Boligstøtte og delebørn

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
123million
Indlæg: 60
Tilmeldt: 11. jan 2016, 15:24
Kort karma: 6
Likede indlæg: 66

Boligstøtte og delebørn

Indlægaf 123million » 17. jan 2017, 14:36

Kæresten og jeg flytter til april til den by, hvor moren til min kærestes børn bor. Han har to børn med sin ekskone, som har adresse hos hende lige nu. Vi har dem ca. halvdelen af tiden, derfor overvejer jeg at foreslå, at den ene skal have adresse hos os, da vi så kan få en højere boligsstøtte. De får deres eget værelse i vores nye bolig.

Men hvor meget mere kan vi få i boligstøtte ved at den ene har adresse hos os? Og hvilke fordele og ulemper er der ved, at børnene ikke har adresse samme sted? Vil det gå ud over morens tilskud? Det er jo samme by, så det vil ikke have en konsekvens for børnenes mulighed for at gå på den samme skole.

Håber, at I kan hjælpe!
0
Brugeravatar
123million
Indlæg: 60
Tilmeldt: 11. jan 2016, 15:24
Kort karma: 6
Likede indlæg: 66

Re: Boligstøtte og delebørn

Indlægaf 123million » 17. jan 2017, 14:52

Hm, det lyder lidt besværligt med at skulle betale børnebidrag til hinanden. Moren ejer sit hus, så tror ikke, at hun får boligstøtte.
0
Brugeravatar
Njord
Indlæg: 214
Tilmeldt: 2. nov 2016, 12:51
Kort karma: 9
Geografisk sted: Trekant området
Likede indlæg: 96

Re: Boligstøtte og delebørn

Indlægaf Njord » 19. jan 2017, 06:14

Barnets adresse gør jo mere end blot at give adgang til en person mere i boligstøtteberegningen...

Uden at være ekspert kan jeg da nævne lidt her:

Børnepenge fra det offentlige (forhøjet hvis man er enlig forsørger)
Boligsikrings støtte
Børne penge (fra den anden forælder)
Bopæls forældre rettigheder (Bopæls forældre bestemmer reelt skolevalg osv, plus man kan som bopæls forældre tage barnet med ved flytning uden den anden forældre kan modsætte sig, men skal blot orienteres en måned før flytningen)

Ikke det bør være et problem, men i en evt fremtidig krise, så står bopæls forældren langt stærkere end den anden, og det på trods af fælles forældremyndighed osv....

En evt "krydsende" børne bidrags betaling er ikke besværlig, men en økonomisk fordel, da den første del af bidraget er skattemæssigt fradragsberettiget (modregnes vist i barnets fri-kort). Der er regler for hvor meget der er fradrags muligt....
0
Njord, den nordiske Gud for havet og rigdom.....
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13317

Re: Boligstøtte og delebørn

Indlægaf Rapfisk » 19. jan 2017, 06:55

Hvis hun er enlig forsørger, vil det betyde en betydelig nedgang i hendes børnetilskud. Om det kan opvejes af, at I betaler fritidsaktiviteter, sfo/klub og andre faste udgifter, må I regne på.

Hvis I går videre med det, vil jeg anbefale, at din kæreste træder varsomt. Det kan godt være følsomt, det med børnenes bopæl, og hvis det derudover bliver et økonomisk spørgsmål, kan det blive eksplosivt. Jeg vil også anbefale, at du holder dig ude af de samtaler og lader din kæreste tage sig af det. Alt det er sikkert ting, I har tænkt, men for en sikkerheds skyld - vi har desværre set rigtig mange af den type konflikter herinde.
2
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4887
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6477

Re: Boligstøtte og delebørn

Indlægaf Stars » 19. jan 2017, 07:00

123million skrev:Hm, det lyder lidt besværligt med at skulle betale børnebidrag til hinanden. Moren ejer sit hus, så tror ikke, at hun får boligstøtte.

Men det er nu meget smart. Og ifølge skat's hjemmeside (sidst jeg tjekkede for et par år siden) kan behøver man ikke sende penge hver måned, man må gerne modregne, så man kun sender evt. difference, hvis den ene betaler mere end den anden.
Og så er der jo skattefradrag for normalbidraget - det er vist 400 kr. mere udbetalt pr barn pr. måned :fløjt:
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Bolig"