Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 331
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 10832

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Hunkat » 21. jan 2018, 09:11

MOGA skrev:
Hunkat skrev:
MOGA skrev:
Hunkat skrev:Ja, det kan jo både gå op og ned men egentlig gik mit spørgsmål mere på selve delen med altanerne, altså på mig virker 5% mere areal for mere end 60% op i pris helt vanvittigt. Men jeg det er min første bolig så jeg ved reelt ikke så meget om hvad en altan er værd.

At gældsætte sig for 1/3 af ejendoms værdi virker voldsomt for altaner, det kunne være der var andre der havde prøvet sådan et altan projekt og f.eks. kun betalte 10% ekstra eller kunne fortælle at 12 mio. er helt normalt for den slags byggeprojekt.

Hvor mange lejligheder er der?

49 så det er en relativ lille forening, vi er kun en enkelt bygning. Vi skal ud og låne 12 mio. og andelskronen er netop blevet sat lidt op, så vi er lige under 40 mio. værd total (uden altan).

Hvor stor er gælden nu?

Hvis jeg læser årsberetningen rigtig(!), ca. 3 mio. Ud fra den gamle værdi var det ca. 10% af værdien, med den nye værdi er det nok nærmere 7% hvilket jo er rigtig fint. Og vist nok 20+ års løbetid så jeg vil gå ud fra at evt. nyt lån bliver slået sammen med det gamle.
0
I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
MOGA
Kort karma: 209
Likede indlæg: 2035

Indlægaf MOGA » 21. jan 2018, 09:18

Hunkat skrev:
MOGA skrev:
Hunkat skrev:
MOGA skrev:
Hunkat skrev:Ja, det kan jo både gå op og ned men egentlig gik mit spørgsmål mere på selve delen med altanerne, altså på mig virker 5% mere areal for mere end 60% op i pris helt vanvittigt. Men jeg det er min første bolig så jeg ved reelt ikke så meget om hvad en altan er værd.

At gældsætte sig for 1/3 af ejendoms værdi virker voldsomt for altaner, det kunne være der var andre der havde prøvet sådan et altan projekt og f.eks. kun betalte 10% ekstra eller kunne fortælle at 12 mio. er helt normalt for den slags byggeprojekt.

49 så det er en relativ lille forening, vi er kun en enkelt bygning. Vi skal ud og låne 12 mio. og andelskronen er netop blevet sat lidt op, så vi er lige under 40 mio. værd total (uden altan).

Hvor stor er gælden nu?

Hvis jeg læser årsberetningen rigtig(!), ca. 3 mio. Ud fra den gamle værdi var det ca. 10% af værdien, med den nye værdi er det nok nærmere 7% hvilket jo er rigtig fint. Og vist nok 20+ års løbetid så jeg vil gå ud fra at evt. nyt lån bliver slået sammen med det gamle.

Hvorfor i alverden afdrager I ikke?

Så havde man jo ikke haft det virkelig store bump, der kommer, når man på én gang skal begynde at afdrage og samtidig vil lave altaner.

Nå, det ved du jo ikke. Generelt vil jeg sige, at jeg tror en (god og rigtigt placeret) altan betyder noget for andelens værdi. Måske ikke så meget i kroner og ører, men nærmere i hvor eftertragtet den er. Lige her og nu spiller det nok ikke en rolle, hvis andelen fx ligger i København, men tingene kan jo ændre sig. Men hvis der bliver valgfrihed, og (nærmest) alle andre vælger at få lavet altan, skal du måske passe på med at være den, som ikke får lavet altan.
0
Brugeravatar
Juki
Kort karma: 783
Likede indlæg: 14749

Indlægaf Juki » 24. jan 2018, 11:32

Hvad kan I anbefale af virkelig effektiv ovnrens, der ikke er brun sæbe, salmiakspiritus eller den spray med ovn- og grillrens fra Sterling?

Det skal bare være noget der er til at få på nettet eller i de fleste supermarkeder.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Finidut
Kort karma: 22
Likede indlæg: 221

Indlægaf Finidut » 24. jan 2018, 15:10

Juki skrev:Hvad kan I anbefale af virkelig effektiv ovnrens, der ikke er brun sæbe, salmiakspiritus eller den spray med ovn- og grillrens fra Sterling?

Det skal bare være noget der er til at få på nettet eller i de fleste supermarkeder.

Jeg bruger en fra noget, der hedder Dr. Beckmann. Jeg synes, den er mere effektiv end den der gule én med skum (som vist er fra Sterling?). Det er sådan noget gel, der sprøjtes på, og så lugter den ikke af noget som helst, hvilket er et stort plus i min verden. Kan ikke udstå lugten fra den gule. Den er købt i Føtex, men jeg tror, at de fleste supermarkeder fører den.
0
Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1260
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 20775

Indlægaf LadyFox » 24. jan 2018, 15:25

MOGA skrev:
Hunkat skrev:Min andelsforening skal snart stemme om vi skal have altaner....

Og umiddelbart synes jeg at alle de tre forslag der er stillet lyder ret dårlige. Der er tale om lukkede, åbne altaner og en generel facaderenovering. Mindste stigning i boligafgift er 25% (svarende til 500 kr for mig). I midten snakker vi 50%, 1000 kr. Størst (de lukkede) er 62%, 1200 kr for mig. Det er ret meget at stige i husleje for at få lige under 5 ekstra m2 synes jeg personligt. Jeg er alene om at betale så 1200 kr. fjerner reelt min mulighed for at spare lidt op ved siden af.
Vi har ikke fået noget at vide om en evt. værdiforøgelse og størrelsen på en sådan.

Er jeg helt galt på den? Jeg synes både en månedlige stigning er for stor i alle tre tilfælde og jeg synes det er helt gak at begynde at låne 1/3 af bygningens værdi for at få 5 m2 per lejlighed. Hvis det nu bliver vedtaget (håber jeg selvfølgelig ikke), skal jeg så stadig betale af på lånet selv hvis jeg ikke vil have altanen? Eller kan jeg slippe ud den vej? Ellers skyder jeg jo mig selv i foden hvis jeg skal betale ligemeget hvad og ikke tager imod værdiforøgelsen.

Er du sikker på, at det overhovedet er en mulighed selv at vælge til eller fra? Mit bud er, at hvis det bliver vedtaget, så skal alle have altan og betale. Sådan var det i hvert fald, da vi fik lavet altaner.

Derudover, så råb da højt om, hvor himmelråbende åndssvagt det er at gældsætte foreningen yderligere, når I allerede har afdragsfri lån.

Min mors andelsforening havde altan-projekt forrige år, der valgte hver bolig selv om de ville have, og om de ville have det mod gården eller gaden. Så selvom det ser lidt spøjst ud, så kan det i hvert fald godt lade sig gøre i nogle foreninger.
1
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
Juki

Indlægaf Juki » 24. jan 2018, 15:33

Finidut skrev:
Juki skrev:Hvad kan I anbefale af virkelig effektiv ovnrens, der ikke er brun sæbe, salmiakspiritus eller den spray med ovn- og grillrens fra Sterling?

Jeg bruger en fra noget, der hedder Dr. Beckmann. Jeg synes, den er mere effektiv end den der gule én med skum (som vist er fra Sterling?). Det er sådan noget gel, der sprøjtes på, og så lugter den ikke af noget som helst, hvilket er et stort plus i min verden. Kan ikke udstå lugten fra den gule. Den er købt i Føtex, men jeg tror, at de fleste supermarkeder fører den.

Det er lige præcis lugten ved det skum jeg ikke kan fordrage! Det stinker frygteligt og går lige i luftvejene, selvom man lufter ud :tie:

Men tak for anbefalingen :gogo:
0

Finidut
Kort karma: 22
Likede indlæg: 221

Indlægaf Finidut » 24. jan 2018, 16:29

Juki skrev:
Finidut skrev:

Det er lige præcis lugten ved det skum jeg ikke kan fordrage! Det stinker frygteligt og går lige i luftvejene, selvom man lufter ud :tie:

Men tak for anbefalingen :gogo:

Lige præcis! Og velbekomme. Jeg håber, det er noget, du også kan holde ud.
1
Aquadorable
Kort karma: 128
Geografisk sted: Nordsjælland
Likede indlæg: 1411

Indlægaf Aquadorable » 24. jan 2018, 17:36

MOGA skrev:
Hunkat skrev:
MOGA skrev:
Hunkat skrev:
MOGA skrev:

Hvor stor er gælden nu?

Hvorfor i alverden afdrager I ikke?

Så havde man jo ikke haft det virkelig store bump, der kommer, når man på én gang skal begynde at afdrage og samtidig vil lave altaner.

Nå, det ved du jo ikke. Generelt vil jeg sige, at jeg tror en (god og rigtigt placeret) altan betyder noget for andelens værdi. Måske ikke så meget i kroner og ører, men nærmere i hvor eftertragtet den er. Lige her og nu spiller det nok ikke en rolle, hvis andelen fx ligger i København, men tingene kan jo ændre sig. Men hvis der bliver valgfrihed, og (nærmest) alle andre vælger at få lavet altan, skal du måske passe på med at være den, som ikke får lavet altan.

Det sidste tror jeg også er relevant. Min gode venindes kæreste var den eneste i foreningen, der fravalgte altan, da det var aktuelt hos dem. Og selv om lejligheden lige er blevet solgt med pænt overskud, var der flere interesserede, som valgte den fra pga. manglende altan. Samtlige mæglere studsede også over det.
0
:love:
Ficus
Kort karma: 185
Likede indlæg: 2776

Indlægaf Ficus » 27. jan 2018, 22:43

Jeg skal male en IVAR reol fra IKEA. Det er massiv, ubehandlet fyr.

Hvordan gør jeg det bedst?

Det er jo en reol og vi skal have den stående i et opbevaringsrum med masser af kasser på, som jævnligt er i brug, dvs. at overfladen gerne må være rimelig holdbar. Tænker den skal have en slags lak - en lakmaling? maling og så lakering? bejdse og lak måske? :gruble:

Sadolin har sådan en "sådan maler du møbler", hvor de bruger alm. maling, men vil det ikke skalle?
0
Brugeravatar
musling
Kort karma: 79
Likede indlæg: 1014

Indlægaf musling » 27. jan 2018, 23:05

Ficus skrev:Jeg skal male en IVAR reol fra IKEA. Det er massiv, ubehandlet fyr.

Det er jo en reol og vi skal have den stående i et opbevaringsrum med masser af kasser på, som jævnligt er i brug, dvs. at overfladen gerne må være rimelig holdbar. Tænker den skal have en slags lak - en lakmaling? maling og så lakering? bejdse og lak måske? :gruble:

Sadolin har sådan en "sådan maler du møbler", hvor de bruger alm. maling, men vil det ikke skalle?

Hvad med en pigmenteret gulvlak? :)
0
No1
Kort karma: 139
Likede indlæg: 1921

Indlægaf No1 » 27. jan 2018, 23:14

En god flydersofa som evt også er en sovesofa/bare gode at sove i.. har I nogen anbefalinger? :)
0
Don't get so tolerant that you tolerate intolerance.
Neverkont
Kort karma: 13
Likede indlæg: 385

Indlægaf Neverkont » 27. jan 2018, 23:36

Ficus skrev:Sadolin har sådan en "sådan maler du møbler", hvor de bruger alm. maling, men vil det ikke skalle?

Nej, hvis man gør forarbejdet ordentligt, så skaller malingen ikke.

Jeg har bl.a. malet gamle køkkenskabslåger, og de skallede ikke.
0
Brugeravatar
Juki

Indlægaf Juki » 28. jan 2018, 02:49

Ficus skrev:Jeg skal male en IVAR reol fra IKEA. Det er massiv, ubehandlet fyr.

Jeg har malet sådan en ABC stigereol engang(er du gal et omfattende og uendeligt projekt :lol:)

Den var også i noget råt/ubehandlet træ. Jeg brugte en eller anden form for grunder eller grundmaling før malingen. Jeg tror ikke det var en særlig slags maling jeg brugte, måske var det endda bare en gammel rest. Jeg kan ikke huske jeg brugte lak eller andet efter malingen. Men du kan få mere konkret vejledning om hvad du skal gøre i en malerforretning.

Du kan måske også få hjælp her:

http://www.nordsjoidedesign.dk/derfor-s ... rundmaling

https://www.jotun.com/dk/da/b2c/how-to/ ... -raad.aspx
0

Brugeravatar
LadyFox
Kort karma: 1260
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 20775

Indlægaf LadyFox » 8. feb 2018, 18:04

Jeg har sådan nogle halogen-pære-lampe-ting på mit badeværelse ligene den her:
Billede
Men på to af dem mangler den der lille bøjle der holder pæren på plads, nogen der ved hvor jeg skal kigge efter sådan nogle?
0
"For fucks sake, I'm talking dangerous. Don't nobody talk dangerous anymore? Jesus!"
Brugeravatar
ina
Kort karma: 297
Likede indlæg: 2109

Indlægaf ina » 13. feb 2018, 17:50

Nogen der har skabe eller lignende stående op af ydervægge, som ikke har fået problemer med skimmelsvamp? :genert:
0

Tilbage til "Bolig"