Have-sniksnak-tråden

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Novella » 17. sep 2016, 13:28

Sådan en er her da ikke, vel? Så, hvad laver I i haven lige nu? Ellers sniksnakker jeg bare selv løs.

Vi er ved at lave guerilla-forskønnelse :preggo2: Jeg bor i en boligforening, hvor vi har kedelige fællesarealer med græsplæner og nogle bede med halvtrætte buske og barkflis. Her er grønt nok, men ingen blomster, og gennem flere år har folk ikke gider gøre noget som helst. Nu er vi så nogle lejligheder, som er begyndt at hijacke området, og i dag har vi virkelig knoklet igennem.

Min kæreste arbejder i en virksomhed, som bruger mange blomster og løbende smider sæsonplanter ud, så han har i foråret slæbt kilovis af løg hjem, og nu kommer stauderne. I dag har vi først været oppe at købe haveredskaber, og så har vi gravet 16 stauder ned ude de kedelige barkflis-bede. Nogle af dem er indianermynte og kattehaler, men de andre kender jeg ikke. De er nærmest selvlysende neonpink - wow!

Jeg har renset fire store dahliaknolde og lagt dem til tørring, og jeg har sat de første løg i de kummer, som i forsommeren pludselig dukkede op langs en af ppladserne :fløjt: Der kommer tulipaner, hyacinter, laksefarvede narcisser og noget småkravl - krokus, perlehyacinter etc. I krukkerne har vi haft morgenfruer og akelejer, som jeg har høstet frø af. Et par af kummerne blomster stadig lidt med nogle lave, pink lathyrus og nogle fattigmandsorkideer. Jeg ved ikke, om de sidste sætter frø?

Jeg har også sat hvidløg nede i bedet. Det er lidt noget byggeaffald at dyrke i, men det er sgu sikkert sundere end de kinesiske, som stammer fra en eller anden gammel batterifabriksgrund.

Oppe på altanen er jeg også begyndt at forberede altankasser med løg. Der kommer vintergækker og vibeæg, lyserøde/lyseblå spansk skilla, lyserøde/lilla anemoner og nogle små påskeliljer. Det bliver så fint til foråret.

Vi er selvforsynende med gødning i form af en energisk lille kanin, som bliver rykket rundt i udkanten af de grønne områder og sørger for at barbere 8 m2 højt græs ned ad gangen. Jeg har kultiveret bedene igennem med en greb og kaninlårt, og hen under foråret kan det måske få en tur mere.
3
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Novella » 17. sep 2016, 13:30

Nåja, og så har jeg gravet jordskokker op og spist suppe til frokost :lun: I bedet var også en lille overset rabarberknold, som jeg har flyttet hen i lyset.
1
Brugeravatar
Suzan
Indlæg: 442
Tilmeldt: 3. sep 2015, 12:29
Kort karma: 31
Likede indlæg: 556

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Suzan » 17. sep 2016, 16:08

Hyggelig tråd!

Jeg spiser stadig bær ude i haven (brombær og efterårshindbær).

Ellers planlægger jeg flytte-sæsonen : min tidselkugle skal deles og fylde en lang linie i stedet for de stenbræk, der står der nu.
De ryger til gengæld ud foran hækken ved fortovet.

To stikkelsbærbuske skal flytte hen i en helt anden have.

Et par træer skal fældes, men jeg har brug for hjælp til det.

Hvis jeg kommer lidt til penge, skal jeg købe roser i stride strømme og plante dem overalt :blomst:
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Novella » 18. sep 2016, 09:36

Jeg overvejer lidt, hvad man kan gøre med den forladte skraldeindhegning, der står mellem vores huse. Det er bare et ca 150 højt hegn, som omgiver nogle fliser. Der kravler en fabelagtig montana rubens-klematis på hjørnerne, så i foråret eksploderer det med blomster, men ellers stå det bare hen, og ingen bruger det. Måske kan man plante lathyrus op ad det til næste år? Den ene del vender mod syd og ud mod gangstien, så der kunne man få glæde af dem. Jeg har forelsket mig lidt i Prince of Orange, som er lys skrigorange :love: En hel lille væg med dem... ih!

Man kunne måske også så stokroser? Jeg elsker stokroser :D Skal de absolut stå op ad en mur eller er delvis beskyttelse ok, tror I?
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Novella » 21. sep 2016, 19:18

Nå... kontraordre :genert: Jeg har lavet et egentlig staudebed og samlet det hele, fordi det andet ikke gav mening. Vi havde nogle små løjtnantshjerter og nogle andre lave fra tidligere, og de skulle selvfølgelig også med. Jeg er bange for, at løjtnantshjerterne er druknet i et vådt bed, men nu prøver jeg at flytte dem og se.

Det bliver SÅ flot. Et kæmpe lyserødt og lilla bed :love:
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Novella » 24. sep 2016, 14:39

Jeg sniksnakker lige videre. Det ender med at blive en blog :D Nu har jeg lagt to løgbede. Det ene er med tulipaner og blandede løg, som jeg har fundet rundt omkring, hvor vi har gravet. Håbefulde naboer har nok tidligere stukket løg fra afblomstrede supermarkedspåskeliljer etc i jorden og håbet på lidt blomster året efter. Der er således muligheder for et fint spraglet forårsbed med en base af én slags tulipaner. Jeg har vel cirka lagt 100 løg i det bed.

I det andet bed har jeg lagt tulipaner + nogle dobbelte, laksefarvede påskeliljer, som jeg virkelig håber på. :kryds: De var så flotte i foråret, og jeg vil elske at have dem her udenfor. Tulipanerne er kommet godt ned i jorden - ca 20 cm. Så håber jeg, at de måske vil komme igen et par år.

Nu mangler jeg det sidste løgbed, og det er lidt udfordrende, for jorden er temmelig fugtig der. Jeg overvejer derfor at grave et drænhul, så mine løg ikke drukner. Vi har faktisk et pælebor, så det kan godt lade sig gøre, hvis grunden da ikke ligefrem er cement og murbrokker.
0
Mette
Indlæg: 1273
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1814

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Mette » 29. sep 2016, 17:02

Måske i kan hjælpe?

Jeg har et bed, en anelse forhøjet ift græsplænen, fyldt med ukrudt. Intet andet. Jeg kunne godt tænke mig nogle blomster deri stedet.
Jeg er absolut ikke havemenneske, så det skal være nemt.
Bedet ligger mod vest og op ad et hegn der skygger for aftensolen. Der er lidt sol midt på dagen. Jorden er gammel og grå? Så tænker der skal noget nyt jord til?

Nogle ideer?
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Novella » 12. okt 2016, 05:28

Mette skrev:Måske i kan hjælpe?

Jeg har et bed, en anelse forhøjet ift græsplænen, fyldt med ukrudt. Intet andet. Jeg kunne godt tænke mig nogle blomster deri stedet.
Jeg er absolut ikke havemenneske, så det skal være nemt.
Bedet ligger mod vest og op ad et hegn der skygger for aftensolen. Der er lidt sol midt på dagen. Jorden er gammel og grå? Så tænker der skal noget nyt jord til?

Nogle ideer?

Hov, jeg havde ikke set, at du havde skrevet. Hvad er det for noget jord, du har? Altså selv jordbunden? Sandet? Lerjord? Er det smattet i et eller flere døgn, når det har regnet?

Det er altid godt at begynde med noget jordforbedring. Jorden skal være løs, så grav gerne hele baduljen godt igennem. Hvis du kan skaffe noget kompost eller en sækfuld hestepærer, skal det endelig bare graves ned i samtidig. Bare grav rundt i det, så det er nogenlunde jævnt.

Hvis der mest er skygge, kan du med fordel se på planter til skyggebed. Der er fx hosta, konvaller, høstanemoner osv. Vårkærmindesøster, akelejer og katost er fine og nemme. Så dem eller køb nogle enkelte færdige planter på en planteskole - de skal nok sprede sig selv.

Du kan også sætte nogle forårsløg; fx påskeliljer og perlehyacinter. De er ikke besværlige, og så har du blomster hvert år i mange år frem. Bare køb nogle i supermarkedet og sæt dem i grupper.

Kan du bruge det til noget? Ellers spørg gerne :)
0
Money_man
Indlæg: 289
Tilmeldt: 5. maj 2016, 06:52
Kort karma: 14
Geografisk sted: Spentrup
Likede indlæg: 605

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Money_man » 14. okt 2016, 21:10

Skal igang med at flytte to rhododendron blomster i morgen. De blev sat sidste år men er nu vokset sig for store.
De står i et højbed lavet af to pallerammer dvs 80*120 og skal nu flyttes over i et højbed lavet af eternit planker så det bliver 240*120. Det er lidt et forsøg om eternitten kan holde til det da det derved bliver vedligeholdelses frit. Hvis det fungere skal der lavet et stort et på 360*120 til stauder og løgplanter samt sommerblomster næste år
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Novella » 15. okt 2016, 06:18

Bliver dit højbed så 120 cm højt, Money_man? Det skal måske ses lidt oppefra?

Jeg har fået liv i min kompostbunke :pompom: Jeg er vældig stolt, fordi jeg er begyndt helt forudsætningsløs og bare har hældt noget grønt i et cementrør, som vi har rejst op. Komposten er tydeligt varm nu - ikke gloende, men helt klart varmere end omgivelserne. Det burde ikke lade sig gøre, fordi der ikke er luftindtag nedefra, men der er helt sikkert liv. Jeg fodrer den med køkkengrønt, blade, nedfaldsfrugt og kaninlårt, og det er åbenbart fint. Den får en kande vand nu og da, og så roder jeg lidt i den med en pind, så den kan få vejret.
Ih! Det måtte gerne blive til fin kompost til foråret, når vi skal gøde blomsterbedene. Så bygger vi en rigtig beholder og tipper resten over i.
0
Money_man
Indlæg: 289
Tilmeldt: 5. maj 2016, 06:52
Kort karma: 14
Geografisk sted: Spentrup
Likede indlæg: 605

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Money_man » 15. okt 2016, 15:14

Nej det er blevet ca 55cm højt. Er lige blevet færdig med detoneret blomsterne er flyttet. Skal så lige ha fat i nogle lyngplanter til lidt fyld
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Annione » 20. okt 2016, 09:29

...jeg har ikke som sådan have, men jeg har en masse potter på terrassen.
Jeg overvejer allerede nu at plante en masse ting i potter, som kan komme udenfor at stå til foråret. Chili, tomater, blåbær og den slags - man det er alt for tideligt :whine:

Til gengæld har jeg planlagt at bruge vinteren på at finde potter til hele terrassen. Og skal have fundet mig et smart stativ til at holde tomatplanter oprejst - så idéer er velkomne :-D
0
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12837

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 30. dec 2016, 21:45

Jeg får have til foråret :banan: For første gang min egen have :lun: Den er så kun 15-25 kvm (har ingen sans for længder men den skal måles op når jeg skal i gang med at planlægge). Jeg glæder mig så meget selvom det bare er en lille have!
2
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Novella » 31. dec 2016, 05:32

Jailbird skrev:
Jailbird skrev:Jeg har en håndfuld etageløg i en mørk skuffe som er begyndt at spire. Skal de så smides ud eller kan jeg godt plante dem til næste år?

Ingen?
Bonusspørgsmål: Mine Dahliaknolde, som jeg opbevarer i en trækasse med aviser i kælderen (og sprayer med vand 1 gang om måneden) føles gummiagtige. :rulle: Suk, betyder det at de skal smides ud? Jeg har sgu fulgt alle de umulige regler jeg har læst om for at give dem et godt liv :lol:

Har du mulighed for at plante dem nu og hærde dem lidt, fx i et minidrivhus på en altan/beskyttet sted? Jeg har sat hvidløg i efteråret, og de gror lystigt, selv om det er koldt.

Dahliaknolde er besværlige, men jeg er personligt for nærig til at skrotte mine, så jeg ville beholde dem og prøve til foråret. Ellers må du ud at supplere for en sikkerheds skyld - man kan jo ikke få for mange dahlier :fløjt: Mine står i øvrigt bare i en kælder vinteren over uden at få vand eller noget. Dem, der overlever, er fine.
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Novella » 31. dec 2016, 05:32

godtnavn skrev:Jeg får have til foråret :banan: For første gang min egen have :lun: Den er så kun 15-25 kvm (har ingen sans for længder men den skal måles op når jeg skal i gang med at planlægge). Jeg glæder mig så meget selvom det bare er en lille have!

Jeg glæder mig til at høre, hvad du skal lave i din lille have :D
0

Tilbage til "Bolig"