Tinglyse en forhøjelse?

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
labze
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. mar 2017, 10:49
Kort karma: 0

Tinglyse en forhøjelse?

Indlægaf labze » 7. mar 2017, 10:50

Hej,

Jeg er ny herinde og håber jeg skriver det rigtige sted.

Jeg har sammen med kæresten købt en andelsbolig som vi overtog 1/6-2016. Det har foregået igennem privat salg, hvor vi har lånt penge i banken til købet. Vi fik i slutningen af december et brev angående erklæring om adkomst, hvoraf vi blev opkrævet et gebyr på 2500,- . I februar modtog vi så igen præcis samme brev hvor vi blev opkrævet yderligere 2500,- .

Da begge breve var 100% identisk, ud over fra personen som der har skrevet under tænkte vi lidt at der måske var sket en fejl. Vi har taget fat i banken hvor vi fik dette svar "Jeg kan bekræfte, at det fra vores side, har været nødvendigt at sende sagen til tinglysning to gange, da vi både har skulle omdanne til et ejerpantebrev og derefter har skulle tinglyse en forhøjelse"

Det kan jo godt lyde meget rigtigt da jeg ikke forstår mig på dette. Men hvis der er sket en forhøjelse eller gjort noget anderledes anden gang burde vi så ikke modtage noget dokumentation på en forhøjelse? I begge breve står der samme beløb, som sagt er begge breve 100% identisk. Jeg har selvfølgelig ringet til banken for at få en dybere forklaring på det men da jeg spørger indtil hvordan det hænger sammen får jeg af vide, at hun må være svaret skyldig men har bekræftet med support afdelingen at det er rigtigt.

Jeg forstår mig slet ikke på sådan noget her så kan ikke sige om det faktisk er rigtigt. Men burde jeg ikke få noget dokumentation på det ene er anderledes end det andet, så jeg faktisk kan se at det jeg betaler igen ikke er det samme som første gang? Derudover burde banken ikke have gjort mig opmærksom på det inden at dette ville ske?
0
Brugeravatar
musel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. jan 2016, 19:43
Kort karma: 37
Likede indlæg: 352

Re: Tinglyse en forhøjelse?

Indlægaf musel » 7. mar 2017, 11:25

En forhøjelse af hvad?
0
labze
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. mar 2017, 10:49
Kort karma: 0

Re: Tinglyse en forhøjelse?

Indlægaf labze » 7. mar 2017, 11:31

Det må være ejerpantebrevet.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Tinglyse en forhøjelse?

Indlægaf Akehurst2 » 7. mar 2017, 12:09

Hvorfor skulle ejerpantebrevet forhøjes?
0
labze
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. mar 2017, 10:49
Kort karma: 0

Re: Tinglyse en forhøjelse?

Indlægaf labze » 7. mar 2017, 12:22

Det er netop også det jeg er uforstående på. Det første dokument vi modtog var på 350.000,- som er købs summen. Vi overtog ikke noget fra den tidligere ejer så de har oprettet et fra bunden hvoraf vi undre os over, at hvis beløbet skal hæves, at det ikke er gjort fra start af. Men det er første gang hverken af os har haft lejlighed så vi kender ikke til procedurerne
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Tinglyse en forhøjelse?

Indlægaf Akehurst2 » 7. mar 2017, 12:24

labze skrev:Det er netop også det jeg er uforstående på. Det første dokument vi modtog var på 350.000,- som er købs summen. Vi overtog ikke noget fra den tidligere ejer så de har oprettet et fra bunden hvoraf vi undre os over, at hvis beløbet skal hæves, at det ikke er gjort fra start af. Men det er første gang hverken af os har haft lejlighed så vi kender ikke til procedurerne


Det lyder meget mærkeligt.

Kræv en forklaring af banken. De kan ikke bare gemme sig bag en medarbejder, der siger "jeg ved ikke hvorfor, men den er god nok".
0
labze
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. mar 2017, 10:49
Kort karma: 0

Re: Tinglyse en forhøjelse?

Indlægaf labze » 7. mar 2017, 13:17

Akehurst2 skrev:
labze skrev:Det er netop også det jeg er uforstående på. Det første dokument vi modtog var på 350.000,- som er købs summen. Vi overtog ikke noget fra den tidligere ejer så de har oprettet et fra bunden hvoraf vi undre os over, at hvis beløbet skal hæves, at det ikke er gjort fra start af. Men det er første gang hverken af os har haft lejlighed så vi kender ikke til procedurerne


Det lyder meget mærkeligt.

Kræv en forklaring af banken. De kan ikke bare gemme sig bag en medarbejder, der siger "jeg ved ikke hvorfor, men den er god nok".


Okay, tak for svaret. Jeg ville bare ikke blive ved med at køre på, hvis det nu var mig der bare ikke forstod mig på det. Det eneste svar jeg fik var, at hun havde talt med support afdelingen som sikrede at det var den rigtige procedure. Jeg må ringe igen og høre om jeg kan blive omstillet til en der har mere forstand på det.
0
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Tinglyse en forhøjelse?

Indlægaf Akehurst2 » 7. mar 2017, 13:30

labze skrev:
Okay, tak for svaret. Jeg ville bare ikke blive ved med at køre på, hvis det nu var mig der bare ikke forstod mig på det. Det eneste svar jeg fik var, at hun havde talt med support afdelingen som sikrede at det var den rigtige procedure. Jeg må ringe igen og høre om jeg kan blive omstillet til en der har mere forstand på det.


Det kan da godt være, du ikke forstår det, men det må de så gøre noget ved. Du er jo kunden og har krav på en forklaring, du kan forstå.

Overvej evt. at skrive til dem - så er de nødt til at svare ordentligt. Og skriv gerne til filialdirektøren eller lignende. Selvfølgelig pænt og høfligt og ikke for at eskalere en konflikt, men for at komme væk fra en eller anden medarbejder, der ikke gider tage sig tiden.
0
Brugeravatar
didas
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:28
Kort karma: 404
Geografisk sted: Amager
Likede indlæg: 5792

Re: Tinglyse en forhøjelse?

Indlægaf didas » 7. mar 2017, 13:32

Hvis ikke I har overtaget ejerpantebrevet fra den tidligere ejer, så lyder det godt nok også mærkeligt.

Og selv hvis I havde overtaget et ejerpantebrev, så kan debitorskiftet og forhøjelsen tinglyses i samme ekspedition, så uanset hvad ville det ikke være nødvendigt med 2 tinglysninger med mindre banken har lavet en fejl i første tinglysning og det skal I så ikke betale for. Jeg ville bede om at snakke med supportafdelingen selv. Hvilken bank har I? Kan være jeg kan hjælpe med kontaktinfo til supporten :)
1
I was dropped as a baby into a pool of awesomeness and glitter :dance:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Tinglyse en forhøjelse?

Indlægaf Wizzze » 7. mar 2017, 13:40

Adkomst erklæringer er typisk noget som bestyrelsen/administrator i andelsforeningen udsteder overfor bank, altså hvor de bekræfter overfor banken at du har brugsret til omtalte lejlighed. Kan det være at banken har sendt 2 forskellige adkomst erklæringer til bestyrelsen/administrator, og at det er bestyrelsen/administrator der tager 2500kr. for at lave adkomst erklæringerne, og banken bare prøver at få deres omkostninger dækket hos TS ??
0
Do as I say! :whip:
labze
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. mar 2017, 10:49
Kort karma: 0

Re: Tinglyse en forhøjelse?

Indlægaf labze » 7. mar 2017, 13:50

Akehurst2 skrev:
labze skrev:
Okay, tak for svaret. Jeg ville bare ikke blive ved med at køre på, hvis det nu var mig der bare ikke forstod mig på det. Det eneste svar jeg fik var, at hun havde talt med support afdelingen som sikrede at det var den rigtige procedure. Jeg må ringe igen og høre om jeg kan blive omstillet til en der har mere forstand på det.


Det kan da godt være, du ikke forstår det, men det må de så gøre noget ved. Du er jo kunden og har krav på en forklaring, du kan forstå.

Overvej evt. at skrive til dem - så er de nødt til at svare ordentligt. Og skriv gerne til filialdirektøren eller lignende. Selvfølgelig pænt og høfligt og ikke for at eskalere en konflikt, men for at komme væk fra en eller anden medarbejder, der ikke gider tage sig tiden.


Min første kontakt var over email da vores rådgiver var på ferie. I mailen forklarede jeg situationen samt vedlagde de dokumenter som vi havde fået sendt igennem posten. Det som jeg har skrevet i citat i det oprindelige indlæg er det svar jeg fik fra rådgiveren. Men vil prøve at ringe igen og høre hende ad og evt. komme i kontakt med nogen som ved mere.

didas skrev:Hvis ikke I har overtaget ejerpantebrevet fra den tidligere ejer, så lyder det godt nok også mærkeligt.

Og selv hvis I havde overtaget et ejerpantebrev, så kan debitorskiftet og forhøjelsen tinglyses i samme ekspedition, så uanset hvad ville det ikke være nødvendigt med 2 tinglysninger med mindre banken har lavet en fejl i første tinglysning og det skal I så ikke betale for. Jeg ville bede om at snakke med supportafdelingen selv. Hvilken bank har I? Kan være jeg kan hjælpe med kontaktinfo til supporten :)


Ja det er også min opfattelse og i det mindste ville jeg da mene, at hvis der var sket en forhøjelse eller det vi nu blev opkrævet et gebyr for, så ville dokumenterne vi modtag sige noget forskelligt men både tekst og det der er udfyldt er helt igennem identisk. Det er Sydbank vi har med at gøre.

Wizzze skrev:Adkomst erklæringer er typisk noget som bestyrelsen/administrator i andelsforeningen udsteder overfor bank, altså hvor de bekræfter overfor banken at du har brugsret til omtalte lejlighed. Kan det være at banken har sendt 2 forskellige adkomst erklæringer til bestyrelsen/administrator, og at det er bestyrelsen/administrator der tager 2500kr. for at lave adkomst erklæringerne, og banken bare prøver at få deres omkostninger dækket hos TS ??


Det er nemlig andelsforeningen som udskriver dette. Vi har blot modtaget en kopi af hvad de har sendt til Sydbank. Overskriften på dokumentet er Erklæring om adkomst. I dokumentet ved oplysninger om tinglysningsdokumentet er der sat hak i andet og ned under står der Ejerpantebrev samt beløb angivet i tinglysningsdokumentet: 350.000,00. Det er præcis det samme som står i begge de breve vi har modtaget.

Vores første opfattelse var også, at de har kommet til at sende det ind to gange. Men de har som sagt holdt fast på, at det ikke er en fejl og den rigtige procedure som de har gennemført.
0
labze
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. mar 2017, 10:49
Kort karma: 0

Re: Tinglyse en forhøjelse?

Indlægaf labze » 7. mar 2017, 15:45

Kan lige tilføje dette hvis det hjælper yderligere. Det er indholdet af selve brevet hvori vi bliver opkrævet de 2500,-. I begge breve står der præcis det samme.

"Jeg har som administrator for XXXX modtaget Deres anmodning vedr. erklæring om andel nr. XXX tilhørende XXXX.

Erklæringen vedlægges.

Det bemærkes, at fuldmagt fra andelsboligforeningens bestyrelse samt dokumentation for underskriftsberettigelse for erklæringens afgives på vegne af Ejendomsadministrationen opbevares hos Tingbogskontoret, hvortil henvises.

Gebyr kr . 2.500,00, for udarbejdelse af erklæring, mv. opkræves hos andelshaveren i forbindelse med opkrævning af boligafgift."

Dertil vedlagt et dokument hvor der er sat et par krydser og skrevet nogen beløb som også er helt identisk blandt begge breve i har modtaget.
0
labze
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. mar 2017, 10:49
Kort karma: 0

Re: Tinglyse en forhøjelse?

Indlægaf labze » 10. mar 2017, 15:31

Hey folkens, har fået svar tilbage på mail hvor der bliver uddybet lidt. Nogen der ved om det lyder rigtigt hvad der bliver sagt?

"Hej Philip,

Så har jeg vendt sagen med vores supportafdeling igen og de bekræfter igen, at det er korrekt med de to opkrævninger.

Der har været et pantebrev i boligen, som er omdannet til et ejerpantebrev. Derefter er det forhøjet til det nødvendige beløb. Det har ikke været muligt at gøre dette i samme ombæring og derfor er sagen sendt til tinglysning to gange og derfor opkræver administrator gebyr for adkomsterklæringen to gange.

Jeg kan oplyse, at det gebyrmæssigt stadig har været billigere, end hvis man ikke havde brugt det pantebrev og i stedet havde oprettet et helt nyt og tinglysning og adkomsterklæring kun var opkrævet en gang.

Jeg håber dette er svar nok."
0
Brugeravatar
Njord
Indlæg: 214
Tilmeldt: 2. nov 2016, 12:51
Kort karma: 9
Geografisk sted: Trekant området
Likede indlæg: 96

Re: Tinglyse en forhøjelse?

Indlægaf Njord » 10. mar 2017, 20:56

Hvis de 2 x 2500,- er noget de viderefakturerer, må du kunne få kopier af de to fakturaer banken har modtaget fra administrator.
Om ikke andet bør du den vej kunne se der vitterlig er tale om to betalinger af samme beløb.
0
Njord, den nordiske Gud for havet og rigdom.....
labze
Indlæg: 10
Tilmeldt: 7. mar 2017, 10:49
Kort karma: 0

Re: Tinglyse en forhøjelse?

Indlægaf labze » 11. mar 2017, 10:03

Njord skrev:Hvis de 2 x 2500,- er noget de viderefakturerer, må du kunne få kopier af de to fakturaer banken har modtaget fra administrator.
Om ikke andet bør du den vej kunne se der vitterlig er tale om to betalinger af samme beløb.


Jamen som nævnt så har vi modtaget 2 breve (kopi af dokumentet som er sendt til banken) hvori beløbet bliver opkrævet. Disse papirer er stemplet med kopi da de ellers er sendt til banken. Min tvivl opstår i, at begge breve er 100% identisk hvad angår tekst i selve brevet samt hvad der er udfyldt i bilaget/dokumentet. Det eneste der er anderledes er hvem der har underskrevet det.

Det er derfor jeg i første gang var i tvivl om, at banken måske ved en fejltagelse havde sendt det til tinglysning to gange da jeg ikke bliver oplyst om andet end der står i det brev der er blevet sendt til os. Min rådgiver i banken har nu kontaktet support afdelingen to gange og de siger, at det er den rigtige procedurer ud fra hvad jeg har citeret i det forrige indslag.

For mig lyder det underligt, at det står sådan til som der bliver forklaret og er derfor jeg spørger herinde fordi banken kunne vel bilde mig hvad som helst ind hvis de prøver at undgå at indrømme en fejltagelse. Men det kan selvfølgelig også være god nok.

Jeg synes også, at det er underlig at banken ikke har valgt at underrette os om det. Især fordi det kommer godt og vel 9 måneder efter vi har overtaget lejligheden. Det er trods alt en ekstra udgift på 2500,- som er en god sjat for studerende. Jeg ved godt, at det ikke er banken der sætter prisen men de ved jo godt at bolig administrationer har et gebyr på sådan noget.
0

Tilbage til "Bolig"