Farum?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Farum?

Indlægaf Ficus » 10. jan 2017, 20:49

Nogen der ved noget om Farum?

Vi har fundet et hus i Farum, som måske godt kunne være perfekt for os. Vi ved bare ikke rigtig noget om Farum...

Huset ligger vest for motorvejen, hvis man kan sige det. Altså på samme side som stationen. Den hører til Solvangsskolen(som ikke umiddelbart er den bedste i kommunen, men den kan jo stadig godt være fin).
I første omgang vil det være vuggestue og børnehave vi tænker i umiddelbart.
Er det en god by at have børn i generelt?
Er der nogle andre overvejelser man bør gøre sig, når man flytter til en ny by? - Vi har begge boet i Københavns kommune de sidste 10 år.



Er selv vokset op i Bagsværd/Hareskov, så har lidt forestillinger om Farum, som by og dem som flyttede/flygtede ud mod "os", men var så i 90'erne, så har vist ikke sååå meget at have noget i.
Farum er lidt en ny by i vores overvejelser, faktisk har vi ikke set et eneste hus der endnu, vi har kigget mere Humlebæk-Helsingør strækningen.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Farum?

Indlægaf TomKah » 10. jan 2017, 21:51

Ficus skrev:Nogen der ved noget om Farum?

Vi har fundet et hus i Farum, som måske godt kunne være perfekt for os. Vi ved bare ikke rigtig noget om Farum...

Huset ligger vest for motorvejen, hvis man kan sige det. Altså på samme side som stationen. Den hører til Solvangsskolen(som ikke umiddelbart er den bedste i kommunen, men den kan jo stadig godt være fin).
I første omgang vil det være vuggestue og børnehave vi tænker i umiddelbart.
Er det en god by at have børn i generelt?
Er der nogle andre overvejelser man bør gøre sig, når man flytter til en ny by? - Vi har begge boet i Københavns kommune de sidste 10 år.



Er selv vokset op i Bagsværd/Hareskov, så har lidt forestillinger om Farum, som by og dem som flyttede/flygtede ud mod "os", men var så i 90'erne, så har vist ikke sååå meget at have noget i.
Farum er lidt en ny by i vores overvejelser, faktisk har vi ikke set et eneste hus der endnu, vi har kigget mere Humlebæk-Helsingør strækningen.


Jeg bor i Farum, og ingen af skolerne er de bedste i kommunen, da den demografiske sammensætning i den nordlige del af kommunen, stadig er gennemsnitligt lavere social status end Værløse. Solvangskolen er den bedste skole i Farum (Hvis man ser på karaktergennemsnit for afgangsklasser).

Jeg tænker at de ting som gjorde at folk i 90erne flyttede ud mod Bagsværd/Hareskov, stadig er gældende. Det betyder så på den anden side ikke, at der ikke er mange som stadig er glade for at bo her. Her er provensielt og man skal ikke underkende hvor mange der bliver boende. Forældrene i mine børns klasser - 50% af dem har mindst en forældre som er opvokset i byen. (Inkl mine)

Med andre ord - her KAN være super dejligt. Det kommer jo helt an på hvad man leder efter, for det er bestemt ikke Hareskoven, Værløse, Bagsværd eller Birkerød, men nogle af os ville ikke bytte. Jeg tror dog sagtens stadig der kan være nogle der flygter herfra.

Jeg synes vores vuggestuer, børnehaver osv har en ok normering, men vi har kunnet mærke de nedskæringer der har været. F.eks. tager de slet ikke på tur i samme omfang som da min søn gik i børnehave (stoppede i 12).
1
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Farum?

Indlægaf Ficus » 11. jan 2017, 13:35

Har du nogen tanker om de forskellige dele af byen?
Har kun været i villakvarteret omkring Stavnsholt(?), ved vandet, der virker rimelig stille og roligt og som om at folk har boet der længe.
Det her hus er så lidt i den anden ende af byen, på maps ligger det nogenlunde tæt på Farum tennisklub, Paletten og som sagt solvangskolen.


Jeg er lidt i tvivl om hvor meget man bruger byen, eller om man stadig vil være tilbøjelig til at tage til København hele tiden, så langt er der trods alt heller ikke. I min tid i Bagsværd, var det klart Lyngby der trak, tog kun sjældent ind mod byen.


Har en veninde der gik på Marie Kruses, det har hun været glad for, så man kunne selvfølgelig overveje at gå privat, hvis det endelig var.
0
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Farum?

Indlægaf Olaf » 11. jan 2017, 14:40

Jeg har flere kollegaer der bor i Farum som er glade for det og jeg tror de har børn på Solvangsskolen og er glade for det. Vuggestue/børnehave har de været udfordret med men det er ved at være nogen år siden at børnene gil i institution. Jeg ved at de har valgt privat SFO. Dog har mindst en valgt det ud fra at børnene skulle gå på Marie Kruses og valgt at bo i Farum pga. skolen.
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Farum?

Indlægaf Sangius » 11. jan 2017, 14:51

Vi bor oppe ved Stavnsholt i Farum, og vi synes her er dejligt. Vi er blevet anbefalet Farum Vejgaard eller Børnehuset Stavnsholt som vuggestuer, og ind til videre har vi skrevet vores 4 måneder gamle datter op til Marie Kruses skole. Vi er dog ikke overbeviste om, om hun skal gå der, men det er blot så vi har muligheden når tid kommer.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Farum?

Indlægaf TomKah » 11. jan 2017, 18:29

Ficus skrev:Har du nogen tanker om de forskellige dele af byen?
Har kun været i villakvarteret omkring Stavnsholt(?), ved vandet, der virker rimelig stille og roligt og som om at folk har boet der længe.
Det her hus er så lidt i den anden ende af byen, på maps ligger det nogenlunde tæt på Farum tennisklub, Paletten og som sagt solvangskolen.


Jeg er lidt i tvivl om hvor meget man bruger byen, eller om man stadig vil være tilbøjelig til at tage til København hele tiden, så langt er der trods alt heller ikke. I min tid i Bagsværd, var det klart Lyngby der trak, tog kun sjældent ind mod byen.


Har en veninde der gik på Marie Kruses, det har hun været glad for, så man kunne selvfølgelig overveje at gå privat, hvis det endelig var.


Jeg bor i omtalte villakvarter - og det er bestemt ikke et sted folk flytter fra. Generelt set så tror jeg ikke at Farum er et sted "man" flygter fra, men det er et sted "nogle" flygter fra. Simpelt hen fordi man har forskellige præferencer. Vi har boet i dette hus i 12 år, og der er kun flyttet folk pga alderdom eller skilsmisse. Jeg har aldrig hørt om nogle som flyttede herfra fordi de ikke kunne lide det. Men det sagt, så er byen anderledes end Værløse (som er det jeg har mest kendskab til), den gennemsnitlige Farumborger er ikke så ressourcestærk som den gennemsnitlige Værløseborger - og det kan mærkes i f.eks. Folkeskolen. Jeg tror også det har en betydning for det generelle niveau i skolen at MKS ligger og trækker en del af de ressourcestærke børn fra. Om man skal vælge MKS eller folkeskole har jeg ingen generelle holdninger til - jeg har valgt folkeskolen, selvom jeg selv har gået på MKS.

Jeg har ikke så meget kendskab til det kvarter, men alle villakvarterer i Farum er fine, så jeg kan ikke se hvad der skulle være i vejen med det.

Der sker ikke en dyt i Farum om aftenen - altså vi går da nogen gange ud og spiser på Big Due, Tante Maren, Brdr. Ox og så er der vidst voksendiskotek et par gange om året på Farum Marina. Men ellers - ja, så skal man til Lyngby eller København. Spørgsmålet er hvor meget man går i byen, når man først har fået børn. Jeg gør ikke.
Da jeg boede her som ung, tog jeg derimod til Lyngby og København hele tiden - jeg tror bare det er alderen.
1
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Farum?

Indlægaf TomKah » 11. jan 2017, 18:32

Sangius skrev:Vi bor oppe ved Stavnsholt i Farum, og vi synes her er dejligt. Vi er blevet anbefalet Farum Vejgaard eller Børnehuset Stavnsholt som vuggestuer, og ind til videre har vi skrevet vores 4 måneder gamle datter op til Marie Kruses skole. Vi er dog ikke overbeviste om, om hun skal gå der, men det er blot så vi har muligheden når tid kommer.


Mine store har gået i Stavnsholt Børnehus - den mindste går i DP. DP i Farum fungerer perfekt, hvis du spørger mig.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Farum?

Indlægaf JoyNips » 11. jan 2017, 19:12

Jeg har en ven, der er født og opvokset i Farum og som lige har købt hus derude og flytter "hjem". Det synes jeg jo er positivt.

De gange, jeg har været i Farum har jeg syntes, der virkede ret ok og det er også en af de byer, vi kigger lidt på i forhold til huskøb. Man får alligevel lige lidt mere for pengene.
2
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Bolig"