Have-sniksnak-tråden

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8516
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1293
Likede indlæg: 15143

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Zonta » 24. maj 2018, 21:12

Pandesteg skrev:En busk som er flot (aka med blomster :P) og insektvenlig OG som vokser hurtigt - hvad kunne det være? Der er både sol og skygge hvor den skal stå.

Hvad med en sommerfuglebusk? Vi har en på en sydvendt gavl og den gror som ukrudt.
2
J, juli 2018.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Pandesteg » 25. maj 2018, 06:49

Zonta skrev:
Pandesteg skrev:En busk som er flot (aka med blomster :P) og insektvenlig OG som vokser hurtigt - hvad kunne det være? Der er både sol og skygge hvor den skal stå.

Hvad med en sommerfuglebusk? Vi har en på en sydvendt gavl og den gror som ukrudt.


Ja, sådan en tænkte jeg faktisk også på, de er så flotte :love: Ellers overvejede jeg en dronningebusk, men den vil jeg hellere finde en anden placering til. Så vidt jeg kan regne ud er det en sydøstvendt væg jeg gerne vil have dækket lidt. Tænker at plante en clematis op af væggen også.
Egentlig er det lidt et fjollet projekt, for det er beplantning til vores vildkat, så der er lidt buskværk lige umiddelbart uden for hendes kattehule, som hun kan skjule sig inden i og så elsker hun at fange fluer og insekter :genert: Jaja, fint skal det være :P
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Planten » 25. maj 2018, 07:03

Pandesteg skrev:
Zonta skrev:
Pandesteg skrev:En busk som er flot (aka med blomster :P) og insektvenlig OG som vokser hurtigt - hvad kunne det være? Der er både sol og skygge hvor den skal stå.

Hvad med en sommerfuglebusk? Vi har en på en sydvendt gavl og den gror som ukrudt.


Ja, sådan en tænkte jeg faktisk også på, de er så flotte :love: Ellers overvejede jeg en dronningebusk, men den vil jeg hellere finde en anden placering til. Så vidt jeg kan regne ud er det en sydøstvendt væg jeg gerne vil have dækket lidt. Tænker at plante en clematis op af væggen også.
Egentlig er det lidt et fjollet projekt, for det er beplantning til vores vildkat, så der er lidt buskværk lige umiddelbart uden for hendes kattehule, som hun kan skjule sig inden i og så elsker hun at fange fluer og insekter :genert: Jaja, fint skal det være :P

Jeg hepper også på sommerfuglebusk - og de fås i så mange fine farver!
1
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8516
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1293
Likede indlæg: 15143

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Zonta » 25. maj 2018, 07:06

Planten skrev:
Pandesteg skrev:
Zonta skrev:
Pandesteg skrev:En busk som er flot (aka med blomster :P) og insektvenlig OG som vokser hurtigt - hvad kunne det være? Der er både sol og skygge hvor den skal stå.

Hvad med en sommerfuglebusk? Vi har en på en sydvendt gavl og den gror som ukrudt.


Ja, sådan en tænkte jeg faktisk også på, de er så flotte :love: Ellers overvejede jeg en dronningebusk, men den vil jeg hellere finde en anden placering til. Så vidt jeg kan regne ud er det en sydøstvendt væg jeg gerne vil have dækket lidt. Tænker at plante en clematis op af væggen også.
Egentlig er det lidt et fjollet projekt, for det er beplantning til vores vildkat, så der er lidt buskværk lige umiddelbart uden for hendes kattehule, som hun kan skjule sig inden i og så elsker hun at fange fluer og insekter :genert: Jaja, fint skal det være :P

Jeg hepper også på sommerfuglebusk - og de fås i så mange fine farver!

Vi har vist nok denne her https://www.plantetorvet.dk/information-p-256.shtml - Royal Red. Synes den er sååååå flot! :love2:
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Pandesteg » 25. maj 2018, 07:08

Jeg så faktisk, at Jem og Fix havde sommerfuglebuske i sidste weekend, tror jeg vil køre forbi på vej hjem og se efter :gogo:
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Planten » 25. maj 2018, 07:10

Zonta skrev:
Planten skrev:
Pandesteg skrev:
Zonta skrev:
Pandesteg skrev:En busk som er flot (aka med blomster :P) og insektvenlig OG som vokser hurtigt - hvad kunne det være? Der er både sol og skygge hvor den skal stå.

Hvad med en sommerfuglebusk? Vi har en på en sydvendt gavl og den gror som ukrudt.


Ja, sådan en tænkte jeg faktisk også på, de er så flotte :love: Ellers overvejede jeg en dronningebusk, men den vil jeg hellere finde en anden placering til. Så vidt jeg kan regne ud er det en sydøstvendt væg jeg gerne vil have dækket lidt. Tænker at plante en clematis op af væggen også.
Egentlig er det lidt et fjollet projekt, for det er beplantning til vores vildkat, så der er lidt buskværk lige umiddelbart uden for hendes kattehule, som hun kan skjule sig inden i og så elsker hun at fange fluer og insekter :genert: Jaja, fint skal det være :P

Jeg hepper også på sommerfuglebusk - og de fås i så mange fine farver!

Vi har vist nok denne her https://www.plantetorvet.dk/information-p-256.shtml - Royal Red. Synes den er sååååå flot! :love2:

Øj :love: min er mere støvet i farven.
1
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12603
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 909
Likede indlæg: 12320

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Guilded_Lily » 25. maj 2018, 16:23

Ah, weekend. Der skal luges og tyndes ud i højbedene og sættes nogle blomsterløg.
0
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 25. maj 2018, 17:02

Jeg har aldrig rigtig gjort mig i blomster, så er på bar bund her. Jeg har en "væg" ind til nabohaven som jeg tænker jeg gerne vil gøre fin med blomster, har ne masse altankasser jeg kan hænge på den, men ved ikke hvad jego skal komme i dem? Der er nærmest intet direkte sollys, men masser af lys, og alt for meget varme da min have stort set altid er vindstille. Så nogle fine altankassevenlige blomster de rkan lave emd lys men intet direkte sol? (spiselige planter vil være en bonus, men det har jeg opgivet at finde)
0
Neverkont
Indlæg: 1854
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2901

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Neverkont » 25. maj 2018, 21:04

godtnavn skrev:(spiselige planter vil være en bonus, men det har jeg opgivet at finde)


Blomsterkarse er spiselige.

https://www.google.com/search?q=blomste ... 80&bih=882

Du kan købe frø, som lige skal ligge lidt i vand, og så såes.
De er utroligt nemme, og kommer hurtigt til at fylde en del.

For en del år siden såede jeg dem i mine altankasser (i min gamle lejlighed), jeg boede i stue-etagen, og de hang virkelig langt ned, og de havde tabt frø, som groede nede i græsset året efter. :D
0
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 25. maj 2018, 22:00

Neverkont skrev:
godtnavn skrev:(spiselige planter vil være en bonus, men det har jeg opgivet at finde)


Blomsterkarse er spiselige.

https://www.google.com/search?q=blomste ... 80&bih=882

Du kan købe frø, som lige skal ligge lidt i vand, og så såes.
De er utroligt nemme, og kommer hurtigt til at fylde en del.

For en del år siden såede jeg dem i mine altankasser (i min gamle lejlighed), jeg boede i stue-etagen, og de hang virkelig langt ned, og de havde tabt frø, som groede nede i græsset året efter. :D


Men skal de ikke have direkte sol?
0
Neverkont
Indlæg: 1854
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2901

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Neverkont » 25. maj 2018, 22:25

godtnavn skrev:
Neverkont skrev:
godtnavn skrev:(spiselige planter vil være en bonus, men det har jeg opgivet at finde)


Blomsterkarse er spiselige.

https://www.google.com/search?q=blomste ... 80&bih=882

Du kan købe frø, som lige skal ligge lidt i vand, og så såes.
De er utroligt nemme, og kommer hurtigt til at fylde en del.

For en del år siden såede jeg dem i mine altankasser (i min gamle lejlighed), jeg boede i stue-etagen, og de hang virkelig langt ned, og de havde tabt frø, som groede nede i græsset året efter. :D


Men skal de ikke have direkte sol?


Jeg tror det er nok at der er lyst.

Frøene er så billige, at du kan forsøge med nogle få stykker, og så kan du jo lave flere til næste år hvis det bliver en succes.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Planten » 25. maj 2018, 22:35

Jeg er ret nervøs for at mine roser ikke kommer i år. Jeg var så letsindig at beskære dem i efteråret, og nu synes jeg ikke, de sætter blade. Håber virkelig ikke, jeg har gjort dem fortræd... :(
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf hotlips » 27. maj 2018, 22:55

Planten skrev:Jeg er ret nervøs for at mine roser ikke kommer i år. Jeg var så letsindig at beskære dem i efteråret, og nu synes jeg ikke, de sætter blade. Håber virkelig ikke, jeg har gjort dem fortræd... :(


Giv dem en ordentlig røvfuld vand mindst 3 gange om ugen i de næste 2-3 uger, den sene frost fik nogen til at gå helt i stå og de har været meget længe om at komme igang også hos nogle af de der hardcore rosenfolk der gør alt efter bogen, det er formentlig tørken der kom så hurtigt efter der har gjort det svært for nogle af dem at komme ordentligt igang.

Selv hvis de dør så tror jeg ikke på det er fordi de er blevet klippet i efteråret, det burde der ikke være nogen risiko for.

Men det er svært med det klima, vi har selv mistet en stor gammel timian det der ikke burde være i fare denne vinter, og mange forårsløg fik ødelagt knopperne fordi de var for langt fremme, det var først så varmt at mange planter ikke gik ordentligt i dvale og nogen begyndte at vise tegn på forår og så kom der kulde uden en dråbe regn, det er nogenlunde det værste man kan udsætte mange planter for.

Men roser er nu ret stærke planter, der skal meget til før man ligefrem får taget livet af dem.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf hotlips » 27. maj 2018, 23:02

Planten skrev:Jeg er ret nervøs for at mine roser ikke kommer i år. Jeg var så letsindig at beskære dem i efteråret, og nu synes jeg ikke, de sætter blade. Håber virkelig ikke, jeg har gjort dem fortræd... :(


Giv dem en ordentlig røvfuld vand mindst 3 gange om ugen i de næste 2-3 uger, den sene frost fik nogen til at gå helt i stå og de har været meget længe om at komme igang også hos nogle af de der hardcore rosenfolk der gør alt efter bogen, det er formentlig tørken der kom så hurtigt efter der har gjort det svært for nogle af dem at komme ordentligt igang.

Selv hvis de dør så tror jeg ikke på det er fordi de er blevet klippet i efteråret, det burde der ikke være nogen risiko for.

Men det er svært med det klima, vi har selv mistet en stor gammel timian det der ikke burde være i fare denne vinter, og mange forårsløg fik ødelagt knopperne fordi de var for langt fremme, det var først så varmt at mange planter ikke gik ordentligt i dvale og nogen begyndte at vise tegn på forår og så kom der kulde uden en dråbe regn, det er nogenlunde det værste man kan udsætte mange planter for.

Men roser er nu ret stærke planter, der skal meget til før man ligefrem får taget livet af dem.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf hotlips » 27. maj 2018, 23:03

Hov jeg stammer.. Sorry.
1

Tilbage til "Bolig"