Have-sniksnak-tråden

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf hotlips » 31. aug 2017, 10:43

Jeg skal af med en del planter, vi har ikke så meget plads så jeg er nødt til at holde dem vi har for at fylde for meget, det betyder jeg jævnligt må af med en pæn stak af planter jeg er helt vild med. Øv.

Nu er det vores store blå iris og de fine lungeurt der er for mange af, hvis jeg havde pladsen så fyldte jeg store flader med hver art, iris er kun spændende når de blomstrer men lungeurt står så fint selv i skyggen med de nydeligste prikkede mørkegrønne blade hele vinteren.

Jeg har bestilt løg i Holland, bla af en pink gul efterårskrokus og en pink perlehyacint, men jeg har slet ikke det der billede i hovedet af hvor de skal stå som jeg plejer, det er virkelig øv, det er sq for fesent bare at klemme dem ned et sted når man har ventet det meste af to år på fordi de er så nye at de ikke er opformeret nok til at sælge frit, man står på venteliste for at få lov til at bestille dem.
0
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17168
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3570
Likede indlæg: 41706

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf LaMariposa » 3. sep 2017, 06:36

Planten skrev:Jeg er desuden kommet i den alder, at jeg næsten kun ønsker mig roser og planter til min have :lol:


Min vigtigste souvenir fra en tur til Holland var tulipanløg :lol:
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Annione » 3. sep 2017, 06:51

Ficus skrev:Et andet spørgsmål, er super rookie ud i at være haveejer...

Haven er sådan rimelig "slidt" der er flere ting der ikke blomstrer, men bare står og falder hen, sikkert fordi det ikke er blevet passet og noget af det har helt klart os sygdom.
Er der nogen mening i at fjerne og grave op nu her, inden vinteren og så plante nye sager i foråret. Eller kan man ligeså godt gøre det hele på én gang senere?


Div. stauder skal gerne sættes nu. Det er dog ikke alt, der blomstrer første år. Måske skal du smide lidt kompost eller gødet jord om de nye planter - bare for at få en god start. Haven lyder lidt træt.
1
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1744
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 6026

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Ondemand » 10. sep 2017, 08:21

Jeg har indgået et nyt samarbejde i kampen mod skvalderkålen :)

Ged.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
11
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Tricolette » 17. sep 2017, 15:11

Ondemand skrev:Jeg har indgået et nyt samarbejde i kampen mod skvalderkålen :)

Ged.jpg


De snupper også gerne de friske blomsterskud i foråret. Alle mine tulipaner så meget mærkelige ud i år og helt uden blomster. Og roserne har heller ikke set for godt ud.
Efeuerne, som blev barberet helt for blade i nå-højde, kom dog igen med masser af nye blade.

Men det er hyggeligt med dyreliv i haven :love2:
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf musling » 17. sep 2017, 16:50

Satte jordbærplanter sidste år - de gav 4 bær og fik ellers lov til at passe sig selv.

De står i et højbed og i år har de fået et låg, således de kan få masser af sol og regnvand, men bliver holdt fuglefri.
Trods der kun er tale om et højbed, har vi kunne hente et par kg jordbær og haft en fantastisk sæson, selvom en del er rådnet væk pga regnen.
Igen har de bare fået lov til at passe sig selv 100%.

Spørgsmålet er nu: skal vi gøre noget for at få bær igen næste år? Har de begrænsninger på, hvor mange år de kan give noget? Jeg ved godt det der med at tage stiklinger fra og sådan - men vi vil helst bare lade naturen passe sig selv, dog vil vi også gerne være på forkant med at få en god høst i 2018.
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12973

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf godtnavn » 17. sep 2017, 19:56

musling skrev:Satte jordbærplanter sidste år - de gav 4 bær og fik ellers lov til at passe sig selv.

De står i et højbed og i år har de fået et låg, således de kan få masser af sol og regnvand, men bliver holdt fuglefri.
Trods der kun er tale om et højbed, har vi kunne hente et par kg jordbær og haft en fantastisk sæson, selvom en del er rådnet væk pga regnen.
Igen har de bare fået lov til at passe sig selv 100%.

Spørgsmålet er nu: skal vi gøre noget for at få bær igen næste år? Har de begrænsninger på, hvor mange år de kan give noget? Jeg ved godt det der med at tage stiklinger fra og sådan - men vi vil helst bare lade naturen passe sig selv, dog vil vi også gerne være på forkant med at få en god høst i 2018.


Som jeg har forstået det, og er bestemt ikke ekspert, så giver jordbærplanter bedst de første par år. Dvs. planterne bliver ved med at give men ikke så mange bær efter et par år. Derfor kan det betale sig at holde lidt styr på planterne og kasserer de gamle planter og give plads til de nye :) I kan jo evt bare hive de planter op næste år som ikke giver mange bær :)
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf musling » 18. sep 2017, 13:29

godtnavn skrev:
musling skrev:Satte jordbærplanter sidste år - de gav 4 bær og fik ellers lov til at passe sig selv.

De står i et højbed og i år har de fået et låg, således de kan få masser af sol og regnvand, men bliver holdt fuglefri.
Trods der kun er tale om et højbed, har vi kunne hente et par kg jordbær og haft en fantastisk sæson, selvom en del er rådnet væk pga regnen.
Igen har de bare fået lov til at passe sig selv 100%.

Spørgsmålet er nu: skal vi gøre noget for at få bær igen næste år? Har de begrænsninger på, hvor mange år de kan give noget? Jeg ved godt det der med at tage stiklinger fra og sådan - men vi vil helst bare lade naturen passe sig selv, dog vil vi også gerne være på forkant med at få en god høst i 2018.


Som jeg har forstået det, og er bestemt ikke ekspert, så giver jordbærplanter bedst de første par år. Dvs. planterne bliver ved med at give men ikke så mange bær efter et par år. Derfor kan det betale sig at holde lidt styr på planterne og kasserer de gamle planter og give plads til de nye :) I kan jo evt bare hive de planter op næste år som ikke giver mange bær :)


Det giver jo fin mening - og ja, det er da en let måde at rydde ud i. Lige på vores niveau :lol2:
0
didaa
Indlæg: 1708
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2344

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf didaa » 18. sep 2017, 17:42

^ jordbær giver bedst i anden og tredje sæson, og så er det ofte ved at være slut. Derudover skal nye planter helst sættes et sted hvor der ikke har været jordbærplanter før (eller i hvertfald ikke sæsonen lige op til), så hvis man vil have fuldt udbytte hele tiden skal der gerne rykkes en række hvert år og sættes noget andet i den foregående hvorefter man kan starte forfra på rækken. Giver det mening?
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf musling » 18. sep 2017, 20:12

didaa skrev:^ jordbær giver bedst i anden og tredje sæson, og så er det ofte ved at være slut. Derudover skal nye planter helst sættes et sted hvor der ikke har været jordbærplanter før (eller i hvertfald ikke sæsonen lige op til), så hvis man vil have fuldt udbytte hele tiden skal der gerne rykkes en række hvert år og sættes noget andet i den foregående hvorefter man kan starte forfra på rækken. Giver det mening?


Ja, det giver mening.

Min mand vil gerne have gulerødder, som jo skal sås hvert år - og i år har vi også squash. Kan vi evt bare flytte jordbærplanterne når squassen og evt gulerødderne er færdige og så så nye squash/gulerødder i jordbærbedet året efter, eller?
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Juki » 19. sep 2017, 04:13

Hvad er jeres erfaring med at bestille blomster og planter via nettet? Altså ikke bare frø og løg.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Planten » 20. sep 2017, 14:48

Juki skrev:Hvad er jeres erfaring med at bestille blomster og planter via nettet? Altså ikke bare frø og løg.

Jeg bestilte en busk til mon mor. Det gik rigtig godt, så jeg har en god oplevelse :)
1
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12460

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf IrmaPigen » 23. sep 2017, 10:03

Nogen der ved hvad denne haveplante er for en?

Min mor har sat den på min aflukkede altan sådan lidt ala plantehotel.

Men jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt planten i det hele taget er flerårig.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Planten » 23. sep 2017, 13:35

IrmaPigen skrev:Nogen der ved hvad denne haveplante er for en?

Min mor har sat den på min aflukkede altan sådan lidt ala plantehotel.

Men jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt planten i det hele taget er flerårig.

Jeg har den også og vil forsøge at få den til at overvintre. I Sydeuropa er de kæmpe buske og hække, så flerårig er den, men om den kan klare vinteren ved jeg ikke....
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8963
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18271

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Mi55y » 27. sep 2017, 09:54

Jeg flytter jo i hus lige om lidt med en ret så omstændelig have inkl. drivhus. Og jeg har boet i lejlighed uden hverken have eller altan hele mit voksenliv, så jeg har det mere eller mindre sådan her :panik:

Findes der nogle gode bøger, apps, facebookgrupper etc., som ville kunne være min redning, når jeg skal finde ud af, om noget er pryd eller ukrudt, hvor ofte hækken skal klippes, hvordan man binder tomatplanter op etc.?

Hjælp!
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Bolig"