :lun:

Det er kun det ene bed af to vi har orden på, så det andet skal vi kigge på her i påsken og finde ud af hvad vi skal ahve i. Det er meget i skygge så jeg har overvejet bare at smide en brombær jeg fik i gave i det og lade den vokse amok der, den kan også kravle lidt op mod lyset, samt sørge for lidt mere fyldig "hæk" ud mod stien :)
1
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 14. apr 2019, 19:19

Er det egentlig forsent at lægge kartofler til spirring nu? Overvejer at prøve med kartoffelspande igen i år...
0
D.itsen
Indlæg: 3330
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 563
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8998

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf D.itsen » 14. apr 2019, 19:22

godtnavn skrev:Er det egentlig forsent at lægge kartofler til spirring nu? Overvejer at prøve med kartoffelspande igen i år...

Det tror jeg ikke, du får bare ikke tidlige kartofler
1
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:

Tilbage til "Bolig"