Jeg flytter efter 10 år - depositum/istandsættelse

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Yuna
Indlæg: 450
Tilmeldt: 13. maj 2016, 15:51
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1527

Jeg flytter efter 10 år - depositum/istandsættelse

Indlægaf Yuna » 11. jul 2017, 09:36

Undskylder på forhånd for den lange smøre :D

Jeg skal snart opsige min lejlighed som jeg har boet i i 10½ år (altså på den gamle lejelov og ingen vedligeholdeseskonto, eller reglen om at alt indskud betales tilbage efter 10 år).
Det er en privat udlejer, og jeg kan simpelthen ikke finde rundt i alle reglerne.
Den skal afleveres som nyinstandsat, og lejer som står for indvendig vedligeholdelse, men hvad kan de gøre krav på her? Hvad forventer man med nyistandsat?

Har nogle steder læst at slid og ælde ikke gælder, når den skal være nyistandsat ved privat udleje, og andre steder at det gælder.

Og hvad med f.eks. det komfur der stod her ved indflytning - som jo er ret forældet nu - er det mig der skal betale for et nyt?
Vinduerne er jo heller ikke nye mere, og har f.eks. fået fugt, som kan ses i hjørnerne. Alle de andre lejligheder i bygningen fik nye vinduer sidste år, men nok fordi jeg har skråvinduer, sprang de over mig, da det vist er et større arbejde at udskifte sådanne.
Gulvene (laminat) har selvfølgelig fået ridser efter så mange år(dog ikke i alle rum) og det er jo ikke nogle der kan nedslibes. Det bliver Jo også svært at finde nogle i præcis samme farve/kvalitet som dem der ligger her nu, så skal vi lægge nyt gulv over det hele, så alt bliver ensartet, eller kun i de rum, hvor der er skader?
Min kæreste + hans far er tømrer, så må vi gøre det selv? Jeg kan jo ikke få en kvittering på at det er udført af dem, da det ikke er en virksomhed, og udlejer kan sige, at det ikke er gjort ordentligt, selv om det er - hvis de er rigtig usamarbejdsvillige.

Køkken og badeværelse bærer jo også præg af at jeg har boet her i så lang tid - kan jeg komme til at betale for at de får nyt? Er ret sikker på at det ikke var nyt da jeg flyttede ind, men det kan jeg jo ikke bevise.

Der blev lavet en indflytningsrapport da jeg flyttede ind. Jeg kan desværre ikke finde den, og da ejendommen har skiftet ejer flere gange gennem tiden, har de den heller ikke til at ligge mere, så jeg kan få en kopi.
Går man så ud fra, at alt var ok? Kan huske der var noget med et hjørne ude i køkkenet, som var slået af, så det hele var jo ikke ok.

Jeg har også læst et sted at jeg faktisk ikke har krav på at se regningen fra f.eks. maler, for at tjekke at de ikke bare har skrevet 10000 kr på, og det kun har kostet 5000 kr?


Er der noget jeg har overset foruden alt dette? :)

Måske er jeg bare paranoid, men man hører jo om så mange historier, hvor de tager helt ublu ekstra penge.
0
Pille, pille ned...så har man taget nej-hatten på igen...
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1093
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2182

Re: Jeg flytter efter 10 år - depositum/istandsættelse

Indlægaf mariannaa » 11. jul 2017, 10:35

Hvis du er usikker på udlejer så kan jeg anbefale dig at tage en jurist med. Jeg er lige flyttet ( og er ikke gode venner med ( også privat) udlejer) så fornemmede at de nok ville tage mig i røven ( undskyld for grimt sprogbrug) Jeg tog derfor en jurist med, så jeg fik ingen efterregning af betydning. Rigtig mange tidligere lejere havde fået efterregninger på helt op til 55.000 - og min nabo som flyttede samtidig med mig fik en på 27.000 ( som de nu tager i retten med). Deres lejlighed var på ingen måde misligeholdt, men i samme stand som min. Jeg betalte en advokat 2600 kr for at tage med mig. Penge som var givet godt ud.
Senest rettet af mariannaa 11. jul 2017, 10:42, rettet i alt 3 gange.
6
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36814

Re: Jeg flytter efter 10 år - depositum/istandsættelse

Indlægaf Daine » 11. jul 2017, 10:37

Jeg ville i din situation tage fat i LLO, for det der kan potientielt bliver noget rigtig møg. Jeg synes det lyder voldsomt, hvis udlejer kan kræve at du skal skifte hårde hvidevarer, gulv mv (vinduerne skal du dog ikke gøre andet ved end at vaske, de må høre under udvendig vedligehold), for der må efter 10 år forventes noget slid. Men private udlejere kan være enormt tunge at danse med ... har du en ide om, hvordan de har ageret overfor andre lejere?
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Jeg flytter efter 10 år - depositum/istandsættelse

Indlægaf IrmaPigen » 11. jul 2017, 10:49

Yuna skrev:Undskylder på forhånd for den lange smøre :D

Jeg skal snart opsige min lejlighed som jeg har boet i i 10½ år (altså på den gamle lejelov og ingen vedligeholdeseskonto, eller reglen om at alt indskud betales tilbage efter 10 år).
Det er en privat udlejer, og jeg kan simpelthen ikke finde rundt i alle reglerne.
Den skal afleveres som nyinstandsat, og lejer som står for indvendig vedligeholdelse, men hvad kan de gøre krav på her? Hvad forventer man med nyistandsat?

Har nogle steder læst at slid og ælde ikke gælder, når den skal være nyistandsat ved privat udleje, og andre steder at det gælder.

Og hvad med f.eks. det komfur der stod her ved indflytning - som jo er ret forældet nu - er det mig der skal betale for et nyt?
Vinduerne er jo heller ikke nye mere, og har f.eks. fået fugt, som kan ses i hjørnerne. Alle de andre lejligheder i bygningen fik nye vinduer sidste år, men nok fordi jeg har skråvinduer, sprang de over mig, da det vist er et større arbejde at udskifte sådanne.
Gulvene (laminat) har selvfølgelig fået ridser efter så mange år(dog ikke i alle rum) og det er jo ikke nogle der kan nedslibes. Det bliver Jo også svært at finde nogle i præcis samme farve/kvalitet som dem der ligger her nu, så skal vi lægge nyt gulv over det hele, så alt bliver ensartet, eller kun i de rum, hvor der er skader?
Min kæreste + hans far er tømrer, så må vi gøre det selv? Jeg kan jo ikke få en kvittering på at det er udført af dem, da det ikke er en virksomhed, og udlejer kan sige, at det ikke er gjort ordentligt, selv om det er - hvis de er rigtig usamarbejdsvillige.

Køkken og badeværelse bærer jo også præg af at jeg har boet her i så lang tid - kan jeg komme til at betale for at de får nyt? Er ret sikker på at det ikke var nyt da jeg flyttede ind, men det kan jeg jo ikke bevise.

Der blev lavet en indflytningsrapport da jeg flyttede ind. Jeg kan desværre ikke finde den, og da ejendommen har skiftet ejer flere gange gennem tiden, har de den heller ikke til at ligge mere, så jeg kan få en kopi.
Går man så ud fra, at alt var ok? Kan huske der var noget med et hjørne ude i køkkenet, som var slået af, så det hele var jo ikke ok.

Jeg har også læst et sted at jeg faktisk ikke har krav på at se regningen fra f.eks. maler, for at tjekke at de ikke bare har skrevet 10000 kr på, og det kun har kostet 5000 kr?


Er der noget jeg har overset foruden alt dette? :)

Måske er jeg bare paranoid, men man hører jo om så mange historier, hvor de tager helt ublu ekstra penge.


Hovedreglen er, at udlejer kan ikke kræve lejligheden er nyistandsat - medmindre det fremgår af aftalegrundlaget, at den var det da overtog den.

Såfremt den var nyistandsat ved din overtagelse skal den være i samme stand, når du tilbageleverer den, dvs. så gælder der ikke noget om slid og ælde.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Jeg flytter efter 10 år - depositum/istandsættelse

Indlægaf Zombie » 11. jul 2017, 14:40

Nomine skrev:Inden du sætter gang i alt muligt så ville jeg forhøre mig hos udlejer - spørg dem hvad de forventer


Dette og melde dig ind i LLO. Spørg også dem, hvad reglerne er - og informer udlejer om, at du gør dette "bare for at være sikker, de gamle regler er jo lidt bøvlede" :engel:
0
aka Forbies

:gammel:
IrmaPigen
Indlæg: 7796
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12462

Re: Jeg flytter efter 10 år - depositum/istandsættelse

Indlægaf IrmaPigen » 11. jul 2017, 14:51

Zombie skrev:
Nomine skrev:Inden du sætter gang i alt muligt så ville jeg forhøre mig hos udlejer - spørg dem hvad de forventer


Dette og melde dig ind i LLO. Spørg også dem, hvad reglerne er - og informer udlejer om, at du gør dette "bare for at være sikker, de gamle regler er jo lidt bøvlede" :engel:


De nye regler er endnu mere besværlige og uklare. Ingen ved hvad begrebet "normalistandsættelse" indebærer.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5115
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 20846

Re: Jeg flytter efter 10 år - depositum/istandsættelse

Indlægaf Zombie » 11. jul 2017, 15:07

IrmaPigen skrev:
Zombie skrev:
Nomine skrev:Inden du sætter gang i alt muligt så ville jeg forhøre mig hos udlejer - spørg dem hvad de forventer


Dette og melde dig ind i LLO. Spørg også dem, hvad reglerne er - og informer udlejer om, at du gør dette "bare for at være sikker, de gamle regler er jo lidt bøvlede" :engel:


De nye regler er endnu mere besværlige og uklare. Ingen ved hvad begrebet "normalistandsættelse" indebærer.


Det har vist aldrig været nemt. Suk.
0
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Bolig"