Have-sniksnak-tråden

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Lumin
Kort karma: 12
Likede indlæg: 153

Re: Have-sniksnak-tråden

Indlægaf Lumin » 15. apr 2018, 18:42

Projekt drivhus har taget en del om sig. Det viste sig at der hvor jeg ville have huset, var et stenbed under alle planterne. Så vi har slæbt sten og fliser i det uendelige i to uger nu. Og så skulle en gammel. Pavillon nedrives, den ville bestemt ikke lade livet og det tog manden en hel weekend af få taget revet ned pga tagpap med ca en million søm i.
Nu står der en del fliser tilbage og så skal der graves ud til sokkel. Har fået hentet 500 mursten som skal lægges som gulv og det bliver bare fantastisk.

Det er første år i vores have og lige nu står påskeliljer på spring. Bagefter kommer der en masse tulipaner.
Rabarber, syren, pæoner og stjernemagnolien er godt på vej og det samme gælder frugttræerne. Elsker bare forår!
0
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 616
Likede indlæg: 6325

Indlægaf Pandesteg » 15. apr 2018, 19:00

godtnavn skrev:
Pandesteg skrev:[

Ah okay det ville jo være endnu federe :gogo: ved ikke om man kan kalde det kompostområde, men nærmere rodeområde med forskelligt haveaffald. Men hvis det er rabarber bliver jeg megaglad for det havde jeg alligevel tænkt på at skulle have :D

Hvis nogen forresten vil have brombærplanter, så kan de afhentes gratis hos os på Midtsjælland. Det ser indtil at være nogle sindssygt gamle planter med en kæmpe stor klump. Men der er bare alt alt for mange og 4-5 stykker af dem er plantet midt i haven :tie:

Fandt du ud af om det var rabarber?

Nej ikke rigtig - tror der går lidt længere tid inden man kan se det. Men postede et billede på Instagram og der var en del der mente det var rabarber :)
0
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
godtnavn
Kort karma: 421
Likede indlæg: 3551

Indlægaf godtnavn » 15. apr 2018, 19:11

Pandesteg skrev:
godtnavn skrev:

Ah okay det ville jo være endnu federe :gogo: ved ikke om man kan kalde det kompostområde, men nærmere rodeområde med forskelligt haveaffald. Men hvis det er rabarber bliver jeg megaglad for det havde jeg alligevel tænkt på at skulle have :D

Hvis nogen forresten vil have brombærplanter, så kan de afhentes gratis hos os på Midtsjælland. Det ser indtil at være nogle sindssygt gamle planter med en kæmpe stor klump. Men der er bare alt alt for mange og 4-5 stykker af dem er plantet midt i haven :tie:

Nej ikke rigtig - tror der går lidt længere tid inden man kan se det. Men postede et billede på Instagram og der var en del der mente det var rabarber :)

Mine rabarber er bare blevet tydeligt rabarber de sidste dage, sådan med stængel og blad. Håber dine snart giver sig til kende!
0
Brugeravatar
Pandesteg

Indlægaf Pandesteg » 15. apr 2018, 19:23

godtnavn skrev:
Pandesteg skrev:
godtnavn skrev:

Mine rabarber er bare blevet tydeligt rabarber de sidste dage, sådan med stængel og blad. Håber dine snart giver sig til kende!

Jeg har ikke set til dem her i weekenden, men sidst jeg kikkede var de bare stadig knoldede i det ligesom på billedet. Men må ned og kikke i morgen :P
0
Brugeravatar
Pandesteg

Indlægaf Pandesteg » 16. apr 2018, 16:58

Pandesteg skrev:
godtnavn skrev:
Pandesteg skrev:
godtnavn skrev:

Jeg har ikke set til dem her i weekenden, men sidst jeg kikkede var de bare stadig knoldede i det ligesom på billedet. Men må ned og kikke i morgen :P

Var nede og kikke i dag og det er helt klart rabarber :love:

Skal man holde ukrudtsfri omkring sådan én?
1
Brugeravatar
Guilded_Lily
Kort karma: 453
Likede indlæg: 5592

Indlægaf Guilded_Lily » 16. apr 2018, 17:14

Pandesteg skrev:

Nu ved jeg ikke, om der generelt er meget ukrudt omkring din rabarber, men jeg har faktisk ikke haft behov for at fjerne det store omkring min. Jeg ved ikke, om der er nogle stoffer i, ukrudt ikke kan lide.
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 16. apr 2018, 17:17

Jeg har ikke gjort noget omkring min, men har heller ikke voldsomt meget ukrudt der hvor den står. Men tillykke, så fedt det var hvad du ønskede :banan: Og jeg er lidt stolt af at jeg kunne genkende dem :D
1
Brugeravatar
Pandesteg

Indlægaf Pandesteg » 16. apr 2018, 17:26

Guilded_Lily skrev:
Pandesteg skrev:

Nu ved jeg ikke, om der generelt er meget ukrudt omkring din rabarber, men jeg har faktisk ikke haft behov for at fjerne det store omkring min. Jeg ved ikke, om der er nogle stoffer i, ukrudt ikke kan lide.

Der er ved at komme noget skvalderkål og brændenælder op ved siden af. Vores grund er jo en naturgrund, så alting er sådan lidt vildt i det :lol: men tror jeg fjerner i hvert fald brændenælderne, dem gider jeg ikke gå og brænde mig på.
1
Brugeravatar
Xeen-ia
Kort karma: 15
Likede indlæg: 72

Indlægaf Xeen-ia » 17. apr 2018, 18:05

Det er helt vildt hvad der sker derude for tiden :8:

Vi har været til gokartløb i weekenden og da vi kom hjem stod der en fin lille påskelilje og de smukkeste anemoner og ventede på os :love:
Og så en helvedes masse skvalderkål og nogle mælkebøtter.

Bøtterne ryger i weekenden sammen med den italienske ingefær der står et par steder - jeg vil helst ikke have sådan noget giftigt stads i haven når vi har en 2 årig, selvom den er pæn.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
godtnavn

Indlægaf godtnavn » 17. apr 2018, 18:32

Vi har fået haveport med låge :banan: Og så har jeg i dag fået bundet vores klatreclematis op, mit mål er lidt at få den til at lave et hegn så der er dækket mere af ud mod opgangsdøren, men det kommer nok til at tage et par år før den dækker helt :) Men alting er begyndt at blomstre og få grønne blade. Jeg skal have taget en masse billeder en dag snart, men lige nu er der masser af blomster lige ude foran min have da det er ½ år siden en døde der, så venter lige til det er væk før jeg hopper rundt og tager billeder :)
0
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1904
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 19026

Indlægaf Daine » 17. apr 2018, 23:11

Pandesteg skrev:
Guilded_Lily skrev:
Pandesteg skrev:

Der er ved at komme noget skvalderkål og brændenælder op ved siden af. Vores grund er jo en naturgrund, så alting er sådan lidt vildt i det :lol: men tror jeg fjerner i hvert fald brændenælderne, dem gider jeg ikke gå og brænde mig på.

Hvis du er interesseret så findes der en bog, Naturens Spisekammer, der kan give ideer til hvordan du kan bruge ‘ukrudtet’ i maden :) Jeg har smagt både brændenældesuppe og frikadeller med skvalderkål, begge dele smagte rigtig godt.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland
Brugeravatar
RavenClaw
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1174

Indlægaf RavenClaw » 18. apr 2018, 10:19

Så er der rigtigt forår :love:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
IrmaPigen
Kort karma: 352
Likede indlæg: 4216

Indlægaf IrmaPigen » 18. apr 2018, 12:30

Øh, okay.

Hvor i verden bor du?

Mine tomatplanter, ser nemlig slet ikke sådan ud.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Kort karma: 49
Likede indlæg: 1174

Indlægaf RavenClaw » 18. apr 2018, 13:35

IrmaPigen skrev:Øh, okay.

Hvor i verden bor du?

Mine tomatplanter, ser nemlig slet ikke sådan ud.

Jeg bor på Midtsjælland.

De er sået ret tidligt og har hygget sig i varmen i havestuen, nu er de så tre meter høje og er flyttet i drivhuset. Vi plejer altid at få røde tomater i slutningen af april :)
1
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 112
Likede indlæg: 1730

Indlægaf twinkle » 18. apr 2018, 16:35

Vi har en have på ca 800 m2, mest græs men også en del bede (de fleste dog anlagt med grus). Da vi flyttede ind i november klippede vi et par rosenbuske ned, der var vokset op over et par vinduer. Regner med at grave de fleste buske op, da jeg ikke rigtigt gider at gå og vedligeholde dem en masse.

Ud over det, så skal alle bede også have en tur, en troldehassel skal beskæres og et træ skal også trimmes. Dem er boede her før var så absolut ikke havemennesker, og det kan ses :nej:

Hvad er jeres favoritter til en førstegangshave, der gerne må være ok let at holde? Har det fint nok med at fjerne ukrudt osv., men gider egentlig ikke 300 buske og planter der skal trimmes jævnligt.
0

Tilbage til "Bolig"