Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf ina » 14. apr 2018, 18:33

Jeg har ledt og ledt efter en mospind til min monstera, men kan simpelthen ikke finde en. Jeg bor i Jylland tæt på Århus, så det burde jo være muligt. Nogen der har et bud på hvor jeg kan finde en?
0
Brugeravatar
ina
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 9. sep 2015, 12:01
Kort karma: 391
Likede indlæg: 3050

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf ina » 14. apr 2018, 18:47

Dittemus skrev:
ina skrev:Jeg har ledt og ledt efter en mospind til min monstera, men kan simpelthen ikke finde en. Jeg bor i Jylland tæt på Århus, så det burde jo være muligt. Nogen der har et bud på hvor jeg kan finde en?

Plantorama? Ellers, hvis du kommer til Randers, så har det nye, store havecenter dem.


Plantorama har jeg ikke været i, men synes jeg googlede mig frem til noget med at de ikke havde. :gruble: Må prøve at køre derud, tak!
0
Brugeravatar
Craver
Indlæg: 255
Tilmeldt: 9. sep 2015, 07:41
Kort karma: 72
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 638

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Craver » 15. apr 2018, 18:06

Maanii skrev:Der er lige flyttet sådan en 150cm høj lækkerhed ind på min adresse. :love:

335D0E97-38E5-422D-B2EC-2149513E6349.jpeg



Hvor er jeg bare helt vildt misundelig! Sådan en fin Nicolai står også på min ønskeseddel :lun:
0
... I would name her Rock'N'Roll
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5062
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 497
Likede indlæg: 9797

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Tilly » 13. maj 2018, 20:18

Hvis en kaktus hænger/er slap, er det så fordi at den har fået for meget eller for lidt vand? :gruble:

Skal også siges at jeg har flyttet den til et vindue hvor den får en del mere sol end vanligt...
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Planten » 13. maj 2018, 20:21

Tilly skrev:Hvis en kaktus hænger/er slap, er det så fordi at den har fået for meget eller for lidt vand? :gruble:

Skal også siges at jeg har flyttet den til et vindue hvor den får en del mere sol end vanligt...

Jeg tror, den har fået for meget og nok er ved at rådne indefra. Det, mener jeg I hvert fald, var dødsårsag for mine kaktusser...
1
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5062
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 497
Likede indlæg: 9797

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Tilly » 13. maj 2018, 20:32

Planten skrev:
Tilly skrev:Hvis en kaktus hænger/er slap, er det så fordi at den har fået for meget eller for lidt vand? :gruble:

Skal også siges at jeg har flyttet den til et vindue hvor den får en del mere sol end vanligt...

Jeg tror, den har fået for meget og nok er ved at rådne indefra. Det, mener jeg I hvert fald, var dødsårsag for mine kaktusser...

Ih øv altså, har ellers haft den i 3-4 år, så ærgerligt at jeg er kommet til at dræbe den nu :(
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Planten » 13. maj 2018, 21:16

Tilly skrev:
Planten skrev:
Tilly skrev:Hvis en kaktus hænger/er slap, er det så fordi at den har fået for meget eller for lidt vand? :gruble:

Skal også siges at jeg har flyttet den til et vindue hvor den får en del mere sol end vanligt...

Jeg tror, den har fået for meget og nok er ved at rådne indefra. Det, mener jeg I hvert fald, var dødsårsag for mine kaktusser...

Ih øv altså, har ellers haft den i 3-4 år, så ærgerligt at jeg er kommet til at dræbe den nu :(

Håber for dig, at den ikke er rådden! Sæt den måske et sted, hvor der ikke er direkte sol. Selvom, det burde den jo kunne tåle.
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19589
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2437
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46021

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf LadyFox » 20. maj 2018, 19:50

Jeg drømmer om at få noget grønt i min lejlighed når jeg engang får taget mig sammen (læs: om 100 år) men jeg er i tvivl om hvad der ville fungere for mig.

Jeg har ikke særlig grønne fingre, så det må gerne være noget det er relativt let at passe. Jeg bor småt så det må gerne være planter der ikke fylder alt for meget, derudover så bor jeg på stuen med en bygning på den anden side så jeg har nærmest ikke noget direkte sollys og det skal planterne også kunne tåle. Og så må de jo gerne være pæne at se på.

Har I nogle forslag?
0
...
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33855

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf JoyNips » 28. dec 2018, 20:26

Jeg er simpelthen så glad for min maranta leuconeura. Den er så fin og sød som den hver aften folder sine blade tæt sammen, den lever virkelig op til sit engelske navn, prayer plant. Og så er den bare pæn med sine mønstrede blade. Jeg tror simpelthen den er min favorit for tiden.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Neverkont
Indlæg: 1854
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2902

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Neverkont » 28. dec 2018, 21:08

Trappestige skrev:Jeg har lige hevet en kæmpe violinfigen med hjem fra Føtex. Til kun 100 kr.! :klap:
Min store gummiplante, som jeg købte for dyre domme i sommers og måtte fragte flere km. hjem i taxa, var for tør og mistede de fleste blade. Jeg prøvede at vande ofte, det kunne den ikke lide, og endnu mindre at blive tørret ud. Jeg dur seriøst ikke til at passe levende ting. Nå, men den måtte vige pladsen for den nye her til aften og jeg hiver den så op af den tætsluttende kurv. På siden af krukken sidder der den største- klammeste- mest farverige satan af en edderkop. Jeg var seriøst ved at dø!! Den har levet i mit hjem, få meter fra min sofa hvor jeg af og til har taget en lur. :whine: :panik: Jeg bestemmer mig hurtigt for at hele planten skal ud, jeg kan slet ikke overskue at prøve at omplante den for at redde den - og opdager så en helvedes masse mider/larver nederst i bakken. Fra den knastørre plante... Nå, den røg på hovedet ud i et par sorte sække, inkl. krukke und alles.
Allerhelst har jeg lyst til at smide den kæmpe store og vildt smukke violinfigen ud også, fordi det stadig kribler og krabler overalt på min krop et par timer efter. Jeg kan slet ikke have tanken om klamme mider der formerer sig i mit hjem, det er seriøst mit værste mareridt! Hvordan passer jeg den plante, så jeg undgår det? Lidt vand, meget vand, skygge, sol (ikke muligt)? :gruble: Bør jeg ikke starte med at omplante den med det samme? Jorden den er kommet med er helt Sahara-tørt og de nederste blade er ved at tørre ud kan jeg se... I så fald, helt almindeligt pottemuld, eller?


Om det markerede.
Nu ved jeg jo ikke hvordan kurven er/var, men min erfaring er, at der skal være en lille smule luft mellem urtepotte og skjuler, så der kan komme lidt luft til.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf LaScrooge » 29. dec 2018, 12:59

Trappestige skrev:Jeg har lige hevet en kæmpe violinfigen med hjem fra Føtex. Til kun 100 kr.! :klap:
Min store gummiplante, som jeg købte for dyre domme i sommers og måtte fragte flere km. hjem i taxa, var for tør og mistede de fleste blade. Jeg prøvede at vande ofte, det kunne den ikke lide, og endnu mindre at blive tørret ud. Jeg dur seriøst ikke til at passe levende ting. Nå, men den måtte vige pladsen for den nye her til aften og jeg hiver den så op af den tætsluttende kurv. På siden af krukken sidder der den største- klammeste- mest farverige satan af en edderkop. Jeg var seriøst ved at dø!! Den har levet i mit hjem, få meter fra min sofa hvor jeg af og til har taget en lur. :whine: :panik: Jeg bestemmer mig hurtigt for at hele planten skal ud, jeg kan slet ikke overskue at prøve at omplante den for at redde den - og opdager så en helvedes masse mider/larver nederst i bakken. Fra den knastørre plante... Nå, den røg på hovedet ud i et par sorte sække, inkl. krukke und alles.
Allerhelst har jeg lyst til at smide den kæmpe store og vildt smukke violinfigen ud også, fordi det stadig kribler og krabler overalt på min krop et par timer efter. Jeg kan slet ikke have tanken om klamme mider der formerer sig i mit hjem, det er seriøst mit værste mareridt! Hvordan passer jeg den plante, så jeg undgår det? Lidt vand, meget vand, skygge, sol (ikke muligt)? :gruble: Bør jeg ikke starte med at omplante den med det samme? Jorden den er kommet med er helt Sahara-tørt og de nederste blade er ved at tørre ud kan jeg se... I så fald, helt almindeligt pottemuld, eller?


:panik: :panik: :panik: Hvor er det KLAMT! Jeg kan 100 % forstå at du ingen nåde viste, føj! Mider og deslige er det VÆRSTE. Kan det være bananfluer? der har været lidt af en epidemi i år og de kan tage bolig i stueplanter :whine:
0
And we both know: I will be delicious
Neverkont
Indlæg: 1854
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2902

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Neverkont » 29. dec 2018, 19:26

Trappestige skrev:
Neverkont skrev:
Trappestige skrev:Jeg har lige hevet en kæmpe violinfigen med hjem fra Føtex. Til kun 100 kr.! :klap:
Min store gummiplante, som jeg købte for dyre domme i sommers og måtte fragte flere km. hjem i taxa, var for tør og mistede de fleste blade. Jeg prøvede at vande ofte, det kunne den ikke lide, og endnu mindre at blive tørret ud. Jeg dur seriøst ikke til at passe levende ting. Nå, men den måtte vige pladsen for den nye her til aften og jeg hiver den så op af den tætsluttende kurv. På siden af krukken sidder der den største- klammeste- mest farverige satan af en edderkop. Jeg var seriøst ved at dø!! Den har levet i mit hjem, få meter fra min sofa hvor jeg af og til har taget en lur. :whine: :panik: Jeg bestemmer mig hurtigt for at hele planten skal ud, jeg kan slet ikke overskue at prøve at omplante den for at redde den - og opdager så en helvedes masse mider/larver nederst i bakken. Fra den knastørre plante... Nå, den røg på hovedet ud i et par sorte sække, inkl. krukke und alles.
Allerhelst har jeg lyst til at smide den kæmpe store og vildt smukke violinfigen ud også, fordi det stadig kribler og krabler overalt på min krop et par timer efter. Jeg kan slet ikke have tanken om klamme mider der formerer sig i mit hjem, det er seriøst mit værste mareridt! Hvordan passer jeg den plante, så jeg undgår det? Lidt vand, meget vand, skygge, sol (ikke muligt)? :gruble: Bør jeg ikke starte med at omplante den med det samme? Jorden den er kommet med er helt Sahara-tørt og de nederste blade er ved at tørre ud kan jeg se... I så fald, helt almindeligt pottemuld, eller?


Om det markerede.
Nu ved jeg jo ikke hvordan kurven er/var, men min erfaring er, at der skal være en lille smule luft mellem urtepotte og skjuler, så der kan komme lidt luft til.

Den sluttede helt tæt om, kurven, så der kom slet ikke luft til. Måske det har været grunden.


Det er min erfaring, at planterne ikke kan lide det.

Hvis der er lidt vand i skjuleren (her kurven), så kan det ikke fordampe når der er helt lukket til, og så kan rødderne begynde at rådne, og fugt-elskende kryb (f.eks. bananfluer) kan rigtig hygge sig.
0
godtnavn
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12838

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf godtnavn » 29. dec 2018, 21:12

Nogen der har et bud på en stor plante (til at stå på gulvet) der kan klarer sig uden enorme mængder lys? Den vil stå tæt på et vindue, men overboen har altan over vinduet, så der kommer meget lidt direkte sollys, dog lys hele dagen :) Ville gerne have noget højt palmeagtigt, men tænker ikke de kan klarer sig? Den skal helst ikke være møggiftig, jeg har børn som jo ikke løber rundt og tygger i mine andre planter, men tænker alligevel at jeg ikke tør noget meget giftigt.
0
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5598
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22810

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf POCKETKITTEN » 29. dec 2018, 21:33

Hvorfor opdager jeg først denne tråd nu? Elsker grønt! Billederne er allerede totalt forældede, for der kommer hele tiden flere til. Har altid friske blomster eller grene på spisebordet og i kontoret i vaser og syltetøjsglas også.

Klatrefyren i guldpotten var lille, da jeg købte den. Nu er den længste ranke næsten seks meter.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
10
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
godtnavn
Indlæg: 11092
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12838

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf godtnavn » 30. dec 2018, 10:39

Lemonella skrev:
godtnavn skrev:Nogen der har et bud på en stor plante (til at stå på gulvet) der kan klarer sig uden enorme mængder lys? Den vil stå tæt på et vindue, men overboen har altan over vinduet, så der kommer meget lidt direkte sollys, dog lys hele dagen :) Ville gerne have noget højt palmeagtigt, men tænker ikke de kan klarer sig? Den skal helst ikke være møggiftig, jeg har børn som jo ikke løber rundt og tygger i mine andre planter, men tænker alligevel at jeg ikke tør noget meget giftigt.


Jeg mener ikke at en Fingerphilodendron er giftig. Den holder af skygge og er rimelig nem at passe. Den kan blive rigtig stor.
https://www.haveabc.dk/26/fingerphilode ... ---pasning


Den er faktisk ret fint, har også kigget på den her, men min Ikea har den selvfølgelig ikke, kan dog godt lide at den du viser er lidt mere massiv :)

https://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/70038009/
0

Tilbage til "Bolig"