Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Misantropen » 17. jan 2019, 10:51

Lemonella skrev:
Misantropen skrev:
Lemonella skrev:
Misantropen skrev:Hvad er den bedste måde at fjerne dårlig lugt fra tøj og sengetøj der har ligget gemt væk i skuffer og skabe? Der er hverken mug eller skimmelsvamp og det blev pakket væk da det var tørt og rent. Det har bare ligget alt for længe uden frisk luft.

Og har I nogle gode råd til at undgå dårlig lugt i selvsamme skuffer og skabe fremover? Rummet er tørt og har en jævn temperatur, men den er lavere end stuetemperatur.


Normalt fjerner jeg svedlugt ved at lægge tøjet i blød i vand og Rodalon, før det kommer i vaskemaskinen, men jeg kan ikke finde ud af om det også vil hjælpe på lugt der er opstået fordi det har ligget indelukket.

Jeg kan læse mig til at bagepulver, natron og eddike nogle steder også anbefales til iblødsætning, men andre steder frarådes så jeg kan ikke helt blive klog på om det vil kunne hjælpe på dårlig lugt der ikke skyldes sved eller ej :stoned: Nogle steder står der også at bagepulver og natron kan bruges til at bevare farven i tøj hvis man putter det i maskinen sammen med det almindelige vaskepulver. Andre steder at det kun er for at undgå misfarvninger på hvidt tøj. Jeg er mildest sagt forvirret :stoned:

Materialerne er bomuld, elastan og modal. Tøjet er primært mørkt og sengetøjet er henholdsvis både helt hvidt og i farver. Jeg har ikke mulighed for at putte de i fryseren, men jeg kan lufte det udenfor hvis det vil kunne gøre en forskel.


Hjælp tak :wacko:


Så ville en god gang frostvejr hjælpe dig, men jeg er sikker på, du godt kan fjerne lugten, hvis du hænger det ud i den friske luft. Du skal så huske at tage det ind om natten. Fugt er nok ikke så godt. Måske det skal ud i luften et par dage, før lugten er helt væk.

Så ingen iblødsætning?

Det er jo ret fugtigt i vejret for tiden så jeg kan være i tvivl om det vil være nok eller fungere, men det stinker også ret meget :tie:


Okay, hvis det lugter rigtig meget, er frisk luft måske ikke nok. Så ville jeg nok lægge det i blød i Rodalon. Det der hedder Rodalon indendørs. 1 dl til 1 l vand. Lad det ligge natten over og vask det som du plejer dagen efter.

Jeg prøver :kryds:
0
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Panton » 17. jan 2019, 11:06

Misantropen skrev:Hvad er den bedste måde at fjerne dårlig lugt fra tøj og sengetøj der har ligget gemt væk i skuffer og skabe? Der er hverken mug eller skimmelsvamp og det blev pakket væk da det var tørt og rent. Det har bare ligget alt for længe uden frisk luft.

Og har I nogle gode råd til at undgå dårlig lugt i selvsamme skuffer og skabe fremover? Rummet er tørt og har en jævn temperatur, men den er lavere end stuetemperatur.


Normalt fjerner jeg svedlugt ved at lægge tøjet i blød i vand og Rodalon, før det kommer i vaskemaskinen, men jeg kan ikke finde ud af om det også vil hjælpe på lugt der er opstået fordi det har ligget indelukket.

Jeg kan læse mig til at bagepulver, natron og eddike nogle steder også anbefales til iblødsætning, men andre steder frarådes så jeg kan ikke helt blive klog på om det vil kunne hjælpe på dårlig lugt der ikke skyldes sved eller ej :stoned: Nogle steder står der også at bagepulver og natron kan bruges til at bevare farven i tøj hvis man putter det i maskinen sammen med det almindelige vaskepulver. Andre steder at det kun er for at undgå misfarvninger på hvidt tøj. Jeg er mildest sagt forvirret :stoned:

Materialerne er bomuld, elastan og modal. Tøjet er primært mørkt og sengetøjet er henholdsvis både helt hvidt og i farver. Jeg har ikke mulighed for at putte de i fryseren, men jeg kan lufte det udenfor hvis det vil kunne gøre en forskel.


Hjælp tak :wacko:


I blød i noget rodalon, det fjerner dårlig lugt af mange slags.
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Panton » 17. jan 2019, 11:07

^^ Det var så fortalt, nå men det virker :)
1
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Pandesteg » 17. jan 2019, 20:16

Rullespartel - nogle der har blandet det selv af almindelig spartel og vand og hvis ja, hvad er blandingsforholdet?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Misantropen » 19. jan 2019, 12:38

Lemonella skrev:Okay, hvis det lugter rigtig meget, er frisk luft måske ikke nok. Så ville jeg nok lægge det i blød i Rodalon. Det der hedder Rodalon indendørs. 1 dl til 1 l vand. Lad det ligge natten over og vask det som du plejer dagen efter.

Panton skrev:I blød i noget rodalon, det fjerner dårlig lugt af mange slags.

Jeg har p.t. noget tøj i blød i eddikevand, men det er en langsommelig proces. Nu har jeg skaffet noget Rodalon og læst følgende på deres hjemmeside "Ønsker man at fjerne lugt, skimmel og bakterier kan man vaske på 30 C. sammen med Rodalon alene."

Det har jeg aldrig prøvet, men det vil gøre det noget lettere pga. mængden af tøj, da jeg ellers kun har to spande og en opvaskebalje til rådighed.. Har I prøvet at bruge det direkte i maskinen? Hvor meget Rodalon skal der bruges sammenlignet med den mængde vaskepulver man normalt bruger?
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Misantropen » 19. jan 2019, 14:14

Lemonella skrev:
Misantropen skrev:
Lemonella skrev:Okay, hvis det lugter rigtig meget, er frisk luft måske ikke nok. Så ville jeg nok lægge det i blød i Rodalon. Det der hedder Rodalon indendørs. 1 dl til 1 l vand. Lad det ligge natten over og vask det som du plejer dagen efter.

Panton skrev:I blød i noget rodalon, det fjerner dårlig lugt af mange slags.

Jeg har p.t. noget tøj i blød i eddikevand, men det er en langsommelig proces. Nu har jeg skaffet noget Rodalon og læst følgende på deres hjemmeside "Ønsker man at fjerne lugt, skimmel og bakterier kan man vaske på 30 C. sammen med Rodalon alene."

Det har jeg aldrig prøvet, men det vil gøre det noget lettere pga. mængden af tøj, da jeg ellers kun har to spande og en opvaskebalje til rådighed.. Har I prøvet at bruge det direkte i maskinen? Hvor meget Rodalon skal der bruges sammenlignet med den mængde vaskepulver man normalt bruger?


Her står 2 dl til en maskinefuld på 30 grader. Husk du ikke må bruge sæbe også, da det ophæver rodalonens virkning.
https://rodalon.dk/produkter/rodalon-in ... kemaskine/

Husk også lige at bruger du eddike i vaskemaskinen, skal det være den hvide eddike og ikke den brune. Den brune indeholder sukkerstoffer. I det hele taget bør man slet ikke bruge eddike i sin vaskemaskine... har jeg lært herinde.
https://www.bolius.dk/fru-groen-brug-ik ... del-31277/

Jeg bruger normalt aldrig eddike direkte i maskinen fordi det kan være skadeligt for den, så det er jeg opmærksom på :engel:

Det første link med Rodalon har jeg set, men det er hvis maskinen lugter, ikke tøjet :gruble:
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Misantropen » 19. jan 2019, 14:45

Lemonella skrev:
Misantropen skrev:
Lemonella skrev:
Misantropen skrev:Jeg har p.t. noget tøj i blød i eddikevand, men det er en langsommelig proces. Nu har jeg skaffet noget Rodalon og læst følgende på deres hjemmeside "Ønsker man at fjerne lugt, skimmel og bakterier kan man vaske på 30 C. sammen med Rodalon alene."

Det har jeg aldrig prøvet, men det vil gøre det noget lettere pga. mængden af tøj, da jeg ellers kun har to spande og en opvaskebalje til rådighed.. Har I prøvet at bruge det direkte i maskinen? Hvor meget Rodalon skal der bruges sammenlignet med den mængde vaskepulver man normalt bruger?


Her står 2 dl til en maskinefuld på 30 grader. Husk du ikke må bruge sæbe også, da det ophæver rodalonens virkning.
https://rodalon.dk/produkter/rodalon-in ... kemaskine/

Husk også lige at bruger du eddike i vaskemaskinen, skal det være den hvide eddike og ikke den brune. Den brune indeholder sukkerstoffer. I det hele taget bør man slet ikke bruge eddike i sin vaskemaskine... har jeg lært herinde.
https://www.bolius.dk/fru-groen-brug-ik ... del-31277/

Jeg bruger normalt aldrig eddike direkte i maskinen fordi det kan være skadeligt for den, så det er jeg opmærksom på :engel:

Det første link med Rodalon har jeg set, men det er hvis maskinen lugter, ikke tøjet :gruble:


Ja det kan jeg da godt se nu, troede det var til vasketøj, men mon ikke du kan hælde et par dl i og så se, hvad der sker med tøjet og om det lugter. Eventuelt vaske det med sæbe bagefter.

Jeg prøver endnu engang :lol:

Evt. med noget af det der skal til genbrug. Går det galt er det ikke så stor en skade hvis det skal smides ud bagefter i stedet.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Spjaerten » 19. jan 2019, 15:51

Har købt en stor plakat i mål større end størtste standardmål 70x100.

Den er 85x120 - nogen bud på løsninger der ikke er 1000krs special lavet ramme?
0
Tryk på * :slem:
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf LidtLakrids » 23. jan 2019, 09:12

Nogen der har erfaringer med skydedøre indenfor i huset?
Vi har en dør mellem køkken og bryggers som er lidt i vejen, men vi har brug for at kunne lukke en dør når vi vasker tøj så vi ikke skal høre på larmen. Overvejer derfor om en skydedør kunne være en løsning, men hvor godt lukker den af for lyden? :gruble:
0
LidtLakrids
Indlæg: 304
Tilmeldt: 2. maj 2016, 07:58
Kort karma: 7
Likede indlæg: 202

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf LidtLakrids » 23. jan 2019, 12:17

Lemonella skrev:
LidtLakrids skrev:Nogen der har erfaringer med skydedøre indenfor i huset?
Vi har en dør mellem køkken og bryggers som er lidt i vejen, men vi har brug for at kunne lukke en dør når vi vasker tøj så vi ikke skal høre på larmen. Overvejer derfor om en skydedør kunne være en løsning, men hvor godt lukker den af for lyden? :gruble:


Vi har en skydedør fra stuen ud til køkkenet. Jeg lukker den, hvis jeg skal larme om morgenen før kæresten står op. Han siger det funker fint. Når jeg f.eks laver juice eller smoothies med åben dør, kan det høres inde i soveværelset, selvom døren er lukket derind til, men altså ikke mege lyd, hvis jeg lukker skydedøren.

Fedt, tak for feedback :gogo:
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf IrmaPigen » 3. feb 2019, 08:18

Hvis I nu købte et relativt stilrent gråt køkken, og I skulle have plads til en vaskemaskine i køkkenet, ville i så købe en grå el sort vaskemaskine?
0
Lys
Indlæg: 5808
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10458

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Lys » 3. feb 2019, 08:23

IrmaPigen skrev:Hvis I nu købte et relativt stilrent gråt køkken, og I skulle have plads til en vaskemaskine i køkkenet, ville i så købe en grå el sort vaskemaskine?


Hvis den grå vaskemaskine var samme grå farve som lågerne, ville jeg nok gå med den, men ellers ville jeg vælge en sort. Hvis jeg da ikke ville vælge en med køkkenlåge for - IKEA har i hvert fald haft den løsning.
1
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf IrmaPigen » 3. feb 2019, 08:24

Rikke skrev:
IrmaPigen skrev:Hvis I nu købte et relativt stilrent gråt køkken, og I skulle have plads til en vaskemaskine i køkkenet, ville i så købe en grå el sort vaskemaskine?

Jeg har fortrudt at jeg ikke købte en integreret vaskemaskine til mit grå og hvide køkken


De integrerede rummer mindre, så den løsning er fravalgt.

Men jeg er bange for at en hvid maskine kommer til at skrige helt forfærdeligt.
Senest rettet af IrmaPigen 3. feb 2019, 08:27, rettet i alt 1 gang.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf IrmaPigen » 3. feb 2019, 08:40

Rikke skrev:Hvordan bliver den placeret i køkkenet? Midt mellem elementerne, eller ude i siden?


Begge dele er en mulighed. Der skal også være en integreret opvaskemaskine, og der kan byttes lidt rundt på den to.

Det beror lidt på om jeg vælger køkken fra HTH eller kommer til at gå med et fra IKEA.

I HTH løsningen kommer vaskemaskinen til at stå væk fra stuen, fordi opvaskeren skal være til højre for vasken og en gang længere væk (th for opvaskeren) kommer vaskemaskinen til at stå.

Går jeg med IKEA så kan (pga de kører andre mål) vaskemaskinen godt risikere at stå til venstre ud for vasken og dermed som det sidste element ind mod stuen.

Jeg vil helst have HTH løsningen, men der er også noget økonomi i det, fordi jeg også skal have nyt bad, nye egeparketgulve og nye indbyggede skabe.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7786
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf IrmaPigen » 3. feb 2019, 08:52

Det er i øvrigt disse elementer, fra HTH, jeg kigger på. Blot i en lysere sand-grå nuance og med natur-egekant (og så massiv egetræsbordplade).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0

Tilbage til "Bolig"