Mit selvbyggede sommerhus

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27375

Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 10. jul 2017, 14:07

Jeg er ved at bygge et sommerhus - altså ikke helt alene, men sammen med mine forældre og min kæreste. Sådan fra jord til færdigt hus. Og jeg tænker, det vil være sjovt med en tråd, så jeg selv og andre, der måske synes, den slags er sjovt, kan følge med i processen.


Vi har længe snakket om et familiesommerhus og at bygge selv. Og sidste sommer gjorde vi det så - købte en billig grund i Nordsjælland. :gogo: Den er nogenlunde stor (for en grund billig grund i Nordsjælland at være), og så kan vi komme dertil fra kbh på godt 45 minutter, og nogenlunde nemt med offentlig transport også. Meningen er, at vi skal kunne køre derop fredag efter arbejde og kunne nå at spise aftensmad deroppe.

Så gik vi i gang med at tegne. Havde sådan nogle små workshops, hvor vi forberedte os, mødtes og fandt ud af, hvilke funktioner huset skulle have, og hvordan det skulle se ud. Til sidst lavede vi en model i skumpap. Senere er der kommet enkelte ændringer, blandt andet endte vi med ét badeværelse i stedet for adskilt bad og toilet. Men det er ret meget som vi tegnede det i efteråret. :D Ud over det store hus, er der et lille anneks på et hjørne af grunden.

1.jpg


Vi fik en ingeniør til at lave de tekniske tegninger og beregningerne i forhold til fundament, så alt er i orden mht. papirer osv.

Og så gik vi ellers i gang i vinters med at bygge det lille anneks. :D Det er på skruefundament og med beklædning i lærketræslister. Det står nu sådan semi-færdigt - der mangler gips i loftet, væv og maling, og så skal vi have en zinkplade op over vinduet, og derefter det sidste beklædning. Og en træterrasse i samme lærketræ.

2.jpg


...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
16
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27375

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 10. jul 2017, 14:15

...

Men det står rimelig meget stille lige nu, fordi vi er i gang med at bygge det store sommerhus. :shock: :banan:

For 2 uger siden så det sådan her ud:

3.jpg


Så kom første lag beton (og flamingo)

4.jpg


... og mere flamingo, kloak, vand og gulvvarme:

5.jpg


Og så det sidste lag beton:

6.jpg


...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
11
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf HappyPaww » 10. jul 2017, 14:20

Hvor lækkert :) Må man spørge hvad sådan et projekt kmmer til at koste i alt?
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27375

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 10. jul 2017, 14:22

Vi har haft en del problemer med fundament-delen. F*ck, det er tungt sådan noget rio-net. :lol: Og så har der været lidt med forskellige håndværkere, der ikke har kunnet overholde deres aftaler (vi får selvfølgelig hjælp til det, vi ikke selv må/kan lave, herunder kloak, vvs og betonkørsel), så vi er blevet forsinket et par gange.

Og den sidste betonladning var så alt for tyk. Han måtte ringe op og spørge om 'lov' til at fortynde den, og til sidst havde han ikke mere vand, så vi måtte stå med haveslanger - og så var den stadig for tyk. Så nu sender de en mand ud og sliber en af dagene, og så skal den have noget mere og helt tynd beton ovenpå til sidst. Håber resultatet ender med at blive godt i sidste ende! :ninja:



Nå, men i onsdags gik vi så rigtig i gang med træarbejdet, og i dag ser det sådan ud. :banan: :gogo:

7.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
14
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27375

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 10. jul 2017, 14:27

HappyPaww skrev:Hvor lækkert :) Må man spørge hvad sådan et projekt kmmer til at koste i alt?


Selvfølgelig!

Grunden kostede 240.000, og vi kommer til at bygge for omkring 600.000 for 110 m2 + anneks på 10 m2. Indtil videre er vi et godt stykke under budgettet.

Vi laver jo så nærmest alt arbejdet selv, bruger genbrugsmaterialer, hvor det giver mening - eksempelvis er alle døre og vinduer nogle, vi har skaffet fra andre byggepladser, der er kommet til at købe forkerte materialer. Og så har vi gode kontakter, så vi kan skaffe billige materialer til alt det, vi selvfølgelig skal købe fra nyt.
8
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
avdotja
Indlæg: 4945
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 538
Likede indlæg: 14771

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf avdotja » 10. jul 2017, 14:31

Mangler den her tråd ikke nogle plantegninger :gruble: :D
7
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16251
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1069
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32473

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf icelady » 10. jul 2017, 14:43

Og flere billeder :genert:

Jeg elsker disse bygge om/bygge nyt-tråde :D
4
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27375

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 10. jul 2017, 14:46

Jo! :D Har ikke nogen plantegning liggende på computeren, men kan godt mønstre en frihånd.

Børneværelset skal være med 4 køjer og ikke andet - så kan fætre og kusiner hygge, og voksne kan sove der, hvis der skal være voksenfest. Hele huset er bygget op om det store køkken-alrum med store skydedøre (de er over 3 meter), så man kan åbne helt op ud til. :love:

Og min far fik et værksted. :genert:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af ajnaM 10. jul 2017, 14:53, rettet i alt 2 gange.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14592

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf Pjeps » 10. jul 2017, 14:47

Spændende projekt, hvornår skal det efter planerne stå færdigt?
0
:ninja:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. jul 2017, 14:47

ajnaM skrev:Selvfølgelig!

Grunden kostede 240.000, og vi kommer til at bygge for omkring 600.000 for 110 m2 + anneks på 10 m2. Indtil videre er vi et godt stykke under budgettet.

Vi laver jo så nærmest alt arbejdet selv, bruger genbrugsmaterialer, hvor det giver mening - eksempelvis er alle døre og vinduer nogle, vi har skaffet fra andre byggepladser, der er kommet til at købe forkerte materialer. Og så har vi gode kontakter, så vi kan skaffe billige materialer til alt det, vi selvfølgelig skal købe fra nyt.


Det var godt nok billigt :klap:
Her i kvarteret køber folk grunde for 3-4 mio. (altså med et hus på, som de så river ned), og selvom det selvfølgelig ikke er et sommerhusområde, bliver jeg glad af at læse, at man kan få fritidshusgrunde til rimelige penge så relativt tæt på København.

Jeg går selv og overvejer at købe et billigt kolonihavehus med lille have på Sydsjælland efter anbefaling fra en kollega.
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27375

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 10. jul 2017, 14:49

Pjeps skrev:Spændende projekt, hvornår skal det efter planerne stå færdigt?


Om 100 år. :lol: Ej, vi skal have huset lukket senest til efteråret. Det indvendige kommer til at tage laaang tid. Lige nu arbejder vi med noget, der hedder næste sommer, men om den holder, det er ikke til at sige.

Det vigtigste er, at vi får lavet det, så vi kan være der. Og så alle forsikringer og alt det der gælder. :D
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27375

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf ajnaM » 10. jul 2017, 14:51

DetSorteCirkus skrev:
ajnaM skrev:Selvfølgelig!

Grunden kostede 240.000, og vi kommer til at bygge for omkring 600.000 for 110 m2 + anneks på 10 m2. Indtil videre er vi et godt stykke under budgettet.

Vi laver jo så nærmest alt arbejdet selv, bruger genbrugsmaterialer, hvor det giver mening - eksempelvis er alle døre og vinduer nogle, vi har skaffet fra andre byggepladser, der er kommet til at købe forkerte materialer. Og så har vi gode kontakter, så vi kan skaffe billige materialer til alt det, vi selvfølgelig skal købe fra nyt.


Det var godt nok billigt :klap:
Her i kvarteret køber folk grunde for 3-4 mio. (altså med et hus på, som de så river ned), og selvom det selvfølgelig ikke er et sommerhusområde, bliver jeg glad af at læse, at man kan få fritidshusgrunde til rimelige penge så relativt tæt på København.

Jeg går selv og overvejer at købe et billigt kolonihavehus med lille have på Sydsjælland efter anbefaling fra en kollega.


Do it! :klap:

Ej, det var nemlig meget billigt. Og det er det blandt andet, fordi jorden her er helt crazy - ham vi købte af havde arvet et gammelt sommerhus, og så fik han revet cigarkassen, der stod der, ned, og ville have bygget nyt. Men så fik han lavet et tilbud ud fra jordbundsundersøgelserne, og de sagde pilotering til vistnok 700.000 kroner. For fundamentet alene. :shock: Så stod han med grunden i 10 år, før han besluttede sig for at give den videre.

Så vi var heldige med en billig grund, hvor alle tilslutninger er der. Og vi kender en rigtig dygtig ingeniør og statiker, så det har ikke kostet os i nærheden af de penge at få lavet et sikkert fundament.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf LaScrooge » 10. jul 2017, 15:20

DetSorteCirkus skrev:Det var godt nok billigt :klap:
Her i kvarteret køber folk grunde for 3-4 mio. (altså med et hus på, som de så river ned), og selvom det selvfølgelig ikke er et sommerhusområde, bliver jeg glad af at læse, at man kan få fritidshusgrunde til rimelige penge så relativt tæt på København.

Jeg går selv og overvejer at købe et billigt kolonihavehus med lille have på Sydsjælland efter anbefaling fra en kollega.


Skal man ikke bo i den kommune, man køber kolonihave hus i?

anjaM - hvor er det et fedt projekt! Og det lyder som om I har haft det rigtig hyggeligt hele vejen igennem
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf DetSorteCirkus » 10. jul 2017, 15:25

LaScrooge skrev:Skal man ikke bo i den kommune, man køber kolonihave hus i?

anjaM - hvor er det et fedt projekt! Og det lyder som om I har haft det rigtig hyggeligt hele vejen igennem


Nej, ikke i de foreninger, som jeg er blevet anbefalet.
1
Brugeravatar
Moxy-lady
Indlæg: 7485
Tilmeldt: 11. aug 2015, 10:18
Kort karma: 1762
Likede indlæg: 24476

Re: Mit selvbyggede sommerhus

Indlægaf Moxy-lady » 10. jul 2017, 15:26

Men.... Hvor mange mennesker skal I bo der? Skal I sove i samme soveværelse alle de voksne? :genert: Det lyder superfedt, lige bortset fra det der mde at skulle samsove i et soveværelse med sine forældre, det kunne jeg ikke! (men ved godt at alle ikke har det på samme måde!)
3
My world 12-10-18 :lun:

Tilbage til "Bolig"