Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Spjaerten
Kort karma: 1321
Likede indlæg: 4880

Re: Tråden for mindre spørgsmål - bolig!

Indlægaf Spjaerten » 28. sep 2018, 07:04

Pandesteg skrev:
Spjaerten skrev:
Pandesteg skrev:Hvordan rengører man et hvidt badeforhæng? Vores har fået sådan nogle trælse brune plamager efter vand i bunden. Har tidligere prøvet at vaske badeforhæng i maskine, men synes ikke de tog de der rander forneden.

Har ofte haft bunden nede i en spand med Klorin for at tage kalk og andre ting. Med god succes’s.

Det må jeg prøve. Ren klorin eller fortyndet med vand?

Fortyndet. Mener det er 1:10 - burde stå bagpå som generel rengøring
1
Tryk på * :slem:
Trappestige
Kort karma: 29
Likede indlæg: 550

Indlægaf Trappestige » 28. sep 2018, 08:07

Hvad kan der være galt, siden min dørtelefon pludselig ikke virker længere? Der er ingen lyd når jeg tager den og folk der ringer på dernede får derfor selvklart intet svar men ringer og ringer...
0
Trappestige

Indlægaf Trappestige » 28. sep 2018, 08:09

Spjaerten skrev:
Pandesteg skrev:
Spjaerten skrev:
Pandesteg skrev:Hvordan rengører man et hvidt badeforhæng? Vores har fået sådan nogle trælse brune plamager efter vand i bunden. Har tidligere prøvet at vaske badeforhæng i maskine, men synes ikke de tog de der rander forneden.

Har ofte haft bunden nede i en spand med Klorin for at tage kalk og andre ting. Med god succes’s.

Det må jeg prøve. Ren klorin eller fortyndet med vand?

Fortyndet. Mener det er 1:10 - burde stå bagpå som generel rengøring

Bare vær opmærksom på at klorin mørner stoffer, så den vandafvisende flade hurtigt bliver ødelagt. Jeg har brugt Rodalon eller en eddikenlanding.
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Kort karma: 166
Likede indlæg: 3010

Indlægaf PaleSeptember » 28. sep 2018, 14:48

Jeg vaskede vores ved 60 grader i sidste uge med lidt alm. vaskemiddel og noget Minus Kalk i sæbeskuffen. Det tog de brune rander.
1
MOGA
Kort karma: 212
Likede indlæg: 2137

Indlægaf MOGA » 28. sep 2018, 15:42

Trappestige skrev:Hvad kan der være galt, siden min dørtelefon pludselig ikke virker længere? Der er ingen lyd når jeg tager den og folk der ringer på dernede får derfor selvklart intet svar men ringer og ringer...

En løs forbindelse, er mit bedste bud.
0
Trappestige

Indlægaf Trappestige » 28. sep 2018, 19:17

MOGA skrev:
Trappestige skrev:Hvad kan der være galt, siden min dørtelefon pludselig ikke virker længere? Der er ingen lyd når jeg tager den og folk der ringer på dernede får derfor selvklart intet svar men ringer og ringer...

Ja, men jeg kan ikke forstå hvorfor. Vores opgangsdør bliver aldrig låst så vi bruger aldrig dørtelefonen. Den har dog altid virket. Den sidste uge har der været mange og ringet på (som ikke vidste at de ikke behøvede) uden at få svar dernede. Min dørtlf. har jeg hængt et skab over, sammen med relæet. Hvordan kan noget som vi aldrig rører ved eller bruger, pludselig have en løs forbindelse? Jeg har prøvet at åbne ind til ledningerne der er koblet til telefonen og de sidder allesammen fast som de skal. :gruble:
0
MOGA
Kort karma: 212
Likede indlæg: 2137

Indlægaf MOGA » 28. sep 2018, 19:51

Trappestige skrev:
MOGA skrev:

Ja, men jeg kan ikke forstå hvorfor. Vores opgangsdør bliver aldrig låst så vi bruger aldrig dørtelefonen. Den har dog altid virket. Den sidste uge har der været mange og ringet på (som ikke vidste at de ikke behøvede) uden at få svar dernede. Min dørtlf. har jeg hængt et skab over, sammen med relæet. Hvordan kan noget som vi aldrig rører ved eller bruger, pludselig have en løs forbindelse? Jeg har prøvet at åbne ind til ledningerne der er koblet til telefonen og de sidder allesammen fast som de skal. :gruble:

Den løse forbindelse kan vel sidde ved opgangsdøren?
1
Brugeravatar
Misantropen
Kort karma: 58
Likede indlæg: 1486

Indlægaf Misantropen » 29. sep 2018, 10:41

Trappestige skrev:Jeg skal have frisket en grå væg op i min stue med samme maling/tone. Kanterne trænger ikke, men bør jeg alligevel male hele væggen eller kan jeg nøjes med at male næsten op til kanterne? Er lidt bange for at der kommer en toneforskel, selvom det er fra samme spand. Jeg kan bare mærke at jeg ligesom ikke rigtig gider at tape af- det er det værste ved at male! :/

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med kanter, men umiddelbart ville male det hele.

Selvom væggen ikke er synligt misfarvet pga. fx røg kan der sagtens være forskel fra bl.a sollys, der først ses hvis ikke du maler det hele.
0

Beklager savefejl. Mine biller er i stykker.

Billede
godtnavn
Kort karma: 449
Likede indlæg: 3750

Indlægaf godtnavn » 29. sep 2018, 21:36

Nogen der har en VITA Eos fjerlampe? Jeg synes de er så fine, men er bange for de samler støv og er umulige at få rene, så nogen rengøringstips til fjerbolden så jeg kan overtale manden? :P
0
Brugeravatar
Misantropen

Indlægaf Misantropen » 29. sep 2018, 21:42

godtnavn skrev:Nogen der har en VITA Eos fjerlampe? Jeg synes de er så fine, men er bange for de samler støv og er umulige at få rene, så nogen rengøringstips til fjerbolden så jeg kan overtale manden? :P

Jeg tror bare jeg ville klappe/"ryste" og børste den. Hvis muligt udenfor, ligesom at tørre en pude med fyld af dun fx, men jeg har ikke lampen selv.
0

Billede
Brugeravatar
Misantropen

Indlægaf Misantropen » 29. sep 2018, 22:15

Misantropen skrev:
godtnavn skrev:Nogen der har en VITA Eos fjerlampe? Jeg synes de er så fine, men er bange for de samler støv og er umulige at få rene, så nogen rengøringstips til fjerbolden så jeg kan overtale manden? :P

Jeg tror bare jeg ville klappe/"ryste" og børste den. Hvis muligt udenfor, ligesom at tørre en pude med fyld af dun fx, men jeg har ikke lampen selv.

"Lampen er overraskende nem at rengøre - du lader hårtørreren blæse støvet af fjerene." :D

https://www.lysmesteren.dk/inspiration- ... jerlamper/
0

Billede
Trappestige

Indlægaf Trappestige » 30. sep 2018, 01:15

Jeg har den hvide på mit soveværelse. Synes aldrig den har set støvet ud, men jeg giver den lige et dask eller en tur med føntørreren engang i mellem. Ikke helt så allergivenligt, da støvet bare flyver rundt i luften og sætter sig andetsteds, men det fungerer for mig. Jeg elsker den! Overvejer at købe en mere, til ungernes værelse, i en anden farve selvom jeg mest er til den hvide.
1
Trappestige

Indlægaf Trappestige » 30. sep 2018, 01:20

Misantropen skrev:
Trappestige skrev:Jeg skal have frisket en grå væg op i min stue med samme maling/tone. Kanterne trænger ikke, men bør jeg alligevel male hele væggen eller kan jeg nøjes med at male næsten op til kanterne? Er lidt bange for at der kommer en toneforskel, selvom det er fra samme spand. Jeg kan bare mærke at jeg ligesom ikke rigtig gider at tape af- det er det værste ved at male! :/

Jeg er lidt i tvivl om hvad du mener med kanter, men umiddelbart ville male det hele.

Selvom væggen ikke er synligt misfarvet pga. fx røg kan der sagtens være forskel fra bl.a sollys, der først ses hvis ikke du maler det hele.

Jamen jeg mener med kanterne hele vejen rundt, op til der hvor man dækker af. Jeg hader at sætte malertape på, det er jo nemt nok at male. Men jeg kan godt se at jeg nok bliver nødt til det, for at få et ordentligt resultat. Ville nok blive mere irriteret over synlige helligdage end jeg er over arbejdet med malertape. :/
0
Trappestige

Indlægaf Trappestige » 30. sep 2018, 01:22

MOGA skrev:
Trappestige skrev:
MOGA skrev:

Den løse forbindelse kan vel sidde ved opgangsdøren?

Ja, true. Det er nok ikke noget jeg kan rode med selv så, så jeg må leve uden i noget tid.
0
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 433
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 6463

Indlægaf Mi55y » 1. okt 2018, 07:39

Her til morgen kom der sådan nogle klukkende/slubrende lyde fra gulvristen i bryggerset. Da jeg gik der ud, lugtede der af kloak, og lidt brunt vand havde sprøjtet op på gulvet omkring risten. Hvorfor sker det? Skal jeg gøre noget - evt hælde rens i?
0
Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)

Tilbage til "Bolig"