Indretning af nyt hus

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Sool
Indlæg: 182
Tilmeldt: 6. okt 2015, 16:58
Kort karma: 28
Likede indlæg: 452

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Sool » 7. mar 2017, 14:22

Angelina skrev:
Sool skrev:Spændende indlæg, Apostrof! Vi overejer også selv muligheden for at bygge nyt. Et af mine krav er dog, at soveværelset (og så få af børneværelserne som muligt) ligger ud til de fælles opholdsrum som stue og køkken/alrum. Hvordan fungerer det for jer at soveværelset ligger lige op ad stuen? Er det træls, når den ene gerne vil tidligt i seng mens den anden gerne vil se en film eller har gæster?

Derudover har vi besluttet at vi når/hvis vi bygger nyt ikke vil have det der forældre-badeværelse. Når vi holder fødselsdage er vi gerne 14-16 stykker, og der er det altså rart at have flere "offentlige" toiletter - jeg tænker at det må være lidt træls når man har flere gæster at de så skal ind i ens soveværelse hvis de skal låne toilettet?

Måske ser jeg bare problemer i stedet for muligheder, men det er noget, der fylder en del for mig (det er skisme svært at lave plantegninger, hvor der er vinduer til alle rummene (måske kunne det ene toilet bare have et ovenlysvindue? Så gør det ikke så meget at det ligger midt i huset?) og hvor soveværelset ikke ligger op ad et fællesrum.


Lige den del med badeværelset elsker jeg tilgengæld - jeg elsker vi har "vores badeværelse" - i vores "afdeling" - jeg synes ikke det er et problem når vi har mange gæster at de skal igennem vores soveværelse.

Vi har heller ikke problemer med stuen op af soveværelset.


Det ville jo unægteligt gøre det noget nemmere :gruble: Lige nu bor vi i et længdehus med køkken og stor vinkelstue i den ene ende (i alt ca 55 m2) hvor der så kommer entre og gang der fordeler kontor, de forskellige værelser, toiletter osv. Der sætter jeg godt nok meget pris på at den ene kan sove nede i den anden ende af huset mens den anden har gæster på besøg, hvis det er. Desuden har vi en søn som stadig ikke altid sover igennem, så jeg tænker, at hvis vi ender med en forældreafdeling i det nye hus (hvilket vi jo nok gør) så skal vi sikre os, at der er nok værelser i børneafdelingen til at man kan have et soveværelse der mens børnene stadig er så små - ellers bliver det jo noget af en natlig vandring når de har en dårlig nat :gruble:

Sorry TS, der var ikke for at hijacke din tråd. Det var mest for at komme med mine egne overvejelser ifht husbyggeri. Har du selv været inde på noget af det samme (og funder nogle geniale løsninger? :-D)?
0
Sool
Indlæg: 182
Tilmeldt: 6. okt 2015, 16:58
Kort karma: 28
Likede indlæg: 452

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Sool » 7. mar 2017, 14:40

[/quote]

Vi har så ikke boet der med små børn - så det er svært at sige, men jeg har intet problem med at min mand sidder oppe og ser tv efter jeg er gået i seng eller omvendt...

Tilgengæld kan jeg slet ikke forestille mig at gå i seng i mens vi har gæster - det ville jeg synes var virkelig sært... så den del tror jeg ikke lige har haft med i overvejelserne.[/quote]

Vi har jævnligt "egne venner" på besøg - så spiser han fx sammen med mine veninder og mig inden han trækker sig ind på sit kontor (som også ligger i den anden ende af huset) eller går i seng, hvis der går for meget vin og sladder i den hos mine veninder og jeg. Det samme omvendt når han har venner på besøg - der sætter jeg godt nok pris på at kunne trække mig hen i et roligt værelse mens de nørder computer-og filmudstyr ;) Men jeg synes det er spændende at høre hvordan andre er glade for at have indrettet sig, så tak for dine input :)
0
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf MyIdea » 8. mar 2017, 13:55

Apostrof skrev:Ej, hvor hyggeligt med design af drømmehuset :lun: Vi har også designet vores eget hus og flyttede ind for lige godt et år siden, så vi har nået at bo i det og få en fornemmelse af, hvad vi synes der virker - og hvad vi måske i første omgang ikke tænkte så meget over.

For det første så siger alle det, men det er alligevel kommet bag på os, hvor alvorligt man skal tage det: Nye lav-energi huse bliver VARME! Vi har ovenlys vindue i køkken-alrum og det er guld værd! Det kan nemlig fungere som en skorsten, hvor varmen siver op. Selv midt vinter med frost og sne, står det åbent, hvis der er sol på huset. Så det vil jeg sige er et must, som ikke skal spares væk! Skulle vi prioritere idag, så ville vi også have sat et ovenlys vindue i stuen. Vi har alle værelser og viktorialerum på nordsiden, hvilket jeg er RIGTIG glad for, da det holder soverummene nogenlunde kølige, samt der også er køligt til madopbevaring.
Vi har tag med udhæng, hvor jeg reelt syntes, at den moderne stil med enten fladt tag og forskudte loftshøjder eller tag uden udhæng var lidt pænere, men min kæreste havde en stærk holdning til, at han bedst kunne lide tag med udhæng og så var det andet noget dyrere at vælge. Så det blev udhæng (bare for at sige, at jeg godt forstår dit valg). I bagklogskabens lys er jeg dog SÅ glad for vores udhæng! Om vinteren/foråret, når solen står lavt, bliver vores hus faktisk varmest, da udhænget ikke tager solen på denne tid af året. Til gengæld er det faktisk ikke så slemt om sommeren, da udhænget skærmer for den værste sol lige ind på glaspartierne. Uden udhænget ville der være ulideligt varmt om sommeren, hvis jeg skal sammenligne med foråret, hvor udhænget endnu ikke har effekt. Tag varmen alvorligt! Efter at have boet et år i et lavenergi hus, ville jeg nok egentlig prioritere funktionalitet over design - hvor kedeligt det end måtte lyde :panik: For andre med nybyggede huse i området med moderne tagstil, har nemlig endnu større udfordringer med varmen om sommeren.

Viktorialerummet skulle vi have lavet større (men der ser jeres væsentligt større ud - god prioritering) :P Vores valg faldte pga antal kvm mellem viktorialerum og walk-in closet og jeg fortryder ikke et øjeblik, at vi droppede walk-in closet. Vi regnede på det og havde ved at lave en hel skabsvæg lige så mange hyldemeter som i et normal str walk-in closet (ca som jeres på tegningen) - men slap for de irriterende hjørner i et walk-in closet. Bare lige for at gøre opmærksom på, at det kan give mening at regne på det, da walk-in er blevet lidt den hellige gral, men man får ikke nødvendigvis mere opbevaringsplads af det.

Vi har hund og bryggers med egen indgang, hvor der døren kan lukkes ud til, sætter vi meget pris på. Så jeg ville ikke som nogen foreslår bare lave en åbning mellem entre og bryggers istedet for en dør. Selv uden hund så er det rart bare at kunne lukke ud til overtøj, vasketøj osv., som kan rode derude ;) Evt ville jeg lave dør fra både bryggers og entre direkte ud i fordelingsgangen i stedet. Det vil koste skabene derude, men dem vil der så være plads til i bryggers, når I fjerner en dør der. Derudover ville I kunne få mere bordplads i køkkenet hen forbi hvor I har tegnet døren der.

Ift diskussionen køkken/alrum/stue har vi også valgt køkken alrum med spiseområde og så stue ved siden af med franske døre. Det fungerer rigtig godt, så det kan jeg i hvert fald anbefale. Udover aspektet med mados og at gæsterne kan trække ind i stuen, var vores motivation også ift larm! En kollega, der lige havde bygget nyt, rådede mig til det ift. at man kan lukke af ind til det rum, som evt. børn er og larmer i. Er de f.eks. i køkkenet, mens der laves mad, kan man lukke af ind til stuen, så andre kan se fjernsyn i ro derinde, eller hvis man har gæster og står og snakker i køkkenet, kan der lukkes af ind til børnene i stuen.

Ift. Køkkenet tænker jeg umiddelbart om I har tænkt over køle- og fryseplads behov bliver væsentligt større som børnefamilie? Vi har et helt køleskab og fryseskab ved siden af hinanden og det er fantastisk! (Selv uden børn, ahem). Det ligner, at I kun har tegnet et køleskabsområde ind? Vi har køle- og fryseskabe overfor enden af køkkenøen ala jeres tegning - og det er rigtig praktisk, at det også er nemt at tilgå fra spiseområdet uden at gå i vejen i køkkenet. Husk at tænke arbejdsgange og arbejdstrekanten ind i placeringen af ting i køkkenet. F.eks. har mine forældre opvaskemaskine og vask i øen, så man nemt bare kan række tallerkener over bordet hen til en skuffe på modsatte side af øen, så tallerkener, glas osv. også kan tages til spiseområdet uden at skulle ind i køkkenet. Det passede ikke rigtig for os med opvaskemaskine og vask i øen, men har det lige overfor og stadig en skuffe ud mod spisedel med tallerkener og glas, hvilket fungerer rigtig godt.
Bordplads kan man ikke få for meget af! Og der tænker jeg måske, at det er lidt i underkanten i jeres køkken? Og så prioriter skuffer i køkkenet! Når I har viktorialerum lige ved siden af, kommer det bare til at fungere som jeres skabsplads, hvor man har maskiner, alt der er bedst at have på hylder osv. Vi har kun to skabe i køkkenet; et hjørne med Lemant udtræk til gryder (fungerer SÅ godt, hvis man har et dumt hjørne) og så under vasken og det er rigeligt. Højskabe er ikke nødvendige, når man har et stort viktorialerum. Vi har kun det ene som ovn og kombiovn sidder i og mangler ikke til opbevaring.
Køkkenøen har I jo tegnet ind, hvilket jeg også vil anbefale (vi kunne se, da vi byggede, at den var ved at gå lidt ud igen til fordel for lukkede køkkener). Mine forældre havde den nemlig, da jeg var barn og vi sad tit på højstolene overfor og lavede lektier, mens der blev lavet mad.

Nogle nævner, at de hellere ville have alle rum i en ende af huset. Der er jeg bestemt IKKE enig. Vi har bevidst lavet en 'forældre'-del og en børneende - så kan man lukke de franske døre og der er ro i børneenden af huset, mens forældrene kan være i stue og soveværelsesdelen af huset (a la jeres). når børnene bliver ældre (læs: teenagere), kan de selv liste ind på værelserne fra indgangen uden at forstyrre forældre i den anden ende af huset. En anden personlig grund til dette er, at mine forældre byggede om da jeg var ca 10 - inden ombygning var alle værelser i en ende og jeg havde værelse ved siden af mine forældre. Og man kunne godt høre, når de hyggede sig inde ved siden af!!! :lol: Jeg kan huske, at det var SÅ ubehageligt som barn. Så der har jeg givet os selv og også fremtidige teenagere afstanden til at kunne hygge sig uden at kunne høre hinanden, haha! Personligt traume designet ind i plantegningen :gruble:

Derudover sætter vi virkelig pris på loft til kip i køkkenalrum og stue! Så der ville jeg virkelig prioritere ekstra højt til loftet i de rum. Det giver en god luftig fornemmelse og rummene virker bare større, selvom det er samme kvm. Det er også den del flest bemærker og kommenterer - og ejendomsmægleren sagde, da vi købte grunden, at det var en ting, der gjorde en reel forskel ift. salg. Til gengæld bliver det meget rungende med lang efterklang, så sørg for at plastre det til med så mange lydplader loftet som overhovedet muligt. Og selv med det er der faktisk ikke nok til, at det kommer ned, hvor det helst skal være for et opholdsrum (hilsen ingeniøren, der arbejder med akustik og audio).

Ift. stue har vi fjernsynet på en væg, der vender mod syd og det kan jeg virkelig anbefale, da lyset nærmest aldrig står i fjernsynet på trods af store glaspartier i stuen ;)

Et andet råd er, at vi først inddragede en havearkitekt efter huset var bygget (da vi egentlig først ikke ville bruge pengene på det), men når man bruger så mange penge på huset, vil jeg virkelig også anbefale at bruge penge på en havearkitekt. Vælger man at inddrage en havearkitekt, ville jeg faktisk allerede snakke med vedkommende i den fase, hvor I er nu, så I kan tage deres ideer med til, hvordan bedst bruger haverummet osv. i designet af huset. F.eks. ift. den gårdhave I har tegnet ind, så havde vi også taget for givet, at terrassen med havemøblerne da bare er lige foran hvor man kommer ud, men der flyttede havearkitekten f.eks. terrassen ud til til siden væk fra vinduerne, da hun sagde, at man da skulle kunne kigge ud på det grønne og have nogle bede og træer lige foran de store vinduespartier og ikke grimme havemøbler (so true og oplagt!). Hun arbejdede meget med sigtelinjer og hvad med så inde fra huset osv. udover selve rummene ude i haven. Det var så godt og gennemtænkt og havde man snakket med hende før, kunne det nok godt have påvirket placering af hus, indretning og placering af døre og vinduer.

Derudover kan jeg rigtig godt lide vores knækhus med en vinkel på 135 grader - det giver en god effekt, at man ikke bare kan kigge lige gennem hele huset og ind i stuen. Lige den del har mange kommenteret positivt på både naboer udefra, der synes, at det er et spændende design og gæster indefra, der også bliver positivt overrasket over rummeligheden, som knækket faktisk giver.

Sidste råd er at tage ud at kigge på udstillingshuse! Selvom I bygger selv, er det tæt op ad plantegninger for typehusene, og man kan hurtigt få inspiration til, hvad man kan lide og synes fungerer og hvad, der ikke gør.

Hvis du er interesseret, kan du se vores tegninger her: http://storkevej20.blogspot.dk/p/tegninger.html (farvel anonymitet). Spørg endelig, hvis der er noget :)

Beklager den lange til og alle de slåfejl og autocorrect, der helt sikkert er, da jeg har skrevet fra Ipad og kl 3 om morgenen, da jeg er vågnet med jetlag :nerve:



Fedt at høre dine erfaringer! :kys:

Ang. tag og udhæng, så er det ikke tilladt med udhæng på huset iflg. lokalplanen, så det er desværre ikke en mulighed. Der må maksimalt være en 15 grader hældning på taget. Men min kæreste mener, at hvis vi laver taget højere på køkken-alrummet, så sætter vi et vindue på hver side, hvis det giver mening? Men andet lyder da til at vi også skal overveje en vindue i loftet i stuen.

Det kan da også godt være, at køkkenbordspladsen bliver for lille :gruble: vi har ikke snakket så meget om indretningen af køkkenet endnu, men godt at høre nogle praktiske forslag :gogo:

Ift. have, så er det noget jeg allerede er meget opmærksom på, og grunden er valgt pga. beliggenheden - der er nemlig også krav til, hvor huset skal ligge på grunden.

Det er egentlig ikke en stor prioritet med walk in garderobe, men fordi det giver god mening i husets indretning. Jeg kan dels godt lide, at der visuelt er ro i soveværelset, så der skal være så lidt opbevaring som muligt, og dels at der helt bogstaveligt er ro, når der er et rum mellem soveværelse og resten af huset. :)
0
You're never fully dressed until you wear a smile
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf MyIdea » 8. mar 2017, 13:59

Sool skrev:
Angelina skrev:
Sool skrev:Spændende indlæg, Apostrof! Vi overejer også selv muligheden for at bygge nyt. Et af mine krav er dog, at soveværelset (og så få af børneværelserne som muligt) ligger ud til de fælles opholdsrum som stue og køkken/alrum. Hvordan fungerer det for jer at soveværelset ligger lige op ad stuen? Er det træls, når den ene gerne vil tidligt i seng mens den anden gerne vil se en film eller har gæster?

Derudover har vi besluttet at vi når/hvis vi bygger nyt ikke vil have det der forældre-badeværelse. Når vi holder fødselsdage er vi gerne 14-16 stykker, og der er det altså rart at have flere "offentlige" toiletter - jeg tænker at det må være lidt træls når man har flere gæster at de så skal ind i ens soveværelse hvis de skal låne toilettet?

Måske ser jeg bare problemer i stedet for muligheder, men det er noget, der fylder en del for mig (det er skisme svært at lave plantegninger, hvor der er vinduer til alle rummene (måske kunne det ene toilet bare have et ovenlysvindue? Så gør det ikke så meget at det ligger midt i huset?) og hvor soveværelset ikke ligger op ad et fællesrum.


Lige den del med badeværelset elsker jeg tilgengæld - jeg elsker vi har "vores badeværelse" - i vores "afdeling" - jeg synes ikke det er et problem når vi har mange gæster at de skal igennem vores soveværelse.

Vi har heller ikke problemer med stuen op af soveværelset.


Det ville jo unægteligt gøre det noget nemmere :gruble: Lige nu bor vi i et længdehus med køkken og stor vinkelstue i den ene ende (i alt ca 55 m2) hvor der så kommer entre og gang der fordeler kontor, de forskellige værelser, toiletter osv. Der sætter jeg godt nok meget pris på at den ene kan sove nede i den anden ende af huset mens den anden har gæster på besøg, hvis det er. Desuden har vi en søn som stadig ikke altid sover igennem, så jeg tænker, at hvis vi ender med en forældreafdeling i det nye hus (hvilket vi jo nok gør) så skal vi sikre os, at der er nok værelser i børneafdelingen til at man kan have et soveværelse der mens børnene stadig er så små - ellers bliver det jo noget af en natlig vandring når de har en dårlig nat :gruble:

Sorry TS, der var ikke for at hijacke din tråd. Det var mest for at komme med mine egne overvejelser ifht husbyggeri. Har du selv været inde på noget af det samme (og funder nogle geniale løsninger? :-D)?


Det er helt i orden, det er jo rart at høre overvejelser, man ikke selv har skænket en tanke. :) det der har jeg fx ikke bekymret mit så meget over :D
0
You're never fully dressed until you wear a smile
Sool
Indlæg: 182
Tilmeldt: 6. okt 2015, 16:58
Kort karma: 28
Likede indlæg: 452

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Sool » 8. mar 2017, 14:19

MyIdea skrev:
Sool skrev:
Angelina skrev:
Sool skrev:Spændende indlæg, Apostrof! Vi overejer også selv muligheden for at bygge nyt. Et af mine krav er dog, at soveværelset (og så få af børneværelserne som muligt) ligger ud til de fælles opholdsrum som stue og køkken/alrum. Hvordan fungerer det for jer at soveværelset ligger lige op ad stuen? Er det træls, når den ene gerne vil tidligt i seng mens den anden gerne vil se en film eller har gæster?

Derudover har vi besluttet at vi når/hvis vi bygger nyt ikke vil have det der forældre-badeværelse. Når vi holder fødselsdage er vi gerne 14-16 stykker, og der er det altså rart at have flere "offentlige" toiletter - jeg tænker at det må være lidt træls når man har flere gæster at de så skal ind i ens soveværelse hvis de skal låne toilettet?

Måske ser jeg bare problemer i stedet for muligheder, men det er noget, der fylder en del for mig (det er skisme svært at lave plantegninger, hvor der er vinduer til alle rummene (måske kunne det ene toilet bare have et ovenlysvindue? Så gør det ikke så meget at det ligger midt i huset?) og hvor soveværelset ikke ligger op ad et fællesrum.


Lige den del med badeværelset elsker jeg tilgengæld - jeg elsker vi har "vores badeværelse" - i vores "afdeling" - jeg synes ikke det er et problem når vi har mange gæster at de skal igennem vores soveværelse.

Vi har heller ikke problemer med stuen op af soveværelset.


Det ville jo unægteligt gøre det noget nemmere :gruble: Lige nu bor vi i et længdehus med køkken og stor vinkelstue i den ene ende (i alt ca 55 m2) hvor der så kommer entre og gang der fordeler kontor, de forskellige værelser, toiletter osv. Der sætter jeg godt nok meget pris på at den ene kan sove nede i den anden ende af huset mens den anden har gæster på besøg, hvis det er. Desuden har vi en søn som stadig ikke altid sover igennem, så jeg tænker, at hvis vi ender med en forældreafdeling i det nye hus (hvilket vi jo nok gør) så skal vi sikre os, at der er nok værelser i børneafdelingen til at man kan have et soveværelse der mens børnene stadig er så små - ellers bliver det jo noget af en natlig vandring når de har en dårlig nat :gruble:

Sorry TS, der var ikke for at hijacke din tråd. Det var mest for at komme med mine egne overvejelser ifht husbyggeri. Har du selv været inde på noget af det samme (og funder nogle geniale løsninger? :-D)?


Det er helt i orden, det er jo rart at høre overvejelser, man ikke selv har skænket en tanke. :) det der har jeg fx ikke bekymret mit så meget over :D


Hvor stort er det hus du har lavet plantegning over egentlig? Jeg synes umiddelbart at den har nogle rigtig fine løsninger og detaljer, bland andet det med skabsvæggen i fordelingsgangen :)

Jeg kan ikke linke direkte til den, men ved huscompagniet har de en plantegning på et h-hus på 196m2 som jeg synes ser ret perfekt ud. Det ville jeg gerne bo i! :love2:
0
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf MyIdea » 8. mar 2017, 14:28

Sool skrev:
MyIdea skrev:
Sool skrev:
Angelina skrev:
Sool skrev:Spændende indlæg, Apostrof! Vi overejer også selv muligheden for at bygge nyt. Et af mine krav er dog, at soveværelset (og så få af børneværelserne som muligt) ligger ud til de fælles opholdsrum som stue og køkken/alrum. Hvordan fungerer det for jer at soveværelset ligger lige op ad stuen? Er det træls, når den ene gerne vil tidligt i seng mens den anden gerne vil se en film eller har gæster?

Derudover har vi besluttet at vi når/hvis vi bygger nyt ikke vil have det der forældre-badeværelse. Når vi holder fødselsdage er vi gerne 14-16 stykker, og der er det altså rart at have flere "offentlige" toiletter - jeg tænker at det må være lidt træls når man har flere gæster at de så skal ind i ens soveværelse hvis de skal låne toilettet?

Måske ser jeg bare problemer i stedet for muligheder, men det er noget, der fylder en del for mig (det er skisme svært at lave plantegninger, hvor der er vinduer til alle rummene (måske kunne det ene toilet bare have et ovenlysvindue? Så gør det ikke så meget at det ligger midt i huset?) og hvor soveværelset ikke ligger op ad et fællesrum.


Lige den del med badeværelset elsker jeg tilgengæld - jeg elsker vi har "vores badeværelse" - i vores "afdeling" - jeg synes ikke det er et problem når vi har mange gæster at de skal igennem vores soveværelse.

Vi har heller ikke problemer med stuen op af soveværelset.


Det ville jo unægteligt gøre det noget nemmere :gruble: Lige nu bor vi i et længdehus med køkken og stor vinkelstue i den ene ende (i alt ca 55 m2) hvor der så kommer entre og gang der fordeler kontor, de forskellige værelser, toiletter osv. Der sætter jeg godt nok meget pris på at den ene kan sove nede i den anden ende af huset mens den anden har gæster på besøg, hvis det er. Desuden har vi en søn som stadig ikke altid sover igennem, så jeg tænker, at hvis vi ender med en forældreafdeling i det nye hus (hvilket vi jo nok gør) så skal vi sikre os, at der er nok værelser i børneafdelingen til at man kan have et soveværelse der mens børnene stadig er så små - ellers bliver det jo noget af en natlig vandring når de har en dårlig nat :gruble:

Sorry TS, der var ikke for at hijacke din tråd. Det var mest for at komme med mine egne overvejelser ifht husbyggeri. Har du selv været inde på noget af det samme (og funder nogle geniale løsninger? :-D)?


Det er helt i orden, det er jo rart at høre overvejelser, man ikke selv har skænket en tanke. :) det der har jeg fx ikke bekymret mit så meget over :D


Hvor stort er det hus du har lavet plantegning over egentlig? Jeg synes umiddelbart at den har nogle rigtig fine løsninger og detaljer, bland andet det med skabsvæggen i fordelingsgangen :)

Jeg kan ikke linke direkte til den, men ved huscompagniet har de en plantegning på et h-hus på 196m2 som jeg synes ser ret perfekt ud. Det ville jeg gerne bo i! :love2:


Jeg tror det er mellem 170 og 180, hvilket jeg synes lyder helt vildt :genert: det er uden garagen. Men det er cirkamål, vi må hellere få nogen med forstand på det til at tegne det rigtigt :D
0
You're never fully dressed until you wear a smile
Sool
Indlæg: 182
Tilmeldt: 6. okt 2015, 16:58
Kort karma: 28
Likede indlæg: 452

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Sool » 8. mar 2017, 14:35

MyIdea skrev:
Sool skrev:
MyIdea skrev:
Sool skrev:
Angelina skrev:
Sool skrev:


Jeg tror det er mellem 170 og 180, hvilket jeg synes lyder helt vildt :genert: det er uden garagen. Men det er cirkamål, vi må hellere få nogen med forstand på det til at tegne det rigtigt :D


Nu ved jeg ikke helt hvordan det gik med min trimning af indlæg, så måske ser det lidt sjovt ud :genert:

Jeg synes ikke 170-180 m2 lyder så vildt - vi bor selv på 196 lige nu, og hvis der både skal være plads til soveværelse, mindst 1 kontor og 2-3 børneværelser, så kommer man jo hurtigt deropad :)

Det er nu lidt sjovt med husstørrelser. Jeg synes - helt alvorligt - ikke, at det virker som om at vi bor i et stort-stort hus, og jeg har svært ved at se, hvordan man skulle gøre det meget mindre, hvis der ikke skulle virke småt, men på den anden side, så føler jeg heller ikke, at mine veninder, der bor på 130-150 m2 bor i små huse :gruble:
0
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf MyIdea » 8. mar 2017, 14:49

Sool skrev:
MyIdea skrev:
Sool skrev:
MyIdea skrev:
Sool skrev:
Angelina skrev:
Sool skrev:


Jeg tror det er mellem 170 og 180, hvilket jeg synes lyder helt vildt :genert: det er uden garagen. Men det er cirkamål, vi må hellere få nogen med forstand på det til at tegne det rigtigt :D


Nu ved jeg ikke helt hvordan det gik med min trimning af indlæg, så måske ser det lidt sjovt ud :genert:

Jeg synes ikke 170-180 m2 lyder så vildt - vi bor selv på 196 lige nu, og hvis der både skal være plads til soveværelse, mindst 1 kontor og 2-3 børneværelser, så kommer man jo hurtigt deropad :)

Det er nu lidt sjovt med husstørrelser. Jeg synes - helt alvorligt - ikke, at det virker som om at vi bor i et stort-stort hus, og jeg har svært ved at se, hvordan man skulle gøre det meget mindre, hvis der ikke skulle virke småt, men på den anden side, så føler jeg heller ikke, at mine veninder, der bor på 130-150 m2 bor i små huse :gruble:


Det overrasker også mig gang på gang. Vi havde kig på et gammelt hus med fire værelser, to badeværelser, stor entre, bryggers, fordelingsgang og køkken-alrum på 124 kvm, jeg forstår slet ikke at det kan lade sig gøre. Måske et murene bare abnormt tynde i ældre huse :P
0
You're never fully dressed until you wear a smile
Apostrof
Indlæg: 353
Tilmeldt: 10. dec 2015, 13:48
Kort karma: 115
Likede indlæg: 1085

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Apostrof » 16. mar 2017, 10:28

Sool skrev:Spændende indlæg, Apostrof! Vi overejer også selv muligheden for at bygge nyt. Et af mine krav er dog, at soveværelset (og så få af børneværelserne som muligt) ligger ud til de fælles opholdsrum som stue og køkken/alrum. Hvordan fungerer det for jer at soveværelset ligger lige op ad stuen? Er det træls, når den ene gerne vil tidligt i seng mens den anden gerne vil se en film eller har gæster?

Derudover har vi besluttet at vi når/hvis vi bygger nyt ikke vil have det der forældre-badeværelse. Når vi holder fødselsdage er vi gerne 14-16 stykker, og der er det altså rart at have flere "offentlige" toiletter - jeg tænker at det må være lidt træls når man har flere gæster at de så skal ind i ens soveværelse hvis de skal låne toilettet?

Måske ser jeg bare problemer i stedet for muligheder, men det er noget, der fylder en del for mig (det er skisme svært at lave plantegninger, hvor der er vinduer til alle rummene (måske kunne det ene toilet bare have et ovenlysvindue? Så gør det ikke så meget at det ligger midt i huset?) og hvor soveværelset ikke ligger op ad et fællesrum.


Ligesom Angelina oplever jeg det ikke som et problem, men vi går også altid i seng sammen og ingen af os ville gå ind for at sove, hvis der er gæster ;) Det kan højest være min kæreste som sidder oppe for at se lidt fjernsyn, men så viser han bare hensyn og jeg hører ikke rigtigt noget til det inde i soveværelset.
Det samme med forældre-badet, som jeg også bare synes er luksus! Jeg er gravid p.t. og vågner 117 gange om natten for at tisse om natten og det er så rart bare at vælte næsten lige gennem døren ind til toilettet, når jeg står ud af sengen :lol: (jeg sover i den side af sengen).

MyIdea skrev:Fedt at høre dine erfaringer! :kys:

Ang. tag og udhæng, så er det ikke tilladt med udhæng på huset iflg. lokalplanen, så det er desværre ikke en mulighed. Der må maksimalt være en 15 grader hældning på taget. Men min kæreste mener, at hvis vi laver taget højere på køkken-alrummet, så sætter vi et vindue på hver side, hvis det giver mening? Men andet lyder da til at vi også skal overveje en vindue i loftet i stuen.

Det kan da også godt være, at køkkenbordspladsen bliver for lille :gruble: vi har ikke snakket så meget om indretningen af køkkenet endnu, men godt at høre nogle praktiske forslag :gogo:

Ift. have, så er det noget jeg allerede er meget opmærksom på, og grunden er valgt pga. beliggenheden - der er nemlig også krav til, hvor huset skal ligge på grunden.

Det er egentlig ikke en stor prioritet med walk in garderobe, men fordi det giver god mening i husets indretning. Jeg kan dels godt lide, at der visuelt er ro i soveværelset, så der skal være så lidt opbevaring som muligt, og dels at der helt bogstaveligt er ro, når der er et rum mellem soveværelse og resten af huset. :)


Ok, så er det ikke nemt ift. tagvalg ;) Det er også mere for, at I skulle have det med i overvejelserne. Jeg mener, at jeg har set udstillingshuse med fladt tag med ovenlysvinduer, der kan åbnes, så det kan I nok stadig have? Fordelen ved de høje vinduer er, at man kan have dem åbne til at tage varmen uden det trækker ind.

Men det lyder som om, at I har gjort jer mange af de overvejelser selv :)
0
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf MyIdea » 16. okt 2017, 20:25

Vi skal (forhåbentligt :kryds: ) have lavet de endelige plantegninger på lørdag :banan:
Jeg har taget en del overvejelser fra tråden her til mig, og så har vi snakket meget med andre, der har bygget. I køkken/alrummet skal der fire fladtags-ovenlysvinduer i, og et på det lille badeværelse. Der bliver fladt tag uden udhæng, køkken/alrum bliver en meter højere end resten af huset og beklædt med træ (ikke malet). Resten af huset bliver lyse mursten - vi er ikke helt enige om de skal være helt lysegrå eller mere grå-beige. Jeg hælder til de første :D har kig på bellagio fra Randers tegl.
Vinduer og døre skal være antracitgrå. Fra alrum til terrasse skal der en stor glas-skydedør i hele væggen, og terrassen bliver overdækket, og der skal sættes varmelamper i. I køkkenet skal der være vinduer til alle tre sider, så vi kan udleve vores nysgerrighed inde i huset :fløjt:
Mellem stue og alrum skal der være franske døre.
Alle de gule skabe på tegningen skal være indbyggede skabe, ligesom der skal være i garderoben. Dog med undtagelse af det store badeværelse, hvor jeg godt kunne tænke mig et gammelt vitrineskab i stedet for et nyt, indbygget skab.
Viktualierummet havde vi overvejet at sænke et par trin, men har fået at vide, at det ikke er nok til at have betydning for temperaturer, så det er droppet.

Lige nu snakker vi lidt frem og tilbage om hvorvidt vi skal have indbyggede højtalere i stue, køkken/alrum, soveværelse og badeværelse, som kan styres fra telefonen. Vi ved ikke rigtig om det er en for dyr løsning til vores behov, men det er på den anden side billigere at få lavet fra start. Og jeg hører meget radio og podcasts, så det ville være lækkert at kunne gå rundt i hele huset og høre :D vi regner med at snakke med nogen i hi-fi klubben om det.

Køkken skal vi have fra Svane eller Tvis, hvor min kæreste har gode kontakter. Jeg har forelsket mig i mline fra Tvis i egetræ med hvid bordplade og hvide højskabe. Jeg er spændt på prisen :fløjt: De nederste billeder er udkast til indretning af køkkenet. Viktualierummet får indgang gennem to skabslåger, så det bare ligner et højskab.

Vi regner med at bygge med færdige elementer, som der mures udenpå (hvad hedder det? og indvendigt skal vægge og lofter være gips. Troldtekt skal det kun være i garagen - Min bedre halvdel afskyr troldtekt :D Han er tømrer, og laver alt tømrerarbejde selv :lun:

Åååh hvor jeg glæder mig :love:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
9
You're never fully dressed until you wear a smile
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 19. okt 2017, 13:17

Ligger størrelsen og placeringen af vi vinduer i værelserne fast? Eller er det tilfældigt?
0
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf MyIdea » 19. okt 2017, 16:33

Jacobsen81 skrev:Ligger størrelsen og placeringen af vi vinduer i værelserne fast? Eller er det tilfældigt?


Placeringen ligger fast, men det her er jo bare udkast til de rigtige tegninge :)
0
You're never fully dressed until you wear a smile
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 20. okt 2017, 18:18

MyIdea skrev:
Jacobsen81 skrev:Ligger størrelsen og placeringen af vi vinduer i værelserne fast? Eller er det tilfældigt?


Placeringen ligger fast, men det her er jo bare udkast til de rigtige tegninge :)

Ok. Jeg kan se at vinduerne er 1,5 m på en flade der er 3 m. Når I vælger så stort et vindue, og placerer det mit på væggen, med de ca 70 cm på hver side, kan det blive svært at finde plads til reoler og fx højsenge og køjesenge, uden det går ind foran vinduet.

Et vindue på 1 m vil give jer flere indretningsmuligheder.
1
Brugeravatar
MyIdea
Indlæg: 354
Tilmeldt: 2. jan 2016, 09:47
Kort karma: 46
Geografisk sted: Bronx
Likede indlæg: 822

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf MyIdea » 20. okt 2017, 19:34

Jacobsen81 skrev:
MyIdea skrev:
Jacobsen81 skrev:Ligger størrelsen og placeringen af vi vinduer i værelserne fast? Eller er det tilfældigt?


Placeringen ligger fast, men det her er jo bare udkast til de rigtige tegninge :)

Ok. Jeg kan se at vinduerne er 1,5 m på en flade der er 3 m. Når I vælger så stort et vindue, og placerer det mit på væggen, med de ca 70 cm på hver side, kan det blive svært at finde plads til reoler og fx højsenge og køjesenge, uden det går ind foran vinduet.

Et vindue på 1 m vil give jer flere indretningsmuligheder.


Det kan du selvfølgelig have ret i :) i hvert fald ift køjesenge, de fleste standardskabe er vist 60 cm i dybden?
0
You're never fully dressed until you wear a smile
Jegvilgerneheddenogetnyt
Indlæg: 1846
Tilmeldt: 26. dec 2015, 11:24
Kort karma: 92
Likede indlæg: 2192

Re: Indretning af nyt hus

Indlægaf Jegvilgerneheddenogetnyt » 21. okt 2017, 16:48

MyIdea skrev:
Jacobsen81 skrev:
MyIdea skrev:
Jacobsen81 skrev:Ligger størrelsen og placeringen af vi vinduer i værelserne fast? Eller er det tilfældigt?


Placeringen ligger fast, men det her er jo bare udkast til de rigtige tegninge :)

Ok. Jeg kan se at vinduerne er 1,5 m på en flade der er 3 m. Når I vælger så stort et vindue, og placerer det mit på væggen, med de ca 70 cm på hver side, kan det blive svært at finde plads til reoler og fx højsenge og køjesenge, uden det går ind foran vinduet.

Et vindue på 1 m vil give jer flere indretningsmuligheder.


Det kan du selvfølgelig have ret i :) i hvert fald ift køjesenge, de fleste standardskabe er vist 60 cm i dybden?

Standardskabe er som regel 60 cm i dybden. Men man sætter dem sjældent ved vinduet.
Inden I beslutter jer til hvilken størrelse vinduer I vil have og hvordan de skal være placeret, vil jeg råde jer til at overveje hvordan I vil møblere hvert enkelt rum. På jeres plantegning ser værelserne meget rummelige ud, men det snyder i virkeligheden- som du helt sikkert godt ved :)
0

Tilbage til "Bolig"