Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Kirsebærtræ
Indlæg: 173
Tilmeldt: 3. mar 2021, 16:47
Kort karma: 43
Likede indlæg: 445

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Kirsebærtræ » 19. feb 2023, 01:52

Jeg har en violinfigen, vi troede var ved at dø. Den tabte nogle blade og blev brun i kanten på flere blade. Den fik et nyt sted at stå med lidt mere lys, og det kunne den godt lide. Så nu har den lavet et par nye blade her i vinter. Der er dog stadig brunt på kanten af en del blade. Tænker måske at tage bladene af, men gider heller ikke den bliver for bar at se på. Hmmm.
0
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9141
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1023
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22069

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Purple Haze » 19. feb 2023, 04:44

.Magic. skrev:Så er det snart tid til stiklinger og at plante om.
Jeg har lige sat mine sørgelige Coleus frem og de er godt nok lidt medtaget :blush:

Hvordan ser jeres planter ud efter vinteren?

Ja det er lidt tidligt men jeg kan næsten ikke vente med at starte på en ny plantesæson :banan2:


Synes mange af mine planter er blevet lidt sølle denne vinter.
Især min kæmpe stuebirk som har tabt virkelig mange blade. :trist:
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
HappyHippo
Indlæg: 2546
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4403

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf HappyHippo » 19. feb 2023, 22:51

Kirsebærtræ skrev:Jeg har en violinfigen, vi troede var ved at dø. Den tabte nogle blade og blev brun i kanten på flere blade. Den fik et nyt sted at stå med lidt mere lys, og det kunne den godt lide. Så nu har den lavet et par nye blade her i vinter. Der er dog stadig brunt på kanten af en del blade. Tænker måske at tage bladene af, men gider heller ikke den bliver for bar at se på. Hmmm.


Violinfigen skal stå så lyst som muligt. Generelt er mange bange for direkte lys, det skal man ikke være. Især ikke om vinteren!
0
Brugeravatar
Kirsebærtræ
Indlæg: 173
Tilmeldt: 3. mar 2021, 16:47
Kort karma: 43
Likede indlæg: 445

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Kirsebærtræ » 20. feb 2023, 02:48

HappyHippo skrev:
Kirsebærtræ skrev:Jeg har en violinfigen, vi troede var ved at dø. Den tabte nogle blade og blev brun i kanten på flere blade. Den fik et nyt sted at stå med lidt mere lys, og det kunne den godt lide. Så nu har den lavet et par nye blade her i vinter. Der er dog stadig brunt på kanten af en del blade. Tænker måske at tage bladene af, men gider heller ikke den bliver for bar at se på. Hmmm.


Violinfigen skal stå så lyst som muligt. Generelt er mange bange for direkte lys, det skal man ikke være. Især ikke om vinteren!


Tak! Ja, der stod vist “ikke direkte lys” på anvisningen til den, men vi fik sat den lige mørkt nok i en krog. Nu står den i et vindue. Så må vi se. Måske den skal rykkes en meter tilbage, når solen rigtig kommer frem.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7588
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1905
Likede indlæg: 24681

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf LaScrooge » 9. apr 2023, 09:22

Får denne Aloe for meget eller for lidt vand? Jeg vander én gang om ugen og den får en lille tår. Sådan har det været se snart 2 år jeg har haft den, men det er først for nylig at den er begyndt at se brun, blød og slatten ud.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10233
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 18394

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf .Magic. » 9. apr 2023, 15:35

Hvornår har du sidst plantet den om?
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7588
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1905
Likede indlæg: 24681

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf LaScrooge » 9. apr 2023, 17:21

.Magic. skrev:Hvornår har du sidst plantet den om?


Det er vel et års tid siden, hvis ikke lidt mere. Tror du den skal ompottes? Jeg synes det ser rimelig rummeligt ud... :gruble:
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9164

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Kommodedyret » 9. apr 2023, 18:05

Min "svigermors skarpe tunge" er gået i blomst og hold nu kæft hvor det hørmer! Hele stuen stinker af billig parfume :lol:
Screenshot_20230409_200253_Gallery.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
5
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10233
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 18394

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf .Magic. » 9. apr 2023, 20:49

LaScrooge skrev:
.Magic. skrev:Hvornår har du sidst plantet den om?


Det er vel et års tid siden, hvis ikke lidt mere. Tror du den skal ompottes? Jeg synes det ser rimelig rummeligt ud... :gruble:

Tænker ikke det kan skade. Jorden mister næringsstofferne så det ville jeg i hvert fald forsøge.
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9164

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Kommodedyret » 9. apr 2023, 20:56

LaScrooge skrev:Får denne Aloe for meget eller for lidt vand? Jeg vander én gang om ugen og den får en lille tår. Sådan har det været se snart 2 år jeg har haft den, men det er først for nylig at den er begyndt at se brun, blød og slatten ud.

Hvis du gerne vil friske dens udseende op, så kan du fjerne de nederste grimme blade og lade stængelen tørre efter dem. Måske et par uger. Dernæst kan du omplante den, og proppe den nøgne del af stængelen ned under jorden. Hermed gemmer du den ranglede del væk og du giver den mulighed for at udvide rodnettet så den står sikrere i potten.
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7588
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1905
Likede indlæg: 24681

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf LaScrooge » 10. apr 2023, 08:10

Kommodedyret skrev:
LaScrooge skrev:Får denne Aloe for meget eller for lidt vand? Jeg vander én gang om ugen og den får en lille tår. Sådan har det været se snart 2 år jeg har haft den, men det er først for nylig at den er begyndt at se brun, blød og slatten ud.

Hvis du gerne vil friske dens udseende op, så kan du fjerne de nederste grimme blade og lade stængelen tørre efter dem. Måske et par uger. Dernæst kan du omplante den, og proppe den nøgne del af stængelen ned under jorden. Hermed gemmer du den ranglede del væk og du giver den mulighed for at udvide rodnettet så den står sikrere i potten.


Jeg er mere bekymret over, om jeg er i gang med at slå den ihjel ved over-/undervanding. Jeg har nærmest ingen erfaring med Aloe, så jeg kan ikke tolke bladene korrekt.
0
And we both know: I will be delicious
Neverkont
Indlæg: 1916
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2979

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Neverkont » 10. apr 2023, 09:02

LaScrooge skrev:
Kommodedyret skrev:
LaScrooge skrev:Får denne Aloe for meget eller for lidt vand? Jeg vander én gang om ugen og den får en lille tår. Sådan har det været se snart 2 år jeg har haft den, men det er først for nylig at den er begyndt at se brun, blød og slatten ud.

Hvis du gerne vil friske dens udseende op, så kan du fjerne de nederste grimme blade og lade stængelen tørre efter dem. Måske et par uger. Dernæst kan du omplante den, og proppe den nøgne del af stængelen ned under jorden. Hermed gemmer du den ranglede del væk og du giver den mulighed for at udvide rodnettet så den står sikrere i potten.


Jeg er mere bekymret over, om jeg er i gang med at slå den ihjel ved over-/undervanding. Jeg har nærmest ingen erfaring med Aloe, så jeg kan ikke tolke bladene korrekt.


Eftersom det er en sukkulent, så må den godt tørre ud mellem vandingerne.
0
MellowGorilla
Indlæg: 437
Tilmeldt: 4. apr 2023, 10:46
Kort karma: 17
Likede indlæg: 791

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf MellowGorilla » 10. apr 2023, 09:12

LaScrooge skrev:Får denne Aloe for meget eller for lidt vand? Jeg vander én gang om ugen og den får en lille tår. Sådan har det været se snart 2 år jeg har haft den, men det er først for nylig at den er begyndt at se brun, blød og slatten ud.


Min ser sådan ud, hvis den får for meget lys. Specielt her i foråret, når solen pludseligt står skarpt på. Den kommer sig til gengæld hurtigt når den er blevet flyttet væk fra solen.
Ellers, som en anden skriver, den må gerne tørre ud mellem vandinger.
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9164

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Kommodedyret » 10. apr 2023, 09:48

LaScrooge skrev:
Kommodedyret skrev:
LaScrooge skrev:Får denne Aloe for meget eller for lidt vand? Jeg vander én gang om ugen og den får en lille tår. Sådan har det været se snart 2 år jeg har haft den, men det er først for nylig at den er begyndt at se brun, blød og slatten ud.

Hvis du gerne vil friske dens udseende op, så kan du fjerne de nederste grimme blade og lade stængelen tørre efter dem. Måske et par uger. Dernæst kan du omplante den, og proppe den nøgne del af stængelen ned under jorden. Hermed gemmer du den ranglede del væk og du giver den mulighed for at udvide rodnettet så den står sikrere i potten.


Jeg er mere bekymret over, om jeg er i gang med at slå den ihjel ved over-/undervanding. Jeg har nærmest ingen erfaring med Aloe, så jeg kan ikke tolke bladene korrekt.


Ja det står i første linje. Beklager uønsket råd.
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10233
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1220
Likede indlæg: 18394

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf .Magic. » 10. apr 2023, 10:38

Hov, jeg ser lige at bladene er bløde. Så tror jeg den er overvandet.
De har selv vand med og kan hurtigt få for meget.
2

Tilbage til "Bolig"