Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Ficus
Kort karma: 185
Likede indlæg: 2769

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Ficus » 6. feb 2018, 15:14

Mi55y skrev:
Ficus skrev:Mi55i, har ikke slået det op, så ved ikke hvordan det har det med sol, men måske et gummitræ?

9AD765DE-3CC3-4A6F-B280-A74A9FBAA7EF.jpeg

Den må ikke få direkte sollys :(

Æv! Man tænker hurtigt “eksotisk plante, den må kunne tåle sol”.
0
Brugeravatar
Lemonella
Kort karma: 527
Likede indlæg: 8734

Indlægaf Lemonella » 6. feb 2018, 15:24

Jeg har købt en fingerfilodendron. Kan læse mig til at sådan en, helst skal stå i skygge. Nu vil jeg så købe en form for opsats til den, gerne en i træ og helst en på omkring 75-80 cm høj. Hvor køber jeg sådan en henne?
0
I'm not supposed to be normal.
I'm supposed to be me.
LaScrooge
Kort karma: 806
Likede indlæg: 7853

Indlægaf LaScrooge » 6. feb 2018, 16:54

Mi55y skrev:
Ficus skrev:Mi55i, har ikke slået det op, så ved ikke hvordan det har det med sol, men måske et gummitræ?

Den må ikke få direkte sollys :(

Kig her for artsbetegnelser på den slags planter : https://www.houseofplants.co.uk/housepl ... nd-sun.php

Denne ser fx lovende ud og den kan tåle fuld sol: Areca palm, aka Chrysalidocarpus lutescens

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Neverkont
Kort karma: 13
Likede indlæg: 347

Indlægaf Neverkont » 6. feb 2018, 18:20

LaScrooge skrev:Kig her for artsbetegnelser på den slags planter : https://www.houseofplants.co.uk/housepl ... nd-sun.php

Denne ser fx lovende ud og den kan tåle fuld sol: Areca palm, aka Chrysalidocarpus lutescens

Den plante har jeg ofte set i mindre udgave, nogle gange endda som mini-plante.

Så er det jo bare et spørgsmål om man har tålmodighed nok. :fløjt:
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 260
Likede indlæg: 3042

Indlægaf Mani » 10. feb 2018, 08:54

Mani skrev:KanI hjælpe med hvad denne plante hedder? :genert:

Har fundet navnet - nu må jeg så se om jeg kan opdrive den: tillandsia dyeriana
0
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Neverkont

Indlægaf Neverkont » 10. feb 2018, 09:04

Mani skrev:

Den er flot.

Når det er en tillandsia skal du spare gevaldigt på vandet.

Tillandsia er en "familie" af planter, der sidder fast på træer i regnskoven (og måske andre steder), hvor de kun får det vand, der kommer fra regn, dug o.l.

Jeg kan huske, at der i sidste halvdel af 1980'erne kom nogle små planter frem, som kun skulle have lidt vand fra en forstøver en gang imellem, og ikke behøvede jord. Jeg kan nu se, at de blev kaldt "air plants": https://www.google.com/search?q=tilland ... 80&bih=859
0
Brugeravatar
Mani
Kort karma: 260
Likede indlæg: 3042

Indlægaf Mani » 10. feb 2018, 09:05

Neverkont skrev:
Mani skrev:

Den er flot.

Tillandsia er en "familie" af planter, der sidder fast på træer i regnskoven (og måske andre steder), hvor de kun får det vand, der kommer fra regn, dug o.l.

Jeg kan huske, at der i sidste halvdel af 1980'erne kom nogle små planter frem, som kun skulle have lidt vand fra en forstøver en gang imellem, og ikke behøvede jord. Jeg kan nu se, at de blev kaldt "air plants": https://www.google.com/search?q=tilland ... 80&bih=859

Jeg tænker også at ved den næste skal manden have vandingsforbud. Han vil den det så godt...
1
'At some point you just have to let go of what you thought should happen and live in what is happening'
Neverkont

Indlægaf Neverkont » 10. feb 2018, 09:12

Mani skrev:
Neverkont skrev:
Mani skrev:

Den er flot.

Jeg tænker også at ved den næste skal manden have vandingsforbud. Han vil den det så godt...

Mange planter har det bedst med, at tørre ud imellem vandingerne. Jeg har mange gange læst, at der er flere planter der dør af overvanding end af det modsatte.
1
Brugeravatar
Elefanne
Likede indlæg: 184

Indlægaf Elefanne » 10. feb 2018, 21:14

Jeg flytter i en større lejlighed til maj og iiihh hvor jeg glæder mig til nye og flere stueplanter :klap:

Men måske nogle af jer kan være behjælpelige med et svar på, hvad denne plante hedder? :danse:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Every experience, no matter how bad it seems, holds within it a blessing of some kind. The goal is to find it.
Neverkont

Indlægaf Neverkont » 10. feb 2018, 21:44

Elefanne skrev:Jeg flytter i en større lejlighed til maj og iiihh hvor jeg glæder mig til nye og flere stueplanter :klap:

Men måske nogle af jer kan være behjælpelige med et svar på, hvad denne plante hedder? :danse:

Jeg er sikker på, at det er en hoya, men hvilken?

Det kunne ligne en Hoya Carnosa.

Prøv at google.
0
Brugeravatar
Flora
Kort karma: 511
Likede indlæg: 11078

Indlægaf Flora » 10. feb 2018, 21:56

Lemonella skrev:Jeg har købt en fingerfilodendron. Kan læse mig til at sådan en, helst skal stå i skygge. Nu vil jeg så købe en form for opsats til den, gerne en i træ og helst en på omkring 75-80 cm høj. Hvor køber jeg sådan en henne?

Hvad med denne fra Ikea?

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/10186111/
1
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 11. feb 2018, 05:01

Flora skrev:
Lemonella skrev:Jeg har købt en fingerfilodendron. Kan læse mig til at sådan en, helst skal stå i skygge. Nu vil jeg så købe en form for opsats til den, gerne en i træ og helst en på omkring 75-80 cm høj. Hvor køber jeg sådan en henne?

Hvad med denne fra Ikea?

http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/10186111/

Lige den jeg står og mangler. Tak. :)

Kæresten er advaret. Turen går til Ikea i næste uge. :D
1
I'm supposed to be me.
Ficus
Kort karma: 185
Likede indlæg: 2769

Indlægaf Ficus » 13. feb 2018, 10:26

Jeg har denne, men har simpelthen ikke kunne holde den kørende... det irriterer mig, for jeg er ret god til planter normalt. Den har skudt nogle bitte små nye blade i toppen, vil tro den er vokset måske 5-10 cm. Men de store og tunge blade falder af en efter en.

824578CA-0F5D-4256-A87A-5D9A9C13D31F.jpeg

Har købt den i Ikea (har faktisk ikke vildt god erfaring med planter der fra :gruble: ), har ikke set den derude siden, men har googlet mig til et par navne (Napoleons hat, Kalanchoe Beharensis, Elefantøre, Velvet Elephant Ear) og også spurgt i en enkelt, ellers ret god, planteforretning efter den, hun kendte den ikke, men ville prøve at huske på at kigge efter den, for jeg vil gerne have en til/en ny.

Tror I jeg kan redde den? Hvad ville I gøre?
0
Brugeravatar
Lemonella

Indlægaf Lemonella » 13. feb 2018, 10:52

Ficus skrev:Jeg har denne, men har simpelthen ikke kunne holde den kørende... det irriterer mig, for jeg er ret god til planter normalt. Den har skudt nogle bitte små nye blade i toppen, vil tro den er vokset måske 5-10 cm. Men de store og tunge blade falder af en efter en.

824578CA-0F5D-4256-A87A-5D9A9C13D31F.jpeg

Har købt den i Ikea (har faktisk ikke vildt god erfaring med planter der fra :gruble: ), har ikke set den derude siden, men har googlet mig til et par navne (Napoleons hat, Kalanchoe Beharensis, Elefantøre, Velvet Elephant Ear) og også spurgt i en enkelt, ellers ret god, planteforretning efter den, hun kendte den ikke, men ville prøve at huske på at kigge efter den, for jeg vil gerne have en til/en ny.

Tror I jeg kan redde den? Hvad ville I gøre?

Jeg ville nok skifte potten og jorden ud og tjekke rodnettet. Så ville jeg sørge for den stod i solen og sidst, men ikke mindst, ville jeg sørge for ikke at overvande den.
Min mor havde sådan en. Den fik ikke ret tit vand, til trods for, den stod i et vindue med masser af sol.
1
I'm supposed to be me.
Brugeravatar
Junika
Kort karma: 23
Likede indlæg: 246

Indlægaf Junika » 13. feb 2018, 13:00

Mit stakkels gummitræ er begyndt at få gule blade nederst, og stammen er blevet helt tør de nederste 20cm. Den står ikke i direkte lys - faktisk lidt bag en sofa afskærmet lidt fra lyset. Men er det derfor den opfører sig sådan? Eller overvanding? Jeg ville være led og ked af hvis den ikke overlever, da det var en gave. Jeg er ekstremt dårlig til planter, men har læst så meget om at den er ultra robust. :(
0
~~Makeup Junkie~~
Findes der andre forums på debatten end Skønhed ??

Tilbage til "Bolig"