Sommerdyne

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Sommerdyne

Indlægaf TomKah » 9. okt 2016, 10:22

Min sommerdyne synger virkelig på sidste vers, og jeg ved godt at det er tid til at lægge den væk, men det er jo vigtigt at få styr på det inden den skal tages frem igen. Og jeg er lidt på bar bund. Det kan være i andre har nogle erfaringer.

Lad det være sagt med det samme - dynen er virkelig vigtig for mig. Jeg elsker min dyne. Og at finde en dyne som passer til mig, det er godt nok svært synes jeg.

Først havde jeg købt en dunlopillo sommerdyne, men putteeffekten var simpelt hen så meget til at overse, at jeg kun sov med den en enkelt sommer. Til gengæld har jeg så de sidste 7-8 år brugt min gamle vinterdyne som sommerdyne, men fyldet er simpelt hen klumpet så meget efterhånden, at der ingen isolerende effekt er i den på en kold sommernat og i overgangene. Det er en gåsedunsdyne med i alt omkring 18 år på bagen.
Jeg købte så for 10 års tid siden en moskusdundyne, som vinterdyne. Og den brugte jeg nogle år, men jeg blev virkelig aldrig glad for den. Jeg havde virkelig kigget på den mange gange inden jeg købte den og var dybt forelsket, men hjemme i sengen leverede den simpelt hen ikke tyngde nok. Jeg har nu en gåsedyn/fjerdyne, som er kæmpe tyk og tung. Den er skøn.

Men hvad fanden gør man med en sommerdyne, som skal være lidt varm, men ikke for varm, og gerne tung. Hvad skal man vælge?
Jeg ved kun at det bestemt ikke skal være moskusdun.
0
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Sommerdyne

Indlægaf Olaf » 9. okt 2016, 17:10

Højere indhold af fjer? Jo flere dun, jo lunere og lettere er dynen. Så tænker du kan gå efter en sval dyne/sommerdyne med lidt lavere bæreevne. Vi har samme problem med knægten herhjemme som sover med sommerdyne hele året - det er svært at finde en lækker sval dyne som også er tung. Vi har kig på en temperakondyne i stedet
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Sommerdyne

Indlægaf TomKah » 9. okt 2016, 19:33

Olaf skrev:Højere indhold af fjer? Jo flere dun, jo lunere og lettere er dynen. Så tænker du kan gå efter en sval dyne/sommerdyne med lidt lavere bæreevne. Vi har samme problem med knægten herhjemme som sover med sommerdyne hele året - det er svært at finde en lækker sval dyne som også er tung. Vi har kig på en temperakondyne i stedet


Jo det er jeg også kommet frem til. Min nuværende dyne har dog fyld på 1000 g og jeg tænker lidt at jeg faktisk ikke vil gå meget lavere end det, men jeg kan ikke engang finde en vinterdyne som vejer så meget. Det er som om der er fjerlette moskusdyner overalt. Det er bare slet ikke mig.
0
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Sommerdyne

Indlægaf Olaf » 9. okt 2016, 20:05

Ok, det var også en tung dyne. Jeg kan se at jysk har en sval dyne med 1450 g fyld hvor 98% er fjer. Men kvaliteten er nok ret ringe (eftersom den kun koster 175).
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Sommerdyne

Indlægaf TomKah » 10. okt 2016, 16:05

Olaf skrev:Ok, det var også en tung dyne. Jeg kan se at jysk har en sval dyne med 1450 g fyld hvor 98% er fjer. Men kvaliteten er nok ret ringe (eftersom den kun koster 175).


Den jeg har nu er 10 pct fjer. Jeg tænkte noget i retning af 4o pct fjer. Men jeg kan desværre ikke umiddelbart finde noget.
0
Mette
Indlæg: 1285
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1847

Re: Sommerdyne

Indlægaf Mette » 10. okt 2016, 17:27

Jeg kigger ligge med. Jeg kan slet ikke have de der fluffy, lette dyner. Puha. Og mangler virkelig en dyne.. :/
0
Hewlett
Indlæg: 1457
Tilmeldt: 30. apr 2016, 19:33
Kort karma: 99
Likede indlæg: 4388

Re: Sommerdyne

Indlægaf Hewlett » 10. okt 2016, 23:13

Jeg føler med jer, for det er faktisk stort set umuligt at finde det I efterspørger. Alternativet er en dyne med op mod 98% fjer, hvilket allermest minder om en hønsegård som lige er skrabet sammen.

Ellers kunne en mulighed være en helårs-silkedyne. De er noget tungere end dun/fjer-dyner men fylder tilgengæld ikke særlig meget - det er noget de fleste lige skal vænne sig til.
0

Tilbage til "Bolig"