Altan - mod gård eller gade?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24638
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3202
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36817

Re: Altan - mod gård eller gade?

Indlægaf Daine » 12. jan 2017, 05:04

Daine skrev:Helt klart efter solen. Jeg gætter også på, at værdien er større efterfølgende? Uden dog at kende storby(?) andelsmarkedet.

Når det kun er morgensol, vil jeg ændre mening og nok også gå efter den store altan. Hvort højt bor du oppe?
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: Altan - mod gård eller gade?

Indlægaf Torn » 12. jan 2017, 06:07

Jeg ville vælge den store mod gården. Du kan alligevel ikke bruge morgensol til meget.
1
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Altan - mod gård eller gade?

Indlægaf Lys » 12. jan 2017, 06:26

Daine skrev:
Daine skrev:Helt klart efter solen. Jeg gætter også på, at værdien er større efterfølgende? Uden dog at kende storby(?) andelsmarkedet.

Når det kun er morgensol, vil jeg ændre mening og nok også gå efter den store altan. Hvort højt bor du oppe?


Jeg bor på 3. sal.

Jeg er ærligt lidt i tvivl om, hvor langt op af formiddagen, solen ville ramme altanen.
1
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Altan - mod gård eller gade?

Indlægaf Lys » 12. jan 2017, 06:29

Delfin skrev:Jeg ville normalt også vælge efter solen, men her ville størrelse og gadestøj trække i modsat retning.


Der er ikke mere gadestøj end der er legende børn i gården :) Min gade er en lille vej kun med beboelse - det er ikke en gennemkørselsvej. Og den nærliggende lidt større vej er ikke specielt trafikeret - og slet ikke når jeg er hjemme.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Altan - mod gård eller gade?

Indlægaf HappyPaww » 12. jan 2017, 07:17

Det er størrelsen der betyder mest - tænk nogle hyggelige aftener du kunne have med lys og lygter på altanen, tæpper og gode venner :) Der vil endda være plads til nogle mere lounge-agtige møbler tænker jeg :)
1
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Altan - mod gård eller gade?

Indlægaf Fræksak » 12. jan 2017, 07:24

Jeg ville vælge den mod gården. Som flere andre ville jeg normalt gå efter solen, men når det kun er morgen/formiddag, har du alligevel sjældent glæde af det, tænker jeg?

Når den mod gården bliver så meget større, er der meget mere værdi i den, synes jeg. Begge altaner har skygge om aftenen, så da står de lige, men den store mod gården kan du bruge til at hygge med gode siddemøbler, venner, hyggelamper osv.
3
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19646
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46291

Re: Altan - mod gård eller gade?

Indlægaf LadyFox » 12. jan 2017, 08:13

Jeg ville vælge den mod gården. Selvom jeg elsker sol, så er det bare ikke om morgenen jeg har den store glæde af solen. Størrelse og udsigt tæller så også for mig.
0
...
Brugeravatar
Njord
Indlæg: 214
Tilmeldt: 2. nov 2016, 12:51
Kort karma: 9
Geografisk sted: Trekant området
Likede indlæg: 96

Re: Altan - mod gård eller gade?

Indlægaf Njord » 12. jan 2017, 08:35

Jeg har selv en østvendt altan og er rigtig glad for den.. nyder rigtig gerne min morgenkaffe i hele sommer halvåret....
Har den mulighed da jeg arbejder meget hjemmefra.. så PCéren kan tages med og derfor arbejde i solen....
Min har også en rimelig størrelse... 3m bred og 1m meter lige sider og en radie 1,5 meter i front.. så en halvrund med ekstra sider...
Størrelsen er jeg rigtig glad for... Og da jeg har sol frem til kl 14 om sommeren og igen sent på dagen og udsigten er rigtig god, er det et godt valg....

I dit tilfælde vil jeg også overveje hvordan den kommer til at passe ind i forhold til det rum der bliver adgang fra...
På gade siden er det sikkert i stuen, og her er en åben dør jo også en velsignelse hele sommeren....
På gård siden afhænger brugen også rigtig meget af adgangen.. er det fra soverum, køkken, stue eller??

Den gode størrelse tæller helt sikkert op, men hvis adgangen ikke er optimal.. så kan man jo desværre tabe det igen....
1
Njord, den nordiske Gud for havet og rigdom.....
Lys
Indlæg: 5851
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10492

Re: Altan - mod gård eller gade?

Indlægaf Lys » 12. jan 2017, 08:57

Altanen vil enten være fra stuen (mod gaden) eller fra køkken/alrum (mod gården), så det har ingen betydning for mit valg.

Vinduet mod gaden er et 3-fags vindue, så det vil også give meget lys i stuen at få en havedør med glas (evt med forbehold hvis overboen også vælger altan mod gård).

Vindue mod gaden er 2-fags, så det vil ikke give lige så meget ekstra lysindfald.
0
Fræksak
Indlæg: 2493
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4232

Re: Altan - mod gård eller gade?

Indlægaf Fræksak » 12. jan 2017, 09:16

Det er da optimalt med altan fra køkken-alrummet, tænker jeg? Så er det nemt at tage service, mad osv med ud :).
1
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Altan - mod gård eller gade?

Indlægaf Aspargsen » 12. jan 2017, 09:20

Ville vælge gården
på en god sommerdag, vil det være lækker med skyggen, også er den også en hel del større
og hvis du vil bruge altanen efter arbejdstid vil begge altaner jo alligevel ligge i skygge
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Altan - mod gård eller gade?

Indlægaf lulu-p » 12. jan 2017, 09:39

Jeg ville helt sikkert vælge altan mod gården med udgang fra køkken-alrum. Om sommeren hvor man oftest bruger altanen er skygge alligevel det mest behagelige (smag og behag selvfølgelig). Men det primære argument for mig vil være, at altanen mod gården er større og at der formodentlig er mindre vejstøj. Vejstøj er en killer af karat.
1
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
didaa
Indlæg: 1710
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 106
Likede indlæg: 2353

Re: Altan - mod gård eller gade?

Indlægaf didaa » 12. jan 2017, 10:05

I Danmark giver det mest mening at vælge efter solens placering. Det er mere reglen end undtagelserne at aftenerne er kølige, og ellers klarer en parasol arbejdet. Ved at vælge mod solsiden får du også gavn af altanen i foråret og efteråret; det har efter min mening ret stor betydning. Men når det nu kun handler om morgen/formiddags sol, så er det værd også at tage med i overvejelserne hvornår du er hjemme i lejligheden. Har du som en anden skriver mulighed for at arbejde hjemme, sådan du får nydt solen når den er der? Står du tidligt op i weekenden og drikker morgenkaffe med børnefamilierne, eller sover du til kl. 11? For ellers kan det være ligemeget med solen, og så ville jeg vælge altanen mod gården. Her skal du også bare huske på at det er begrænset hvad du kan dyrke hvis der altid er skygge... hvis du nu skulle være en med grønne fingre - det bliver de fleste der får altan.
0
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13013
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1557
Likede indlæg: 21767

Re: Altan - mod gård eller gade?

Indlægaf Pandesteg » 12. jan 2017, 10:53

Jeg ville vælge mod gården :) Især når der kun er morgensol mod gadesiden, det ville jeg i 95% af tilfældene alligevel ikke kunne bruge til noget.
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Altan - mod gård eller gade?

Indlægaf HappyPaww » 12. jan 2017, 16:55

Kom til at tænke på, om det virkelig er helt op til ejerne af lejlighederne hvor de vil have altan? Troede generelt at facaden skulle se ensartet ud, og spredte altaner kan da se noget rodet ud? :gruble:
0

Tilbage til "Bolig"