Indretning af nyt hus

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf MyIdea » 13. nov 2017, 20:53

Vi har fået plantegninger :banan: så nu kan jeg slet ikke vente til 1. december, hvor vi skal til møde i køkkenbutikken og snakke køkken, badeværelser, bryggers og garderobe :love:

Vi har ikke været sådan nogle fine steder før :D nogen gode råd til mødet? Bør man forberede alt muligt?
0
You're never fully dressed until you wear a smile
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Filipai » 13. nov 2017, 22:31

MyIdea skrev:Vi har fået plantegninger :banan: så nu kan jeg slet ikke vente til 1. december, hvor vi skal til møde i køkkenbutikken og snakke køkken, badeværelser, bryggers og garderobe :love:

Vi har ikke været sådan nogle fine steder før :D nogen gode råd til mødet? Bør man forberede alt muligt?


Hvilket firma skal i hos?
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Ficus » 14. nov 2017, 07:12

Vi har lige købt køkken ved Invita. Vi er ved at få det installeret i dag, faktisk.

Mit råd - uanset hvor i går hen - undersøg modeller, greb, funktioner og hav en ide om hvad i vil ha og hvad i IKKE vil have. Sælger selv nogle dyrere varer og køkkenfolk kan, i mange tilfælde, sælge dig løsninger, som jeg sjældent har set nogen i min egen butik kan. Alt lyder pissesmart i butikken, så laver de en plan og så koster dit køkken 400.000 :-D

Hav gerne en plantegning med, eller andet med mål, de fleste kan mens de snakker med jer, lave en hurtig model af jeres køkken. Vores sælger lavede en skitse på millimeterpapir, ved første møde og dagen efter sendte han en computerudgave.

Vi har været rundt i flere butikker fra samme kæde, for at høre hvad forskellige havde at sige. Der er stor forskel både på kemi, men også på hvor meget rabat man kan handle med.

Hvis i har et fast budget, så sig at det en smule lavere. Måske 10% ca., der er altid lige en håndværker, levering eller andet der koster det sidste.



Nå ja, hvis i køber Invita, så tjek lige om i har Logbuy ved jeres arbejde, så sparer i de første 20% (i de fleste af deres butikker tror jeg). Kvik er det eneste sted der ikke selv gav udtryk for at man kunne handle lidt på prisen. Og selvfølgelig IKEA, men de har da vist en årlig køkkenkampagne endnu :gruble:

Vi kiggede hos Svane, Kvik, HTH, IKEA og Invita og synes et sted mere... hmm. Vores endelig beslutning var enten et Svane eller Invita køkken og vi endte med Invita da vi bedst kunne lide frontfarven der.

HTH er det første sted jeg nogensinde har fået “service” ala Pretty Woman. Har aldrig i mit liv gået så sur ud af en butik. Hun kunne ikke have sagt mere tydeligt, at jeg i hvert fald ikke havde råd til det køkken jeg kiggede på. I en anden HTH butik, kunne de ikke svare på noget, da vi efter 1000 år endelig fik fat i en ansat, de havde slet ikke givet udtryk for at de vidste at vi var i butikken. Så ja, mit indtryk af HTH er ikke det bedste. Til gengæld har mine forældre et 1 år gammelt køkken derfra og de fik god service.

Men ja, i sidste ende valgte vi det vi bedst kunne lide og det kunne nok have været fra alle stederne.
0
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf MyIdea » 14. nov 2017, 14:16

Filipai skrev:
MyIdea skrev:Vi har fået plantegninger :banan: så nu kan jeg slet ikke vente til 1. december, hvor vi skal til møde i køkkenbutikken og snakke køkken, badeværelser, bryggers og garderobe :love:

Vi har ikke været sådan nogle fine steder før :D nogen gode råd til mødet? Bør man forberede alt muligt?


Hvilket firma skal i hos?


Vi køber ved Tvis eller alternativt Svane :)
0
You're never fully dressed until you wear a smile
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf MyIdea » 14. nov 2017, 14:22

Ficus skrev:Vi har lige købt køkken ved Invita. Vi er ved at få det installeret i dag, faktisk.

Mit råd - uanset hvor i går hen - undersøg modeller, greb, funktioner og hav en ide om hvad i vil ha og hvad i IKKE vil have. Sælger selv nogle dyrere varer og køkkenfolk kan, i mange tilfælde, sælge dig løsninger, som jeg sjældent har set nogen i min egen butik kan. Alt lyder pissesmart i butikken, så laver de en plan og så koster dit køkken 400.000 :-D

Hav gerne en plantegning med, eller andet med mål, de fleste kan mens de snakker med jer, lave en hurtig model af jeres køkken. Vores sælger lavede en skitse på millimeterpapir, ved første møde og dagen efter sendte han en computerudgave.

Vi har været rundt i flere butikker fra samme kæde, for at høre hvad forskellige havde at sige. Der er stor forskel både på kemi, men også på hvor meget rabat man kan handle med.

Hvis i har et fast budget, så sig at det en smule lavere. Måske 10% ca., der er altid lige en håndværker, levering eller andet der koster det sidste.



Nå ja, hvis i køber Invita, så tjek lige om i har Logbuy ved jeres arbejde, så sparer i de første 20% (i de fleste af deres butikker tror jeg). Kvik er det eneste sted der ikke selv gav udtryk for at man kunne handle lidt på prisen. Og selvfølgelig IKEA, men de har da vist en årlig køkkenkampagne endnu :gruble:

Vi kiggede hos Svane, Kvik, HTH, IKEA og Invita og synes et sted mere... hmm. Vores endelig beslutning var enten et Svane eller Invita køkken og vi endte med Invita da vi bedst kunne lide frontfarven der.

HTH er det første sted jeg nogensinde har fået “service” ala Pretty Woman. Har aldrig i mit liv gået så sur ud af en butik. Hun kunne ikke have sagt mere tydeligt, at jeg i hvert fald ikke havde råd til det køkken jeg kiggede på. I en anden HTH butik, kunne de ikke svare på noget, da vi efter 1000 år endelig fik fat i en ansat, de havde slet ikke givet udtryk for at de vidste at vi var i butikken. Så ja, mit indtryk af HTH er ikke det bedste. Til gengæld har mine forældre et 1 år gammelt køkken derfra og de fik god service.

Men ja, i sidste ende valgte vi det vi bedst kunne lide og det kunne nok have været fra alle stederne.


Vi tager vores plantegning med :) og jeg ved egentlig, hvilke fronter vi vil have, og har en idé om bordplade. Jeg har dog fået at vide, at hvide bordplader er overraskende svære at holde pæne :gruble: så måske vi skal overveje noget andet.
0
You're never fully dressed until you wear a smile
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Filipai » 14. nov 2017, 14:29

MyIdea skrev:Vi køber ved Tvis eller alternativt Svane :)


Okay, så har jeg ikke lige gode inputs :)
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Ficus » 14. nov 2017, 14:52

^ tænker du hvid laminat? Eller andet materiale?

Vil sige at en god laminatrens kan tage det meste. Selvfølgelig ikke ridser, men pletter fra madvarer(karry, tomat, rødvin er blandt de værste) og sådan kan det som regel tage.

Men der er selvfølgelig forskel på laminatoverflader. Mine forældre har en grå laminat, som er mere (men stadig meget lidt) ru i overfladen, eller den har sådan lidt et præget mønster, det er et helvede at holde frit for snask. Det sætter sig ligesom i mønsteret, selvom det er så lidt.

I vores gamle lejlighed havde vi hvid helt alm (nok den billigste valgmulighed) laminat, fra Kvik, det var 6 år gammelt da vi solgte, og stadig pænt. Der var var 1 ridse, som man ikke lige så, uden at kigge nærmere, men det var som om at den tiltrak alle andre pletter. Så der købte vi ovennævnte rens og det har taget alle pletter.


Andre hvide kunne være noget i komposit. De skulle også være ret hårdføre, dog har jeg erfaring fra arbejdet med Corian, at det skulle slibes for at blive pænt igen, men bliver måske brugt på en anden i et “offentligt” køkken.

Og så et tip, hvis køkkenbutikken har løse bordplade prøver, så prøv at banke lidt på de forskellige eller ryk på gryderne i udstillingskøkkenerne. Det er virkelig ærgerligt at få en bordplade og så blive irriteret hver gang man stiller noget på det, fordi det laver en særligt irriterende lyd. En dyrkøbt erfaring et vennepar har gjort sig.
0
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf MyIdea » 14. nov 2017, 15:01

Ficus skrev:^ tænker du hvid laminat? Eller andet materiale?

Vil sige at en god laminatrens kan tage det meste. Selvfølgelig ikke ridser, men pletter fra madvarer(karry, tomat, rødvin er blandt de værste) og sådan kan det som regel tage.

Men der er selvfølgelig forskel på laminatoverflader. Mine forældre har en grå laminat, som er mere (men stadig meget lidt) ru i overfladen, eller den har sådan lidt et præget mønster, det er et helvede at holde frit for snask. Det sætter sig ligesom i mønsteret, selvom det er så lidt.

I vores gamle lejlighed havde vi hvid helt alm (nok den billigste valgmulighed) laminat, fra Kvik, det var 6 år gammelt da vi solgte, og stadig pænt. Der var var 1 ridse, som man ikke lige så, uden at kigge nærmere, men det var som om at den tiltrak alle andre pletter. Så der købte vi ovennævnte rens og det har taget alle pletter.


Andre hvide kunne være noget i komposit. De skulle også være ret hårdføre, dog har jeg erfaring fra arbejdet med Corian, at det skulle slibes for at blive pænt igen, men bliver måske brugt på en anden i et “offentligt” køkken.

Og så et tip, hvis køkkenbutikken har løse bordplade prøver, så prøv at banke lidt på de forskellige eller ryk på gryderne i udstillingskøkkenerne. Det er virkelig ærgerligt at få en bordplade og så blive irriteret hver gang man stiller noget på det, fordi det laver en særligt irriterende lyd. En dyrkøbt erfaring et vennepar har gjort sig.


Jeg aner ikke hvilket materiale. Det er også bare ift. ikke at skulle tørre bordet af 10 gange om dagen, fordi man kan se alle fedtede fingre og støv på bordpladen. Det har jeg hørt er slemt med en hvid plade. Men det kommer nok også an på overfladen, jeg gjorde engang rent i en kvik-butik, og lovede mig selv aldrig at få noget i højglans :D

Tak for tip med larm fra bordpladen, det ville jeg aldrig have tænkt på :D
0
You're never fully dressed until you wear a smile
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Daybreak » 14. nov 2017, 15:25

Vi har hvid komposit/Corian bordplade, og jeg ELSKER den. Vi har ikke problemer med pletter, synlige fedtfingre eller andet. De er så pæne.
Der har både været rødbede, rødvin og karrypletter, men de er nemme at vaske af.
1
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf MyIdea » 14. nov 2017, 17:29

Daybreak skrev:Vi har hvid komposit/Corian bordplade, og jeg ELSKER den. Vi har ikke problemer med pletter, synlige fedtfingre eller andet. De er så pæne.
Der har både været rødbede, rødvin og karrypletter, men de er nemme at vaske af.


Er det ikke to forskellige ting? :genert:
0
You're never fully dressed until you wear a smile
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Ficus » 14. nov 2017, 18:42

Corian er bare et mærke af kompositbordplader, hvis man kan sige det sådan. Et bestemt registreret varemærke, med en specifik blanding af bestemte komponenter.
1
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Daybreak » 14. nov 2017, 21:04

Ficus skrev:Corian er bare et mærke af kompositbordplader, hvis man kan sige det sådan. Et bestemt registreret varemærke, med en specifik blanding af bestemte komponenter.


Yes, præcis. Og om det lige er mærket Corian er jeg usikker på. Men i hvert fald det materiale :)
0
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf MyIdea » 16. nov 2017, 07:42

Hvad har I andre, der har bygget selv, haft som budget til køkken/bad/bryggers/indbyggede skabe? Jeg synes det er svært, hvad man skal regne med. Vi køber skabe, bordplader osv. som fabrikssalg, og regner med at spare 30-40 % ift. normalprisen, men armatur og hvidevarer skal købes andetsteds.
0
You're never fully dressed until you wear a smile
Brugeravatar
Charly
Indlæg: 3070
Tilmeldt: 24. sep 2015, 19:14
Kort karma: 433
Likede indlæg: 8017

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Charly » 16. nov 2017, 12:11

MyIdea skrev:Hvad har I andre, der har bygget selv, haft som budget til køkken/bad/bryggers/indbyggede skabe? Jeg synes det er svært, hvad man skal regne med. Vi køber skabe, bordplader osv. som fabrikssalg, og regner med at spare 30-40 % ift. normalprisen, men armatur og hvidevarer skal købes andetsteds.

Vi har lige bygget - der var sat 80.000 kr. af i budgettet (fra husfirmaets side) til køkken, bryggers og to badeværelser. Vi gik 45.000 over - men fik også et indbygget klædeskab med i de 45.000. Det er uden hårde hvidevarer, som vi brugte 50.000 på.
1
Brugeravatar
Aksen
Indlæg: 52
Tilmeldt: 25. okt 2015, 12:01
Kort karma: 5
Likede indlæg: 39

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Aksen » 16. nov 2017, 12:16

Vi brugte 170.000 på køkken, 2 x bad og bryggers. Alle dele fra Svane, inkl. hårde hvidevarer fra Siemens
1

Tilbage til "Bolig"