Min ødegårdsdrøm...som blev til et dansk sommerhus!

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9544
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26665

Min ødegårdsdrøm...som blev til et dansk sommerhus!

Indlægaf Santa » 3. sep 2017, 17:19

Ja, poetisk titel, men det er noget drømmeri, som pludselig kan blive en realitet.

Jeg har arvet en mindre sum penge, og det betyder at det kan lade sig gøre at købe et sommerhus af en art.
Først kiggede jeg på kolonihaver, men det kommer jo til at tage årevis pga ventelisterne, og billigt er det ikke i Kbh.
Danske sommerhuse er osse smådyre, synes jeg eller ligger alt for langt væk. Og mange af dem ligger i der de sommerhusområder, hvor naboen er 5 m væk.
Så jeg kigger nu på små huse i sydsverige, og har lige fundet det yndigste lille hus på en stor ugenert grund. Det koster ikke mere end jeg kan lægge 1/3 af prisen kontant (og stadig få lavet en ekstra pensionsopsparing for resten af summen - ja, jeg er vildt fornuftig her!) og det er lige til at flytte ind i uden større projekter.
Vi har ikke børn, så det skal kun være til mig, kæresten og hunden, samt evt besøg af venner og familie.

Men ....det ligger tre timer væk. Hvilket er to timer mere end 100% optimalt, men det afspejles i prisen jo.
Vi kan godt køre derop i weekender, hvis vi vil og ankomme fredag aften sådan ca omkring kl 19-20 stykker fx. Og så selvfølgelig i ferier osv.

Egentlig har jeg ikke et konkret spørgsmål til jer, men hvis nogen har relevante erfaringer eller gode råd, noget man skal huske på, tager jeg gerne imod.
Jeg skal bruge lidt tid til at gøre op med mig selv, om jeg vil dette her. Det er et stort skridt for mig nemlig (det er jo skidevoksent!!) og samtidig er jeg bange for at dette hus bliver solgt til andre (for jeg kan jo U-muligt finde et andet, vel? ;) )

Så hvad tænker I?
Senest rettet af Santa 26. jun 2018, 16:34, rettet i alt 1 gang.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9079
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21917

Re: Min ødegårdsdrøm...

Indlægaf Purple Haze » 3. sep 2017, 17:26

Do it !

Lyder rigtig godt.
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Min ødegårdsdrøm...

Indlægaf flicka » 3. sep 2017, 17:27

Mine forældre har en ødegård (tidligere missionshus) små 2 timer fra Helsingborg, dvs. ca 3 1/2 time hjemmefra. Det skal ikke være meget længere væk, for ellers når man ikke rigtig at få noget ud af en weekend deroppe.

Men til gengæld elsker vi at være deroppe :dåne:
Det er så dejligt fredeligt og man får koblet af med en god bog, gåture, spil og brændeovn.

Og der er rigtig mange af familien og mine forældres venner, der kigger forbi derop, når mine forældre er deroppe i længere perioder. Så det er absolut muligt at få venner/familie til at komme på besøg/ferie.
Senest rettet af flicka 3. sep 2017, 17:34, rettet i alt 2 gange.
2
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
flicka
Indlæg: 2205
Tilmeldt: 8. sep 2015, 18:08
Kort karma: 347
Likede indlæg: 3224

Re: Min ødegårdsdrøm...

Indlægaf flicka » 3. sep 2017, 17:29

Og jeg ved at mine forældre har været meget glade for at være medlem af Danske Torpare som er en forening for folk, der køber ødegård/sommerhus i Sverige: http://torpare.dk/
1
Always be yourself
unless you can be a unicorn
then always be a unicorn


A pony is a childhood dream. A horse is an adulthood treasure.
- Rebecca Carroll
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9544
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26665

Re: Min ødegårdsdrøm...

Indlægaf Santa » 3. sep 2017, 17:32

Purple Haze skrev:Do it !

Lyder rigtig godt.


:klap:
Fedt svar!
Især fordi jeg har det med at tænke så længe over ting, at de aldrig bliver til noget.
:blomst:
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9544
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26665

Re: Min ødegårdsdrøm...

Indlægaf Santa » 3. sep 2017, 17:33

flicka skrev:Og jeg ved at mine forældre har været meget glade for at være medlem af Danske Torpare som er en forening for folk, der køber ødegård/sommerhus i Sverige: http://torpare.dk/

Tak, det vil jeg kigge på.
Ih, jeg bliver ikke mindre tændt nu! :ivrig:
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24620
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36766

Re: Min ødegårdsdrøm...

Indlægaf Daine » 3. sep 2017, 17:39

Jeg synes det lyder helt vildt skønt :love:

MEN (ja for sådan et er der jo :genert: ), jeg ville tænke meget over hvor meget jeg gerne ville benytte det. Jeg synes tre timer pr vej i bil lyder af lang tid, hvis det 'bare' er for en weekend. Sent på foråret/sommer/tidlig efterår er det måske ikke så slemt for der er det lyst længe. Men hvis I også vil benytte det resten af året, ville det være noget jeg ville tænke ind i ligningen.
Og hvor langt ude ligger sommerhuset? Hvis I vil bruge det om vinteren, hvad med sne(rydning). Kan I risikere ikke at kunne komme frem/sne inde? For mig ville der være forskel på, om det lå 20 km uden for lands lov og ret, hvor vejene typisk også er mindre eller om det lå i et område, hvor der er flere mennesker.

Men altså, hvis I til ovenstående tænker "Keine problem!", så siger jeg GO! :gogo: :)
3
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Min ødegårdsdrøm...

Indlægaf Slettet bruger » 3. sep 2017, 17:45

Min famile har et i nærhede af Hyltebruk, jeg vil sige det er lige på grænsen til hvor langt væk det må være, hvis man skal tage en weekend i bil der. Eller måske er det bare fordi vi har vænnet os til at det nu er afstanden og vi forestiller os at det ville være umuligt hvis det var længere væk.

Sne har ikke været det store problem selv om der er 3 kilometer på ikke-asfalteret vej. Og anyway er det ikke så fedt at være der om vinteren, fordi det er meget en væren udendørs ting.

Der hvor det er går det fint :)
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Min ødegårdsdrøm...

Indlægaf Slettet bruger » 3. sep 2017, 17:46

Jeg tror måske alle har det sådan at lige deres hus ligger der hvor man umuligt orker at køre længere :)
4
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9544
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26665

Re: Min ødegårdsdrøm...

Indlægaf Santa » 3. sep 2017, 17:53

Daine skrev:Jeg synes det lyder helt vildt skønt :love:

MEN (ja for sådan et er der jo :genert: ), jeg ville tænke meget over hvor meget jeg gerne ville benytte det. Jeg synes tre timer pr vej i bil lyder af lang tid, hvis det 'bare' er for en weekend. Sent på foråret/sommer/tidlig efterår er det måske ikke så slemt for der er det lyst længe. Men hvis I også vil benytte det resten af året, ville det være noget jeg ville tænke ind i ligningen.
Og hvor langt ude ligger sommerhuset? Hvis I vil bruge det om vinteren, hvad med sne(rydning). Kan I risikere ikke at kunne komme frem/sne inde? For mig ville der være forskel på, om det lå 20 km uden for lands lov og ret, hvor vejene typisk også er mindre eller om det lå i et område, hvor der er flere mennesker.

Men altså, hvis I til ovenstående tænker "Keine problem!", så siger jeg GO! :gogo: :)


Snerydning havde jeg ikke tænkt på, så tak for det.
Og ja, at køre i mørke er jo ikke så fedt.
Men jeg er realist nok til at vide at nok ikke bliver mange gange i løbet af vinteren, vi kommer derop. Men vi har en efterårsferie, juleferie og så vinterferien i hvert fald.
I foråret er der jo alle de forlængede weekender og så påske og sommerferien.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9544
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26665

Re: Min ødegårdsdrøm...

Indlægaf Santa » 3. sep 2017, 17:54

eks-Maupassant skrev:Min famile har et i nærhede af Hyltebruk, jeg vil sige det er lige på grænsen til hvor langt væk det må være, hvis man skal tage en weekend i bil der. Eller måske er det bare fordi vi har vænnet os til at det nu er afstanden og vi forestiller os at det ville være umuligt hvis det var længere væk.

Sne har ikke været det store problem selv om der er 3 kilometer på ikke-asfalteret vej. Og anyway er det ikke så fedt at være der om vinteren, fordi det er meget en væren udendørs ting.

Der hvor det er går det fint :)


Nu er jeg ikke så stiv i svensk geografi (og jeg ved jo ikke hvor du bor), så hvor lang er jeres køretur?
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Min ødegårdsdrøm...

Indlægaf Slettet bruger » 3. sep 2017, 18:01

Santa skrev:
eks-Maupassant skrev:Min famile har et i nærhede af Hyltebruk, jeg vil sige det er lige på grænsen til hvor langt væk det må være, hvis man skal tage en weekend i bil der. Eller måske er det bare fordi vi har vænnet os til at det nu er afstanden og vi forestiller os at det ville være umuligt hvis det var længere væk.

Sne har ikke været det store problem selv om der er 3 kilometer på ikke-asfalteret vej. Og anyway er det ikke så fedt at være der om vinteren, fordi det er meget en væren udendørs ting.

Der hvor det er går det fint :)


Nu er jeg ikke så stiv i svensk geografi (og jeg ved jo ikke hvor du bor), så hvor er jeres køretur?


Fra København til Hyltebruk, jeg har ikke styr på ruten fordi det aldrig er mig de kører, jeg har ikke bil. Google siger det tager 2,5 timer, det passer ret godt.

https://www.google.dk/maps/dir/K%C3%B8b ... 066317!3e0

Tager selv derop med det offentlige og det tager vist 6-7 timer.
1
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9544
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26665

Re: Min ødegårdsdrøm...

Indlægaf Santa » 3. sep 2017, 18:04

eks-Maupassant skrev:
Santa skrev:
eks-Maupassant skrev:Min famile har et i nærhede af Hyltebruk, jeg vil sige det er lige på grænsen til hvor langt væk det må være, hvis man skal tage en weekend i bil der. Eller måske er det bare fordi vi har vænnet os til at det nu er afstanden og vi forestiller os at det ville være umuligt hvis det var længere væk.

Sne har ikke været det store problem selv om der er 3 kilometer på ikke-asfalteret vej. Og anyway er det ikke så fedt at være der om vinteren, fordi det er meget en væren udendørs ting.

Der hvor det er går det fint :)


Nu er jeg ikke så stiv i svensk geografi (og jeg ved jo ikke hvor du bor), så hvor er jeres køretur?


Fra København til Hyltebruk, jeg har ikke styr på ruten fordi det aldrig er mig de kører, jeg har ikke bil. Google siger det tager 2,5 timer, det passer ret godt.

https://www.google.dk/maps/dir/K%C3%B8b ... 066317!3e0

Tager selv derop med det offentlige og det tager vist 6-7 timer.


Tak for svar.
2,5 time er jo heller ikke så slemt.
Men min mor bor to timer væk og det kører jeg da snildt på en weekend.
Så.....ej! Jeg er bare forelsket i det hus!
Og derfor må I heller ikke se billeder, for så køber I det bare for næsen af mig! :8:
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24620
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3194
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36766

Re: Min ødegårdsdrøm...

Indlægaf Daine » 3. sep 2017, 18:30

Jamen, så kom i gang med at købe det!! Så forventer vi nemlig at blive spammet med billeder bagefter, så vi rigtig kan være misundelige :lun:
5
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15168

Re: Min ødegårdsdrøm...

Indlægaf Zonta » 3. sep 2017, 19:13

Min far har en ødegård i Sverige og det er rigtig svensk Smålands-idyl. Det er skide hyggeligt. Der er sauna, vildmarksbadekar og så stille at man nærmest bliver helt i tvivl om man er blevet døv over natten, når man vågner deroppe :lol: Det tager ca. 3 timer at komme derop og jeg synes ikke det er noget problem. Nu er jeg også opvokset med bedsteforældre hhv. 3 og 4,5 timer væk i bil og der tog vi jo altid en weekendtur. Kørte, når vi havde fri fredag eftermiddag og kørte hjem søndag efter tidlig aftensmad.

Der er simpelthen så hyggeligt, at det halve kunne være nok. Hvis man er til fred, ro, natur og privatliv, så kan det klart anbefales. Min far har allieret sig med naboen, som slår græs nogle gange i løbet af sommeren og så får han en kurv med diverse ting et par gange om året for det. Selve indkørslen er nok 350 meter og det er til gengæld noget besværligt noget, når der er sne :8: Så er man nødt til at parkere ved vejen og så tage kælk med til alle ens ting. Så det er måske værd at overveje :D Men for fanden, hvor er det hyggeligt at tøffe rundt i sneen, hvor absolut ingen har gået før :dåne:

Altsååååå... I say do it! :ivrig:
2
J, juli 2018.

Tilbage til "Bolig"