Tråden til de små altan haver.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
DollsLiveForever
Indlæg: 113
Tilmeldt: 3. sep 2015, 20:57
Kort karma: 13
Likede indlæg: 102

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf DollsLiveForever » 23. apr 2017, 08:26

Mine tomater og agurken er nu i deres endelige hjem. Så håber jeg de er glade og vokser hurtigt. De har fået lidt venner med i form af basilikum, dild, persille og purløg.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf billiebean » 5. maj 2017, 12:10

Det blæææser en halv pelikan, men jeg har alligevel plantet mine to tomater og agurkeplante ud i dag. Jeg har købt et minidrivhus til at sætte over en kapillærkasse, så jeg håber, at det kan skærme lidt for både vind og kulde. Squashen har også fået plads i drivhuset i sin potte, mens jeg venter på flere varmegrader.

Så mangler jeg at plante tallerkensmækker, jordbær og salat ud. Tror egentlig godt de kan klare kulden, men blæsten er ret voldsom stadig.

Og venter også på at ærter, basilikum, koriander og ærteblomster spirer i bakkerne.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf LaScrooge » 5. maj 2017, 12:51

Til jer med blæst på altanen - hvad med at sætte et espalier? Det kan gros til af grønt og give læ, og samtidig kan det afspærre for nysgerrige naboøjne (hvis sådanne findes). Mens klatreplanterne finder deres styrke kan de beskyttes mod blæst af noget andet. Det skal undersøges, hvad der er bedst til det.

Et pilehegn er også en idé og kan laves i forskellige højder. Og igen er det levende og dermed (i mine øjne) nice at have på altanen.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf girl_beat » 16. maj 2017, 20:31

Jeg har sneget mig herind, fordi vi lige har plantet et par krukker til altanen... og så kom jeg i tanke om, om det er nødvendigt med gødning til mindre planter som fx lavendel? :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Halldora
Indlæg: 372
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:40
Kort karma: 25
Geografisk sted: 5000
Likede indlæg: 593

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf Halldora » 20. maj 2017, 16:27

Har købt forskellige jordbærplanter i dag, fået ordnet jorden i altankasserne og fyldt en masse nyt i, plantet bærrene, vandet grundigt undervejs og sat bærnet over (jeg har en masse fuglebesøg, og de kære fugle har stort set ribbet alle mine altankasser for ret mange jordbærplanter i deres jagt på brugbart materiale til deres reder.
Nå, men den sjov og ballade for dem er der nu sat en stopper for.

Fik også plantet en chokolademynte i en lille krukke for sig - som er sat i et minidrivhus (et fra IKEA).
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf Pjeps » 20. maj 2017, 18:30

Her vokser tingene lystigt, men mine hjemme plantede peberfrugter er ikke rigtig kommet i gang, så jeg har købt et par planter.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
:ninja:
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf Pjeps » 20. maj 2017, 18:31

I morgen skal jeg lige rydde op på altanen og sætte de sidste planter ud, så kommer der et billede af min lille altanhave.
0
:ninja:
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf Annione » 21. maj 2017, 09:04

Fra køkkenhaven på 1. sal :lun:

Ja, det er ikke en altan, men en terrasse - jeg er generelt uden for kategori.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
5
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf Pjeps » 21. maj 2017, 13:35

Min altan er ca 1,3 M x 3 M , kunne godt bruge mere plads, men med ideer fra " vertical garden" søgninger, synes jeg pladsen er udnyttet så jeg har plads til rigtig meget!

Jeg har 6 slags tomater, agurker, peberfrugter, ærter, mange jordbær, 3 slags salat, broccoli og et forsøg med lilla blomkål. Og så krydderurter: purløg, persille, timian, oregano, dild og hvidløgspurløg, Og så to Kartoffelpotter !
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
9
:ninja:
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf Novella » 21. maj 2017, 18:15

Mine klematis er vist kreperet :sarkasme: De er ellers indkøbt på planteskole i dyre domme sidste år, men der er ligesom ikke sket noget i krukken, så nu har jeg prøvet at klippe den ene helt ned - og nix, ikke antydningen af liv. Latterlige plante.

Nå, men jeg var i bilka i går og kom bl.a til at impulskøbe en hvid hortensia i krukkestørrelse til en halvtredser. Så kan den da flytte ind i stedet.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf Pjeps » 22. maj 2017, 12:45

Hurra! Har luret i kartoffelpotterne og der er virkelig små babykartofler på vej :lun: så var løsningen altså jord uden gødning og ingen gødning at all :banan:

Og jeg bliver så glad når de små blomsterbier flyver fra plante til plante :love:
1
:ninja:
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf Kommodedyret » 22. maj 2017, 16:51

Suk , min dild er død.
Det samme skete for min oregano. Og min persille.
Nu må jeg klare mig igennem med en overflod af basilikum og tomater. :D
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf Pjeps » 22. maj 2017, 17:36

Kommodedyret skrev:Suk , min dild er død.
Det samme skete for min oregano. Og min persille.
Nu må jeg klare mig igennem med en overflod af basilikum og tomater. :D


Dild kan du så igen, det kommer hurtigt.

Og køb en oregano potte, dennjeg købte i 2014 den er ikke til at slå ihjel, selv om den før om vinteren , så kommer den igen.

Hvad kan man bruge en masse frisk oregano til ?
1
:ninja:
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9159

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf Kommodedyret » 22. maj 2017, 20:31

Pjeps skrev:
Kommodedyret skrev:Suk , min dild er død.
Det samme skete for min oregano. Og min persille.
Nu må jeg klare mig igennem med en overflod af basilikum og tomater. :D


Dild kan du så igen, det kommer hurtigt.

Og køb en oregano potte, dennjeg købte i 2014 den er ikke til at slå ihjel, selv om den før om vinteren , så kommer den igen.

Hvad kan man bruge en masse frisk oregano til ?

Jeg bruger bare de friske krydderurter i stedet for der hvor jeg ellers ville have brugt tørrede. Især i salater, sandwich eller pasta synes jeg dog at de friske gør sig rigtig godt.
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Halldora
Indlæg: 372
Tilmeldt: 25. jan 2016, 11:40
Kort karma: 25
Geografisk sted: 5000
Likede indlæg: 593

Re: Tråden til de små altan haver.

Indlægaf Halldora » 14. jun 2017, 12:30

Kan jeg godt sætte mine tomatplanter ud på altanen nu? Er noget nervøs for, om det bliver for koldt, for jeg har ikke noget drivhus at sætte dem i. De var meget små, da jeg fik dem (af en kollega, som havde alt for mange, og som var så sød at forære mig nogen), hvor de blev stillet i et af de små minidrivhuse fra IKEA, men der gik ikke længe, førend de var vokset sig for høje til det, sååååå hvad jeg gør nu?
De står i køkkenvinduet nu, der er sydvendt, som vender ud til altanen (altså sydvendt altan), så sol er der rigeligt af.
0

Tilbage til "Bolig"