Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Få hjælp til indretning af din bolig, eller blær dig med din nye kakkelovn!
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5062
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 497
Likede indlæg: 9797

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Tilly » 5. jan 2019, 12:16

Jeg havde en Pilea som desværre var blevet meget høj og ranglet, da den havde tabt alle de nederste blade. Jeg har dog læst at man kan dele den, så det "forsøg" har jeg sagt igang i dag. Jeg er godt nok spændt på om det lykkes. Både på om "toppen" lever videre, men også på hvad der sker med bunden. Den haveside jeg har læst på, at man kan dele sin Pilea skrev at der kom stiklinger fra stammen, efter de havde delt den, så det håber jeg også der sker med min. Den nu helt bare stamme pynter jo ikke ligefrem, men nu lader jeg den i hvert fald lige stå i et stykke tid, og ser om der sker noget :)

20190105_111920.jpg


20190105_111933.jpg

Pindende rundt om stammen, er for at forsøge at sikre at den vokser lige op.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
POCKETKITTEN
Indlæg: 5598
Tilmeldt: 28. dec 2015, 18:47
Kort karma: 1484
Likede indlæg: 22810

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf POCKETKITTEN » 20. jan 2019, 21:29

I dag røg min ellers trofaste monstera ud fra badeværelset. Den har klaret det hårde miljø derude i et år, men idag var den pludselig levende af spindemider. :panik:

Er så bange for, om de også er i mine andre planter, for jeg forstår ikke, hvor de kommer fra. Min monstera stod helt afskåret fra de andre sammen med en fredsvilje, og den har som sagt stået der helt uden problemer i et år. Alle de andre står inde i stuen.

Hvorfår man spindemider fra?
0
Man kan godt være dum, selvom man har en høj IP.
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12991
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21751

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Pandesteg » 20. jan 2019, 21:42

Lemonella skrev:
godtnavn skrev:Nogen der har et bud på en stor plante (til at stå på gulvet) der kan klarer sig uden enorme mængder lys? Den vil stå tæt på et vindue, men overboen har altan over vinduet, så der kommer meget lidt direkte sollys, dog lys hele dagen :) Ville gerne have noget højt palmeagtigt, men tænker ikke de kan klarer sig? Den skal helst ikke være møggiftig, jeg har børn som jo ikke løber rundt og tygger i mine andre planter, men tænker alligevel at jeg ikke tør noget meget giftigt.


Jeg mener ikke at en Fingerphilodendron er giftig. Den holder af skygge og er rimelig nem at passe. Den kan blive rigtig stor.
https://www.haveabc.dk/26/fingerphilode ... ---pasning


Den er i hvert fald giftig for katte, men det er selvfølgelig ikke sikkert den også er for mennesker... :gruble:
0
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
godtnavn
Indlæg: 11091
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1088
Likede indlæg: 12836

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf godtnavn » 20. jan 2019, 23:16

Pandesteg skrev:
Lemonella skrev:
godtnavn skrev:Nogen der har et bud på en stor plante (til at stå på gulvet) der kan klarer sig uden enorme mængder lys? Den vil stå tæt på et vindue, men overboen har altan over vinduet, så der kommer meget lidt direkte sollys, dog lys hele dagen :) Ville gerne have noget højt palmeagtigt, men tænker ikke de kan klarer sig? Den skal helst ikke være møggiftig, jeg har børn som jo ikke løber rundt og tygger i mine andre planter, men tænker alligevel at jeg ikke tør noget meget giftigt.


Jeg mener ikke at en Fingerphilodendron er giftig. Den holder af skygge og er rimelig nem at passe. Den kan blive rigtig stor.
https://www.haveabc.dk/26/fingerphilode ... ---pasning


Den er i hvert fald giftig for katte, men det er selvfølgelig ikke sikkert den også er for mennesker... :gruble:


Jeg tænker ikke mine børn begynder at spise planterne, omvendt kan de sikkert knække et blad af og dermed få saft på huden, så den skal ikke give feks. udslæt. Og de kan selvfølgelig også proppe fingrene i munden, så de potentielt får saften i munden, men det er den størrelsesorden. Så jeg tænker de fleste planter vil være okay, omend der selvfølgelig er mange man bliver syg af selv så små mængder saft.
0
Neverkont
Indlæg: 1854
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2902

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Neverkont » 21. jan 2019, 23:01

POCKETKITTEN skrev:I dag røg min ellers trofaste monstera ud fra badeværelset. Den har klaret det hårde miljø derude i et år, men idag var den pludselig levende af spindemider. :panik:

Er så bange for, om de også er i mine andre planter, for jeg forstår ikke, hvor de kommer fra. Min monstera stod helt afskåret fra de andre sammen med en fredsvilje, og den har som sagt stået der helt uden problemer i et år. Alle de andre står inde i stuen.

Hvorfår man spindemider fra?


De gange jeg har haft spindemider er de hver gang kommet fra efeu.

Spindemider er noget værre l*rt.

Mit bedste råd, ved angreb fra spindemider, er, at vurdere hvilke planter man vil kæmpe for at beholde, og hvilke der forholdsvis nemt kan erstattes af nye/andre planter.

Dem man vil kæmpe for beskærer man hvis de er store, så de er nemmere at håndtere, så tager man dem ud af potten og fjerner al jorden og skyller det hele (både rødder og top) under bruseren med tempereret vand, så både jord og kryb bliver skyllet af. Derefter kan man potte dem i ny jord i nye/renvaskede potter.

Mens planterne drypper af på badeværelset vasker man skjulere, vindueskarme, vinduer og gardiner.
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Indlæg: 3908
Tilmeldt: 28. aug 2015, 13:23
Kort karma: 782
Likede indlæg: 9158

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Kommodedyret » 22. jan 2019, 12:01

Tilly skrev:Jeg havde en Pilea som desværre var blevet meget høj og ranglet, da den havde tabt alle de nederste blade. Jeg har dog læst at man kan dele den, så det "forsøg" har jeg sagt igang i dag. Jeg er godt nok spændt på om det lykkes. Både på om "toppen" lever videre, men også på hvad der sker med bunden. Den haveside jeg har læst på, at man kan dele sin Pilea skrev at der kom stiklinger fra stammen, efter de havde delt den, så det håber jeg også der sker med min. Den nu helt bare stamme pynter jo ikke ligefrem, men nu lader jeg den i hvert fald lige stå i et stykke tid, og ser om der sker noget :)

20190105_111920.jpg


20190105_111933.jpg

Pindende rundt om stammen, er for at forsøge at sikre at den vokser lige op.


Altså, du har knækket den over og stukket toppen ned i en ny potte jord?
Håber det virker, det ville være super smart! :)
0
Closure, closure, closure closure closure
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5062
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 497
Likede indlæg: 9797

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Tilly » 23. jan 2019, 11:57

Kommodedyret skrev:
Tilly skrev:Jeg havde en Pilea som desværre var blevet meget høj og ranglet, da den havde tabt alle de nederste blade. Jeg har dog læst at man kan dele den, så det "forsøg" har jeg sagt igang i dag. Jeg er godt nok spændt på om det lykkes. Både på om "toppen" lever videre, men også på hvad der sker med bunden. Den haveside jeg har læst på, at man kan dele sin Pilea skrev at der kom stiklinger fra stammen, efter de havde delt den, så det håber jeg også der sker med min. Den nu helt bare stamme pynter jo ikke ligefrem, men nu lader jeg den i hvert fald lige stå i et stykke tid, og ser om der sker noget :)

20190105_111920.jpg


20190105_111933.jpg

Pindende rundt om stammen, er for at forsøge at sikre at den vokser lige op.


Altså, du har knækket den over og stukket toppen ned i en ny potte jord?
Håber det virker, det ville være super smart! :)

Ja lige præcis :) Indtil videre lever toppen fint videre i den nye jord :)
1
JoyNips
Indlæg: 12041
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33854

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf JoyNips » 23. jan 2019, 12:10

Jeg har gødet mine ompottede Monstera og dens stikling, og OMG! Nu går den store amok i nye skud og stiklingen har et enkelt.
1
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Lucia
Indlæg: 1545
Tilmeldt: 20. dec 2015, 14:42
Kort karma: 66
Likede indlæg: 2154

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Lucia » 23. jan 2019, 16:28

Er der nogen af jer, der har gode erfaringer med hjemmedyrket avokadotræ i potte?

Jeg har et, der efterhånden er 20 cm højt med tre stammer fra samme sten og det er jo meget fint, men bladene har tendens til at visne igen og igen. Min egen teori var, at jeg overvandede, for det kan jeg godt have tendens til ellers, men så læste jeg et sted at man skulle vande det 2-3 gange om ugen, så hvis det passer, så mangler det vel vand :gruble: Nu har jeg så prøvet begge dele og det virker ikke til at gøre nogen forskel. Det er ikke til at blive klog på.
0
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6930

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf MrMister » 23. jan 2019, 19:03

Prøver her. Har brug for hjælp til nogle mostera planter, som står i en (sollysmæssig) mørk kælder.

Jeg har brug for hjælp til følgende:
- Forslag til en stor potte, gerne selvvandende til max 500-1000 kr. IKEAs er lige ikke-kønne nok. Men størrelsen er fin. Der skal stå 4 mostera planter i den :)
- Hjælp til lys. Har uv lys. Kan de tåle det?
- Kan de overleve i en kælder?
- Jeg læser mig til de skal vandes ofte. Er det hver/hveranden dag eller?

Det er hårdt at være mand uden grønne fingre. Til gengæld har jeg plads til at de bliver palmer
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Tilly
Indlæg: 5062
Tilmeldt: 14. aug 2015, 15:01
Kort karma: 497
Likede indlæg: 9797

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Tilly » 30. jan 2019, 11:04

Som jeg allerede har skrevet lidt om tidligere i tråden, så klippede jeg toppen af en Pilea for nylig, da den nederste del af stammen var blevet helt bar. Toppen lever nu godt i en ny potte. Men se nu bare hvad der er begyndt at ske med stammen der mistede sin top!

IMG_20190130_115700-474x600.jpg


Der begynder at komme stiklinger fra stammen :) Udover dem der kan ses på billedet, så kan jeg se at der er flere stiklinger på vej andre steder på stammen. Jeg er meget spændt på hvordan den udvikler sig yderligere :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
4
Brugeravatar
Fru Himmelblå
Indlæg: 2889
Tilmeldt: 20. dec 2015, 16:58
Kort karma: 275
Likede indlæg: 8196

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Fru Himmelblå » 1. feb 2019, 16:44

Vi har en Calatheaplante fra Ikea. Den har haft det fint siden vi købte den. Men nu er den altså begyndt at se trist ud. Bladene hænger og bliver gule og brune.

Den bliver vandet en gang om ugen og står ikke i direkte sol. Hvad gør jeg galt?

Jeg har desværre på ingen måde grønne fingre.

Det skal siges at vi købte den brugt og den har ikke fået hverken gødning eller ny jord siden vi fik den. Kan det være det?
0
Vir prudens non contra ventum mingit
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9819
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9557

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Spjaerten » 1. feb 2019, 17:37

Alle mine kaktusser er døde indenfor de seneste uger.
Synes ikke jeg har vandet anderledes.

:trist:
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9819
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9557

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf Spjaerten » 1. feb 2019, 17:56

Lemonella skrev:
Spjaerten skrev:Alle mine kaktusser er døde indenfor de seneste uger.
Synes ikke jeg har vandet anderledes.

:trist:


Kaktusser skal helst ikke vandes for tit. Min ene kaktus, får en sjat vand hver den 1. i måneden. Den trives fint og har fået 3 “børn” mens jeg har haft den. :)


Plejer netop også at vande den første.

Nå får anskaffet nogle nye når jeg engang næste uger får klaret en hoved rengøring
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7566
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1893
Likede indlæg: 24566

Re: Stueplante-hygge-snakke-tråd.

Indlægaf LaScrooge » 1. feb 2019, 18:55

Spjaerten skrev:
Lemonella skrev:
Spjaerten skrev:Alle mine kaktusser er døde indenfor de seneste uger.
Synes ikke jeg har vandet anderledes.

:trist:


Kaktusser skal helst ikke vandes for tit. Min ene kaktus, får en sjat vand hver den 1. i måneden. Den trives fint og har fået 3 “børn” mens jeg har haft den. :)


Plejer netop også at vande den første.

Nå får anskaffet nogle nye når jeg engang næste uger får klaret en hoved rengøring



Nogle kakti har en dvaleperiode, hvor de slet ikke skal vandes. Måske er det dét, der er gået galt?
0
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Bolig"