Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 500
Likede indlæg: 8245

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Lemonella » 7. jan 2018, 10:02

Lisma skrev:
Soulme skrev:Jeg har fået en damp moppe i julegave. Og er svært glad for den. Eneste lille ting jeg Sunes der mangler er duften af Ajax når alle gulvene er vasket. Altså duften af rent. Istedet for duften af ingen ting.
Men jeg har nogen æteriske olier jeg overvejer om man kan putte i vandet og derved få en duft.
Har citron blandt andet.
Tror i det går? Eller er det bare allergi damp jeg sider ud i hele hytten?

Væd en klud med din yndlingsduft og gem den bag en radiator. Eller væn dig til at nøjes med at vide at der er rent, det behøver man ikke en syntetisk duft for. :D

Hvad gør dem der ikke har nogen radiatorer i huset? :gruble:
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 500
Likede indlæg: 8245

Indlægaf Lemonella » 7. jan 2018, 10:53

Lisma skrev:
Lemonella skrev:
Lisma skrev:
Soulme skrev:Jeg har fået en damp moppe i julegave. Og er svært glad for den. Eneste lille ting jeg Sunes der mangler er duften af Ajax når alle gulvene er vasket. Altså duften af rent. Istedet for duften af ingen ting.
Men jeg har nogen æteriske olier jeg overvejer om man kan putte i vandet og derved få en duft.
Har citron blandt andet.
Tror i det går? Eller er det bare allergi damp jeg sider ud i hele hytten?

Væd en klud med din yndlingsduft og gem den bag en radiator. Eller væn dig til at nøjes med at vide at der er rent, det behøver man ikke en syntetisk duft for. :D

Hvad gør dem der ikke har nogen radiatorer i huset? :gruble:

Put den ned i bunden af en vase eller et andet, ikke-synligt sted måske? Jeg ved det ikke. Jeg lever fint med at her ikke dufter af div. rengøringsmidler.

Det gør jeg nu også, men jeg husker rådet med den våde ajaxklud bag radiatoren. Det virkede fint om vinteren, når der var lukket op for varmen og svigermor skulle komme til kaffe. :lol:
2
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Helga1
Kort karma: 1
Likede indlæg: 119

Indlægaf Helga1 » 8. jan 2018, 10:13

Min opvaskemaskine er desværre kaput, og jeg har derfor været ude at købe en ny - den bliver leveret og installeret snart. :gogo:

Men jeg skal have afmonteret min gamle opvasker for at den nye kan komme på plads. Problemet er bare, at den gik i stykker, mens den var i gang, så den er fyldt med vand i bunden. Er der nogen, der ved, om jeg kan fjerne vandet uden at skulle øse vandet ud manuelt? :)
0
Buffy
Kort karma: 150
Likede indlæg: 2094

Indlægaf Buffy » 9. jan 2018, 08:42

Er der nogen her der har forstand på garageporte? Jeg har en gammel port, jeg gerne vil af med. Den er nok 40 år gammel og i en eller anden form for hård træ. Den fejler ikke noget og virker, som den skal. Kan man sælge sådan en eller er den bare til genbrugspladsen?
0
avdotja
Kort karma: 187
Likede indlæg: 3402

Indlægaf avdotja » 9. jan 2018, 20:27

Helga1 skrev:Min opvaskemaskine er desværre kaput, og jeg har derfor været ude at købe en ny - den bliver leveret og installeret snart. :gogo:

Men jeg skal have afmonteret min gamle opvasker for at den nye kan komme på plads. Problemet er bare, at den gik i stykker, mens den var i gang, så den er fyldt med vand i bunden. Er der nogen, der ved, om jeg kan fjerne vandet uden at skulle øse vandet ud manuelt? :)

Nu ved jeg ikke om du allerede har fået fjernet det eller hvor meget vand det drejer sig om, men hvis du har en slange af en art, kan du evt følge den her metode Hvordan virker en hævert?
0
LaMariposa
Kort karma: 208
Likede indlæg: 3742

Indlægaf LaMariposa » 10. jan 2018, 08:02

Juki skrev:Hvis nu man har tendens til at få det varmt når man sover, men samtidig har brug for en god, fast pude, er det så en hovedpude med dun/fjer eller en med memory skum man har brug for?

Jeg sover bedst og primært på siden så uanset hvad skal det være en høj pude, evt. med en "kant" hvis den skal være med memory skum.

Jeg købte en silkedyne for nogle måneder siden(efter hjælp herinde fra) Men den pude der fulgte med fungerer desværre slet ikke for mig. Den er alt for blød og støtter ikke ordentligt så jeg fik nærmest hold i nakken og hovedpine når jeg brugte den. I julegave fik jeg derfor bl.a en ny hovedpude med dun/fjer og noget andet jeg har glemt lige nu, men det var samme problem med smerter efter brug.

Hovedpuden jeg havde før silkepuden var god. Det var noget dun/fjer også, men mit hoved kogte tit om natten når jeg brugte den, så den var nødt til at blive udskiftet.

P.t. sover jeg med to sofapuder. Det fungerer okay for nu, men er ikke rigtig holdbart i længden.

Jeg har en fra Temprakon. Den er super god. Den har skumkerne, men så er der dun oven på, så den føles som en "rigtig" hovedpude. Og så er der to ekstra stykke skum, som man kan lægge ind i puden, hvis man har brug for ekstra højde.

Selvom der er dun i, så synes jeg, at den regulerer varmen meget godt.

Edit: Tror det er den her:

https://www.sengekompagniet.dk/temprako ... MiEALw_wcB
1
:lun: Be brave...

When it all goes wrong, I'll pull myself together, keep on holding on...
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 562
Likede indlæg: 5658

Indlægaf Pandesteg » 10. jan 2018, 10:34

Er sæbedispensere fra H&M Home eller Zara Home noget værd? Jeg synes der er vildt mange flotte, men er i tvivl om de er noget værd. Tænker om de lynhurtigt går i stykker/kommer til at ligne noget der er løgn etc.
0
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 1134
Likede indlæg: 3987

Indlægaf Spjaerten » 10. jan 2018, 10:42

Pandesteg skrev:Er sæbedispensere fra H&M Home eller Zara Home noget værd? Jeg synes der er vildt mange flotte, men er i tvivl om de er noget værd. Tænker om de lynhurtigt går i stykker/kommer til at ligne noget der er løgn etc.

Har ikke kendskab til nogen fra de 2 mærker.
Men min mor har i flere år været for nærrig til at købe en ny Vipp og prøvet sig igennem flere forskellige slags af diverse mærker, heriblandt Södahl og Zone og måtte kaste håndklædet i ringen, ingen af dem var ok.
Så jeg gav hende en ny Vipp i fødselsdagsgave.
Min egen Vipp er snart 10 år gammel ig fungerer upåklageligt. Så her hænger pris og kvalitet sammen.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 562
Likede indlæg: 5658

Indlægaf Pandesteg » 10. jan 2018, 10:56

Spjaerten skrev:
Pandesteg skrev:Er sæbedispensere fra H&M Home eller Zara Home noget værd? Jeg synes der er vildt mange flotte, men er i tvivl om de er noget værd. Tænker om de lynhurtigt går i stykker/kommer til at ligne noget der er løgn etc.

Har ikke kendskab til nogen fra de 2 mærker.
Men min mor har i flere år været for nærrig til at købe en ny Vipp og prøvet sig igennem flere forskellige slags af diverse mærker, heriblandt Södahl og Zone og måtte kaste håndklædet i ringen, ingen af dem var ok.
Så jeg gav hende en ny Vipp i fødselsdagsgave.
Min egen Vipp er snart 10 år gammel ig fungerer upåklageligt. Så her hænger pris og kvalitet sammen.

Tak for input - jeg synes desværre ikke, at Vipp er pæn (sorry), men ved godt, at det nok er den mest holdbare i længden. Kunne være jeg bare skulle købe en fin engangssæbedispenser (f.eks. fra &OtherStories) og fylde op.
1
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 346
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 5702

Indlægaf Mi55y » 10. jan 2018, 11:00

Pandesteg skrev:[
Tak for input - jeg synes desværre ikke, at Vipp er pæn (sorry), men ved godt, at det nok er den mest holdbare i længden. Kunne være jeg bare skulle købe en fin engangssæbedispenser (f.eks. fra &OtherStories) og fylde op.

Jeg har Ekby-serien fra Jysk, som jeg er meget glad for. Specielt at det er stentøj, hvilket gør det stabilt. Og den er billig!
1
Frisk på brætspil i Midtjylland? viewtopic.php?f=50&t=7064

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 683
Likede indlæg: 13136

Indlægaf Juki » 12. jan 2018, 14:18

Noget så spændende og ophidsende som karklude og LED fyrfadslys, hvad kan I anbefale der?

Nogle karklude der ikke er hæklede, strikkede, stofrester eller er de der billige, farvede alt-mulig-klude. De skal bruges til at tørre støv af med, gøre badeværelse rent og lignende. Dog ikke i køkkenet, der har jeg nogle gode, strikkede nogle, men jeg bryder mig ikke om at bruge dem på badeværelset og jeg synes heller ikke de fungerer optimalt til det. Det gør ikke så meget om det er engangsklude eller ej, de skal bare kunne vaskes på min. 60 grader og gerne 95 grader hvis de kan genbruges. Materialet er heller ikke så afgørende.

Jeg har kigget forskellige steder efter de fyrfadslys, men det er ikke alle steder der står hvor længe de holder på et batteri. Et sted(måske ved Jysk) stod der 72 timer, men så er der jo sådan noget med farven de skal lyse med, om det skal være gult eller hvidt, om flammen skal bevæge sig osv. Der er jeg helt blank. Lysene skal i nogle farvede glas/små stager og primært give lidt lys og hyggestemning. Jeg tænker sådan noget hvidt lys måske ville være bedst, så belysningen ikke "drukner" i det farvede glas? Men hvor stor betydning har det om flammen bevæger sig eller ej? :genert:
0
Forarget kan man altid blive

It's not a phase, mom!
Brugeravatar
twinkle
Kort karma: 89
Likede indlæg: 1513

Indlægaf twinkle » 12. jan 2018, 16:03

Juki skrev:Noget så spændende og ophidsende som karklude og LED fyrfadslys, hvad kan I anbefale der?

Nogle karklude der ikke er hæklede, strikkede, stofrester eller er de der billige, farvede alt-mulig-klude. De skal bruges til at tørre støv af med, gøre badeværelse rent og lignende. Dog ikke i køkkenet, der har jeg nogle gode, strikkede nogle, men jeg bryder mig ikke om at bruge dem på badeværelset og jeg synes heller ikke de fungerer optimalt til det. Det gør ikke så meget om det er engangsklude eller ej, de skal bare kunne vaskes på min. 60 grader og gerne 95 grader hvis de kan genbruges. Materialet er heller ikke så afgørende.

Jeg har kigget forskellige steder efter de fyrfadslys, men det er ikke alle steder der står hvor længe de holder på et batteri. Et sted(måske ved Jysk) stod der 72 timer, men så er der jo sådan noget med farven de skal lyse med, om det skal være gult eller hvidt, om flammen skal bevæge sig osv. Der er jeg helt blank. Lysene skal i nogle farvede glas/små stager og primært give lidt lys og hyggestemning. Jeg tænker sådan noget hvidt lys måske ville være bedst, så belysningen ikke "drukner" i det farvede glas? Men hvor stor betydning har det om flammen bevæger sig eller ej? :genert:

Jeg er ret glad for mikrofiberklude til støvaftørring (i tør tilstand er de fantastiske til støv) og ellers bruger jeg dem også til rengøring på badeværelset i våd tilstand.
1
Brugeravatar
Vira
Kort karma: 649
Geografisk sted: Slagelse
Likede indlæg: 3992

Indlægaf Vira » 12. jan 2018, 16:38

Jeg har en fra H&M som jeg har haft i 5 år tror jeg, den er ligeså pæn som da den var ny :)
0
I'm not limited edition, I'm weird.
Brugeravatar
Daybreak
Kort karma: 5
Likede indlæg: 133

Indlægaf Daybreak » 12. jan 2018, 17:13

Juki skrev:Noget så spændende og ophidsende som karklude og LED fyrfadslys, hvad kan I anbefale der?

LEDlys: Jeg er vild med IKEAS. Har virkelig prøvet mange, men IKEAs er by far de bedste. De lyser rent faktisk, så man kan se dem i stager. Farven er god, ikke for gul, ikke for hvid. Og så flakker de ret naturligt. Dem ville jeg gå efter. Har også deres LEDbloklys og lige så begejstret for dem.

Klude: bruger udelukkende mikrofiberklude til rengøring - de er geniale
1
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 1749
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 17354

Indlægaf Daine » 12. jan 2018, 17:59

Jeg sværger til LED fyrfadslys fra Sirius. De forhandles bla i Magasin. Jeg bruger mine i Kähler lystræer/bowler og de giver et superfint lys fra sig. De flakker en lille smule og virker ret naturtro.
Når jeg skifter batteri køber jeg dem i Normal. De er billige og holde fint :gogo:
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Tilbage til "Bolig"