Hjælp til køkkenhave (høst og spm om en radiseplante)

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Dublin-mudslide
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. sep 2015, 11:30
Kort karma: 11
Likede indlæg: 81

Hjælp til køkkenhave (høst og spm om en radiseplante)

Indlægaf Dublin-mudslide » 18. apr 2017, 16:03

Jeg har fået plantet mig lidt radise, spinat, salatblanding, cherrytomat, ærter, persille og timian. Det er fra de små bøtter, som man fik i Bilka.

Nu er salatblandingen blevet så høj og spinat-bladene også, at planterne ligger ned (altså de er ikke visnet, men de er bare blevet så høje, at det tynger ned), så jeg tænker man sagtens kan bruge løs af bladene, men hvordan skal jeg klippe dem af, for jeg er jo egentlig interesseret i at planterne vokser videre, så jeg kan bruge af dem i sommerens løb?

Og så er der radiseplanten. Der er kommet flere og flere tørre blade - jeg vander ellers en del, men kan være, at den skal stå mere i skygge også?
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Hjælp til køkkenhave (høst og spm om en radiseplante)

Indlægaf godtnavn » 18. apr 2017, 17:48

Salat nipper jeg bare af løbende, plukker bare med fingrene, knækker af nede ved jorden, det er sikkert ikke den korrekte måde at gøre det, men planterne lever videre når jeg gør sådan, så længe der er blade tilbage på planten så klarer de sig videre er min erfaring. Jeg plejer bare at hælde en masse forskellige salatfrø i en altankasse og høste løbende :)

Radisen, er du sikker på den har jord nok? Altså har du plantet den over i noget større end den potte den kom i? De bliver jo klar til høst på få uger (mener det er 2-3 ugers tid) så der skal jo være plads til en radise i den potte du planter i :)
0
Brugeravatar
Dublin-mudslide
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. sep 2015, 11:30
Kort karma: 11
Likede indlæg: 81

Re: Hjælp til køkkenhave (høst og spm om en radiseplante)

Indlægaf Dublin-mudslide » 18. apr 2017, 18:09

godtnavn skrev:Salat nipper jeg bare af løbende, plukker bare med fingrene, knækker af nede ved jorden, det er sikkert ikke den korrekte måde at gøre det, men planterne lever videre når jeg gør sådan, så længe der er blade tilbage på planten så klarer de sig videre er min erfaring. Jeg plejer bare at hælde en masse forskellige salatfrø i en altankasse og høste løbende :)

Radisen, er du sikker på den har jord nok? Altså har du plantet den over i noget større end den potte den kom i? De bliver jo klar til høst på få uger (mener det er 2-3 ugers tid) så der skal jo være plads til en radise i den potte du planter i :)


Ja, radisen er plantet i en større krukke, så der er masser af plads. Jeg tror, at jeg prøver at stille den et andet sted, så den ikke står i direkte sol. Når solen en sjælden gang skinner, altså :)

Jeg har godt nok ikke flere salat-frø tilbage, men kommer der ikke nye blade på? Jeg troede de ville gro igen efter første høst..
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Hjælp til køkkenhave (høst og spm om en radiseplante)

Indlægaf godtnavn » 18. apr 2017, 18:35

Dublin-mudslide skrev:Ja, radisen er plantet i en større krukke, så der er masser af plads. Jeg tror, at jeg prøver at stille den et andet sted, så den ikke står i direkte sol. Når solen en sjælden gang skinner, altså :)

Jeg har godt nok ikke flere salat-frø tilbage, men kommer der ikke nye blade på? Jeg troede de ville gro igen efter første høst..



Jo så længe du ikke høster alle bladene bliver den ved med at skyde flere :) Hvis du venter med at høste kan du også få en salathoved, det har jeg dog ikke helt tålmodighed til :P
En enkelt plante giver jo ikke vildt mange blade og vi er store salatspisere, derfor mange planter :)
1
Brugeravatar
Lumin
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. okt 2015, 14:26
Kort karma: 13
Likede indlæg: 180

Re: Hjælp til køkkenhave (høst og spm om en radiseplante)

Indlægaf Lumin » 18. apr 2017, 19:41

Der findes pluksalat hvor du kan plukke og så gror salaten videre, men der findes flest typer hvor du må høste hele salathovedet på en gang og så må man så flere gange i løbet af sæsonen. Frøerne fås jo i de fleste supermarkeder til hvad.. 5 kr
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Hjælp til køkkenhave (høst og spm om en radiseplante)

Indlægaf godtnavn » 18. apr 2017, 22:21

Jeg har altså plantet hovedsalat og høstet løbende, kan godt være det ikke er meningen men planten har altså sat nye blade og døde ikke af min løbende høst...
1
Brugeravatar
Dublin-mudslide
Indlæg: 146
Tilmeldt: 2. sep 2015, 11:30
Kort karma: 11
Likede indlæg: 81

Re: Hjælp til køkkenhave (høst og spm om en radiseplante)

Indlægaf Dublin-mudslide » 19. apr 2017, 14:06

Jeg må vist prøve mig frem med salaten og ja ellers købe flere frø. Høster du også radiser, godtnavn?^
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Hjælp til køkkenhave (høst og spm om en radiseplante)

Indlægaf godtnavn » 19. apr 2017, 16:56

Har ikke plantet radiser i år, men har gjort det de to forgående år, jeg synes de er bedst hvis de ikke bliver al for store før de høstes :) De plejer at have frø til radiser i Tiger hvis du vil have mere end én :)
1

Tilbage til "Bolig"