Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16010
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1396
Likede indlæg: 29804

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf TinaW » 19. jul 2018, 18:14

Falstria skrev:
TinaW skrev:
Flora skrev:
TinaW skrev:Meget grimme fliser på gulvet i brusekabinen?
Trods vi skubber vandet væk efter bad, så er der alligevel endt med nogle af fliserne helt op til afløbet er blevet grimme og misfarvede.
Almindelig badeværelses rengørings midler har ikke hjulpet, så tænker der må skrappere midler i brug?
Men hvilke?


Hvis det er kalk, kan det ofte fjernes med en glasskraber. Så slipper du for skrappe kemikalier :)


Det er snarere sæberester mm.


Jeg bruger bare toiletrens med kalkfjerner, det tager det hele.
Mit badeværelse er fra 70'erne.


Det prøver jeg. Ellers har jeg ladet mig fortælle at jeg kan lave en blanding af eddike og mel og “klistre” de beskidte fliser til med og så lade sidde et par timer.
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16010
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1396
Likede indlæg: 29804

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf TinaW » 21. jul 2018, 09:11

Blot til info, så var tricket med eddike (helt almindelig lager eddike fra heidelberg) blandet med mel, så det blev en lidt grødagtig substans , yderst effektivt og fliserne i brusekabinen er nu så pæne som nye.
Jeg lod det sidde en time, skrubbede med en svamp og så fik de værste områder en gang mere. Alle sæbe- og kalkrester er væk.
7
Neverkont
Indlæg: 1854
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2902

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Neverkont » 21. jul 2018, 20:44

TinaW skrev:
Falstria skrev:
TinaW skrev:
Flora skrev:
TinaW skrev:Meget grimme fliser på gulvet i brusekabinen?
Trods vi skubber vandet væk efter bad, så er der alligevel endt med nogle af fliserne helt op til afløbet er blevet grimme og misfarvede.
Almindelig badeværelses rengørings midler har ikke hjulpet, så tænker der må skrappere midler i brug?
Men hvilke?


Hvis det er kalk, kan det ofte fjernes med en glasskraber. Så slipper du for skrappe kemikalier :)


Det er snarere sæberester mm.


Jeg bruger bare toiletrens med kalkfjerner, det tager det hele.
Mit badeværelse er fra 70'erne.


Det prøver jeg. Ellers har jeg ladet mig fortælle at jeg kan lave en blanding af eddike og mel og “klistre” de beskidte fliser til med og så lade sidde et par timer.


De senere år har jeg brugt den WC-rens, der hedder Harpic, jeg synes den er mere tykt-flydende end mange af de andre, og hænger dermed bedre fast på lodrette flader.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Bøtte » 25. jul 2018, 07:33

Vi bor i er 70’er hus med to indgange. En ‘pæn’ entre og en ‘daglig’ indgang der ligger i bryggerset.

Jeg mener, at fordøren er den dør ved entréen og bagdøren er den ved bryggerset. Min mand mener døren ved bryggerset er fordøren, da det er den vi bruger til daglig.

Hvem har ret? :-D
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Bøtte » 25. jul 2018, 08:23

Marott skrev:
Bøtte skrev:Vi bor i er 70’er hus med to indgange. En ‘pæn’ entre og en ‘daglig’ indgang der ligger i bryggerset.

Jeg mener, at fordøren er den dør ved entréen og bagdøren er den ved bryggerset. Min mand mener døren ved bryggerset er fordøren, da det er den vi bruger til daglig.

Hvem har ret? :-D



Fordøren er den ved entreen. Jeg er dog opvokset med, at fordøren aldrig bliver brugt og jeg går altid om til bagdøren, når jeg skal besøge venner og familie.


Jamen jeg er helt enig.

Vi bruger også primært fordøren til at køre barnevognen ind og ud af.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9819
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9557

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Spjaerten » 25. jul 2018, 09:35

Fordøren vil jeg altid kalde entréen. Vi brugte den som indgang, da den lå først - ingen grund til at gå til bryggersdøren og igennem hele huset for at komme til gang, køkken eller hvor man nu skulle hen.
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13008
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2856
Likede indlæg: 28040

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf FormerlyKnownAs » 25. jul 2018, 14:28

Jeg har aldrig rigtig forstået konceptet med at bruge bagdøren som indgang :gruble: Hvorfor ikke bruge hoveddørsn når den er der til formålet?

Jeg har aldrig oplevet det hos andre end mine gudforældre og der synes jeg også at det er ret sært.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24604
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3192
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36688

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Daine » 25. jul 2018, 14:48

Jeg har både fordør og bagdør (bryggers), de sidder med 3 meters mellemrum på samme side af huset :stoned: Men huset blev bygget i midt 80’erne, hvor det var standard. Huset er kun 90 kvm, der er ingen grund til to døre.

Jeg bruger aldrig fordøren, dels skal jeg så gå lige forbi bryggersdøren og dels fordi jeg ikke har plads til sko og jakker ved fordøren. Pt. bruger jeg den entre til opbevaring, jeg har et stort tøjstativ stående foran døren. Det er praktisk, for har soveværelse til den ene side og badeværelse til den anden.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19587
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf LadyFox » 25. jul 2018, 18:31

Jeg har en bordopvaskemaskine som jeg egentlig rigtig godt kunne tænke mig at begynde at bruge, især fordi jeg HADER at vaske op. Jeg ikke har nogen hane under vasken, så en løsning kunne være en dobbelt vandkobling der kan sættes på og tages af vandhanen efter behov. Der er problemet så at mit blandingsbatteri ikke er tryksikret så det ville kræve at jeg skiftede blandingsbatteri.

Jeg regner med at købe et nyt køkken inden for et år, og derfor er jeg ikke villig til at smide særlig mange penge efter ting til køkkenet, og derfor er derfor jeg ikke får en VVS'er ud og lave den manglende hane under vasken. Og jeg vil helst også gerne slippe for et dyrt blandingsbatteri. Jeg ved at pris og kvalitet hænger sammen ved blandingsbatterier, men tror i ikke godt at jeg kan leve med et billigt skod et i en kortere periode uden det bliver alt for træls?
0
...
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Bøtte » 26. jul 2018, 01:24

FormerlyKnownAs skrev:Jeg har aldrig rigtig forstået konceptet med at bruge bagdøren som indgang :gruble: Hvorfor ikke bruge hoveddørsn når den er der til formålet?

Jeg har aldrig oplevet det hos andre end mine gudforældre og der synes jeg også at det er ret sært.


Begge er vel hoveddøre? :genert:

Men vi bruger bagdøren, fordi det er der, der er plads til overtøj og sko.
I entréen har vi trægulv og i bryggerset er der klinker, så foretrækker at få det våde fodtøj ind der. Der er ikke plads til overtøj i entréen, det er der i bryggerset. Fordøren består af et lille vindfang uden nogen særlig plads.

Hos mine forældre lå fordøren sidst, så man gik lige forbi bagdøren for at komme hen til den, så det var mest logisk at bruge bagdøren.
Hos os ligger fordøren først, når man kommer fra vejen, men når vi kommer hjem med bilen og parkerer i carporten er vi tættest på bagdøren.
1
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf StripesAddict » 26. jul 2018, 17:15

Kan man stille en computerskærm på loftet eller er det en dårlig idé ift. at der jo gerne blive en del varmere (og koldere) deroppe end i resten af hytten? :gruble:
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24982
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29985

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Wizzze » 26. jul 2018, 17:19

StripesAddict skrev:Kan man stille en computerskærm på loftet eller er det en dårlig idé ift. at der jo gerne blive en del varmere (og koldere) deroppe end i resten af hytten? :gruble:


Pak den ind i et lagen eller lign. og ikke i direkte sollys, så skal den nok overleve, der er meget større temp. forskel mellem når den er tændt og slukket, så sommer/vinter forskel vil ikke skade den i slukket tilstand. Støv og fugt er større fjender, så ordentlig indpakning er vejen frem.
0
Do as I say! :whip:
StripesAddict
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 2. sep 2015, 15:58
Kort karma: 128
Likede indlæg: 1046

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf StripesAddict » 26. jul 2018, 17:31

Wizzze skrev:
StripesAddict skrev:Kan man stille en computerskærm på loftet eller er det en dårlig idé ift. at der jo gerne blive en del varmere (og koldere) deroppe end i resten af hytten? :gruble:


Pak den ind i et lagen eller lign. og ikke i direkte sollys, så skal den nok overleve, der er meget større temp. forskel mellem når den er tændt og slukket, så sommer/vinter forskel vil ikke skade den i slukket tilstand. Støv og fugt er større fjender, så ordentlig indpakning er vejen frem.


Perfekt, tak for det :)
0
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf JoyNips » 30. jul 2018, 15:20

Dumme spørgsmål:

- er det besværligt at putte folie på eksempelvis køkkenskabe?
- hvis føromtalte køkkenskabe har håndtags-greb, kan man så med nogenlunde held sætte knop-greb på?
- hvis man skal male et gæstetoilet, skal man så bruge vådrumsmaling eller kan almindelig maling gå an?
- på en skala fra 1 til 10, hvor træt bliver man så af lædergreb på garderobeskabe?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Bøtte » 30. jul 2018, 19:06

JoyNips skrev:Dumme spørgsmål:

- er det besværligt at putte folie på eksempelvis køkkenskabe?
- hvis føromtalte køkkenskabe har håndtags-greb, kan man så med nogenlunde held sætte knop-greb på?
- hvis man skal male et gæstetoilet, skal man så bruge vådrumsmaling eller kan almindelig maling gå an?
- på en skala fra 1 til 10, hvor træt bliver man så af lædergreb på garderobeskabe?


Hvis du sætter folien over hullerne til grebet vil jeg tro at det sagtens kan gå med en knop-greb på.

Vores gæstetoilet er ikke malet med vådrumsmaling, og det er malet af en maler.

Vi har lædergreb på en skænk (men sat på som et håndtag) det er intet problem.
0

Tilbage til "Bolig"