Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Indomie
Kort karma: 0
Likede indlæg: 5

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Indomie » 29. okt 2017, 20:38

Mariajensen83 skrev:Er der nogen, der har nogle rigtig gode tips til at fjerne kalk fra fliser på et badeværelse? Vi skal flytte on kort tid, hvor vi skal gøre rent inden vi flytter, så det skal vaskes helt i bund.

Har lige været igennem det samme og det mest effektive (for mig) var at bruge en "komfurskraber".
Jeg var igennem eddike, wc rens og alt muligt andet men intet fungerede som at skrabe kalken af
1
Mariajensen83
Kort karma: 14
Likede indlæg: 113

Indlægaf Mariajensen83 » 29. okt 2017, 20:59

Indomie skrev:
Mariajensen83 skrev:Er der nogen, der har nogle rigtig gode tips til at fjerne kalk fra fliser på et badeværelse? Vi skal flytte on kort tid, hvor vi skal gøre rent inden vi flytter, så det skal vaskes helt i bund.

Har lige været igennem det samme og det mest effektive (for mig) var at bruge en "komfurskraber".
Jeg var igennem eddike, wc rens og alt muligt andet men intet fungerede som at skrabe kalken af

Sådan har jeg faktisk brugt før til samme formål.
Tak, jeg må finde sådan en igen :gogo:
0
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 392
Likede indlæg: 2002

Indlægaf Falstria » 29. okt 2017, 22:37

toiletrens med kalkfjerner.
Det løber ikke af væggen eller tager fugerne istedet for kalken, fordi det er en creme konsistens.

Husk at kalkfjerner ikke fjerner kalk, det omdanner det bare til gips.
Gips kan så til gengæld vaskes af bagefter.

Bakterie belægninger oven på kalken skal renses af først, før kalkfjerneren kan få fat i kalken.
1
Brugeravatar
Pandesteg
Kort karma: 490
Likede indlæg: 4729

Indlægaf Pandesteg » 2. nov 2017, 08:54

A4-blok med blanke sider og spiralryg, som ikke koster en bondegård - hvor finder jeg mon det? :gruble: Søstrene Grene og Tiger af afsøgt.
0
I don't follow rules. I follow dogs. On Instagram.
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 283
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 4730

Indlægaf Mi55y » 3. nov 2017, 07:17

Nogen der har forstand på behandling af trægulve? Vi har jo lige overtaget hus, og trægulvene i stue og køkken/alrum er noget triste at se på med farveforskelle, nu hvor sælgers tæpper er blevet fjernet. Slibning bliver ikke i denne omgang, men sælger har efterladt noget gulvolie i skuret. Hvor stor en opgave ville det være at give det en omgang olie? Maling af vægge skulle være færdig mandag, hvor vi flytter ind om lørdagen. Er det realistisk selv at kunne ordne det med 2 fuldtidsjobs?
0
Frisk på brætspil i Midtjylland? viewtopic.php?f=50&t=7064

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Aquadorable
Kort karma: 52
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 678

Indlægaf Aquadorable » 3. nov 2017, 09:11

Pandesteg skrev:A4-blok med blanke sider og spiralryg, som ikke koster en bondegård - hvor finder jeg mon det? :gruble: Søstrene Grene og Tiger af afsøgt.

Kan det virkelig passe, at Tiger ikke har sådan noget? :gruble: Hvad med boghandleren?
0
:love:
Brugeravatar
girl_beat
Kort karma: 166
Likede indlæg: 1835

Indlægaf girl_beat » 3. nov 2017, 11:13

Pandesteg skrev:A4-blok med blanke sider og spiralryg, som ikke koster en bondegård - hvor finder jeg mon det? :gruble: Søstrene Grene og Tiger af afsøgt.

Føtex eller lign. større supermarkeder har ofte en del skriveredskaber, så mon ikke også blokke? :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 29
Likede indlæg: 258

Indlægaf Zonta » 3. nov 2017, 11:44

Mi55y skrev:Nogen der har forstand på behandling af trægulve? Vi har jo lige overtaget hus, og trægulvene i stue og køkken/alrum er noget triste at se på med farveforskelle, nu hvor sælgers tæpper er blevet fjernet. Slibning bliver ikke i denne omgang, men sælger har efterladt noget gulvolie i skuret. Hvor stor en opgave ville det være at give det en omgang olie? Maling af vægge skulle være færdig mandag, hvor vi flytter ind om lørdagen. Er det realistisk selv at kunne ordne det med 2 fuldtidsjobs?

Jeg tror jeg ville lade helt være og så vente til der var råd/tid/mulighed for at slibe det hele og så få det gjort samtidig. Jeg tror faktisk også det kan være svært at få gjort helt jævnt, så resultatet bliver pænt. Men tillykke med huset :klap:
0
Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 3. nov 2017, 11:54

Zonta skrev:
Mi55y skrev:Nogen der har forstand på behandling af trægulve? Vi har jo lige overtaget hus, og trægulvene i stue og køkken/alrum er noget triste at se på med farveforskelle, nu hvor sælgers tæpper er blevet fjernet. Slibning bliver ikke i denne omgang, men sælger har efterladt noget gulvolie i skuret. Hvor stor en opgave ville det være at give det en omgang olie? Maling af vægge skulle være færdig mandag, hvor vi flytter ind om lørdagen. Er det realistisk selv at kunne ordne det med 2 fuldtidsjobs?

Jeg tror jeg ville lade helt være og så vente til der var råd/tid/mulighed for at slibe det hele og så få det gjort samtidig. Jeg tror faktisk også det kan være svært at få gjort helt jævnt, så resultatet bliver pænt. Men tillykke med huset :klap:

Så må det vente - ligesom maling af lofter også bliver senere. Og tak! :blomst:
0

Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 29
Likede indlæg: 258

Indlægaf Zonta » 3. nov 2017, 11:57

Mi55y skrev:
Zonta skrev:

Så må det vente - ligesom maling af lofter også bliver senere. Og tak! :blomst:

Altså hvis jeg helt selv skulle vælge, så havde jeg valgt at få slebet og olieret efter maling af vægge og lofter og inden indflytning, men det kan jo være svært at få det hele til at passe sammen :-p
0
Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 3. nov 2017, 12:06

Zonta skrev:Altså hvis jeg helt selv skulle vælge, så havde jeg valgt at få slebet og olieret efter maling af vægge og lofter og inden indflytning, men det kan jo være svært at få det hele til at passe sammen :-p

Det ville også klart være at foretrække, men lofterne trænger ikke synderligt. Og det hele er gået lidt hurtigt, og jeg har overtaget huset, mens min kæreste er bortrejst, så han kan ikke rigtig tages med på råd, før han er tilbage i næste uge.
0

Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 244
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 7417

Indlægaf Hunkat » 4. nov 2017, 09:33

Er der nogen der har forstand på hvordan man er stillet hvis man opdager fejl/mangler efter et andelskøb? Der er gået ca. 8 måneder men det er så heller ikke lige ting som man kan spotte hvis man ikke ved hvad man leder efter. F.eks. er det pt. umuligt at udskifte hårde hvidvarer uden at komme ud i at rive det halve køkken ned og bygge op igen + maling osv. fordi tidligere ejer syntes det var handy at gøre det selv. På badeværelse skaller malingen og skal males om professionelt så vidt jeg kan se.
Og jeg gider helt ærligt ikke punge ud for den slags amatørfejl hvis jeg kan slippe.
0
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Lys
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1998

Indlægaf Lys » 4. nov 2017, 09:41

Hunkat skrev:Er der nogen der har forstand på hvordan man er stillet hvis man opdager fejl/mangler efter et andelskøb? Der er gået ca. 8 måneder men det er så heller ikke lige ting som man kan spotte hvis man ikke ved hvad man leder efter. F.eks. er det pt. umuligt at udskifte hårde hvidvarer uden at komme ud i at rive det halve køkken ned og bygge op igen + maling osv. fordi tidligere ejer syntes det var handy at gøre det selv. På badeværelse skaller malingen og skal males om professionelt så vidt jeg kan se.
Og jeg gider helt ærligt ikke punge ud for den slags amatørfejl hvis jeg kan slippe.

Hvis der er tale om deciderede mangler, kan du rejse krav mod sælger - i sidste ende kan du anlægge sag ved domstolene. Men umiddelbart lyder det som noget, du kunne have opdaget inden du købte? Og så bliver det nok svært.
0
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 244
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 7417

Indlægaf Hunkat » 4. nov 2017, 09:44

Lys skrev:
Hunkat skrev:Er der nogen der har forstand på hvordan man er stillet hvis man opdager fejl/mangler efter et andelskøb? Der er gået ca. 8 måneder men det er så heller ikke lige ting som man kan spotte hvis man ikke ved hvad man leder efter. F.eks. er det pt. umuligt at udskifte hårde hvidvarer uden at komme ud i at rive det halve køkken ned og bygge op igen + maling osv. fordi tidligere ejer syntes det var handy at gøre det selv. På badeværelse skaller malingen og skal males om professionelt så vidt jeg kan se.

Hvis der er tale om deciderede mangler, kan du rejse krav mod sælger - i sidste ende kan du anlægge sag ved domstolene. Men umiddelbart lyder det som noget, du kunne have opdaget inden du købte? Og så bliver det nok svært.

Jeg kan ikke umiddelbart se hvordan jeg skulle kunne opdage før købet at malingen skaller af 9 måneder efter det er blevet malet? Og flere af tingene er jeg blevet gjort opmærksom på af venner/bekendte som er håndværkere, det er ikke noget man som menigmand nødvendigvis ville vide var en fejl. Hm, jeg tror jeg tager fat i den advokat jeg havde på oprindeligt og hører lidt nærmere.
0
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Lys
Kort karma: 117
Likede indlæg: 1998

Indlægaf Lys » 4. nov 2017, 09:52

Hunkat skrev:
Lys skrev:

Jeg kan ikke umiddelbart se hvordan jeg skulle kunne opdage før købet at malingen skaller af 9 måneder efter det er blevet malet? Og flere af tingene er jeg blevet gjort opmærksom på af venner/bekendte som er håndværkere, det er ikke noget man som menigmand nødvendigvis ville vide var en fejl. Hm, jeg tror jeg tager fat i den advokat jeg havde på oprindeligt og hører lidt nærmere.

Ved du at det er blevet malet lige inden du overtog? Mht malingen er værdien dog formentlig så lille, at du ikke ville medhold ved en domstol.

Jeg er ikke ekspert i fast ejendom, men jeg tvivler på, at dit argument om at du ikke kunne se fejlene som "menigmand" holder. Sælger er jo også "menigmand", så hvordan skulle han så vide, det var en mangel? Hvis det er noget, der nemt kunne ses af en håndværker, så tror jeg du har en vanskelig sag. Men der sker selvfølgelig ikke noget ved at prøve.
0

Tilbage til "Bolig"