Have-sniksnak-tråden

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17420
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3600
Likede indlæg: 42521

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf LaMariposa » 3. maj 2024, 16:43

Filipai skrev:
LaMariposa skrev:
Filipai skrev:
LaMariposa skrev:I forlængelse af ovenstående indlæg... Er der nogen af jer, der har erfaring med at få et firma til at komme og rense, evt. imprægnere og lægge nyt fugesand?

Jeg overvejer at få vores trætte terrasse ordnet, så den bliver rar at opholde sig på. Men jeg kan også mærke, at jeg ret hurtigt bliver nærig, fordi det ryger op på omkring 10.000 kroner, og det synes jeg er meget for en gammel sag som denne. Har også overvejet at leje en højtryksrenser, rense og fjerne alger og lægge nyt fugesand selv.

Det er en øjebæ, som irriterer mig dagligt, og man har ikke lyst til at gå på den med bare tæer...

Men er det pengene/besværet værd?

Vi fik renset og algebehandlet (ikke imprægneret grundet hussalg)
Vi gav 6300 for 300 kvm, og det var det hele værd i forhold til at slippe for det. I istandsættelses tråden har jeg smidt et før og efter billede.


Har I 300 kvm terrasse?? Men det lyder da som en rigtig god pris. Du må gerne sende navnet på firmaet. Facebook har luret mine overvejelser, så der kommer mange forskellige reklamer hver dag.


320 kvm flise terasse, rundt om huset og indkørsel.
En del, og vi bor 1,5 time væk fra huset der skulle sælges, så det var også noget med tiden at gøre. Aqua højtryk ApS hedder de. Jeg mødte dem aldrig, men arbejdet er gjort godt, og de var grundige i at spørge ind til forventninger osv.


Nu har jeg booket dem. De vil have 3700 for rens, algebehandling, imprægnering og nyt fugesand. Det synes jeg er en helt fair pris :)
3
:lun: Be brave
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13057
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21845

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Pandesteg » 3. maj 2024, 18:26

Mivsen skrev:Vi har lige fået vores nye hus og der stod et fint stort drivhus sat på sten . men de har ikke brugt det i flere år, så der er flyttet 1 måske flere mus ind.
Hvad er den bedste måde at holde dem ude på ? Kan man drysse noget rundt i kanten så de ikke gider være der inde :)


Fælder. Både nu til fastliggerne er udryddet og bagefter præventivt. Er min erfaring.

Drivhus er bare himlen for mus og så snart der også er afgrøder så bliver det ikke bedre. Og de har det med at smage på samtlige tomater/peberfrugter/whatever, så de kan virkelig ødelægge meget.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8552
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1301
Likede indlæg: 15257

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Zonta » 4. maj 2024, 15:45

Vi har været i gang i haven de sidste par weekender. Trimmet græskanter, plantet krydderurter og sået blomster i krukker, beskåret sommerfuglebusk og nogle frugttræer osv. Vi har ryddet op i (og bag) vores skur og vi har fået fjernet vores grill, da vi har købt en ny som vi får leveret mandag.
Og så har vi været i gang med vores hæk. Vi har en hjørnegrund og en spireahæk hele vejen rundt. Nogle steder er den død, andre steder vokser der lidt rigeligt andre ting i - og så er der tonsvis af ukrudt. Hvad er den bedste måde at undgå ukrudt? Eller bare mindske det :lol: Er det dækbark eller flis på eller er der et andet trick jeg ikke kender? Det er virkelig dødens pølse at ordne - det tager SÅ lang tid.
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17420
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3600
Likede indlæg: 42521

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf LaMariposa » 4. maj 2024, 17:37

Zonta skrev:Vi har været i gang i haven de sidste par weekender. Trimmet græskanter, plantet krydderurter og sået blomster i krukker, beskåret sommerfuglebusk og nogle frugttræer osv. Vi har ryddet op i (og bag) vores skur og vi har fået fjernet vores grill, da vi har købt en ny som vi får leveret mandag.
Og så har vi været i gang med vores hæk. Vi har en hjørnegrund og en spireahæk hele vejen rundt. Nogle steder er den død, andre steder vokser der lidt rigeligt andre ting i - og så er der tonsvis af ukrudt. Hvad er den bedste måde at undgå ukrudt? Eller bare mindske det :lol: Er det dækbark eller flis på eller er der et andet trick jeg ikke kender? Det er virkelig dødens pølse at ordne - det tager SÅ lang tid.


Jeg synes, at jeg læste om trædebregner for kort tid siden i den her tråd og tænkte over, hvor de mon havde været hele mit liv. Ved dog ikke helt, om de får lys nok under en hæk.

https://www.jespersplanteskole.dk/lepti ... 2aEALw_wcB

Vi har guldjordbær under vores hæk i forhaven. De har bredt sig meget på tre år, er søde med de små gule blomster og holder meget ukrudt væk, uden at de dog helt kan holde mælkebøtter og skvalderkål væk. Men altså, hvad kan det, når det kommer til stykket.

https://kridtvejsplanter.dk/waldsteinia ... _-EALw_wcB
1
:lun: Be brave
Sommeren
Indlæg: 96
Tilmeldt: 10. mar 2020, 19:14
Kort karma: 5
Likede indlæg: 101

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Sommeren » 4. maj 2024, 17:38

Mine tomater og agurker er stadig indendørs, men er ved at have lidt størrelse. Ville I turde plante dem udendørs i krukker?
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13057
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1566
Likede indlæg: 21845

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Pandesteg » 4. maj 2024, 20:42

Sommeren skrev:Mine tomater og agurker er stadig indendørs, men er ved at have lidt størrelse. Ville I turde plante dem udendørs i krukker?


Niks, det er for tidligt. Tomater kan komme på friland om en måned, agurker måske også dér, men er det køligt ville jeg trække den længere.
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10243
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1223
Likede indlæg: 18429

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf .Magic. » 5. maj 2024, 06:34

I går var vores havemand og høste. Han har ikke haft tid før nu og jeg har selv prøvet at klippe græsset, men min skulder kan ikke holde til at skubbe plæneklipperen så det var blevet virkelig langt :-/
Han tog også ukrudt i indkørslen og ude i hækken ved fortovet så det var rart at få sat flueben ved.

Jeg elsker at have en have, men jeg hader det bøvl der følger med så jeg kan ærlig talt ikke tage mig sammen til at gøre det.

Han havde ikke tid til at starte på nogle af mine nye projekter.

- Gøre drivhuset klar.
- Lave et nyt bed så jeg kan få plantet et par hindbær og solbær.
- Rydde op/tynde ud i vores staudebed.

Spørgsmål til jer andre :-)
Kan man sætte tulipaner, vintergækker, krokus og påskelijer i et surbundsbed? Går udfra at hindbær og solbær skal i surbund som i min blåbær.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9623
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 26953

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Santa » 5. maj 2024, 07:20

.Magic. skrev:I går var vores havemand og høste. Han har ikke haft tid før nu og jeg har selv prøvet at klippe græsset, men min skulder kan ikke holde til at skubbe plæneklipperen så det var blevet virkelig langt :-/
Han tog også ukrudt i indkørslen og ude i hækken ved fortovet så det var rart at få sat flueben ved.

Jeg elsker at have en have, men jeg hader det bøvl der følger med så jeg kan ærlig talt ikke tage mig sammen til at gøre det.

Han havde ikke tid til at starte på nogle af mine nye projekter.

- Gøre drivhuset klar.
- Lave et nyt bed så jeg kan få plantet et par hindbær og solbær.
- Rydde op/tynde ud i vores staudebed.

Spørgsmål til jer andre :-)
Kan man sætte tulipaner, vintergækker, krokus og påskelijer i et surbundsbed? Går udfra at hindbær og solbær skal i surbund som i min blåbær.

Løgplanterne kan nok godt stå der, men jorden skal være veldrænet, så de ikke rådner….bland evt grus/sand i jorden.
Så vidt jeg ved skal bærbuske ikke stå i surbund, vist kun blåbær som har brug for det.
Jeg har i hvert fald en solbær og en ribs, som trives virkelig fint i alm havejord.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10243
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1223
Likede indlæg: 18429

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf .Magic. » 5. maj 2024, 08:35

Santa skrev:
.Magic. skrev:I går var vores havemand og høste. Han har ikke haft tid før nu og jeg har selv prøvet at klippe græsset, men min skulder kan ikke holde til at skubbe plæneklipperen så det var blevet virkelig langt :-/
Han tog også ukrudt i indkørslen og ude i hækken ved fortovet så det var rart at få sat flueben ved.

Jeg elsker at have en have, men jeg hader det bøvl der følger med så jeg kan ærlig talt ikke tage mig sammen til at gøre det.

Han havde ikke tid til at starte på nogle af mine nye projekter.

- Gøre drivhuset klar.
- Lave et nyt bed så jeg kan få plantet et par hindbær og solbær.
- Rydde op/tynde ud i vores staudebed.

Spørgsmål til jer andre :-)
Kan man sætte tulipaner, vintergækker, krokus og påskelijer i et surbundsbed? Går udfra at hindbær og solbær skal i surbund som i min blåbær.

Løgplanterne kan nok godt stå der, men jorden skal være veldrænet, så de ikke rådner….bland evt grus/sand i jorden.
Så vidt jeg ved skal bærbuske ikke stå i surbund, vist kun blåbær som har brug for det.
Jeg har i hvert fald en solbær og en ribs, som trives virkelig fint i alm havejord.

Tak :-)
0
Esme
Indlæg: 453
Tilmeldt: 29. sep 2020, 12:37
Kort karma: 30
Likede indlæg: 426

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Esme » 5. maj 2024, 19:19

Jeg overvejer at købe min første græstrimmer. Men er der nogen som kan forklare mig forskellen på halvautomatisk og fuldautomatiske trådfremføring? Det er helt fremmed land for mig og jeg synes ikke Google er behjælpelig.

Kunne man være heldig, at et Bosch 18v batteri passer til en Einhell 18v græstrimmer?
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12868
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 927
Likede indlæg: 12685

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Guilded_Lily » 11. maj 2024, 14:05

Note to self: i år får du altså lavet den tegning over og markering af staudebedene i forhaven, så de kan gøres mindre til næste år!

I år er alle stauderne eksploderet, før vi nåede at få gamle stængler og diverse væk, så der er brændenælder og græstuer mellem ALLE sammen og det er skidesvært at komme til.
Samtidig har vi de seneste år ikke haft bil med træk, så vi skal låne en bil hver gang, traileren skal tømmes for haveaffald. Det har også sat en bremse på lysten til at gå i gang.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6398
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 774
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14756

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Pjeps » 11. maj 2024, 17:42

Jeg har fået min første have, en mini gårdhave midt i Kbh, og jeg elsker den allerede, bortset fra alt det arbejde der er her i starten.

Jeg er i gang med at lave genbrugshøjbede af gamle skæve buede hylder. I dag har jeg givet de skæve højbede træbeskyttelse og de står og tørrer. Om lidt skal jeg klippe i pressening så jeg kan fore dem lidt.I morgen skal jeg fjerne en række fliser og grave 10-15 ned og sætte højbedene. Og i næste uge får jeg hjælp til at hente jord til dem.

Pjeps - nu som have ejer :D og haven er ca 4,5 m bred og 3,20 lang . Og ingen græs, men en masse ukrudt mellem fliserne, som skal fjernes inden min veninde kommer med udstyr til at rense de grimme fliser.
3
:ninja:
IrmaPigen
Indlæg: 7831
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12523

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf IrmaPigen » 13. maj 2024, 19:39

Min ice peach har fået ferskenblæresyge :nej:
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11709
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 922
Likede indlæg: 18898

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf PaleSeptember » 14. maj 2024, 14:44

Jeg havde lidt håbet på, at jeg i dag eller i morgen kunne få plantet krydderurter i min plantekasse på terrassen, som er gjort klar til det. Men jeg var oppe i plantecentret, og det er meget sparsomt, hvad de har af krydderurter endnu. Jeg plejer at købe en basilikumplante deroppe, som er noget kraftigere og mere robust end de gængse supermarkedsbasilikum, og jeg skal også have en estragon, men ejeren deroppe sagde, at der går 1-2 uger endnu, før de er klar. Øv, jeg var ellers klar.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7789
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19145

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Hunkat » 15. maj 2024, 14:09

Neverkont skrev:
Hunkat skrev:Jeg plantede sidste år nogle frø fra et brev som jeg mener der stod salat på.

Den er kommet igen i år og skyder vildt op lige nu og så bliver jeg simpelthen i tvivl om hvad det er jeg har growt ^^’

Er der nogen der kan identificerer denne?

IMG_5662-compressed.jpeg


Sennepskål?


Jeg tror det lykkedes at løse mysteriet. Jeg er 95% sikker på at det faktisk er en grønkål, af typen Pentland Brig og så har jeg ikke fået opstammet eller trimmet den ordentligt :fløjt:
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen

Tilbage til "Bolig"