Have-sniksnak-tråden

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Madam Pomfrey » 23. jan 2017, 14:06

Annione skrev:Jeg har lige købt en laurbær plante. Smart at kunne dyrke sine egne altså. Det havde jeg ikke tænkt over - kun de mere almindelige krydderurter.
Man skal så vente med at sætte dem udenfor til marts, men... jeg kunne ikke vente med at købe den :-D


Det er en fantastisk plante at have i haven, eller på altanen :) Og de tørrede købte blade, de får så meget baghjul af friskplukket :ivrig:
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Madam Pomfrey » 23. jan 2017, 14:13

Åh kan mærke foråret bobler i mig... NU når vinteren ikke rigtig gider komme.
Div. frøposer er kigget på flere gange.
Drivhuset står snart for tur, det blev aldrig ryddet ordentligt efter sommeren, og druerne blev aldrig rigtig plukket - så de hænger og er temmeligt triste og ulækre.

Et højbed er bygget op af hønsegåden, div. kompost fra kaninbur og hønsegård er allerede lagt deri, og blade, og det jeg nu har tømt af drivhuset, og det der kommer ekstra derfra. Det bliver en kompostjord med smæk på - måske endda lige rigeligt. Men satser på at lidt squashplanter og græskar til halloween kan trives der - også uden at hønsene æder dem :D

Har lyst til at forspire div. planter allerede nu, men men - det må vist lige vente.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 23. jan 2017, 15:52

Madam Pomfrey skrev:
Annione skrev:Jeg har lige købt en laurbær plante. Smart at kunne dyrke sine egne altså. Det havde jeg ikke tænkt over - kun de mere almindelige krydderurter.
Man skal så vente med at sætte dem udenfor til marts, men... jeg kunne ikke vente med at købe den :-D


Det er en fantastisk plante at have i haven, eller på altanen :) Og de tørrede købte blade, de får så meget baghjul af friskplukket :ivrig:


Er det egentlig sådan en plante der har grønne blade året rundt, eller skal de høstes om sommeren og så tørres til vinterbrug?
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Annione » 23. jan 2017, 16:09

Madam Pomfrey skrev:Åh kan mærke foråret bobler i mig... NU når vinteren ikke rigtig gider komme.
Div. frøposer er kigget på flere gange.
Drivhuset står snart for tur, det blev aldrig ryddet ordentligt efter sommeren, og druerne blev aldrig rigtig plukket - så de hænger og er temmeligt triste og ulækre.

Et højbed er bygget op af hønsegåden, div. kompost fra kaninbur og hønsegård er allerede lagt deri, og blade, og det jeg nu har tømt af drivhuset, og det der kommer ekstra derfra. Det bliver en kompostjord med smæk på - måske endda lige rigeligt. Men satser på at lidt squashplanter og græskar til halloween kan trives der - også uden at hønsene æder dem :D

Har lyst til at forspire div. planter allerede nu, men men - det må vist lige vente.


15. marts går jeg i gang med tomater, chili og passionsfrugter i vindueskarmen i soveværelset. Det er det eneste sted i hytten med vindueskarm og solskin.
Og jeg skal have købt salvie og div. andre krydderurter til terrassen. Den bliver GRØN i år. Sidste år havde jeg krydderurter og tomater - i år skal jeg have mere. Meget mere!
2
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Annione » 23. jan 2017, 16:09

godtnavn skrev:
Madam Pomfrey skrev:
Annione skrev:Jeg har lige købt en laurbær plante. Smart at kunne dyrke sine egne altså. Det havde jeg ikke tænkt over - kun de mere almindelige krydderurter.
Man skal så vente med at sætte dem udenfor til marts, men... jeg kunne ikke vente med at købe den :-D


Det er en fantastisk plante at have i haven, eller på altanen :) Og de tørrede købte blade, de får så meget baghjul af friskplukket :ivrig:


Er det egentlig sådan en plante der har grønne blade året rundt, eller skal de høstes om sommeren og så tørres til vinterbrug?


Jeg tror den er grøn hele året - forestiller mig den er som rosmarin, der er grøn året rundt.
1
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Novella » 23. jan 2017, 16:37

Madam Pomfrey skrev:Åh kan mærke foråret bobler i mig... NU når vinteren ikke rigtig gider komme.
Div. frøposer er kigget på flere gange.
Drivhuset står snart for tur, det blev aldrig ryddet ordentligt efter sommeren, og druerne blev aldrig rigtig plukket - så de hænger og er temmeligt triste og ulækre.

Et højbed er bygget op af hønsegåden, div. kompost fra kaninbur og hønsegård er allerede lagt deri, og blade, og det jeg nu har tømt af drivhuset, og det der kommer ekstra derfra. Det bliver en kompostjord med smæk på - måske endda lige rigeligt. Men satser på at lidt squashplanter og græskar til halloween kan trives der - også uden at hønsene æder dem :D

Har lyst til at forspire div. planter allerede nu, men men - det må vist lige vente.

Preach! Jeg er bare ikke klar til at købe vækstlampe etc til min lejlighed, så jeg bliver sgu nødt til at vente til lidt længere dage. Men argh, det måtte gerne være snart! Jeg har flere hundrede løgskud ude i bede og krukker, og jeg glæder mig så vildt til, at de kommer, og til, at jeg kan gå amokka i at så sommerblomster.
2
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Madam Pomfrey » 23. jan 2017, 16:53

Annione skrev:
godtnavn skrev:
Madam Pomfrey skrev:
Annione skrev:Jeg har lige købt en laurbær plante. Smart at kunne dyrke sine egne altså. Det havde jeg ikke tænkt over - kun de mere almindelige krydderurter.
Man skal så vente med at sætte dem udenfor til marts, men... jeg kunne ikke vente med at købe den :-D


Det er en fantastisk plante at have i haven, eller på altanen :) Og de tørrede købte blade, de får så meget baghjul af friskplukket :ivrig:


Er det egentlig sådan en plante der har grønne blade året rundt, eller skal de høstes om sommeren og så tørres til vinterbrug?


Jeg tror den er grøn hele året - forestiller mig den er som rosmarin, der er grøn året rundt.


ja den er stedsegrøn hele året, men tåler ikke frost, så den skal overvintres frostfrit :)
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Annione » 24. jan 2017, 17:53

Madam Pomfrey skrev:
ja den er stedsegrøn hele året, men tåler ikke frost, så den skal overvintres frostfrit :)


Som jeg læser det, kan de tåle helt ned til -15 grader C (wikipedia og flere plantesider), hvis jorden ikke er for våd :gruble:

Jeg har nemlig tænkt mig at potte min i en kæmpe potte på terrassen, og den kan ikke komme inden for til vinter. Jeg tænker, om den så vil overleve, hvis jeg pakker et tæppe omkring og sætter den tæt op af vores væg (så den i hvert fald ikke får blæst fra den side). Tror du det går an?
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. jan 2017, 18:21

Annione skrev:
Madam Pomfrey skrev:
ja den er stedsegrøn hele året, men tåler ikke frost, så den skal overvintres frostfrit :)


Som jeg læser det, kan de tåle helt ned til -15 grader C (wikipedia og flere plantesider), hvis jorden ikke er for våd :gruble:

Jeg har nemlig tænkt mig at potte min i en kæmpe potte på terrassen, og den kan ikke komme inden for til vinter. Jeg tænker, om den så vil overleve, hvis jeg pakker et tæppe omkring og sætter den tæt op af vores væg (så den i hvert fald ikke får blæst fra den side). Tror du det går an?



En kraftig sæk over, det burde isolere godt, og samtidig sørge for at der ikke kommer væde til jorden. Og så leca i bunden - så burde den være godt frostsikret :)
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Annione » 24. jan 2017, 18:36

Madam Pomfrey skrev:


En kraftig sæk over, det burde isolere godt, og samtidig sørge for at der ikke kommer væde til jorden. Og så leca i bunden - så burde den være godt frostsikret :)

Herligt. Jeg giver det et skud. Men der er heldigvis lææænge til frost - når jeg først sætter den lille potte ud til marts/april.
1
Delle77
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14. maj 2016, 19:04
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Delle77 » 24. jan 2017, 19:57

Mine forældre har i baggårdshaven to laurbærtrær de deler med resten beboerne. De har stået der i jorden uden at der ellers bliver gjort noget for at frostsikre, dog står de ikke udsat for vinden. De er bare super fine og har stået der i en del år nu.
Har derfor selv planer om at plante et i min nye have.
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Madam Pomfrey » 24. jan 2017, 21:03

Delle77 skrev:Mine forældre har i baggårdshaven to laurbærtrær de deler med resten beboerne. De har stået der i jorden uden at der ellers bliver gjort noget for at frostsikre, dog står de ikke udsat for vinden. De er bare super fine og har stået der i en del år nu.
Har derfor selv planer om at plante et i min nye have.



Tror du ikke der er tale om planten "falsk laubær" - eller kirsebær laurbær? Den er busk/træ agtig i det, og den er fuld ud vinterhårdfør :)
Men den kan slet ikke bruges til mad, da den er giftig, og den heller ikke laurbær-smagen.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Delle77
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14. maj 2016, 19:04
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Delle77 » 24. jan 2017, 21:26

Nej det er ikke en af disse. Den ser ud som, smager som og dufter som et laurerbærtræ. Alle i ejendommen bruger den til madlavning ved behov, har endda selv fået blade med hjem til madlavning, med fantastisk dejlig smag af lauerbær. Ingen er blevet syge, fået dårlig mave eller andet. Så den er god nok....det er et lauerbærtræ.
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Novella » 26. jan 2017, 19:12

Nå, men jeg kom lige til at købe lidt frø til de kommende måneder :blush:

Spiseligt: Limabønne, malabarspinat, callaloo, citrongræs, gule squash og pink gulerod.

Pynt (og delvis spiseligt): Bakkestjerne, lathyrus, Jewels of Opar, høgeskæg, kronokseøje, løvemund, jomfru i det grønne, hvide tagetes, tre slags lyserøde tallerkensmækkere, levkøj, lysebrune hornvioler, purpursolhat, stedmoderblomst, østersurt og hvid og violet klokkeranke.

Kæft jeg glæder mig allerede :love:
1
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Novella » 28. jan 2017, 11:07

I dag har jeg beskåret nogle riskoste af forsømte buske, tyndet dem ud og klippet alt kvas af op til cirka en meters højde. Det pyntede godt nok, skal jeg hilse og sige. Den ene er en lille mirabelle (tror jeg) med nogle drabelige torne på 6-8 cm, og den har lænet sig op ad en dødsdom, fordi naboerne var trætte af at rive sig på den, når de arbejder i bedet. Nu håber jeg, at den kan få lov at stå, for den giver alligevel lidt højde og skygge, og den blomstrer så fint om foråret og står skrigende kanariegul om efteråret, når alt det andet visner. Nu har den en fint defineret krone og nogle få oprette stammer. Det bliver godt.
1

Tilbage til "Bolig"