Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Neverkont
Kort karma: 13
Likede indlæg: 385

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Neverkont » 3. feb 2018, 18:49

Planten skrev:Haha, det var ikke anklagende "googl det!" - det var mere fordi det er nemmere at se billeder selv :)

Undskyld, jeg fik vist forvekslet dig og Mani. :blush2:
0
Neverkont

Indlægaf Neverkont » 3. feb 2018, 18:56

Mani skrev:Tak, begge :)
Jeg synes ikke nogen af dem er helt rigtig og erhelt lidt efter hvad jeg skal Google. Jeg håber jo lidt at den kan nå at redes, men ved ikke rigtig hvad en evt kur skulle være. Har dog lidt mistanke om overvanding.

Der er flere planter der dør af overvanding end af det modsatte, så det kan det godt være.

Hvis du vil forsøge at redde den, så mærk først efter om planten stadig er våd/tung, og hvis det er tilfældet, så sæt urtepotten på en sammenfoldet avis, og skift avisen efterhånden som den bliver våd. Og når du har fået så meget vand som muligt væk, så stil den et eller andet sted, hvor der hverken er for koldt eller for varmt.

Der er en hel "familie" af planter, der vokser op fra en roset, på samme måde som din ser ud til at gøre, og fælles for dem er, at når de har blomstret så dør de, men inden da har de oftest sat sideskud/rodskud (jeg er i tvivl om hvad det hedder), som så lever videre.
F.eks. denne: https://www.bakker.com/sv-se/p/juvelblo ... sca-M47530
0
Neverkont

Indlægaf Neverkont » 3. feb 2018, 18:59

decibell skrev:Jeg har sydvendte vinduer i stuen og to værelser, så det er en udfordring at finde planter, der kan tåle den direkte sol og høje varme.

De steder jeg har boet har jeg haft vinduer mod syd/sydvest, og nogle gengangere har været hawaiblomst, duftranke, nogle hoyaer (ikke alle), ørkenrose, pelargonie.
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Kort karma: 306
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 7093

Indlægaf decibell » 3. feb 2018, 19:02

Neverkont skrev:
decibell skrev:Jeg har sydvendte vinduer i stuen og to værelser, så det er en udfordring at finde planter, der kan tåle den direkte sol og høje varme.

De steder jeg har boet har jeg haft vinduer mod syd/sydvest, og nogle gengangere har været hawaiblomst, duftranke, nogle hoyaer (ikke alle), ørkenrose, pelargonie.

Tak, jeg ser på dem. :)
1
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd

Intet er for evigt (en stilstand)!

"Don't cry about it, girl, learn from it."
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 391
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 6204

Indlægaf Mi55y » 5. feb 2018, 12:20

Vi har en stor sydvendt pejsestue med gulv-loft vinduer på tre sider, og vi kunne godt tænke os noget grønt og stort derude. Har I nogle forslag til store planter, som kan tåle masser af sol?
0
Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
LaScrooge
Kort karma: 823
Likede indlæg: 8151

Indlægaf LaScrooge » 5. feb 2018, 15:26

Jaaa, plantetråd! Nu flytter jeg snart i min egen lejlighed, og det vil primært, for dette emnes vedkommende, sige væk fra destruktive kattedyr! Pt står mine planter ude i opgangen hvor de har bedre overlevelseschancer end inde hvor min kærestes katte regerer :D

Jeg elsker planter og har nogle, som har overlevet i rigtig mange år efterhånden. De har tålt flytninger og lange tørstperioder og nu får de snart ro til at gro sig store og glade.

Når jeg flytter, skal jeg have store grønne regnskovsplanter og flere kakti. Jeg har en led bunny ear-kaktus, der står hos min ven lige nu. Den er rigtig fin, man skal bare ikke genere den, for så skyder den med nåle. De kan sætte nogle meget smukke blomster, hvilket jeg håber at kunne fremelske, når først jeg har forstået kaktussens komplicerede cyklus.

Jeg vil også gerne have planter, som er gode for indeklimaet, men øverst på listen står Monstera - de er virkelig smukke, synes jeg, og kan blive gigantiske. I køkkenet vil jeg gerne have en bregne i en hængepotte, som kan fange lyset og se frodig ud. Og så skal jeg helt sikkert have fat i en prikket begonia (Begonia Maculata), som den Juki poster på første side - den er virkelig dekorativ. Håber jeg kan finde en.
Jeg foretrækker planter der er runde i formerne, fremfor planter med spidse blade - dem kan jeg faktisk føle mig stresset af visuelt.

Almindelige bregne og hjortetakbregne (Platycerium bifurcatum), Monstera (i en eller anden variant), Prikket begonia (Begonia Maculata)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
Planten
Kort karma: 761
Likede indlæg: 4348

Indlægaf Planten » 5. feb 2018, 16:32

Jeg ville så gerne have en violinfigen. Men hold nu kæft for nogle priser!

Desuden har jeg i søstrene grene for at kigge på en blomster"opsats", som jeg havde bildt mig ind, var sådan ret stor, men den var nærmest mindre end en almindelig urtepotte. Jeg havde ellers lige glædet mig til at få den... :D
0
Brugeravatar
Planten
Kort karma: 761
Likede indlæg: 4348

Indlægaf Planten » 5. feb 2018, 16:36

Mi55y skrev:Vi har en stor sydvendt pejsestue med gulv-loft vinduer på tre sider, og vi kunne godt tænke os noget grønt og stort derude. Har I nogle forslag til store planter, som kan tåle masser af sol?

Jeg ville ønske, jeg kunne hjælpe, men jeg prøver mig altid frem med planter :D
1
Neverkont

Indlægaf Neverkont » 5. feb 2018, 18:24

Mi55y skrev:Vi har en stor sydvendt pejsestue med gulv-loft vinduer på tre sider, og vi kunne godt tænke os noget grønt og stort derude. Har I nogle forslag til store planter, som kan tåle masser af sol?

Jeg har aldrig haft plads til så store planter, som jeg tror du har brug for, så dem har jeg ikke erfaringer med.

Store planter kan jo være dyre, men nogle plante-centre holder lukket i de første måneder af året, og inden de lukker holder de udsalg, så måske kan du finde noget til en rimelig pris på den måde.
1
Hewlett
Kort karma: 30
Likede indlæg: 1410

Indlægaf Hewlett » 6. feb 2018, 12:43

Hvad med kæmpe kaktusser? Min Føtex fik et nyt parti hjem her for et par uger siden og ugen efter satte de dem ned til 130-350kr. afhængigt af pottestørrelsen.
1
Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 6. feb 2018, 12:45

Hewlett skrev:Hvad med kæmpe kaktusser? Min Føtex fik et nyt parti hjem her for et par uger siden og ugen efter satte de dem ned til 130-350kr. afhængigt af pottestørrelsen.

Jeg synes ikke, at kaktusser "fylder" nok. Har overvejet noget palme af en art...
0
Frisk på at prøve en sjov og anderledes holdsport i Århus? Tjek Kin-Ball ud - gratis 4 første træninger :)
Ficus
Kort karma: 185
Likede indlæg: 2774

Indlægaf Ficus » 6. feb 2018, 14:04

Mi55i, har ikke slået det op, så ved ikke hvordan det har det med sol, men måske et gummitræ?

9AD765DE-3CC3-4A6F-B280-A74A9FBAA7EF.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Neverkont

Indlægaf Neverkont » 6. feb 2018, 14:27

Mi55y skrev:
Hewlett skrev:Hvad med kæmpe kaktusser? Min Føtex fik et nyt parti hjem her for et par uger siden og ugen efter satte de dem ned til 130-350kr. afhængigt af pottestørrelsen.

Jeg synes ikke, at kaktusser "fylder" nok. Har overvejet noget palme af en art...

Det var lige præcis palmer jeg havde i tankerne da du spurgte. :D

Jeg kom til at tænke på, at du også kan kigge på dba en gang imellem, måske er der nogen der har en plante der er blevet for stor til deres hjem.

Jeg havde engang en duft-dracaene der var blevet for stor til min stue, den kom ud til en, der havde en stor udestue.
1
Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 6. feb 2018, 14:37

Neverkont skrev:
Det var lige præcis palmer jeg havde i tankerne da du spurgte. :D

Jeg kom til at tænke på, at du også kan kigge på dba en gang imellem, måske er der nogen der har en plante der er blevet for stor til deres hjem.

Jeg havde engang en duft-dracaene der var blevet for stor til min stue, den kom ud til en, der havde en stor udestue.

Det må jeg prøve, tak for tip!
1
Brugeravatar
Mi55y

Indlægaf Mi55y » 6. feb 2018, 14:45

Ficus skrev:Mi55i, har ikke slået det op, så ved ikke hvordan det har det med sol, men måske et gummitræ?

9AD765DE-3CC3-4A6F-B280-A74A9FBAA7EF.jpeg

Den må ikke få direkte sollys :(
0

Tilbage til "Bolig"