Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Kommodedyret » 11. dec 2018, 21:26

Neverkont skrev:
Kommodedyret skrev:
Lemonella skrev:
Kommodedyret skrev:
IMG_20181108_152614.jpg


Pludselig var bladene på alle mine krydderurter i køkkenet oversået med disse små hvide dyr.

Nogen der ved hvad det er?


Jeg tænkte først på meldug, men det er vist ikke små hvide dyr, men en svamp.

Måske. Jeg troede bare at det var dyr, fordi det synes jeg det lignede mest.

Men nu har jeg smidt alle planterne ud, fik lidt noia, så kan ikke tage flere billeder eller nærstudere dem igen. :/


Måske var det "trips", se det nederste store billede: http://www.plante-doktor.dk/trips.htm

Tak for svar! Undskyld jeg først svarer nu, havde ikke set dit indlæg :genert:
Det kunne sagtens være trips. Sikke nogle klamme typer. :tie:
1
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Spjaerten » 13. dec 2018, 16:45

Hilfe bitte:

Prøver at forstå hvorfor opvaskeren kaster op i køkkenvasken og hvorfor køkkenvasken også synker langsomt

Vandlåsen er tjekket - det samme er risten i opvaskeren og der er Intet skidt/prop nogen steder


Mange gange kogende vand er prøvet, hjemmelavet afløbsrens med hhv natron og kogende vand og natron og eddike er også prøvet.

Pikkel irriterende
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Spjaerten » 13. dec 2018, 17:07

Rikke skrev:
Spjaerten skrev:Hilfe bitte:

Prøver at forstå hvorfor opvaskeren kaster op i køkkenvasken og hvorfor køkkenvasken også synker langsomt

Vandlåsen er tjekket - det samme er risten i opvaskeren og der er Intet skidt/prop nogen steder


Mange gange kogende vand er prøvet, hjemmelavet afløbsrens med hhv natron og kogende vand og natron og eddike er også prøvet.

Pikkel irriterende

Iskoldt vand løbende i lidt tid. Kogende vand + sulfo og så en rur med svupperen. Gentag det 3-4 gange.

Det kolde vand får afløbet til at trække sig lidt sammen og det varme udvider igen. Det burde, sammen med sulfo og svupper løsne det meste.

Siger min VVS’er :D


Rør rundt med svubberen?
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21756

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Pandesteg » 13. dec 2018, 18:30

Spjaerten skrev:Hilfe bitte:

Prøver at forstå hvorfor opvaskeren kaster op i køkkenvasken og hvorfor køkkenvasken også synker langsomt

Vandlåsen er tjekket - det samme er risten i opvaskeren og der er Intet skidt/prop nogen steder


Mange gange kogende vand er prøvet, hjemmelavet afløbsrens med hhv natron og kogende vand og natron og eddike er også prøvet.

Pikkel irriterende


Vores afløb gjorde det samme for et par uger siden oh det var afløbet under gulvet der var stoppet. Der sidder sikkert en prop længere nede. Har du en vicevært der kan komme og rense afløbet med sådan et stålbånd?
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf FormerlyKnownAs » 13. dec 2018, 19:00

Hsr malet væg i soveværelset. 3 timers tid før det kan males igen. Der har fået de 2 gange det skal. Sidst 18.30. Spørger mega dumt. Tører det hurtige med den varme der generelt er i huset lige nu, eller hvis jeg åbner vinduet så der bliver koldt derinde?

Og med 3 timer til at male over, slal jeg så først vente til i morgen til at sætte ting tilbage. Kom sent igang og glemt ligesom at jeg skulle sove derinde :stoned:
0
Buffy
Indlæg: 1076
Tilmeldt: 29. jun 2016, 11:48
Kort karma: 177
Likede indlæg: 2350

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Buffy » 14. dec 2018, 08:58

LadyFox skrev:
Neverkont skrev:
LadyFox skrev:
Neverkont skrev:
LadyFox skrev:
Neverkont skrev:
LadyFox skrev:
Neverkont skrev:
LadyFox skrev:
Neverkont skrev:
LadyFox skrev:Hvis nu jeg har tænkt mig at skide på alle principper om ikke at bruge rengøringsmidler tilsat alt muligt skummelt i, hvad er så det mest effektive til at vaske gulv i?

Den der kvadratmeter lige inde for hoveddøren er godt nok blevet genstridig at gøre rent på mine dårligt lakerede gulve.


Med forbehold for hvad dit gulv er lavet af, og om det tåler det, så er grundrens mit bedste bud.


Det er bare sådan et dårligt lagt/lavet paketgulv som der ofte er i almene boliger. Jeg forstiller mig ikke at den type gulv er specielt sart.


Hvis lakken er fin, så er det ikke sart overfor rengøring.

Min erfaring er bare, at sådan nogle parketgulve hurtigt bliver ridsede. :(


Lakken er overhovedet ikke fin, der er helligdage over det hele. Hvilket gør at alt trænger ned i gulvet hvis man spilder eller snavser de forkerte steder. Det er derfor jeg ikke føler at jeg kan gøre ordentligt rent, i hvert fald ikke uden at det bliver et ret omfangsrigt projekt, og jeg derfor håber at kunne finde noget mere effektivt. :(


Sådan et område har jeg i min stue, lige indenfor døren. :(

Det rigtige er, at rense det, og så lakere.

Så længe det er så ridset skal man nok være lidt forsigtig med hvad man gør, da vand m.m. jo kan trænge ned i træet.


Jeg må indrømme jeg er lidt ligeglad med at ødelægge gulvet. Dels så har dem der boede der før også haft vand der er trængt ned, og gulvet blev slæbet så langt ned det kunne inden jeg flyttede ind, men hvor der stadig var plamager efter det.
Så mit gulv har aldrig været pænt, og det er så heller ikke blevet pænere af at jeg bor her. Gulvet burde blive skiftet, men det bliver ikke på min regning. :)


Det er forhåbentlig blevet noteret i indflytningsrapporten.

Hvis i har vedligeholdelsesordning B (hvor hvert lejemål har en vedligeholdelseskonto) og du har penge nok på kontoen, så kan du overveje, at få det gjort ad den vej.

Ellers så slib det område det handler om, og lakér det, eller læg et tæppe på. 0 ;)


Ja, det er noteret, så jeg kommer ikke til at hæfte for det. Gulvet skal sandsynligvis skiftes inden der flytter nogle andre ind, da der som sagt ikke kan slibes mere på det.

Problemet er at det er små områder udover det hele :/ Og sandheden er nok at jeg ikke gider gøre mere ved det end at se om jeg kan rengøre mere effektivt der hvor det er snavs der sætter sig.


Jeg forstår dig godt, jeg tror bare det nærmest er umuligt, at holde det rent, for du er nok nede i det rå træ nogle steder.


Det er også min konklusion, og jeg har sluttet fred med at jeg nok aldrig bliver helt gode venner med mit gulv.


Du kunne prøve at først vaske det med grundrens og der efter med sæbespåner. Det burde beskytte de steder, hvor der er rå træ. Men jeg er i tvivl om det vil gøre det lakkede glat. :gruble:
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf 1234 » 17. dec 2018, 18:47

Nogle tip til hvor man kan købe en bedroller til dvd'er som holder? Vi forsøgt os med dem fra jysk. De passede fint i størrelse men plastikket var så svagt, at selv vægten fra dvd'er var nok til den slæbt hen over gulvet, når man kørt med den.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Zonta » 18. dec 2018, 13:49

Vi har noget udendørs lys, som bliver tændt på en almindelig stikkontakt (eller afbryder hedder det vel helt korrekt?), men jeg kunne vildt godt tænke mig at have det til at tænde og slukke automatisk, så det er tændt om natten, men ikke står og lyser hele dagen.
Findes der noget ala udendørs timere? Dem man bare sætter i stikkontakt og indstiller til at være tændt på forskellige tidspunkter. I det her tilfælde kan man jo ikke bare sætte sådan en i.

Nogen lys-guruer på linjen? :D
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Elfenben
Indlæg: 517
Tilmeldt: 23. jan 2016, 17:39
Kort karma: 107
Likede indlæg: 706

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Elfenben » 21. dec 2018, 21:22

Zonta skrev:Vi har noget udendørs lys, som bliver tændt på en almindelig stikkontakt (eller afbryder hedder det vel helt korrekt?), men jeg kunne vildt godt tænke mig at have det til at tænde og slukke automatisk, så det er tændt om natten, men ikke står og lyser hele dagen.
Findes der noget ala udendørs timere? Dem man bare sætter i stikkontakt og indstiller til at være tændt på forskellige tidspunkter. I det her tilfælde kan man jo ikke bare sætte sådan en i.

Nogen lys-guruer på linjen? :D

Vi har lige købt timere til vores julelys - 10kr i Harald Nyborg (eller også var der Jem og Fix.. De ligger side om side).. Fungerer perfekt :gogo:
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Zonta » 21. dec 2018, 21:34

Elfenben skrev:
Zonta skrev:Vi har noget udendørs lys, som bliver tændt på en almindelig stikkontakt (eller afbryder hedder det vel helt korrekt?), men jeg kunne vildt godt tænke mig at have det til at tænde og slukke automatisk, så det er tændt om natten, men ikke står og lyser hele dagen.
Findes der noget ala udendørs timere? Dem man bare sætter i stikkontakt og indstiller til at være tændt på forskellige tidspunkter. I det her tilfælde kan man jo ikke bare sætte sådan en i.

Nogen lys-guruer på linjen? :D

Vi har lige købt timere til vores julelys - 10kr i Harald Nyborg (eller også var der Jem og Fix.. De ligger side om side).. Fungerer perfekt :gogo:

Men er det ikke nogle lys, I sætter i en stikkontakt?
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Elfenben
Indlæg: 517
Tilmeldt: 23. jan 2016, 17:39
Kort karma: 107
Likede indlæg: 706

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Elfenben » 22. dec 2018, 00:26

Zonta skrev:
Elfenben skrev:
Zonta skrev:Vi har noget udendørs lys, som bliver tændt på en almindelig stikkontakt (eller afbryder hedder det vel helt korrekt?), men jeg kunne vildt godt tænke mig at have det til at tænde og slukke automatisk, så det er tændt om natten, men ikke står og lyser hele dagen.
Findes der noget ala udendørs timere? Dem man bare sætter i stikkontakt og indstiller til at være tændt på forskellige tidspunkter. I det her tilfælde kan man jo ikke bare sætte sådan en i.

Nogen lys-guruer på linjen? :D

Vi har lige købt timere til vores julelys - 10kr i Harald Nyborg (eller også var der Jem og Fix.. De ligger side om side).. Fungerer perfekt :gogo:

Men er det ikke nogle lys, I sætter i en stikkontakt?

Ahhhhh nu tror jeg, jeg forstår beskrivelsen! Sorry er lidt langsom - men jo det er det, så det går selvfølgelig ikke
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8526
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15158

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Zonta » 22. dec 2018, 01:02

Elfenben skrev:
Zonta skrev:
Elfenben skrev:
Zonta skrev:Vi har noget udendørs lys, som bliver tændt på en almindelig stikkontakt (eller afbryder hedder det vel helt korrekt?), men jeg kunne vildt godt tænke mig at have det til at tænde og slukke automatisk, så det er tændt om natten, men ikke står og lyser hele dagen.
Findes der noget ala udendørs timere? Dem man bare sætter i stikkontakt og indstiller til at være tændt på forskellige tidspunkter. I det her tilfælde kan man jo ikke bare sætte sådan en i.

Nogen lys-guruer på linjen? :D

Vi har lige købt timere til vores julelys - 10kr i Harald Nyborg (eller også var der Jem og Fix.. De ligger side om side).. Fungerer perfekt :gogo:

Men er det ikke nogle lys, I sætter i en stikkontakt?

Ahhhhh nu tror jeg, jeg forstår beskrivelsen! Sorry er lidt langsom - men jo det er det, så det går selvfølgelig ikke

Det er helt okay - forklaringen har måske også haltet lidt :stoned:
0
J, juli 2018.
Lulu
Indlæg: 2225
Tilmeldt: 11. apr 2016, 16:42
Kort karma: 136
Geografisk sted: Odense
Likede indlæg: 2762

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Lulu » 29. dec 2018, 19:14

Jeg skal have fundet nogle nye greb (eller knopper) til vores indbyggede skabe i gangen. Reelt set har jeg fundet mange inde på nettet, og ender nok med at købe dem der, men jeg vil gerne lige se nogle forskellige IRL. Hvor gør man det? Hvilken butik har det bedste udvalg af sådan noget? Vi bor i Odense, hvis det er en lille butik der anbefales, af kæder har vi nok dem alle sammen.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Misantropen » 30. dec 2018, 00:08

Lulu skrev:Jeg skal have fundet nogle nye greb (eller knopper) til vores indbyggede skabe i gangen. Reelt set har jeg fundet mange inde på nettet, og ender nok med at købe dem der, men jeg vil gerne lige se nogle forskellige IRL. Hvor gør man det? Hvilken butik har det bedste udvalg af sådan noget? Vi bor i Odense, hvis det er en lille butik der anbefales, af kæder har vi nok dem alle sammen.

Afhængig af hvilken stil i er til Ikea, byggemarkeder, butikker der sælger køkkener og badeværelser, Elgiganten, Sinnerup og genbrugsbutikker.
1
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Stitch » 31. dec 2018, 01:02

1234 skrev:Nogle tip til hvor man kan købe en bedroller til dvd'er som holder? Vi forsøgt os med dem fra jysk. De passede fint i størrelse men plastikket var så svagt, at selv vægten fra dvd'er var nok til den slæbt hen over gulvet, når man kørt med den.


IKEA's bedrollere er lavet i lidt hårdere plast, så mon ikke de holder bedre?
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine

Tilbage til "Bolig"