Have-sniksnak-tråden

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Planten » 14. jun 2017, 17:16

godtnavn skrev:
Planten skrev:Er der nogen af jer, der har haft larver/orm ved jordbærenes rødder? Jeg har kasseret et par slags jordbær nu, fordi jeg har haft øresnudebillelarver i dem. De æder rødderne... Og da jeg kun har krukkehave, kan jeg læse på nettet, at de må være kommet med fra planteskolen. Men hvordan kan man tjekke for det, når man køber planterne?


Det er et fucking lorte dyr! (ja de dræbte en del planter hos mig). Sørg for at nak billerne før de får lagt nye æg. Billerne er mest aktive om aftenen så ryst planterne der og myrd. Jeg synes jeg var grundig sidste år, men en enkelt må have overlevet for i år var der kommet larver i min rabarber som nu er død :(

Jeg har kun jordbær i krukker, så jeg har smidt jord og planter ud. Så håber jeg, at der ikke er noget i den sidste krukke. Min "have" er bare et år gammel, så jeg tror, larverne eller æggene er med fra planteskolen. Men det er noget forbistret kryb.
Bladene på min stikkelsbær blev ædt af stikkelsbærhvepselarver. :(
0
Phaiak
Indlæg: 292
Tilmeldt: 5. jan 2016, 12:29
Kort karma: 38
Likede indlæg: 336

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Phaiak » 15. jun 2017, 10:39

Hvad giver I jeres ærter at vokse op ad?

Jeg kan ikke finde noget pænt og er helt ærgerlig over at jeg ender med trådhegn.
Så al inspiration er velkommen.
0
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf D.itsen » 15. jun 2017, 13:22

Phaiak skrev:Hvad giver I jeres ærter at vokse op ad?

Jeg kan ikke finde noget pænt og er helt ærgerlig over at jeg ender med trådhegn.
Så al inspiration er velkommen.

Mit vokser op af grønt trådhegn. Det er helt sikkert bedre end det pind og snor rod jeg havde gang i sidste år. Men har set nogle lave sådan et bind toppen sammen af pinde, det ser ok ud, men for mig vinder funktionaliteten. Vi får se om jeg også synes trådhegn er funktionelt når planterne skal pilles af engang
0
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Daine » 17. jun 2017, 21:30

Ballademager skrev:Købte en halvvissen agurkeplante i Brugsen i sidste weekend. Den har nu været på rekreation i køkkenvinduet nogle dage, og er klar til at rykke ud i drivhuset. Men noget tyder på, at lysestagen måske må flytte med :D

Det er da ren Lumiére, det der :D
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12376

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Guilded_Lily » 18. jun 2017, 09:32

Rucolaen blomstrer. Hvad gør jeg? Klipper planten ned eller river hele møget op?
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14465

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Pjeps » 18. jun 2017, 10:47

Guilded_Lily skrev:Rucolaen blomstrer. Hvad gør jeg? Klipper planten ned eller river hele møget op?

Hvis det var mig ville jeg brænde det, men det er mest fordi jeg synes det smager afskyeligt :lol:

Men jeg kan læse mig frem til at den er flerårig og sår sig selv. Så hvis du vil have den igen til næste år, skal du bare nyde de smukke blomster.

Der står også at hvis man vil have ruccola hele sommeren, skal man så lidt ad gangen, med en en uge imellem.
1
:ninja:
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12376

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Guilded_Lily » 18. jun 2017, 11:12

Pjeps skrev:
Guilded_Lily skrev:Rucolaen blomstrer. Hvad gør jeg? Klipper planten ned eller river hele møget op?

Hvis det var mig ville jeg brænde det, men det er mest fordi jeg synes det smager afskyeligt :lol:

Men jeg kan læse mig frem til at den er flerårig og sår sig selv. Så hvis du vil have den igen til næste år, skal du bare nyde de smukke blomster.

Der står også at hvis man vil have ruccola hele sommeren, skal man så lidt ad gangen, med en en uge imellem.


Vi plantede den sidste år, to rækker. I år er den eksploderet, i de samme rækker. Så meget bruger vi slet ikke :lol:

Jeg må se, hvad jeg finder på. Der skal nok tyndes lidt ud i den, i hvert fald.
1
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf musling » 18. jun 2017, 18:48

Jordbær-råd, tak! :)

Vi lavede sidste år et højbed med jordbær. Der kom 4 bær, som fuglene var så flinke at spise for os.

Vi har ikke tyndet ud i dem, taget stiklinger eller noget. Min mand synes bare de skal passe sig selv, som de vil gøre det i naturen.

I år har min mand lavet et låg med net og lagt over. Således kan bærrene få vand og sol, men fuglene må finde nogle andres jordbær at guffe.

Højbedet er smækfyldt med jordbær.
Der er virkelig mange. Men de er små. 1½-2 cm er de fleste. Enkelte er større, men ikke mange.
Er der mon for mange bær til, at de kan vokse sig store? Er der næring nok?
Og kan de blive røde, når der er seriøst mange blade henover dem?

Der er et par enkelte bær, som er ved at blive en ok størrelse og røde, som nok snart er spisemodne.
Under bladene måtte jeg i går fjerne 3-4 rådne bær. De var stadig fin i form, men helt mørkrøde og på vej mod at blive brune.

Skal jeg gøre noget? Tynde ud i dem? Fjerne blade?
Eller skal jeg bare være tålmodig?
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf musling » 23. jun 2017, 19:59

:lol2: Problemet er løst!
Utålmodighed og have er ikke i harmoni :lol2:

De rådne bær = åbenbart et 'stort' problem i år. Skyldes regnen.. Javel ja og selvfølgelig.

De mange grønne bær, ingen røde og alt for mange tætte blade = giv det nu tid!

Har lige hentet hvad der svarer til en af de store bakker fra supermarkedet - og vi har altså bare en af de store højbedsrammer i størrelse. Og der er MANGE bær endnu. :banan:
2
Phaiak
Indlæg: 292
Tilmeldt: 5. jan 2016, 12:29
Kort karma: 38
Likede indlæg: 336

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Phaiak » 25. jun 2017, 17:45

Er der nogle der ved hvad det her er?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Anne Droid » 25. jun 2017, 18:20

Phaiak skrev:Er der nogle der ved hvad det her er?


Det ligner dansk ingefær. Den er absolut IKKE spiselig.
0
Klimatosse
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Annione » 2. jul 2017, 06:43

Altså. Jeg troede jeg havde dyrket 2 kerner fra en passionsfrugt. Den ene kom op, voksede sig sort og stærk og brændnælde :rulle: Den anden ser sådan ud - og jeg er altså heller ikke sikker på det er en passionsfrugt...
Men hvad er det så?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
2SHY
Indlæg: 15615
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:22
Kort karma: 1640
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 20990

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf 2SHY » 8. jul 2017, 09:14

Jeg skal love for at mine ærter rækker mod vejret :8: De er så fine og perfekte til at man kan sidde i haven på en havestol og spise direkte derfra :lun:

Tomaterne og peberfrugterne er også på vej men mangler noget mere farve :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Intet dør langsommere og mere smertefuldt end en drøm

Don't wait for a light to appear at the end of the tunnel, stride down there and light the bloody thing yourself

The secrets are gone when you look away
Sleep well: They'll whisper your fate
D.itsen
Indlæg: 3293
Tilmeldt: 11. aug 2015, 15:23
Kort karma: 561
Geografisk sted: Vestsjælland
Likede indlæg: 8892

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf D.itsen » 8. jul 2017, 09:23

1,5 uges ferie væk fra haven og så trængte den godt nok til lidt kærlighed. Jeg synes ikke jeg bruger så meget tid på den til hverdag, men 10 minutter her og der gør åbenbart virkelig en forskel.

Min iceberg er ved at gå i blomst og rucolaen har været der længe. De er så fine. Og spinaten blev hønseføde den anden dag, de var gået i blomst og der var så mange bladlus i dem.
ærterne har det så fint og giver ok. Kikærterne er ved at sætte bælg, jeg er så spændt på hvor meget de giver, kender ingen der dyrker dem og det var svært at finde noget relevant på nettet. Agurkerne giver, både ude og inde, der er ved at være mange tomater, men der er ikke engang tæt på røde. Meloner og peberfrugt vokser helt vildt. Krydderurterne har en fest.
Alle mine roser blomster og morgenfruerne er på vej. De fleste af de andre blomster jeg har plantet ud vokser fornuftigt. Jeg håber så meget at de går amok med frø i hele haven, det kunne være så fint.
Jeg er nu ret stor fan af det der haveliv :lun:
4
UH UH UH UH KORT :love:

Hjemme i DK igen :banan2:
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 16996
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3556
Likede indlæg: 41312

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf LaMariposa » 28. aug 2017, 06:41

Jeg har for første gang plantet roser i år. De har blomstret tidligere, men de har været helt spættede og trælse at se på. Men nu blomstrer de igen, og prøv lige at se, hvor fine de er :love:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
:lun: Be brave

Tilbage til "Bolig"