Dilemma - lejerækkehus eller spare op til køb

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Dilemma - lejerækkehus eller spare op til køb

Indlægaf Mi55y » 18. maj 2017, 09:11

Jeg har fået tilbudt et rækkehus igennem boligforeningen. Det er på 112 kvm og virkelig godt indrettet. Køkken og stue i stueplan og 3 værelser på 1. sal. Det bedste: der er toilet på begge etager, hvilket ellers er et sjældent syn. Og så er der selvfølgelig en gårdhave fortil med skur og en ok størrelse baghave. Det ligger i Vejlby Risskov, hvilket også er dejligt tæt på det meste (men længere væk fra midtbyen end nu). Vi skal ud at se på det i aften, og der er svarfrist allerede søndag.

Vi bor pt. i en 4-værelses lejlighed på 90 kvm på 2. sal med lukket altan i Åbyhøj, som er ret billig - 5.000,- inkl. vand og varme. Vi ville stige omkring 4.000,- i husleje med rækkehuset.

Og her kommer dilemmaet så: Vi savner virkelig en have! Men drømmer også om at købe noget på sigt. Jeg har lidt gæld (bil+SU-lån), jeg gerne lige vil have ud af verden, og jeg vil også gerne spare lidt op, så hele udbetalingen ikke hænger på manden. Drømmen om hus vil altså nok blive sat nogle år længere ud i fremtiden, hvis vores husleje stiger nu.

Vi er i øvrigt begge i begyndelsen af 30'erne og uden børn, men børn ligger nok ikke for langt ude i fremtiden.

Hvad ville du gøre?
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Dilemma - lejerækkehus eller spare op til køb

Indlægaf godtnavn » 18. maj 2017, 09:25

Hvis drømmen er at købe ville jeg ikke flytte nu. Det er dyrt at flytte, og derudover vil det koste 50.000 kr mere i husleje om året, det er en stor stigning. En flytning vil nok skubbe husdrømmen mange år frem. Tænker I dog I alligevel først vil købe om 10 år, så ville jeg flytte, for det er længe at skulle bo i noget man ikke synes er perfekt, men regner I med at ville købe om 5 år vil det være en kvart million mere I vil have på kontoen ved ikke at flytte (+alle udgifterne ved flytning).

Tænker I dog at det der med at eje ikke er så vigtigt så ville jeg flytte, for så kan det jo være at det rækkehus er jeres drømmehjem og I dermed ikke skal købe nogensinde.

Når alt det er sagt ville jeg aldrig give 9.000 kr for en lejebolig hvis jeg havde et godt alternativ, og det er jeres lejlighed jo :)
0
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Dilemma - lejerækkehus eller spare op til køb

Indlægaf Mi55y » 18. maj 2017, 09:37

godtnavn skrev:Hvis drømmen er at købe ville jeg ikke flytte nu. Det er dyrt at flytte, og derudover vil det koste 50.000 kr mere i husleje om året, det er en stor stigning. En flytning vil nok skubbe husdrømmen mange år frem. Tænker I dog I alligevel først vil købe om 10 år, så ville jeg flytte, for det er længe at skulle bo i noget man ikke synes er perfekt, men regner I med at ville købe om 5 år vil det være en kvart million mere I vil have på kontoen ved ikke at flytte (+alle udgifterne ved flytning).

Tænker I dog at det der med at eje ikke er så vigtigt så ville jeg flytte, for så kan det jo være at det rækkehus er jeres drømmehjem og I dermed ikke skal købe nogensinde.

Når alt det er sagt ville jeg aldrig give 9.000 kr for en lejebolig hvis jeg havde et godt alternativ, og det er jeres lejlighed jo :)


Tak for dit input. Ja, der er mange penge at spare op af i vores nuværende. Men nu når sommeren nærmer sig, så mangler jeg virkelig at kunne gå udenfor og sidde i solen. Jeg er sådan set også rimelig ligeglad med at eje fremfor at leje, men det er et ønske fra manden at købe noget på et tidspunkt - han ved vel ikke hvad han ellers skal gøre af sine penge :P

Mht. huslejen skal man lige huske, at de 9.000,- er inkl. vand, varme, tv og vedligeholdelseskonto. Vores nuværende "nøgne" husleje er på 4.300,- og denne er på 7.600,-.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Dilemma - lejerækkehus eller spare op til køb

Indlægaf Bøtte » 18. maj 2017, 09:44

Vi valgte, da vi stod i nogenlunde samme dilemma at flytte i rækkehus. Vi havde dog nogle ganske forfærdelige overboer, der gjorde valget ret nemt for os. Og så steg vi 'kun' 2000 i husleje. Samtidig havde vi ikke en præcis tid på hvornår vi kunne komme til at købe. Vi endte med at bo der 2,5 år og vi fortrød aldrig. Vi fik vores første barn mens vi boede der og jeg var lykkelig for vi ikke skulle bo i lejlighed med en baby.


Men får man barn inden, man køber hus har det jo indflydelse på det rådighedsbeløb banken kræver i forbindelse med huskøb. Og det er jo også værd at overveje, hvis det udskyder jeres huskøb til efter I har fået børn.
Samtidig er det rart med have og ikke en masse trapper til vaskekældre osv, når man har børn. Og at man ikke selv skal male udhæng og vinduer osv (gæt hvad vi kæmper med at nå med to mindre børn :lol:)
Så det er nok en opvejning af hvad der er vigtigst for en. Godtnavn har fat i nogle gode overvejelser.


Umiddelbart, da jeg læste dit indlæg tænkte jeg 'flyt for pokker'. Men det er jo desværre ikke så lige til.
1
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Dilemma - lejerækkehus eller spare op til køb

Indlægaf Ficus » 18. maj 2017, 09:48

Jeg tænker, som Godtnavn, at det er klogt at tænke på hvornår i ønsker at eje. Hvis det er om få år, så tror jeg flytningen og den nye leje vil være for "dyr", i forhold til opsparing.

Hvis du siger nej tak, rykker du så ned? Kan du evt være passiv opskrevet, sådan at du kan melde dig aktiv senere, hvis i så fx får barn og gerne vil flytte, så er der kort til toppen?

Var det mig selv, så var jeg nok flyttet i rækkehuset dog. Men jeg har heller ikke nødvendigvis behovet for at eje, hvis der findes et ligeså fint forhold som lejer. Altså m2, have, beliggenhed osv. Og rækkehuset lyder i mine øre som et godt alternativ til at eje.
1
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Dilemma - lejerækkehus eller spare op til køb

Indlægaf Mi55y » 18. maj 2017, 09:52

Ficus skrev:Jeg tænker, som Godtnavn, at det er klogt at tænke på hvornår i ønsker at eje. Hvis det er om få år, så tror jeg flytningen og den nye leje vil være for "dyr", i forhold til opsparing.

Hvis du siger nej tak, rykker du så ned? Kan du evt være passiv opskrevet, sådan at du kan melde dig aktiv senere, hvis i så fx får barn og gerne vil flytte, så er der kort til toppen?


Jeg rykker ikke på listen ved at sige nej, og er også skrevet op til andre rækkehuse, så at sige nej lige denne gang ville ikke være en katastrofe. Men denne afdeling har lave flytteprocenter, så der udbydes ikke så mange af dem. Det med toilet på begge etager og gårdhave med skur er virkelig et plus!
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Dilemma - lejerækkehus eller spare op til køb

Indlægaf Persnikedy » 18. maj 2017, 10:15

Jeg er nok lidt farvet af selv at bo i vejlby risskov og knus elske det men here goes:

Med et rækkehus på den størrelse burde der være fint plads til hvis en lille dukker op (som du selv siger er det engang i fremtiden, men ting sker) og en have er en skøn ting at have. At husdrømmen skubbes et par år tænker jeg ikek så meget over når i nu allerede har su lån mm der lige skal ned.

Hvis i i aften ser at i sagtens kunne bo der i nogle år så ville jeg ikke tøve. Huse i århus området som er virkelig lækre og til at betale er der langt imellem, så at have en dejlig lejlighed imens jeg ventede de år ville jeg nok sætte høj
5
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Dilemma - lejerækkehus eller spare op til køb

Indlægaf girl_beat » 18. maj 2017, 10:20

Sådan helt lavpraktisk kan det hjælpe at sætte sig ned og lave en plus- og minusliste over begge muligheder :) Og selvfølgelig se rækkehuset først så I kan bedømme, om det er lige så godt i virkeligheden, som det lyder på papiret.

Umiddelbart lyder det jo tillokkende med mere plads, have, opbevaring osv. til en overkommelig (for to indkomster) husleje :)
1
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1781
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2242

Re: Dilemma - lejerækkehus eller spare op til køb

Indlægaf lulu-p » 18. maj 2017, 10:36

Et rækkehus i 2 etager i Vejlby-Risskov på 112 kvm og 2 badeværelser er et fund til den husleje (nu kender jeg så ikke standen...). Men altså. DET ER BILLIGT.

Hvis I vil købe hus i samme område eller bynært i Aarhus bliver det meget let meget dyrere.

Jeg synes i skal sige JA TAK.
6
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9844
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1860
Likede indlæg: 9578

Re: Dilemma - lejerækkehus eller spare op til køb

Indlægaf Spjaerten » 18. maj 2017, 11:33

Hvis jeg følte mig tilpas ved fremvisning - ville jeg uden at tøve sige ja.

Kender jo begge områder (der hvor i bor nu og der hvor i potentielt kan flytte til).

En reel husleje stigning på det niveau som du nævner er jo ikke voldsom ifht hvad i får ekstra.
1
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4441
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7384

Re: Dilemma - lejerækkehus eller spare op til køb

Indlægaf Neenah » 18. maj 2017, 17:00

Vi sidder i præcis samme situation som jer - bortset fra at huslejen er billigere i et rækkehus, da det ligger i en mindre by. Vi er blevet enige om at det absolut er en flytning værd, for det er ikke fedt at have barn i en lejlighed (antager jeg), og jeg savner, som dig, også at være udenfor om sommeren. Så jeg er med på FLYT-holdet.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6660
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18861

Re: Dilemma - lejerækkehus eller spare op til køb

Indlægaf Æble » 18. maj 2017, 17:15

Hvor meget vil i spare op og hvor længe vil det tage i de to scenarier?

I km sagtens bo i rækkehuset med et par små børn. Det er mest når de skal i skole i skal overveje hus hvis i skal flytte skoledistrikt.

Jeg ville flytte i rækkehuset.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7095
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1431
Likede indlæg: 13318

Re: Dilemma - lejerækkehus eller spare op til køb

Indlægaf Rapfisk » 18. maj 2017, 17:20

Jeg ville klart tage rækkehuset. 9000 pr. måned er stadig en meget overkommelig husleje for to, når I er færdiguddannede, og I ville sagtens kunne spare op til hus, hvis I stadig har lyst til det, når I er derude. Hvis ikke, kan I sagtens stifte familie i huset og til gengæld have råd til rejser og "luksus" i hverdagen, ligesom I ikke ville have så meget arbejde ned rækkehuset, mens I har små børn, og I ikke ville være bundet geografisk.
1
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18276

Re: Dilemma - lejerækkehus eller spare op til køb

Indlægaf Mi55y » 19. maj 2017, 06:36

Så fik vi set på det. Det var et rigtig fint rækkehus med både flisebelagt terasse og græs med eftermiddags- og aftensol. Dog var de 3 værelser ovenpå meget mørke, da der er tale om smalle vinduer oppe ved taget, som hænger lidt udover. Mærkelig løsning! Køkkenet var også lidt dumt indrettet, da der var masser af gulvplads, men skabe/borde hele vejen rundt langs væggen i hestesko, hvilket gjorde det umuligt at have et lille spisebord. Så masser af spildplads der. Området derude er helt fantastisk dog! Sikke en ro!

Vi er blevet enige om at takke nej til det og så tage et par boligmøder i hver vores bank og se, hvad vi har at gøre med. Vi er nok alligevel for kræsne til at "nøjes", når det betyder en huslejestigning på 4.000. Før vi flyttede sammen blev manden godkendt til 2,4 mio alene, så det skal nok kunne lade sig gøre på sigt at finde noget i omegnen af Århus, som også er til at betale for os.

Men jeg mangler stadig en have!!!
1
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5237

Re: Dilemma - lejerækkehus eller spare op til køb

Indlægaf girl_beat » 19. maj 2017, 08:47

Mi55y skrev:Så fik vi set på det. Det var et rigtig fint rækkehus med både flisebelagt terasse og græs med eftermiddags- og aftensol. Dog var de 3 værelser ovenpå meget mørke, da der er tale om smalle vinduer oppe ved taget, som hænger lidt udover. Mærkelig løsning! Køkkenet var også lidt dumt indrettet, da der var masser af gulvplads, men skabe/borde hele vejen rundt langs væggen i hestesko, hvilket gjorde det umuligt at have et lille spisebord. Så masser af spildplads der. Området derude er helt fantastisk dog! Sikke en ro!

Vi er blevet enige om at takke nej til det og så tage et par boligmøder i hver vores bank og se, hvad vi har at gøre med. Vi er nok alligevel for kræsne til at "nøjes", når det betyder en huslejestigning på 4.000. Før vi flyttede sammen blev manden godkendt til 2,4 mio alene, så det skal nok kunne lade sig gøre på sigt at finde noget i omegnen af Århus, som også er til at betale for os.

Men jeg mangler stadig en have!!!

Dejligt med en update :)

I må ud på cyklen og nyde byens parker og grønne områder sommeren over.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Bolig"